Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter mellompuddel


Schanto

Recommended Posts

Jeg driver som sagt å ser etter hund. Jeg har hatt flere forskjellige raser opp gjennom årene og av de er det vel kongepuddel som er favoritten. Men nå kunne jeg tenkt meg en mellompuddel p.g.a at den er hendigere å ta med seg og den er såpass liten at min sønn også kan håndtere den.

Så da lurer jeg på, er det noen oppdrettere av mellompuddel her inne? Eller noen som kan en del om puddel, eller kjenner til seriøse oppdrettere i østlandsområdet? Ønsker helst at de ikke holder til for langt unna, for jeg vil gjerne kunne besøke dem noen ganger og se hvordan både mennesker og dyr har det.

Må innrømme at jeg har borti nok av sære oppdrettere(da mener jeg ikke nødvendigvis på puddel) og nå ønsker jeg å treffe folk som lever et "normalt" liv m jobb, hund og barn. Som ikke er overhysteriske for at man faktisk har et liv utenom hunden. Det er en del av dem, spesielt på mindre raser som mener man hverken skal jobbe eller ha barn. Sånne mennesker orker jeg ikke. Jeg er et normalt oppegående menneske, med rimelig god hundeerfaring som ønsker meg hund som familiemedlem, turkompis og hobby. Jeg liker utstilling, agility og lydighet. Jeg vet at barn ikke skal mishandle hunder(noe det virker som om enkelte mener alle barn gjør), men jeg mener at min sønn på 8 år som er ordentlig hundeinterressert og snill og forsiktig skal få prøve seg i både agility og lydihet sammen med meg.

Sorry at det kanskje virker litt sytete. Mulig jeg har vært uheldig med oppdrettere, men det er faktisk mye "dill" og "dall" hos enkelte. Ved èn anledning traff jeg på verdens hyggeligste dame. Nå var dette en oppdretter av cavalier, da, og min sønn var den gang bare 3 år gammel, men hun hadde en veldig klar tale. "Hvorfor skal ikke barn få vokse opp med hund"? Ja, hvorfor ikke? De fleste av oss sørger da for at både hund og barn er trygge for hverandre.

Og en ting til slutt. Er mellom-og storpuddel like i gemyttet? Har som sagt kun erfaring med storpuddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Og så hyggelig å høre at du vil ha mellompuddel! Jeg er selv i vent på en mellompuddelvalp, og har funnet den perfekte oppdretter for hva jeg vil ha. Dessverre er denne i Stockholmstrakten da.

Jeg har vokst opp med storpuddel, og har nå en dverg. Den største forskjellen jeg har oppdaget i gemytt og adferd er at dvergen er mye mer "happy-go-lucky" og har en enorm samarbeidsvilje. Hun jeg har nå gjør sitt beste hele tiden. Storpuddelen krever litt mer, de er litt mer utfordring. Men på den andre siden er storpuddelen sterkere og tøffere, med litt mer pågangsmot om man vil trene ting som krever litt slikt. Til lydighet og agility er de små vel så bra. Det kullet jeg håper på valp fra går faren elite lydighet og mora går kl II. Oppdretter har også hunder som går veldig bra agility og viltspor. Så disse kan absolutt brukes :icon_redface: Selv vil jeg bruke begge mine i lydighet og agility.

Jeg støtter helt meningene dine om at barn fint kan bli med i hundeholdet, og med en slik liten og villig hund kan de trene og starte og ha det moro sammen gjennom hele guttens oppvekst. Vi fikk en storpuddeltispe hjemme i familien da jeg var 9 og hun fulgte meg gjennom hele oppveksten. Det var veldig fint!

Kan dessverre ikke hjelpe deg med oppdretter, har ikke undersøkt så mye. Men du kan jo titte gjennom oppdretterlista på puddelklubbens hjemmeside (www.puddelklubb.no). Dessuten kan det være fint å bli medlem på puddelforumet (www.puddelklubb.no/forum). Er en av de aktive medlemmene der som nå skal ta kull på sin svarte mellomtispe. Dessuten kan du høre med dem om de kjenner noen oppdrettere, er mange som ikke står på oppdretterlista.

Lykke til! Håper du holder oss oppdatert! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, mellompuddel høres helt perfekt ut:-)

Har også prøvd å registrer meg på puddelpraten, men har heller ikke fått det til.

Ang det å kjøpe hund fra oppdretter som bor langt unna. Reiser dere da dit mer enn den gangen dere henter hunden? Det er jo veldig greit å se forholdene hos oppdretter. Kan man stole på oppdretter og kjøpe hund usett? Jeg har alltid vært å besøkt valpene flere ganger før henting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått fine svar her inne allerede. Puddelklubben sine nettsider er fine, der finner du mange seriøse oppdrettere. Da jeg ikke ønsker å henge ut eller anbefale noen oppdrettere her inne så kan du jo ta deg en tur innom puddelklubben sine sider og titte litt på hjemmesidene til flere av de som har mellompuddel.

Leit at du har kommet over oppdrettere som mener at man ikke skal ha et liv utenom hunden, da det er noe de færreste har mulighet til. Jobb og familie kan man ikke kutte ut selv om man har hund.

Lykke til med mellompuddel! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, mellompuddel høres helt perfekt ut:-)

Har også prøvd å registrer meg på puddelpraten, men har heller ikke fått det til.

Ang det å kjøpe hund fra oppdretter som bor langt unna. Reiser dere da dit mer enn den gangen dere henter hunden? Det er jo veldig greit å se forholdene hos oppdretter. Kan man stole på oppdretter og kjøpe hund usett? Jeg har alltid vært å besøkt valpene flere ganger før henting.

Mellompuddelen er en artig skrue.

Puddelpraten har jeg kjennskap til men dersom du ønsker mer informasjon kan jeg sende deg en PM.

Når det gjelder en oppdretter som bor langt unna ville jeg nok tatt et besøk ekstra for å undersøke dersom jeg var usikker. Men dersom jeg følte jeg kunne stole på oppdretter og vi hadde en god tone og jeg hadde gode skussmål fra andre i puddelmiljøet ville jeg nok ikke dratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, mellompuddel høres helt perfekt ut:-)

Har også prøvd å registrer meg på puddelpraten, men har heller ikke fått det til.

Ang det å kjøpe hund fra oppdretter som bor langt unna. Reiser dere da dit mer enn den gangen dere henter hunden? Det er jo veldig greit å se forholdene hos oppdretter. Kan man stole på oppdretter og kjøpe hund usett? Jeg har alltid vært å besøkt valpene flere ganger før henting.

Min hund kommer i fra Skåne, heeeeelt sør i Sverige :) det var 70 mil, men fine veier :icon_redface: (som det generelt er i Sverige). Vi var å besøkte dem når de var 5 uker :)

Godt tips er ta med noen gode venner/familie/søsken, noen du trives godt med (som gjerne kan bytte på å kjøre). Ta det som en tur og kos dere :P

Min neste er fra bergen ca 10-12 timers tur, men den skal jeg besøke i mai og hente i juni :lol: gleder meg masse og turen er verdt det :P

Lykke til med søken etter litten puddel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, mellompuddel høres helt perfekt ut:-)

Har også prøvd å registrer meg på puddelpraten, men har heller ikke fått det til.

Ang det å kjøpe hund fra oppdretter som bor langt unna. Reiser dere da dit mer enn den gangen dere henter hunden? Det er jo veldig greit å se forholdene hos oppdretter. Kan man stole på oppdretter og kjøpe hund usett? Jeg har alltid vært å besøkt valpene flere ganger før henting.

Om jeg er så heldig å få kjøpe en valp av den oppdretteren som bor i Stockholm så kommer jeg til å dra og hilse på minst en gang før jeg henter valpen. Lang vei får så være, det er ikke hver dag jeg kjøper valp :lol:

Det er absolutt et stort poeng å se på forholdene hos oppdretter. Hvordan vedkommende er ansett i miljøet og/eller hvilke resultater vedkommende har fra utstillinger er ikke alltid et godt bilde på de faktiske forholdene, på godt og vondt. Så å besøke stedet, se på hundenes adferd, snakke med oppdretter og generelt kjenne på hvilken atmosfære din valp eventuelt vil vokse opp i anser jeg som et viktig steg på veien.

Man kan også få et klarer bilde av vedkommendes hundehold om h*n har en god hjemmeside som oppdateres ofte, gjerne har en blogg hvor vedkommende er aktiv, og man får et innblikk i hvor aktiv vedkommende er med sine hunder. "Min" oppdretter har en slik hjemmeside, som oppdateres flere ganger i uka og man virkelig får en inngående beskrivelse av hennes dager med hundene. Dette er inkludert videoer av begivenheter og hverdagslivet. Jeg føler meg derfor ganske trygg på at vedkommende faktisk er det hun gir inntrykk av :icon_redface:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde tidligere å registrere meg der, men fikk aldri kontoen godkjent... Vil de ikke ha nye medlemmer? Følte meg ikke akkurat velkommen :icon_redface:

Da burde du prøve igjen www.puddelpraten.com er et svært trivelig forum med en god tone mellom brukere.

Jeg har lært MASSE puddel der inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å registrere meg på Puddelpraten igjen. Satser på at det går bedre denne gangen:-) Har tenkt på denne hunden sååå lenge og skulle helst hatt en nå med en gang for det passer så bra i forhold til jobb. Men må nok titte litt mer og vente til vinteren igjen. Til lillegutts store frustrasjon :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du prøve igjen www.puddelpraten.com er et svært trivelig forum med en god tone mellom brukere.

Jeg har lært MASSE puddel der inne

Mulig du kan fortelle admin at de bør ordne opp i forumet sitt? Jeg fikk mail da jeg registrerte meg i starten av november at: "Din brukerkonto er fortsatt inaktiv, en forumadministrator må aktivere denfør du kan logge inn. Du vil motta en ny epost når kontoen er aktivert." Fikk aldri noen ny mail.

Nå prøvde jeg logge meg inn med brukernavn og passord jeg registrerte meg med i november, det fikk jeg beskjed ikke var i bruk. Så jeg prøvde registrere meg på nytt, men får avslag fordi brukernavn og mailadresse allerede er i bruk... Så jeg får ikke laget meg noen ny bruker pga at mailen min er i systemet.

Vennlig forum da gitt :)

Edit: Nå har jeg laget en ny bruker, men den må også aktiveres av admin..så får vi se om jeg får slippe inn denne gangen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...