Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador og forskjell innenfor fargene

SD

Recommended Posts

Jeg har alltid hørt at på labradoren er det ikke noe forskjell innenfor fargevariantene, og det er dette inntrykket jeg selv sitter med. Men nå nylig leste jeg en diskusjon på et annet forum der noen mente at brune labradorer hadde blant annet mer futt og fart i seg enn på de gule og svarte. Da ble det også kommet inn på dette med økt populæritet av brune labradorer og at enkelte avler kun på det, og med dette kom det også en del sykdommer.

Nå er jo labradoren er rase som avles på tvers av fargene og da får jeg litt vanskeligheter med å tro på at det skal være forskjell på om du har en brun, gul eller svart labrador. Vil ikke det heller gå på avl og linjer? Det ville jo blitt noe annet om det kun skulle vært parret farge mot farge slik på f.eks dvergschnauzer.

Hva tror og mener dere om saken?

Beklager rotete innlegg og dårlig formulering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I labrador krysser man (vanligvis ikke) gult og brunt. Enten har man linjer som er svart og gul, eller svart og brun. Eventuelle gemytt, aktivitetsnivå eller andre forskjeller mellom linjene skyldes helst nettopp det, og ikke selve fargen.

Tilsvarende finnes det (meg bekjent) bare jakt labrador i svart eller gult, og disse har vesentlig høyere aktivitetsnivå enn "utstillingslabb".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...