Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal holde kurs


Taran

Recommended Posts

Viste ikke helt hvor jeg skulle plasere denne posten, men siden det handlet om kurs og trening så plasserte jeg den her. Vel, saken er at i April-Mai skal jeg holde et utstillingskurs for en raseklubb. Jeg har holdt noen kurs før for oppdretter, osv. Men denne gangen har jeg fått mye mer frie tøyer og får bestemme det meste selv. Jeg har gått endel kurs selv og vet hva jeg forventer av et kurs med tanke på f.eks antall deltagere, osv. Men vil likevel ha andres meninger rundt diverse ting :P

Hva er det ideele antall kursdeltagere? Både når du holder kurs og selv går på kurs?

Jeg har tenkt på rundt 5-8, maks 8. For lite/for mye?

Kun praksis eller kombinert med teori?

Jeg skal i utgangspunktet ha et praksiskurs, men lurte på om jeg skulle flette inn noen timer teori. Foretrekker du å få noen timer teori i tilegg, eller vil du kun ha praksisen? Jeg vet ikke nivået på kursdeltagerne enda.

Er hjemmelekser en god ide? Eller noe som ikke blir gjort uansett?

Tror ikke jeg får så mange kurskveldene, derfor hadde kanskje hjemmelekser vært en god ting. Slik at kursdeltagerne forhåpentligvis får bedre utbytte av kurskveldene. God ide/dårlig ide?

Og sist men ikke minst pris. Hundeklubben har bedt meg si en kurspris for deltagerne, men jeg står litt fast. Hva ville du betalt for 4-5 kurskvelder med rundt 2 timers trening hver gang? Evt 2 timer teori i tilegg, rundt 10-12 timer kurs tilsammen. For å få litt mer bakgrunnsinformasjon så er jeg mest sannsynlig NKK instruktør innen den tid, gått flere kurs innen utstilling og handling og handlet egne/andres hunder på utstilling. Dette er også en rase jeg har hatt i snart 19 år og kjenner godt til på godt og vondt.

Klubben vil i tilegg at jeg skal bestemme lønnen selv, samt godtgjørelse. Jeg har 1 times kjøretid hver vei så det koster jo litt å reise. Men eventuell timespris/pris for hele kurset har jeg ingen ide om. Vil ikke være for dyr, samtidig som jeg gjerne vil dekke reisingen iallefall :) Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

For å ta det enkle først: På mine kurs så setter jeg ett tak på 8 deltagere, dette er fordi alle skal få individuell opplæring og oppfølging. Har man flere deltagere enn dette så kan det være vanskelig å "se" alle. Jeg driver primært med lydighetskurs og kan ikke noe om utstilling, men jeg antar at det er samme prinsippene der, opplæring av eier som igjen skal trene sin hund. Jeg tar for ett kurs på ca 12 timer (men jeg samler det til ett helgekurs, med teori fredag og praktisk trening lørdag og søndag, noe som er veldig populært her i hvertfall) 1500kr pr deltager dette er inkl lunsj. Jeg er selv trinn 1 utdannet bla og har bortimot 13 års erfaring som instruktør, jeg tar 4000kr pluss kost, losji og reise for helgekurs hvis jeg leier meg ut eksternt (til andre klubber, grupper etc). For kurs som har gått over 1-2 ganger pr uke har jeg tatt stykkpris pr deltager, 60% av kursavgiften, da bekoster jeg selv reise etc. Jeg tror det er vanskelig å få folk til å betale noe særlig mer enn 1500-1800kr for slike kurs.

Edit: praksis vs teori, det beste er om man kan flette inn teorien i praksisen slik at det henger naturlig sammen, jeg personlig foretrekker og ha en liten teoriseanse første kvelden, slik at vi kan bli enige om hva vi legger i de forskjellige ordene og uttrykkene, da oppstår minst mulig misforståelser.

Når det gjelder hjemmelekser så er jeg veldig tilhenger av dette, men alt til sin tid, det er ikke noen fordel å "høre" noen i leksene, man ser fort hvem som har trent og ikke. Jeg syns det er ok med litt induviduelle oppgaver, fordi alle trenger ikke nødvendigvis å måtte jobbe med det samme. JEg liker også litt tøyselekser, som neste gang skal dere velge dere en ting som dere skal presentere for gruppen, om det er en praktisk øvelse, triks eller bare noe særegent spiller ingen rolle, det er mer for å få engasjert folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall :

Som deltager syns jeg det er flott om gruppen ikke er på mer enn 6, men det avhengger jo litt aav hva man skal trene, og om man f.eks. trener to og to sammen så man kan veilede hverandre også.

Pris :

Igjen litt avhenging av innhold, men noe mellom 1.800 og 2.000 - om det "kun" er 4-5 ganger.

Teori :

Er det mange "nye" ord og begreper kan det vel være lurt med en "ren" teori time uten hunder først, men jeg liker best timene med hunder. Flott med litt teori nå hundene får pause innimellom. Om mulig kan jo hundene da være i bilen e.l. - eller bare trene på å være i ro...

LYKKE TIL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Ble litt enklere å lage et opplegg når jeg fikk svar på noen av spørsmålene mine. Vil jo gjerne lage et kursopplegg som blir så bra som mulig slik at alle får mest mulig ut av kurset.

Har ikke helt bestemt meg for hva slags pris jeg skal foreslå de tar for kurset eller hva jeg skal ta i betalt. Blir litt lettere å finne det ut når jeg har laget et helt ferdig kursopplegg og har eksakt antall timer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det ideele antall kursdeltagere? Både når du holder kurs og selv går på kurs?

Jeg har tenkt på rundt 5-8, maks 8. For lite/for mye?

Helst ikke så mye mer enn 8. 5 kan kanskje bli lite på et ustillingskurs? Man vil jo kanskje gjerne ha litt troverdig setting rundt et slikt kurs i forhold til en del andre typer kurs?

Kun praksis eller kombinert med teori?

Jeg skal i utgangspunktet ha et praksiskurs, men lurte på om jeg skulle flette inn noen timer teori. Foretrekker du å få noen timer teori i tilegg, eller vil du kun ha praksisen? Jeg vet ikke nivået på kursdeltagerne enda.

Teori er alltid bra; noe kan flettes inn i praksisen, men noe teori for seg selv er nok ikke dumt, spesielt ikke på nybegynnernivå. Har alle stilt ut før, og kjenner reglene greit, trengs det kanskje ikke? Evt kan du ta litt mer "avansert", kanskje gå mer i retning anatomi?

Er hjemmelekser en god ide? Eller noe som ikke blir gjort uansett?

Tror ikke jeg får så mange kurskveldene, derfor hadde kanskje hjemmelekser vært en god ting. Slik at kursdeltagerne forhåpentligvis får bedre utbytte av kurskveldene. God ide/dårlig ide?

Tja, ikke så dumt. Har vært borti begge deler, og er en sånn type som får dårlig samvittighet av å ikke trene; men det betyr ikke at jeg nødvendigvis trener på hjemmeleksen! Personlig ville jeg nok fått mer motivasjon hvis jeg ble "hørt" i leksen, men ser godt poenget til Gråtass. :D

Og sist men ikke minst pris. Hundeklubben har bedt meg si en kurspris for deltagerne, men jeg står litt fast. Hva ville du betalt for 4-5 kurskvelder med rundt 2 timers trening hver gang? Evt 2 timer teori i tilegg, rundt 10-12 timer kurs tilsammen. For å få litt mer bakgrunnsinformasjon så er jeg mest sannsynlig NKK instruktør innen den tid, gått flere kurs innen utstilling og handling og handlet egne/andres hunder på utstilling. Dette er også en rase jeg har hatt i snart 19 år og kjenner godt til på godt og vondt.

Klubben vil i tilegg at jeg skal bestemme lønnen selv, samt godtgjørelse. Jeg har 1 times kjøretid hver vei så det koster jo litt å reise. Men eventuell timespris/pris for hele kurset har jeg ingen ide om. Vil ikke være for dyr, samtidig som jeg gjerne vil dekke reisingen iallefall :D Noen ideer?

Jeg synes canis-kurs er ganske dyre.. (de ligger jo på ca 2250-2500 for 10 ganger a 2 timer, noe som egentlig ikke er så dyrt når man begynner å regne på det), så jeg ville ikke betalt 2000kr for et utstillingskurs tror jeg - da skal du virkelig kunne noe, og kunne å lære det bort, og jeg skal virkelig få utbytte av det, evt være et veldig kjent navn (Lars Fält osv)! 1500 synes jeg er en okei pris, fordi kurset ikke er av så lang varighet. Skjønner at det er kjipt for instruktører sin del, og egentlig er jeg imot å skulle presse prisen avsindig langt ned, men her er i alle fall min mening som forbruker. :D Jeg er forsåvidt vant til kurs til 800kr; helgekurs eller like lange som det du skal ha, med få deltakere osv. Men jeg kan også betale 2000kr for et helgelangt foredrag av riktig person.. Jeg er veldig ambivalent i forhold til dette kjenner jeg..! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ikke så mye mer enn 8. 5 kan kanskje bli lite på et ustillingskurs? Man vil jo kanskje gjerne ha litt troverdig setting rundt et slikt kurs i forhold til en del andre typer kurs?

Veldig sant det du sier der. Siden det skal være så troverdig som mulig og evt avsluttes med en liten "utstilling" så er det greit med nok deltagere. Regner med at det kommer til å bli endel tannvisning også, å da er det jo greit å ha noen personer å variere med.

Teori er alltid bra; noe kan flettes inn i praksisen, men noe teori for seg selv er nok ikke dumt, spesielt ikke på nybegynnernivå. Har alle stilt ut før, og kjenner reglene greit, trengs det kanskje ikke? Evt kan du ta litt mer "avansert", kanskje gå mer i retning anatomi?

Vet som sakt ikke helt nivået på dem. Men regner egentlig med å få folk som omtrent ikke vet hva utstilling er, til personer som har stilt mye men har problemer med hundene. Er jeg riktig heldig dukker det nok opp noen som stiller i flexiline og som løper mellom dommeren og hunden. For de finnes det dessverre mange av :icon_confused:.

Tenkte på å ta 1-2 teoritimer med hva utstilling går ut på, de ulike premieringene, samt enkle triks og tips man burde huske på inne i ringen. Men får jeg bare erfarne kursdeltagere blir vel dette for kjedelig.

Jeg synes canis-kurs er ganske dyre.. (de ligger jo på ca 2250-2500 for 10 ganger a 2 timer, noe som egentlig ikke er så dyrt når man begynner å regne på det), så jeg ville ikke betalt 2000kr for et utstillingskurs tror jeg - da skal du virkelig kunne noe, og kunne å lære det bort, og jeg skal virkelig få utbytte av det, evt være et veldig kjent navn (Lars Fält osv)! 1500 synes jeg er en okei pris, fordi kurset ikke er av så lang varighet. Skjønner at det er kjipt for instruktører sin del, og egentlig er jeg imot å skulle presse prisen avsindig langt ned, men her er i alle fall min mening som forbruker. :D Jeg er forsåvidt vant til kurs til 800kr; helgekurs eller like lange som det du skal ha, med få deltakere osv. Men jeg kan også betale 2000kr for et helgelangt foredrag av riktig person.. Jeg er veldig ambivalent i forhold til dette kjenner jeg..! :D

Jeg syntes også Canis kurs er rådyre(når man regner på det er det jo ikke SÅ ille, har nok bare blitt bortskjemt med mange billige kurs :wub:). Har faktisk tenkt på en pris rundt 800kr siden dette blir en av mine første kurs som utdannet instruktør( bortsett fra noen agilitykurs). Vil ikke være for dyr, samtidig som det er greit å få igjen litt for den jobben man legger i det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ser tråden er en ukes tid, men slenger inn en mening uansett.

Jeg hadde blitt med på et kurs for 800kr og syns det er en grei startpris i og med at du ikke er så kjent enda. 6-8 deltakere er også greit, det kan jo være noen er to per hund, blir fort en del personer å forholde seg til.

De kursene jeg har gått, har det vært en teoridel først. Jeg syns det har fungert bra fordi jeg får en kort innføring i hva kursholder har gjort før osv, hva temaet for kurset innebærer og hva jeg kan forvente meg av kurset. Et lite enkelt hefte er også greit å gi ut, dette kan være en powerpoint-presentasjon du printer ut og stifter sammen, evt. gir ut etter hvert, sånn at de som har en tendes til å glemme små ting, kan se i hefte og huske hva dere har holdt på med. Her kan du jo også legge inn øvelser en kan gjøre hjemme mellom hvert kurs.

Da jeg meldet meg på måtte jeg fylle ut et skjema for å "kartlegge" hvilket nivå jeg var på, kanskje en idé sånn at du vet litt hvor du skal legge lista?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...