Gå til innhold
Hundesonen.no

Hellasferie? Evt. annen sydenferie?


Aya

Recommended Posts

Vi har tenkt oss på kombinert bryllupsreise og sommerferie i August/September, men er litt usikre på hvor vi skal dra. Vi er ikke så veldig kresne- vi stortrivdes på Tenerife, selv om vi vasset i turister- målet for ferien er sol, bading, god mat (ekstremt viktig), et greit sted å leie bil og kjøre rundt på egenhånd, og masse avkobling. Vi har snakket mye om Hellas, da spesielt Kreta. Jeg har vært på Rhodos før, for mange år siden, og koste meg der (kunne godt tenke meg å dra tilbake dit). Har dere noen tips til land/øyer/byer vi burde kikke på? Kan legge til at det bør være et sted som det enten er litt størrelse på, eller som ligger rett i nærheten av et større sted, samt at det MÅ være sandstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på Santorini og der var det kjempefint! Var lett å leie bil og vi kjørte rundt på øyen og sånn. Pappa leide også firhjuling og det var morsomt å sitte på! :wub: Vi var der i høstferien (oktober) og det var passe varmt om dagene, ikke sånn at vi måtte holde oss inne på dagtid fordi det ble for varmt, men litt kaldt på kvelden når det ble mørkt. Om det var spesielt god mat der vet jeg ikke (men tror da det), det eneste jeg spiste om dagene var spagetti bolognese for den var så god. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Rethymno på Kreta to ganger (akkurat det er litt tilfeldig, egentlig), og jeg syns det er en veldig koselig by. :) Jeg er ikke så innmari glad i sandstrender (men stranden der er jo kilometervis lang), så da jeg var der sist sammen med noen venner, endte vi flere ganger opp med å gå til klippene bak borgen og bade der - der var det bare lokale folk, og vi fikk mulighet til å snorkle litt med fisker og slikt. Vi bodde på hotell Ideon: http://www.hotelideon.gr/, et rolig og koselig hotell, som lå rett ved både populære utesteder (uten at det var forstyrrende bråk) og gamlebyen. Det tar noen få minutter å gå til stranden, riktignok...

Fra Rethymnon er det lett å ta utflukter selv om man ikke leier bil. Det går rutebusser til for eksempel Spigli (en utrolig koselig, liten by ca. midt på øya), Iraklion eller Preveli-stranda, eller man kan ta en turbuss til Samaria-dalen og gå den. Gamlebyen i Rethymnon er dessuten veldig koselig, med mange små butikker og restauranter.

En annen mulighet som også er basert på personlig erfaring, er å dra til Nord-Spania, til Catalonia. Det fins flere typiske "badebyer" like nord og sør for Barcelona, for eksempel Lloret de Mar, hvor det er mulig å finne koselige restauranter, gå turer i området og slappe av på stranden. Det er også mulig å ta dagsturer inn til Barcelona med buss - Lloret de Mar (hvor jeg var for - herregud - fem år siden) ligger f.eks. seks mil fra Barcelona sentrum. Etter en uke eller så på et slikt sted, går det an å leie bil og kjøre rundt i Nord-Spania og Sør-Frankrike. Naturen der er utrolig vakker, og så utrolig variert og flott. Legg gjerne turen innom Andorra, det er også et spesielt land som basically består kun av fjell og daler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på flere greske øyer og jeg liker alle de jeg har vært på veldig godt! Zakynthos, Samos, Korfu, Kreta og Rhodos er de jeg har vært på. Og mitt absolutte favoritt sted i forhold til ting å se på er Rhodos.. Vi var der en uke og opplevde så mye! Gamle byen i Rhodos er jo verdt et besøk i seg selv og det er også Lindos som vi bodde rett i nærheten av. Lindos er en liten vakker by som jeg falt så til de grader for.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Hellas vil jeg anbefale Rhodos. God mat, mye å se (spesielt gamlebyen), herlige strender og en partygate om man vil det :)

Men en annet sted jeg virkelig vil anbefale er Kroatia! Maken til vakkert og spennende land. Jeg var der 3 uker i fjor sommer. Da var jeg i Zagreb en natt, hos en vertsfamilie i Sibenik 10 dager med utflukter til mindre byer rundt. Var også i en av de mange nasjonalparkene der nede(virkelig et syn)også seilte jeg kysten av kroatia en uke. Da var vi innom et nytt sted hver dag/natt og vi så både "bortgjemte" øyer og de mer populære feriestedene. I tilegg er det ikke overbefolket med turister overalt. Jeg bodde faktisk i byen Sibenik hvor jeg ikke møtte en eneste Nordmann på 10 dager. Konklusjon: Mye å se, ikke overbefolket av turister, billig, varmt og varierende klima :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg selvfølgelig en tur til Chania på Kreta.Dere skal bo på dette hotellet. Verdens koseligste vertskap og kort vei til strand og stor matbutikk. Fem minutter til byen med bussen, eller et par kilometer langs stranden :innocent: En dag står dere opp litt tidlig og tar bussen til Kissamos (Kastellet) og båt til . En annen dag står dere opp grytidlig og tar bussen til Omalos og går . Den er stengt når det blir for varmt, men i slutten av august, begynnelsen av september er den nok åpen. Når dere er ute av ravinen er dere i lansbyen . I setedenfor å ta båten til Paleohora og bussen tilbake over fjellet, blir dere en natt i landsbyen. Sydkysten er helt anderledes enn nordkysten og er dere heldige, treffer dere noen gamle grekere som kan sitte utover de små timer og snakke om blodhevn og andre skumle ting som foregikk i ikke så altfor gamle dager. Så blir dere med opp og mater sauer og høner i syvtiden neste morgen, koser dere på stranden og tar båt og buss med de som gikk ravinen dagen etter dere.

Kveldene i Chania brukes gjerne på å rusle langs havnen og i alle de små bakgatene. Det er dyrt å spise i byen, men skal dere gjøre det, så velg en restaurant litt unna havnen Der er det både dyrt og smått og ikke så godt. Maten på Lefka er kjempegod og ganske billig, men de har ikke så variert meny.

Ha alltid med dere noen sånne små kaffefløtepakker som stjeles i baren på hotellet :icon_redface: i tilfellet dere møter på en dehydrert kattunge eller valp. Gi den førstehjelp og ring så Silke på: 00306946881155.

GOD TUR :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida, jeg elsker deg :icon_redface: Kanskje jeg får med meg en liten Filos hjem mon tro?

TUSEN takk for alle som har tatt seg tid til å svare, Rhodos har jeg vært på før, og det er en knall øy, men jeg tror nok jeg vil prøve noe nytt denne gangen ... Og jeg tror nok absolutt det blir Kreta denne gangen! takk folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida, jeg elsker deg :innocent: Kanskje jeg får med meg en liten Filos hjem mon tro?

TUSEN takk for alle som har tatt seg tid til å svare, Rhodos har jeg vært på før, og det er en knall øy, men jeg tror nok jeg vil prøve noe nytt denne gangen ... Og jeg tror nok absolutt det blir Kreta denne gangen! takk folkens!

Bare koselig. Elsker Kreta, folka, språket, maten, dyra, klima, men i år blir det nok Curlyferie i Tyskland og Nord Norge, hvis Ane flytter dit :icon_redface: Vi må få sende med hilsner og litt gaver, hvis dere velger "vårt" hotell, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...