Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken type børste til belger?


Recommended Posts

Nå har vi planlagt å delta på litt flere utstillinger i år enn vi har gjort tidligere, så da er det kanskje på tide å begynne å stelle disse pelsene litt. :whistle:

I den forbindelse lurer jeg på hva slags børster/kammer dere anbefaler til belger? Cane ser jo ut som et bustetroll på lårene fordi han aldri blir gredd, og det får han vel ikke akkurat til å se kortere ut. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke finne den børsten på nett lenger som jeg bruker, men den ligner på den som er helt til høyre på dette bildet

http://s1.hubimg.com/u/1644092_f260.jpg

Bare UTEN gummiknotter på endene, for det lugger i en stakkars belgerpels...

På tett bepelsede områder, er også en kam grei å ha, iallefall på hannhundene:

http://www.dog-training.com/images/cpb1023.JPG

Bare vær forsiktig så ikke du river løs all pelsen...

Den beste måten å børste/kamme denne pelsen er å "løfte" den opp og børste nedgående lagvis, da får du løst opp eventuelle floker, knopper og tover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker omtrent dette:

Karde:

507240s.jpg

Brukes både som kjapp børsting før man kjemmer og kjapp børsting for finpuss..

Schäferkarde:

500186s.jpg

Hates av pelsstell-entusiaster, men jeg bruker den når mine har begynt å røyte. Jeg sparer aldri pels, jeg syns det er bedre å dra av mest mulig når de slipper pelsen og bare bli ferdig med det. Bikkjene ser løene ut med en gang, men jeg liker ikke røyting :whistle:

Kam:

508554s.jpg

Min er ikke dobbelttannet, men jeg fant ikke en med tenner bare på den ene siden. Min kam har så mye tenner som denne har der det er mest tenner - altså ikke grovtannet, ikke fintannet, men sånn midt i mellom-tannet..

Børste:

508565s.jpg

Min har trehåndtak og er en anelse større. Brukes omtrent som karden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg bruker omtrent dette:

Karde:

[schäferkarde:

500186s.jpg

Hates av pelsstell-entusiaster, men jeg bruker den når mine har begynt å røyte. Jeg sparer aldri pels, jeg syns det er bedre å dra av mest mulig når de slipper pelsen og bare bli ferdig med det. Bikkjene ser løene ut med en gang, men jeg liker ikke røyting :whistle:

Denne behøver du ikke å kjøpe!

Ellers er reportoaeret veldig bra her.

Jeg ville lagt til denne for grovkamming av fullpelsede bukser, hale og manke - det er en untangler og den gjør det lettere å komme gjennom med en tynntannet kam etterpå.

2397%20(112%20x%20170).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en grovtannet trekam på Vita til 10 kroner :whistle: . Det mest brukte "pelsstelleverktøyet" her i huset. Nå blir det jo litt spesiel pelsstell på Stitch p.g.a. utslettet hans, men den er uansett super å bruke ellers også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Bruker en børste lik den 2ne har bilde av nederst :whistle: Veldig grei. Brukte shæferkarde når Ace røytet som værst på sensommeren, pluss den andre. Da får du plutselig en veldig naken hund etterhvert.... :)

Om du kommer helt ned til huden med den børsten så har ikke kompisen din mye pels altså.... Noah har ikke enda fått den voksne hannhundpelsen, men jeg kan jo bare fantasere om å komme til bunns i pelsen hans med en sånn børste allikevel - det er klin umulig. Det eneste som ser bra ut da er jo dekkhårene - ned mot huden er det kladdete og ekkelt allikevel.

Jeg ble forøvrig litt bitt av basillen her på lørdagskvelden, rett nok etter at oppdretter hadde vært på besøk og forsøkte å si at hunden min måtte gres (og seriøst, hun børster sine kun når de er på utstilling så hvordan hun våger å engang å si det til meg aner jeg ikke *ler*) - og dermed var jeg igang med kamming - Vi tok alt i en strekke denne gangen og når hele hunden var gredd gjennom med tynntannet kam så var klokka veldig seint - nesten tre timer tok seansen og jeg hadde vondt overalt etterpå. (og han ble gredd forrige helg også) Jeg tror faktisk jeg skal trene bikkja på å ligge på stellebordet neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kommer helt ned til huden med den børsten så har ikke kompisen din mye pels altså.... Noah har ikke enda fått den voksne hannhundpelsen, men jeg kan jo bare fantasere om å komme til bunns i pelsen hans med en sånn børste allikevel - det er klin umulig. Det eneste som ser bra ut da er jo dekkhårene - ned mot huden er det kladdete og ekkelt allikevel.

Jeg stod et par timer skal jeg si deg... Legg på noen dager også sånn i tilfelle. Men jeg klarte faktisk å børste av han "hele" manken... Men nå var det store dotter som kom av, bare jeg tok i han. Var vel lettere bekymret, siden jeg aldri har opplevd slik røyting... Bar spør Iselin, som fikk den bekymrede telefonen :banana::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...