Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og ski

Guest LXT

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er i gang med å lære pelsen dette med å gå på ski med muttern. Vi vil jo ikke ødelegge sporet for andre :)

Har kjørebelte og strikk, men jeg må ærlig innrømme at det ikke var så stor suksess. Eller jeg jeg bare litt utolmodig? :P

Ført og fremst må jeg jo gjenta dette mange ganger at han skjønner greia. Jeg ønsker at han holder seg bak i nedoverbakker så jeg ikke kjører på han, og ellers kan han gå foran på rake strekninger og oppover.

Men med strikken så ble det plutselig strikk over alt. Jeg kjørte over den, og det funket dårlig når jeg skulle ha bikkja bak meg. Så jeg forsøkte uten, og det gikk mye bedre. Hva gjør dere, bruker dere strikk/bånd eller har dere hunden løs på skiturer?

Akkurat nå prøver jeg å lære inn kommandoen "bak" og "foran", slik at jeg kan kommandere han bak i nedoverbakker. Er det veldig klønente, eller er det noe sånt dere gjør også? (Mulig jeg spør veldig dumt nå altså)

Tips mottas med stor takk :P

Skrevet

Jeg har hundene mine forran hele tiden også kjører jeg heller rolig nedover, men så er det jo forskjell på hunder også da. Mine går forran og trekker og skulle de stoppe forran meg så kjører jeg på de, forsiktig da altså så de ikke blir skadet, samtidig som jeg sier pass deg. Da gjør de ikke det så mange ganger og pass deg blir veldig effektivt. Hadde jeg skulle hadt hunden bak så hadde det vært enklere uten strikk og jeg ville valgt det så lenge hunden kan gå løs! Jeg ville forsåvidt ha valgt å ha hunden løs vis den ikke trekker spesielt også, utrolig plagsomt med strikk over alt. Men skal du derimot ha den til og trekke så må du jo så klart ha strikk, da kan du jo evt slippe den i nedoverbakker også koble den igjen på bunnen..

Skrevet

Jeg har "barmarkstrent" mine hunder. Slik at alle kommandoer satt før jeg satte planker på beina.

Bak lærte vi inn på stier og i trapper først. Bare sagt bak og hindret de i å gå foran meg. Har ikke tatt lange tiden faktisk. Men den bruker vi ikke på ski. De løper foran meg nedover mens jeg ploger.

Så har jeg trent inn høyre og venstre på en hund, den andre hunden har lært å løpe etter den første. Kommanderer jeg "følg på", så gjør hun det. Men den har jeg bare hatt behov for til fots, siden hun automatisk løper etter Nirm i skisporet. Egentlig veldig facinerende hvor oppmerksom hun er på hans minste lille retningsendring i den situasjonen.

Høyre og venstre kan du lære greit inn på stier og slikt. Og etter hvert så har jeg gått mellom trær og oppsøkt hindringer for å få de til å bli stødige på de kommandoene (utrolig greit om det kommer hindringer eller du skal passere noen).

Foran har faktisk bare kommet naturlig. Vi har flere forskjellige kommandoer der etter hvor hardt Nirm skal ta i, men de har jeg bare brukt under tur når han har gått foran meg, eller jeg har oppfordret han til å ta hardere i og så sagt "ta i".

Jeg kjører ikke med strikk i lina. Det er Baggenbelte og fast line, noe jeg synes går bedre, siden ikke mine kommandoer via linen forsvinner. Kjører du med strikk, så husk å se over festepunkter ofte. Den kommer forbanna fort tilbake om noe ryker, og karabinkroker kan lage fine skader om den treffer deg riktig.

Skrevet

Takk for tips, jeg tror jeg kommer til å la han gå foran og heller ploge/kjøre rolig nedover som dere. Høres greit ut egentlig. Og han trekker ikke noe spesielt, så jeg kan likegodt la han å gå løs. Da skal vi ut å trene litt i morgen igjen, så får vi se om vi får litt framskritt :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...