Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling på slutten av turen.


sham

Recommended Posts

Hei folkens :wub:

Trenger deres hjelp igjen jeg :aww: (Advarsel, langt innlegg :lol:)

Jeg og hunden min trener ganske mye lydighet, men det er en ting vi ikke klarer å bli kvitt.. Det er altså innkalling når vi skal til bilen(for å komme hjem) fra turer.

Når vi går turer i skogen er det ikke noe som helst problemer med innkalling. Jeg roper på han, han kommer som et lyn og jeg gir godbit eller leker med han, meeeeen når vi skal hjem (altså til bilen) så skjønner han det. Da vil han ikke komme! :D Dette er uansett om han ser bilen eller ikke. Jeg tror ikke jeg viser noe spesielt at vi skal til bilen eller noe, men gjør det kanskje uten at jeg om vet det :icon_confused: Han hopper unna meg hver gang jeg prøver å gi han en godbit for å lokke han, jeg har prøvd å leke med han, jeg har prøvd å si sitt/ligg og bli (Og dette kan han godt!) men med en gang jeg nærmer meg spretter han unna. (dette gjør han ikke til vanlig når vi trener) Han er alltid rundt meg, men erter meg liksom.. :D

Feks. I stad var jeg og en venninne å trente på en åpen plass. Jeg hadde han løs, det gikk kjempe bra. Jeg kastet leke og han kom tilbake med den til meg, men så fort venninnen min sier at hun skal dra og begynner å gå mot bilen, da blir han helt teit :D jeg brukte ca 45 min på å få tak i han, og det endte da med at jeg måtte ta tak i halsbåndet :D Jeg vet dette er noe man ikke skal gjøre, men jeg må få tak i han etterhvert... Det tok lang tid å i hele tatt få han på rekkevidde for å få tak i han. Han skjønner når han har på langline, da er det ikke noe problem!

Han er ikke spesielt glad i å kjøre bil, kan det være det som er problemet? Han hopper gledelig inn i bilen når jeg har på båndet, men ikke uten. Han er en blanding av dvergpincher/lhasa apso på 1,5 år hvis det har noe å si :D

Har dere noe tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kaller han inn i løpet av turen, tar du på båndet da? Eller gir du bare godis og lar han løpe igjen? Hvis du bare lar han løpe, ville jeg i første omgang gjort sånn: godis, klips på båndet, godis, slipp fri. Gjenta flere ganger i løpet av turen, men legg inn "vanlig" innkalling også.

Kommer han når han ser båndet? Er båndet en utløser for denne atferden, eller er det "tanken" din om bilen? Er du HELT sikker på at det ikke er noe du gjør annerledes når du skal gå til bilen? Hvis det er båndet; begynn å være bevisst på å gå litt mer med det slik du ville gått dersom du skulle tatt det på han. Prøv, og se om han oppfører seg annerledes da.

For det andre ville jeg forsøkt å ta på båndet tidligere. Ikke tenk at dere skal gå tilbake til bilen, tenk heller at dere skal gå videre på turen, men med hunden i bånd et lite stykke. Innimellom går du bare litt før du slipper han løs igjen, andre ganger går du til bilen. Godis skal han ha uansett hver gang du klipser på båndet. Godis for å inn i bilen også.

Har selv en hund som er litt slik; hun reagerer ikke på båndet, og hun kommer gladelig på resten av turen. Men ser hun bilen/skjønner hun skal inn i bilen, er det ikke snakk om å komme..! :icon_confused: Men min hund er enkel; jeg kan si STÅ, og hun står, så klipser jeg på båndet. Vanligvis løser jeg det med å bare feste på båndet et lite stykke før bilen (et par hundre meter kanskje?), og gå i bånd siste del av turen. Hun hopper inn i bilen etter litt masing fra min side.. Og hun får godis for å få på båndet, og for å hoppe inn i bilen (blitt bedre på å hoppe inn i bilen etter at hun begynte å få godis for det). Jeg har bare tenkt at hun ikke vil at turen skal slutte nå, og at hun kanskje ikke liker å bli løftet inn i bilen (hun er rolig og har aldri hatt problemer i bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kaller han inn i løpet av turen, tar du på båndet da? Eller gir du bare godis og lar han løpe igjen? Hvis du bare lar han løpe, ville jeg i første omgang gjort sånn: godis, klips på båndet, godis, slipp fri. Gjenta flere ganger i løpet av turen, men legg inn "vanlig" innkalling også.

Kommer han når han ser båndet? Er båndet en utløser for denne atferden, eller er det "tanken" din om bilen? Er du HELT sikker på at det ikke er noe du gjør annerledes når du skal gå til bilen? Hvis det er båndet; begynn å være bevisst på å gå litt mer med det slik du ville gått dersom du skulle tatt det på han. Prøv, og se om han oppfører seg annerledes da.

For det andre ville jeg forsøkt å ta på båndet tidligere. Ikke tenk at dere skal gå tilbake til bilen, tenk heller at dere skal gå videre på turen, men med hunden i bånd et lite stykke. Innimellom går du bare litt før du slipper han løs igjen, andre ganger går du til bilen. Godis skal han ha uansett hver gang du klipser på båndet. Godis for å inn i bilen også.

Har selv en hund som er litt slik; hun reagerer ikke på båndet, og hun kommer gladelig på resten av turen. Men ser hun bilen/skjønner hun skal inn i bilen, er det ikke snakk om å komme..! :icon_confused: Men min hund er enkel; jeg kan si STÅ, og hun står, så klipser jeg på båndet. Vanligvis løser jeg det med å bare feste på båndet et lite stykke før bilen (et par hundre meter kanskje?), og gå i bånd siste del av turen. Hun hopper inn i bilen etter litt masing fra min side.. Og hun får godis for å få på båndet, og for å hoppe inn i bilen (blitt bedre på å hoppe inn i bilen etter at hun begynte å få godis for det). Jeg har bare tenkt at hun ikke vil at turen skal slutte nå, og at hun kanskje ikke liker å bli løftet inn i bilen (hun er rolig og har aldri hatt problemer i bil).

Jeg tar bevist ikke på båndet for at han skal vite at han kan få lov til å løpe igjen. Det du sa kan jeg prøve:)

Jeg pleier å ha båndet "festet" til meg fra skulderen ned til magen liksom. Og tar det ikke av han før jeg holder halsbåndet hans. Det kan godt hende det er båndet som han er "redd" for og da tror han jo sikkert at turen er over, for det er jo som oftest det når jeg tar på båndet. Han har bur bak i bilen og der går han ikke frivillig inn hvis han ikke har på båndet (da hopper han gledelig inn i bilen). Jeg prøvde en gang å ta opp bildøren der jeg sitter, da hoppet han inn, men det har han ikke villet i det siste.

Det kan godt hende jeg gjør noe spesielt eller om kroppspråket mitt blir anderledes når jeg vet at det kan bli et lite ******* for å få han med hjem :D men jeg har i det siste prøvd å ikke tenke på det.

Jeg har også prøvd å ta på båndet litt før turen er slutt og det har vært vellykket. Da har det ikke vært noe problem, men hvis jeg har slippet han igjen da (når vi ikke er så langt unna bilen) kommer han ikke tilbake på innkalling. For da tror han at jeg skal ta han i båndet igjen. Men det jeg rett og slett må gjøre da er å gjøre dette ofte. (som du anbefaler) Altså gi godbit for at han kommer, ta på bånd, gi godbit også slippe han, og neste gang kan jeg ta vanlig innkalling:)

Bra det ikke bare jeg som har det problemet :D Jeg kan også si Stå eller sitt eller ligg og han gjør det, men hvis han vet at vi skal hjem så smetter han unna med en gang jeg kommer nærmere. Og jeg blir jo mere og mere frustrert på hvordan jeg skal få han med meg hjem.

Jeg tenker jeg kan jo egentlig ikke lokke han med en godbit for at han skal komme til meg, for da forsterker jeg vel hans atferd?

Og forresten TAKK for svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bevist ikke på båndet for at han skal vite at han kan få lov til å løpe igjen. Det du sa kan jeg prøve:)

Jeg pleier å ha båndet "festet" til meg fra skulderen ned til magen liksom. Og tar det ikke av han før jeg holder halsbåndet hans. Det kan godt hende det er båndet som han er "redd" for og da tror han jo sikkert at turen er over, for det er jo som oftest det når jeg tar på båndet. Han har bur bak i bilen og der går han ikke frivillig inn hvis han ikke har på båndet (da hopper han gledelig inn i bilen). Jeg prøvde en gang å ta opp bildøren der jeg sitter, da hoppet han inn, men det har han ikke villet i det siste.

Det kan godt hende jeg gjør noe spesielt eller om kroppspråket mitt blir anderledes når jeg vet at det kan bli et lite ******* for å få han med hjem :D men jeg har i det siste prøvd å ikke tenke på det.

Jeg har også prøvd å ta på båndet litt før turen er slutt og det har vært vellykket. Da har det ikke vært noe problem, men hvis jeg har slippet han igjen da (når vi ikke er så langt unna bilen) kommer han ikke tilbake på innkalling. For da tror han at jeg skal ta han i båndet igjen. Men det jeg rett og slett må gjøre da er å gjøre dette ofte. (som du anbefaler) Altså gi godbit for at han kommer, ta på bånd, gi godbit også slippe han, og neste gang kan jeg ta vanlig innkalling:)

Bra det ikke bare jeg som har det problemet :D Jeg kan også si Stå eller sitt eller ligg og han gjør det, men hvis han vet at vi skal hjem så smetter han unna med en gang jeg kommer nærmere. Og jeg blir jo mere og mere frustrert på hvordan jeg skal få han med meg hjem.

Jeg tenker jeg kan jo egentlig ikke lokke han med en godbit for at han skal komme til meg, for da forsterker jeg vel hans atferd?

Og forresten TAKK for svar:D

Tror nok du tenker rett ang lokking ja. :D Ville ikke fungert å lokke min hund heller, og det er typisk at "slike" hunder med "slik" atferd forstår lureriet vårt. :aww:

Når jeg sier STÅ til min hund, kryper hun sammen; jeg har lært inn det bevisst på den måten, rett og slett at hun ikke har mulighet til å gå sin vei når jeg sier det, så hun tror hun er "fanget", pluss at hun vet at jeg kommer til å løfte henne (noe hun ikke liker). Ikke å anbefale dersom du vil ha en positiv vri, og dette er altså min siste utvei dersom hun er teit. :icon_confused:

Det høres ut som om det ikke er helt avklart om bånd-på-taking (teit ord) er utløsende for denne atferden. I første omgang kan du prøve å helt i begynnelsen av turen kalle inn som vanlig, gi godis, og feste båndet som du pleier når du skal gå til bilen, gi godis igjen, og slipp fri (legg gjerne på frisignal om du vil). Siden det bare er på begynnelsen av turen, ser du antageligvis fort om hunden reagerer på dette? Etter en liten stund prøver du å kalle inn igjen, men nå belønner du bare som vanlig og lar han gå (med signal om du vil). Gjenta vanlig innkalling. Innkalling nr fire; klips på båndet og slipp løs (som innkalling nr.1). Gjenta prosedyren, men varièr mellom hvor ofte du klipser på båndet. På den første turen du prøver dette, kan det hende det holder å klipse på båndet to ganger, pluss den siste når dere går til bilen. På senere turer kan du kanskje legge inn flere innkallinger der du klipser på båndet. Ikke glem å gå en liten tur med båndet på på slutten av turen. :wub:

Hvis han spiser godis når han er i bilen (ikke alle gjør det dersom de ikke liker å kjøre bil): gi godis for å hoppe inn i bilen også. Klarer han å hoppe selv, eller må du løfte? Hvis du må løfte; har du vurdert om det kanskje er noe han ikke liker? I tilfelle kan du vurdere å lage en "rampe" han kan gå opp på. Jeg pleier å kaste godis i buret til min hund, og hun vet de ligger der når hun hopper inn. Har ikke hatt "liten" bil før nå, så har måttet løfte henne opp, men hun har lært å hoppe opp med frambeina i alle fall. Kanskje kan du bruke snaskens-godis for å gå inn i buret?

Jeg vil anta at årsaken til at hunden din ikke kommer, ligger i bilkjøringen - at han ikke liker det. Han har kanskje koblet at bånd = bil, og da gidder han ikke. Hvis du ser at han reagerer veldig på at du kobler på båndet på første innkalling (at han blir "teit"), så ville jeg ikke gjort så mye mer på den turen, men heller fokusert på å trene på å hoppe inn i bilen og gå inn i buret (gjerne med bånd, det har ikke så mye å si). Når disse to tingene sitter på plass, og hunden viser mindre tegn på å ikke like å kjøre bil/ville inn i bilen, så kan du begynne å trene med båndet og innkalling.

Jeg pleier også å gå med båndet slik du gjør, du kan jo prøve å variere litt; ha det i hånda og la det henge ned langs låret ditt, kanskje kan dere ha drakamp med det også? Det at du har båndet i hånda skal til slutt ikke bety noe for hunden din; i alle fall ikke noe "skummelt" som å måtte gå i bilen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også dette problemet med min for en stund tilbake. Løsningen for meg ble meget enkel :D

Jeg ble passe irritert på det at ***** bikkjedyret (unnskyld utrykket) ikke ville komme når vi skulle reise igjen fra skogsturen, så da bare sa jeg for meg sjøl: "Javel, da for du bli att". Så satte jeg meg i bilen og reiste ifra han. Når han så hva som var i ferd med å skje så ble han så paff at det utrykket skulle en ha knipsa et bilde av :D

Du kan tro det var en som løp for livet etter bilen. Da stoppa jeg, uten å si noe eller se på han, åpnet jeg bakdøra og sa "værsågod", og en liten sak hoppa rett inn uten noe mer tull. Måtte gjenta det en gang til ved en senere anledning, men etter det så har han ikke gjort det mer :icon_confused:

Men må selvfølgelig se ann hvor en etterlater hunden hen :D I mitt tilfell var han alene i en skog. Hadde ikke gjort det nær en vei eller nær folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du tenker rett ang lokking ja. :ahappy: Ville ikke fungert å lokke min hund heller, og det er typisk at "slike" hunder med "slik" atferd forstår lureriet vårt. :jump:

Når jeg sier STÅ til min hund, kryper hun sammen; jeg har lært inn det bevisst på den måten, rett og slett at hun ikke har mulighet til å gå sin vei når jeg sier det, så hun tror hun er "fanget", pluss at hun vet at jeg kommer til å løfte henne (noe hun ikke liker). Ikke å anbefale dersom du vil ha en positiv vri, og dette er altså min siste utvei dersom hun er teit. :innocent:

Det høres ut som om det ikke er helt avklart om bånd-på-taking (teit ord) er utløsende for denne atferden. I første omgang kan du prøve å helt i begynnelsen av turen kalle inn som vanlig, gi godis, og feste båndet som du pleier når du skal gå til bilen, gi godis igjen, og slipp fri (legg gjerne på frisignal om du vil). Siden det bare er på begynnelsen av turen, ser du antageligvis fort om hunden reagerer på dette? Etter en liten stund prøver du å kalle inn igjen, men nå belønner du bare som vanlig og lar han gå (med signal om du vil). Gjenta vanlig innkalling. Innkalling nr fire; klips på båndet og slipp løs (som innkalling nr.1). Gjenta prosedyren, men varièr mellom hvor ofte du klipser på båndet. På den første turen du prøver dette, kan det hende det holder å klipse på båndet to ganger, pluss den siste når dere går til bilen. På senere turer kan du kanskje legge inn flere innkallinger der du klipser på båndet. Ikke glem å gå en liten tur med båndet på på slutten av turen. :thumbs:

Hvis han spiser godis når han er i bilen (ikke alle gjør det dersom de ikke liker å kjøre bil): gi godis for å hoppe inn i bilen også. Klarer han å hoppe selv, eller må du løfte? Hvis du må løfte; har du vurdert om det kanskje er noe han ikke liker? I tilfelle kan du vurdere å lage en "rampe" han kan gå opp på. Jeg pleier å kaste godis i buret til min hund, og hun vet de ligger der når hun hopper inn. Har ikke hatt "liten" bil før nå, så har måttet løfte henne opp, men hun har lært å hoppe opp med frambeina i alle fall. Kanskje kan du bruke snaskens-godis for å gå inn i buret?

Jeg vil anta at årsaken til at hunden din ikke kommer, ligger i bilkjøringen - at han ikke liker det. Han har kanskje koblet at bånd = bil, og da gidder han ikke. Hvis du ser at han reagerer veldig på at du kobler på båndet på første innkalling (at han blir "teit"), så ville jeg ikke gjort så mye mer på den turen, men heller fokusert på å trene på å hoppe inn i bilen og gå inn i buret (gjerne med bånd, det har ikke så mye å si). Når disse to tingene sitter på plass, og hunden viser mindre tegn på å ikke like å kjøre bil/ville inn i bilen, så kan du begynne å trene med båndet og innkalling.

Jeg pleier også å gå med båndet slik du gjør, du kan jo prøve å variere litt; ha det i hånda og la det henge ned langs låret ditt, kanskje kan dere ha drakamp med det også? Det at du har båndet i hånda skal til slutt ikke bety noe for hunden din; i alle fall ikke noe "skummelt" som å måtte gå i bilen. :argue:

Herregud så smart du er :wub: hihi

Alt det du sier høres jo kjempe logisk ut og jeg er veldig ivrig til å begynne:)

Ang stå, jeg trener jo lydighet så hans type stå er slik de gjør det på momentet stå :cheer: Det er veldig skjeldent jeg løfter han, så han er ikke vant til at jeg gjør det på tur iallefall. Hver gang han skal inn i bilen (med bånd) hopper han inn selv. Og ja han spiser godbit i bilen også. men det skal jeg innrømme at det ikke er ofte han får. Så dette må jeg skjerpe meg med. Han hopper rett inn i buret, med noen unntak;) Han prøver noen ganger å hoppe over buret "igjennom" bilen for å komme foran :yawn: hehe men da tar jeg tak i han og viser han buret. Da skal han få godbit hver gang han hopper inn i buret :P

Ang "treningsplanen" hvis jeg kan kalle det det, så høres dette strålende ut, og det skal virkelig prøves. Og ang. Bånd = bil kan det virkelig være. Nesten hver gang han er løs i skogen må vi kjøre for å komme oss ditt og da må vi jo også hjem :whistle: Og da tar jeg på båndet for å få han inn i bilen, for hvis han ser bilen og jeg vil at han skal hoppe inn i den (uten bånd) kan jeg bare glemme det!

Jeg kan evt prøve å "knipse" i båndet, altså der man tar på båndet i halsbåndet, og gi godbit hver gang denne lyden kommer så han forbinder båndet med noe positivt? hmmm:)

Er ikke alltid så lett med disse hundene :wub: hehe

Jeg hadde også dette problemet med min for en stund tilbake. Løsningen for meg ble meget enkel :punk:

Jeg ble passe irritert på det at ***** bikkjedyret (unnskyld utrykket) ikke ville komme når vi skulle reise igjen fra skogsturen, så da bare sa jeg for meg sjøl: "Javel, da for du bli att". Så satte jeg meg i bilen og reiste ifra han. Når han så hva som var i ferd med å skje så ble han så paff at det utrykket skulle en ha knipsa et bilde av :wub:

Du kan tro det var en som løp for livet etter bilen. Da stoppa jeg, uten å si noe eller se på han, åpnet jeg bakdøra og sa "værsågod", og en liten sak hoppa rett inn uten noe mer tull. Måtte gjenta det en gang til ved en senere anledning, men etter det så har han ikke gjort det mer :D

Men må selvfølgelig se ann hvor en etterlater hunden hen :( I mitt tilfell var han alene i en skog. Hadde ikke gjort det nær en vei eller nær folk.

Stripa: jeg har også vurdert det, men har ikke turt :) Men så sta som han er på det området hadde han vel bare vært igjen og kost seg værre vel :D haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre deg selv interesant med å ikke gi han noe oppmerksomhet når han tuller med deg? istede for å lokke med godbit snur du ryggen til, kommer han forran snur du deg igjen.. Da er det han som må kjempe for din oppmerksomhet og godis ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også dette problemet med min for en stund tilbake. Løsningen for meg ble meget enkel :argue:

Jeg ble passe irritert på det at ***** bikkjedyret (unnskyld utrykket) ikke ville komme når vi skulle reise igjen fra skogsturen, så da bare sa jeg for meg sjøl: "Javel, da for du bli att". Så satte jeg meg i bilen og reiste ifra han. Når han så hva som var i ferd med å skje så ble han så paff at det utrykket skulle en ha knipsa et bilde av :cheer:

Du kan tro det var en som løp for livet etter bilen. Da stoppa jeg, uten å si noe eller se på han, åpnet jeg bakdøra og sa "værsågod", og en liten sak hoppa rett inn uten noe mer tull. Måtte gjenta det en gang til ved en senere anledning, men etter det så har han ikke gjort det mer :whistle:

Men må selvfølgelig se ann hvor en etterlater hunden hen :ahappy: I mitt tilfell var han alene i en skog. Hadde ikke gjort det nær en vei eller nær folk.

Prøvde det der med min hund, og hun kom også løpende første gangen. Men så stoppet jo jeg bilen for å slippe henne inn, og da snudde hun. Gjentok dette et par ganger, men til slutt gadd hun ikke reagere på det i det hele tatt.. :jump: Terrier.. :innocent:

Sham: Godt å høre at du har troen - kom deg ut å tren nå! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvordan går det med innkallingen? :blink:

Hei:)

Jo takk du, det går fremover altså. Jeg leker mye mer med han og gir han masse godbiter hver gang jeg roper på han, slik at jeg blir "verdens kuleste mamma" ;) og sier fri slik at han kan løpe igjen. Og hver gang vi skal hjem tar jeg han bare opp evt tar på båndet uten å rope på han. Så jeg syntes det virkelig går fremover altså:P Så har jeg også akkurat begynt med at hver gang vi ser en hund så skal jeg ha kontakt og gå fot ved siden av meg slik at han skal ikke begynne å dra mot den andre hunden. Så da får vi håpe det også virker ;) Og gir han også godbit hver gang han hopper inn i buret sitt :lol:

Så det er litt trening for meg også å være "verdens kuleste mamma" :P På agilityen så har vi begynt med bare motivasjonstrening, med masse lek og godbit etter hver hinder! Så jeg er enda positiv :)

Takk for all hjelp altså! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...