Gå til innhold
Hundesonen.no

Berner-valp

studenten

Recommended Posts

Vi (familie med barn) får etter all sannsynlighet en valp (Berner Sennen) i løpet av juni.

Vi gleder oss noe helt utrolig!

Det er ikke første hunden for oss, men første gang vi har valp. Målet er å gjøre mest mulig rett og gi valpen de beste vilkår. Problemet er bare at vi har bestilt en reise til utlandet, som ikke er mulig å gjøre om uten å tape over 16000,-. Reisen går i midten av juli i to uker. Vi føler vi må vente til å se dato valpen blir født, men allerede nå er bekymringene der for at det skal bli ille for valpen at jeg (som blir matmor) ikke skal være der i 14 dager. I og med at vi har sagt vi ønsker valp, men parringen kun er planlagt - så er det vanskelig å si noe om hvor gammel valpen kommer til å være når reisen skal være. Jeg regner med at jeg kommer til å ha et kjempeproblem med å være borte fra den (-det blir jo som å reise fra et barn....).

Derfor lurer jeg på om det er noen som kjenner rasen og litt om valpenes psyke som kan si noe om hva som kan være konsekvensene av at den må være to uker hos andre (det blir nære slektninger eller noen vi kan stole 100% på)? Hva slags ettervirkninger på oppdragelse kan dette ha?

- Utrolig glad for om noen har svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis reisen kræsjer akkurat med leveringsalder på valpene, eller etter den er hentet og forsåvidt, kunne det jo gått ann å spørre om oppdretter kunne ha den i et par uker lengre?

Min valp var hos oppdretter til han var nesten 3 mnd pga. diverse regler om import fra matilsynet, og makan til super hund jeg har da :lol:

Jeg vil iallefall tro at det er bedre at valpen er i sitt første hjem når den ikke kan være hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En berner skal være en robust og tilpasningsdyktig rase - men det er jo også linje- og individvariabler inne i bildet.

En viktig faktor er dog valpens alder - og det vet du selvfølgelig ikke sikkert, dette er jo en valp som ikke er unnfanget enda. Et alternativ er å få en avtale med oppdretter om at dere henter valpen senere, slik at valpen ikke må forholde seg til altfor mange hjem og rutiner - og bytter - i ung alder. Det forutsetter selvfølgelig at dere har valgt en oppdretter som har tid og overskudd til å oppdra valpen videre for dere. Men jo lengre valpen er hos oppdretter, jo eldre blir den når dere får den, og det blir vanskeligere å forme valpen slik dere vil ha den. Det er en grunn til at det anbefales at valpen kommer til sitt nye hjem når den er åtte uker, mye skjer på den tiden - og mye vil skje i løpet av de fjorten dagene dere er borte fra den. Dere skal bli kjent med hverandre, og mye viktig sosialisering og oppdragelse skjer de første månedene. Dere ikke bare skal stole ett hundre prosent på de som passer valpen - dere pålegger dem et enormt stort ansvar med å jobbe med valpen. Det er ikke bare å passe på en valp i den alderen og sørge for at den får spise, tisse og gå på tur.

Jeg sitter selv og planlegger et valpekull nå, og min spontane reaksjon på ditt dilemma er at det beste for både valp og eier hadde vært om du fant et annet kull å kjøpe valp fra. Som jeg sier først, så er berneren som regel robust og tilpasningsdyktig - men jeg ser for meg at det blir unødvendig merarbeid for dere. Kanskje har dere valpen et par uker før dere drar, og må kanskje begynne på nytt med å bli kjent når dere er tilbake fra ferie. Uansett mister dere fjorten viktige dager, og må overlate det ansvaret til noen andre - det hadde ikke jeg ønsket å gjøre med min valp, og jeg hadde ikke ønsket at mine valpekjøpere gjorde det.

Jeg er sikkert streng, mulig du får helt andre svar av andre. Men om det ikke er noen viktig grunn til at du skal ha valp fra akkurat den kombinasjonen, ville jeg satset på et senere kull. Det fødes 400 bernere i løpet av et år, så det er ikke sååå vanskeig å finne valp. Og om du allerede er i kontakt med en oppdretter, som har lovet deg valp i juni, og dere blir godt kjent, kan kanskje denne oppdretteren gå god for deg hos andre oppdrettere og hjelpe deg å "snike" i køen hos noen som venter et senere kull. Det er ikke uvanlig at skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde same "problem" da vi bestemte oss for å kjøpe Aïda. Vi hadde for lenge siden bestilt sydentur, og den var ca 1-2 uker etter Aïda var leveringsklar. Vi fortalte dette til opdretteren, og spurte om hun hadde mulighet til å ha Aïda litt lenger. Jeg synes det var bedre at hun skulle være der sammen med mammaen sin, enn å flytte til oss, og så bo hos noen helt nye etter en uke igjen! Heldigvis var dette greit for oppdretteren! Så Aïda var nesten 13 uker når vi hentet henne. Det oppsto ingen problemer i forbindelse med oppdragelse pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til samtlige

Til "Emma"

Det er nettopp det du skriver som er min tanke. Problemet er at jeg har et år fra og med juni, der jeg skal være hjemme og ville så gjerne ha så lang tid hjemme med hunden, som mulig. Jeg ser helt klart poenget mht det å velge fra annen kennel, og vi vil nok se om det finnes noen som kan levere valp etter at vi har vært på reisen. Tanken var bare om jeg hadde bekymringer rundt dette, mer enn nødvendig - og nå kan det se ut til at jeg ikke var overbekymret i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til samtlige

Til "Emma"

Det er nettopp det du skriver som er min tanke. Problemet er at jeg har et år fra og med juni, der jeg skal være hjemme og ville så gjerne ha så lang tid hjemme med hunden, som mulig. Jeg ser helt klart poenget mht det å velge fra annen kennel, og vi vil nok se om det finnes noen som kan levere valp etter at vi har vært på reisen. Tanken var bare om jeg hadde bekymringer rundt dette, mer enn nødvendig - og nå kan det se ut til at jeg ikke var overbekymret i alle fall.

Hvis du har et år så vil ikke noen uker fra eller til gjøre stort. Da ville jeg i alle fall ventet til ferieturen var overstått og så fått valp etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hentet flere valper fra utlandet (ergo klart eldre enn 8 uker) og har aldri noensinne hatt noen problemer å "forme" valpen på noen måte. De er fremdeles babyer når de er både 3 og 4 mndr..

Jeg hadde ikke nølt å gi oppdr. det ansvaret, hvis jeg var dere. Forutsetter såklart at det er en seriøs og "skikkelig" oppdretter her. (Ellers bør dere finne en slik først..)

Men da ville jeg HELST se at valpen bare blir igjen et par uker - ikke først komme til dere i en uke eller to for SÅ å reise tilbake igjen.

Men hvis mamma'n venter med løpetid noen uker blir det jo ikke noe problem, da...

(Og så kanskje hun ikke får noen valper, kanskje ikke av riktig kjønn, etc)

Så det beste er jo å avvente til de evt. valpene blir født før dere uroer dere for dette.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Emma , og når du har et helt år har du jo god tid til å å valp fra et senere kull.

Valpens viktigste sosialiseringsperiode varer fram til 12 uker, og det mest optimale er å ha den selv for sosialisering i deres miljø i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med SusanneL; det er mange som får seg valp på et noe senere tidspunkt enn nøyaktig åtte uker. Noen får jo "omplasseringshunder" som bare er fire-fem mnd også, og det går da stort sett bra!

Vi måtte vente en uke med å hente vår hund, fordi vi var midt i en flytting (Bergen-Trondheim), men det gikk heldigvis fint; både for oppdretter, valpen og tispen. :lol: Det kan jo hende det ikke klaffer mindre enn som så, det vet du jo ikke enda. Du kan jo forsøke å lufte tanken for oppdretter; om ikke annet vil det vise at du tenker langsiktig og ansvarlig mener nå jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang takk for gode svar. :-) Har allerede forhørt meg og funnet en oppdretter som sannsynligvis vil ha valper til rett tid i forhold til å være hjemme fra reisen. Med mindre første tispe blir forsinket, så klaffer det nok med den andre.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...