Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med løpetid på fellestreninger?


PsychoLynx

  

100 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      55
    • nei
      6
    • Bryr meg ikke
      3
    • Ja, om hannhundeiere blir advart
      36


Recommended Posts

Det er ikke lov på konkurranser. Kun i elite, og da må de starte til slutt.

Ja det hadde jo vært fint :) Og da regner jeg med at du er klar over at klubbene i Sverige har stort sett bittelitt større område å trene på? Tipper f.eks psyko sin klubb ikke har ett egnet sted for tisper med løpetid, annet enn ute i kulda på en parkeringsplass alene uten lys (tispene sørger ikke for å få løpetid samtidig) *jubel og glede* Det er artig og svært inkluderende :D

Ang markering inne, skjønner ikke problemet, det er vel bare å passe på at den ikke tisser oppetter veggene det? Klart du har jo eiere som ikke klarer å passe på, og det er de som ødelegger for alle andre.

Det å ta hensyn trodd jeg var en selvfølge...

Du får jo stille i agility og bruks (nbf og rik) med løpetidstispe, men må starte sist.

Jeg svarte ja, men det er jo en selvfølge at man tar hensyn til hverandre, og da mener jeg at den som har løpetidstispe kan holde seg i utkanten av treningsområdet (ikke som noen nevner at den med hannhund faktisk skal måtte holde seg i utkanten). Løpetidstisper er utestengt fra konkurranser i de laveste klassene og må gå sist i ag/elite-lp/bruks-konkurranser av en grunn - i utlandet er de til og med utestengt fra utstillinger.

Jeg mener også at man må trene på at hannhunden skal takle at det er løpetidstisper i nærheten, men det er jo ikke nødvendig at man skal spre løpetispelukta all over treningsplassen av den grunn. Om løpetispa holder seg på et avgrenset område kan man med hannhund velge selv hvor nært man ønsker å trene med hannhunden. Jeg vil ikke trene fremadsending eller apportering på områder der en løpetispe har vært fordi hunden da jobber vekk fra meg og er langt vanskeligere å kontrollere og styre enn om man jobber med enklere øvelser.

Nå er det ALLTID noen som har løpetid på tispene sine, og om det da skulle være sånn at vi med HANNHUNDER alltid skal måtte holde oss i utkanten av treningsområdet, så fikk vi jo ikke trent andre steder enn der.... Så jeg er for at man har egne områder for løpetidstispene (som jo bare har løpetid et par ganger i året om de er normale), og ikke forviser hannhundene til avkroken når det er løpetisper på trening.

På våre treninger er løpetisper velkomne, og det har vel aldri vært noe problem hos oss så videt jeg kan huske, for alle har tatt hensyn til alle - og da blir det sjelden noe problem.

I ag går løpetidstisper til slutt ja, i sin klasse. Men, når alle har gått ag så begynner man jo på nytt i hopp, så da vil jo klasse 1 hundene gå på en bane hvor det kan ha gått temmelig mange løpetidstisper før. Så selv om de starter sist i sin klasse så vil de jo starte før en annen hund.. Feks om det er fire løpetidstisper i klasse 3 ag så vil jo disse gå før klasse 1 hannhunden i hopp, eller omvendt. I alle fall på de småstevnene vi har i nord hvor alt går på samme bane i en eller annen rekkefølge (ag-hopp-lp, eller noe sånt).

I RIK er det vel ikke så nøye hvor man starter i "feltet", tispene ligger bak der hannene ligger på dekken, men ellers går de jo samme løypa.

Kan hende jeg synes det er "greit" siden jeg faktisk aldri har hatt noen gale hannhunder. Han jeg hadde sist var enkel med sånt, og de huskyene jeg har drevet med har aldri vært gale.

Kanskje oppdrettere burde tenke litt på sånt før de avler på hundene sine, synes feks labradorhannene blir værre og værre med årene i forhold til løpetidstisper, men det kan jo bare være meg som synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Jeg stemte "så lenge hannhundeierne er informert" men angrer litt allerede, for erfaring tilsier at hannhundene faktisk reagerer mer når eierne er klar over det. Jeg omgås mye hannhunder og stiller dem også ut, og de hr absolutt aldri reagert såvidt jeg vet, og de fleste av disse brukes aktivt i avl. De omgås jo tisper til daglig også, og tispene er i naborommet under hele løptiden uten at hannhundene piper og maser eller krangler seg imellom. Jeg er av den oppfatning at dersom de vennes til det fra de er unge så reagerer de heller ikke som voksne, selv ikke avlshunder. Fordelen med en hund som brukes aktivt i avl er jo det at de sannsynligvis er helt uinteressert uansett fram til tispa faktisk står. Nå har jeg min første egne hannhund også, og det blir enda en om en stund dersom ting går etter planen, så da får vi se om det faktisk blir som jeg tror :)

En annen del av problemstillingen er selvfølgelig om tispa faktisk er på nett under løpetid, for mine er utrolig forskjellige der, men det var jo strengt tatt ikke det som var spørsmålet her.

Men åssen skal noen med hannhund og kanskje kun en liten hundeklubb kunne trene hannhunden sin siden den er valp på å oppleve tisper med løpetid? Skaffe seg en hund til?

Dette er vel et privelige oppdrettere med flere hunder ofte har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men åssen skal noen med hannhund og kanskje kun en liten hundeklubb kunne trene hannhunden sin siden den er valp på å oppleve tisper med løpetid? Skaffe seg en hund til?

Dette er vel et privelige oppdrettere med flere hunder ofte har :)

Man kan feks alliere seg med tispeeiere i klubben og be om at de sier i fra når de har løpetid så man får trent på det fra hunden er liten. Altså litt motsatt av det de fleste gjør (får vite at tispa har løpetid og trekker seg unna). Det gjore i alle fall jeg, selv om det er en stor plass så var det ikke så mange tisper i den nære treningskretsen når min hannhund var valp/unghund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men åssen skal noen med hannhund og kanskje kun en liten hundeklubb kunne trene hannhunden sin siden den er valp på å oppleve tisper med løpetid? Skaffe seg en hund til?

Dette er vel et privelige oppdrettere med flere hunder ofte har :)

Man kan feks alliere seg med tispeeiere i klubben og be om at de sier i fra når de har løpetid så man får trent på det fra hunden er liten. Altså litt motsatt av det de fleste gjør (får vite at tispa har løpetid og trekker seg unna). Det gjore i alle fall jeg, selv om det er en stor plass så var det ikke så mange tisper i den nære treningskretsen når min hannhund var valp/unghund.

Mailin sier det jo enkelt og greit, man må omgås tisper i alle aldre fra de er valper og gjøre det til en del av sosialisering og miljøtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere at hunder med løpetid bør ha lov til å være med på fellestreninger, eller er dette noe de bør avstå fra for å ikke forstyrre andre hunder?

(dette er pollen)

Og hva gjør dere? Tar dere med hunder med løpetid på fellestreninger? Eller får den hunden trene alene i 3 uker?

Liker dere at andre tar med sin løpetispe?

Jeg tenker vel at Gry skal få sitte i bilen i kveld og de neste treningene når hun har løpetid, men samtidig så kunne jeg jo ønske at jeg kunne trent med henne også...

Men ja, hva mener dere?

Jeg har ikke lest de andre svarene, så svarer kun på startinnlegget ditt ;)

Jeg stemte ja og synes helt klart at tisper med løpetid kan være med på fellestreninger. Noen ganger er handhundeiere mer plaget av løpetid enn hundene selv :P -og det sier jeg som har hatt tre hanhunder, inkludert en som ble kastrert pga hyperseksualitet. Vi med hanhunder får enkelt og greit lære både oss og hundene å fungere med løpetidstisper i nærheten. Det synes jeg rabagasten kan få lære seg fra dag èn. Konkurransehunder må uansett venne seg til å prestere med løpetidstisper i umiddelbar nærhet, de er ikke forskånet fra det selv i de laveste klassene, det er alltids en tispe i naboringen eller ringside med løpetid (eller i bilen, eller som ble luftet like før, eller, eller, eller). Og den "vanlige" familiehund som trener for kos og morro skyld må også lære seg det, for face it: det er tisper med løpetid i verden.

Noe hensyn kan man alltids ta, men da synes jeg hensynet skal taes begge veier. Er det ei tispe med løpetid i klubben er det en perfekt anledning for hanhundeier å trene på at hannen skal greie og holde skikkelig fokus. Man trenger ikke skrike over seg og be tispeeier om å holde tispen sin unna. Tispeeier kan på sin side være åpen for å trene mot slutten av treningen hvis det er noen som har veldig stort problem med dette. Men jevnt over synes jeg begge parter kan ta dette som en veldig god anledning til å trene med slike forstyrrelser.

Angående Gry så synes jeg ikke du skal ha henne i bilen under trening. Hvis dine treningspartnere har så berørte hanhunder at de ikke takler at hun er på banen, så vil de antakelig også bli forstyrret av at hun er i bilen, så da kan du nesten like godt ha henne hjemme :D Nei, seriøst, jeg synes du skal trene med henne som på andre dager. Jeg har sett flere hanhundeiere få store problemer med hunden sin så snart de har fått høre at det er en tispe i området med løpetid, men frem til de ikke visste det, har treningen gått helt fint. Jeg synes mange for lett skylder på at det er løpetidstispe i nærheten når treningen går dårlig. Men så klart, hvis treningsvennene dine får helt spader og ikke greier og være gode hundeførere, er det kanskje like greit for deres del (altså hundene) å la vær. :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da at tispeeiere skal ringe rundt til alle med hannhunder i forkant av treningen? Det kunne ikke falt meg inn i halvmørket engang. Jeg tar hensyn når jeg er på trening, og bortsett fra det så må faktisk hannhundeiere leve med det.

Ja, jeg skjønner det er kjipt når man reiser langt, men da må man faktisk ta høyde for dette uansett eller finne seg et annet sted å trene. Evt så går man en tur med hunden hvis det er så kaldt og trener underveis.

Hvis man trener sammen så har man vel også en forutsetning for å være kjent med hverandre og hvordan hundene er? sier ikke ring til alle hannhundeiere, men å samarbeide og være åpen om ting sånn at istedetfor å ringe 10stk så ringer man 1. eller mailer? eller sender en tekstmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte ja. Klart det kan være greit å få beskjed, så man vet hva som foregår, og kan legge opp treningen litt.

Det er noe som er veeldig greit å ha trent på ift utstilling også, der man kan bli plassert sånn ca 5 cm bak en høyløpsk tisperumpe :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Den gangen jeg var hannhund-eier, så brydde jeg meg ikke noe om at det var tisper med løpetid på trening, jeg syns at de burde kunne jobbe allikevel, jeg. Nå som jeg har tisper derimot, så tar jeg hensyn, og kommer ikke på fellestreninger med høyløpske skjøgehunder. Min erfaring er dog at det er hannhund-eierene som sliter mer med løpetisper enn hundene selv, det er sjeldent et problem om man ikke sier noe om at man har løpetispe liksom, så min teori er jo at det sitter mer i hodet til eieren enn hos bikkja :lol:

EDIT: At tisper med løpetid ikke har lov til å starte på stevner, er jo ikke det samme som at det ikke finnes tisper med løpetid på stevner, og om hannhunder alltid skal skjermes fra sånne fristelser på trening, vil de jo neppe kunne jobbe med sånne fristelser rundt seg i konkurranser heller, tenker jeg.. Så når jeg hadde hannhund, så var dette faktisk noe jeg satte pris på å få trent på.. Morsomt nok, i og med at jeg aldri kom til start med noen av mine hanner :blink: (Nei, at vi aldri kom så langt hadde ingenting med løpetisper å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er ellers i landet, men her kommer det i ny og ne familiefolk med hund innom på konkurranser for å se. Det er veeeldig få av disse som leser regler, og jeg vet om flere som har stått nært ringen med løpetidstisper så hunden deres også skulle få se. Man kan jo ikke gå rundt å spørre alle ringside heller om de har løpetidstisper, så man kan jo aldri vite selv i de lavere klassene.

Bedre å trene på det synes jeg! :blink:

Og takker veldig for alle de enkle hannene jeg trener med/vi har på klubben som takler det fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan feks alliere seg med tispeeiere i klubben og be om at de sier i fra når de har løpetid så man får trent på det fra hunden er liten. Altså litt motsatt av det de fleste gjør (får vite at tispa har løpetid og trekker seg unna). Det gjore i alle fall jeg, selv om det er en stor plass så var det ikke så mange tisper i den nære treningskretsen når min hannhund var valp/unghund.

Ahh, ja smart. Tenkte ikke så langt jeg. :blink::lol: hehe.

Angående Gry så synes jeg ikke du skal ha henne i bilen under trening. Hvis dine treningspartnere har så berørte hanhunder at de ikke takler at hun er på banen, så vil de antakelig også bli forstyrret av at hun er i bilen, så da kan du nesten like godt ha henne hjemme :)

hehe, nå satt Gry i bilen begge dagene vi var på trening. Men ETTER treningen begge dagene, så hadde jeg gry ute for å la henne tisse før vi reiste hjem. Og det var ingen hannhunder som tok av på onsdag, selv om Gry hadde tisset ute der på tirsdag ;) Så, det de ikke vet har de vel ikke vondt av ;)

Jeg hadde nok hatt på Gry truse om hun skulle være med inn, for søl er søl liksom. Men, nå har de vel sagt at de helst ikke ønsker løpetisper inne da, så...

Utendørs til sommeren blir hun nok med om det blir løpetid på nytt mens vi trener ute.

Jeg vet ikke hvordan det er ellers i landet, men her kommer det i ny og ne familiefolk med hund innom på konkurranser for å se.

Nå hadde jo jeg med Gry på stevne på lørdag, og oppdaget blod på henne lørdag kveld. Sist jeg så det IKKE var blod, var 3 dager tidligere. Så NÅR hun egentlig har fått løpetid, er jeg jo usikker på.

MEN, hun lå da i bur ved siden av en hannhund og vi gikk jo gjennom hele hallen på vei ut og inn. Var ute og luftet dem en tur midt på dagen osv, og JEG så ingen hunder som reagerte. Nå vet jo ikke jeg med hundene gjennom hele hallen selvfølgelig, men tilogmed Sheriff oppførte seg bra. Han som på forhånd har jukket på Gry siden første gang han møtte henne senhøstes...

Så hum.. Joda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man trener sammen så har man vel også en forutsetning for å være kjent med hverandre og hvordan hundene er? sier ikke ring til alle hannhundeiere, men å samarbeide og være åpen om ting sånn at istedetfor å ringe 10stk så ringer man 1. eller mailer? eller sender en tekstmelding.

Du forutsetter da at alle treningsgrupper er stabile og alle kjenner alle. Sånn er det ikke her i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nå satt Gry i bilen begge dagene vi var på trening. Men ETTER treningen begge dagene, så hadde jeg gry ute for å la henne tisse før vi reiste hjem. Og det var ingen hannhunder som tok av på onsdag, selv om Gry hadde tisset ute der på tirsdag :whistle:Så, det de ikke vet har de vel ikke vondt av :ahappy:

Så hum.. Joda :aww:

Er veldig enig i det! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort ifra at det er mange tilfeller hvor løpetisper er et større problem for hannhundeier enn hannhunden, men jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har vært på trening, og etter kort tid "visst" akkurat hvilken hund som har løpetid, uten at jeg faktisk har visst det (skjedde senest i dag). Omtrent hver eneste gang jeg har spurt en tispeeier om tispen dems har løpetid, har svaret vært ja. De gangene svaret har vært nei, har jeg senere fått vite at tispen fikk løpetid dagen/et par dager etter. Sico er med andre ord ram på å plukke ut (kommende)løpetisper, og skjuler det ikke! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...