Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og ski


Guest LXT

Recommended Posts

Jeg er i gang med å lære pelsen dette med å gå på ski med muttern. Vi vil jo ikke ødelegge sporet for andre :)

Har kjørebelte og strikk, men jeg må ærlig innrømme at det ikke var så stor suksess. Eller jeg jeg bare litt utolmodig? :P

Ført og fremst må jeg jo gjenta dette mange ganger at han skjønner greia. Jeg ønsker at han holder seg bak i nedoverbakker så jeg ikke kjører på han, og ellers kan han gå foran på rake strekninger og oppover.

Men med strikken så ble det plutselig strikk over alt. Jeg kjørte over den, og det funket dårlig når jeg skulle ha bikkja bak meg. Så jeg forsøkte uten, og det gikk mye bedre. Hva gjør dere, bruker dere strikk/bånd eller har dere hunden løs på skiturer?

Akkurat nå prøver jeg å lære inn kommandoen "bak" og "foran", slik at jeg kan kommandere han bak i nedoverbakker. Er det veldig klønente, eller er det noe sånt dere gjør også? (Mulig jeg spør veldig dumt nå altså)

Tips mottas med stor takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hundene mine forran hele tiden også kjører jeg heller rolig nedover, men så er det jo forskjell på hunder også da. Mine går forran og trekker og skulle de stoppe forran meg så kjører jeg på de, forsiktig da altså så de ikke blir skadet, samtidig som jeg sier pass deg. Da gjør de ikke det så mange ganger og pass deg blir veldig effektivt. Hadde jeg skulle hadt hunden bak så hadde det vært enklere uten strikk og jeg ville valgt det så lenge hunden kan gå løs! Jeg ville forsåvidt ha valgt å ha hunden løs vis den ikke trekker spesielt også, utrolig plagsomt med strikk over alt. Men skal du derimot ha den til og trekke så må du jo så klart ha strikk, da kan du jo evt slippe den i nedoverbakker også koble den igjen på bunnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "barmarkstrent" mine hunder. Slik at alle kommandoer satt før jeg satte planker på beina.

Bak lærte vi inn på stier og i trapper først. Bare sagt bak og hindret de i å gå foran meg. Har ikke tatt lange tiden faktisk. Men den bruker vi ikke på ski. De løper foran meg nedover mens jeg ploger.

Så har jeg trent inn høyre og venstre på en hund, den andre hunden har lært å løpe etter den første. Kommanderer jeg "følg på", så gjør hun det. Men den har jeg bare hatt behov for til fots, siden hun automatisk løper etter Nirm i skisporet. Egentlig veldig facinerende hvor oppmerksom hun er på hans minste lille retningsendring i den situasjonen.

Høyre og venstre kan du lære greit inn på stier og slikt. Og etter hvert så har jeg gått mellom trær og oppsøkt hindringer for å få de til å bli stødige på de kommandoene (utrolig greit om det kommer hindringer eller du skal passere noen).

Foran har faktisk bare kommet naturlig. Vi har flere forskjellige kommandoer der etter hvor hardt Nirm skal ta i, men de har jeg bare brukt under tur når han har gått foran meg, eller jeg har oppfordret han til å ta hardere i og så sagt "ta i".

Jeg kjører ikke med strikk i lina. Det er Baggenbelte og fast line, noe jeg synes går bedre, siden ikke mine kommandoer via linen forsvinner. Kjører du med strikk, så husk å se over festepunkter ofte. Den kommer forbanna fort tilbake om noe ryker, og karabinkroker kan lage fine skader om den treffer deg riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg tror jeg kommer til å la han gå foran og heller ploge/kjøre rolig nedover som dere. Høres greit ut egentlig. Og han trekker ikke noe spesielt, så jeg kan likegodt la han å gå løs. Da skal vi ut å trene litt i morgen igjen, så får vi se om vi får litt framskritt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...