Gå til innhold
Hundesonen.no

Sår i munnen


Huldra

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at Tulla ble litt vel ivrig på tyggingen, og klarte på merksnodig vis å sette fast hjørnetannen i leppen (!hun har ikke såå store lepper, liksom..). Jeg måtte trekke leppen godt ned for å få hektet tannen ut av leppen, og nå er det et stort hull der. Den har ikke gått igjennom leppen, men det er ikke veldig langt unna. Det skjedde for noen timer siden, og hun er blitt litt hoven, men ikke mye. Det anser jeg som helt normalt, men hvem vet hvordan det er om 12 timer? To dager? ...

Nikon10001.jpg

(Hun har nettopp spist og drukket, derfor så våt rundt munnen.)

Siden jeg er litt ekstra hønemor for tiden, lurte jeg på om noen hadde erfaringer med noe lignende? Bør jeg prøve å få tak i dyrlege i morgen, er sjansen stor for at det må bli dyrlegebesøk sent søndag kveld (det er jo veldig typisk og noe å prøve å unngå), eller kan jeg slappe litt mer av, og se det an? Kanskje er det en fordel at det er sår inni munnen og ikke utenpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der lill hullet hadde jeg ikke brydd meg noe som helst om. Men joda - kanskje sjekket det i morgen for å se om det har blitt noe "styggere".

(Men jeg hadde helt sikkert brukt tommelneglen min til å fjerne den tannsteinen hun har på hjørnetannen :icon_redface: )

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gi homeopati forebyggende kan jeg sende deg tips på pm. :lol:

Har dessverre ingen middel, og får ikke tilgang på det før, tja, tirsdag eller onsdag? Tar sjansen på at det går bra likevel, men takk for tilbudet! :icon_redface:

Det der lill hullet hadde jeg ikke brydd meg noe som helst om. Men joda - kanskje sjekket det i morgen for å se om det har blitt noe "styggere".

(Men jeg hadde helt sikkert brukt tommelneglen min til å fjerne den tannsteinen hun har på hjørnetannen :P )

Susanne

:angry:

Jeg tenkte akkurat det samme! :lol:

Så teite dere er! :lol: Jeg vurderte å nevne det, sånn i tilfelle noen følte for å påpeke det. Men så tenkte jeg at njæsj, hun har så fine tenner ellers, og er jo en hund på nesten fem år med så lite tannstein, så det er jo egentlig bra, og det er jo bare på hjørnetannen, og .. men så glemte jeg visst at her på sonen får man høre det ja..! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hektet av et par lepper fra hjørnetenner etter slosskamp, og da var tanna gått helt gjennom leppa og stakk ut på andre siden. Lukket seg fint over natten og siden så vi aldri mer til det. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hektet av et par lepper fra hjørnetenner etter slosskamp, og da var tanna gått helt gjennom leppa og stakk ut på andre siden. Lukket seg fint over natten og siden så vi aldri mer til det. :icon_redface:

Det var veldig betryggende å høre. :angry: Og jeg ser at det i dag er veldig mye mindre enn det var i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok bare se det ann :icon_redface: Turbo hadde en fæl tendens til å bite seg igjennom leppa på enten en eller begge sider når han var yngre (litt ivrig + hengelepper) men dette grodde alltid helt fint :angry: Han har litt anderledes leppe på det stedet hvor han var verst, sikkert litt småskader inni der eller noe men aldri noe som man har merket på han :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...