Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen foto spørsmål

Djervekvinnen

Recommended Posts

Hva slags funksjoner må kameraet ha for å ta bilder av månen feks? Jeg prøver å ta bilde, men det blir bare en lite lys flekk på bildet. Er umulig å ta bilder generellt når det er mørk, selv når man har en såkalt night scenery. Det blir bare skurr alt og ingenting vises. Månen forsvinner nesten.

Og så har jeg også sett hos noen at bakgrunnen forstørres mye, feks fjell, og fremstår som mye nærmere på bilder enn i virkeligheten. Hvorfor blir det sånn, og hvilke innstillinger/kamera kan ta slike bilder? Jeg syns alt blir forminsket på mitt kamera og blir lengere borte enn i virkeligheten..

Enn å få uklar bakgrunn og klart motiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke noe om hvilket utstyr du har?

Men om du kun vil ta bilde av kun månen så lønner det seg med et teleobjektiv. Jeg bruker mitt 70-300 mm når jeg tar månebilder, og zoomer helt inn på månen.

Jeg setter kameraet på stativ, stiller iso på det laveste (på mitt er det 100), blender og lukker må du nesten prøve deg frem.. Men en blender på rundt 8 - 10 er som regel det jeg bruker tror jeg. Lukkertid? Husker jeg faktisk ikke.. Så kjapp som mulig :whistle:

Er en stund siden sist, så husker ikke helt hva jeg gjorde :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanlig lite kompaktkamera. hehe.

Så jeg lurte litt på om hvilke kamera som kan ta slike bilder. Så slik jeg forstår, er det kun speilrefleks som kan ta slike bilder? Kan man ta slike bilder med et hva som helst slags speilrefleks, eller må man ha ekstrautsyr?(utenom stativ)

Tror ikke jeg har noe lukkertid på mitt kamera.. ihvertfall ikke stillbart. Laveste ISO er 400..

Enn hva med de som tar bilder med forstørret bakgrunn? Hva gjør de med innstillingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanlig lite kompaktkamera. hehe.

Så jeg lurte litt på om hvilke kamera som kan ta slike bilder. Så slik jeg forstår, er det kun speilrefleks som kan ta slike bilder? Kan man ta slike bilder med et hva som helst slags speilrefleks, eller må man ha ekstrautsyr?(utenom stativ)

Tror ikke jeg har noe lukkertid på mitt kamera.. ihvertfall ikke stillbart. Laveste ISO er 400..

Enn hva med de som tar bilder med forstørret bakgrunn? Hva gjør de med innstillingene?

Tenker du på mer blurry bakgrunn? I så fall må du ha lavt tall på blenderen. Jo høyere tall, desto mer dybdeskarphet, jo lavere tall, desto mer uskarp bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...