Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken type børste til belger?

Recommended Posts

Skrevet

Nå har vi planlagt å delta på litt flere utstillinger i år enn vi har gjort tidligere, så da er det kanskje på tide å begynne å stelle disse pelsene litt. :whistle:

I den forbindelse lurer jeg på hva slags børster/kammer dere anbefaler til belger? Cane ser jo ut som et bustetroll på lårene fordi han aldri blir gredd, og det får han vel ikke akkurat til å se kortere ut. :ahappy:

Skrevet

Klarer ikke finne den børsten på nett lenger som jeg bruker, men den ligner på den som er helt til høyre på dette bildet

http://s1.hubimg.com/u/1644092_f260.jpg

Bare UTEN gummiknotter på endene, for det lugger i en stakkars belgerpels...

På tett bepelsede områder, er også en kam grei å ha, iallefall på hannhundene:

http://www.dog-training.com/images/cpb1023.JPG

Bare vær forsiktig så ikke du river løs all pelsen...

Den beste måten å børste/kamme denne pelsen er å "løfte" den opp og børste nedgående lagvis, da får du løst opp eventuelle floker, knopper og tover.

Skrevet

Jeg bruker omtrent dette:

Karde:

507240s.jpg

Brukes både som kjapp børsting før man kjemmer og kjapp børsting for finpuss..

Schäferkarde:

500186s.jpg

Hates av pelsstell-entusiaster, men jeg bruker den når mine har begynt å røyte. Jeg sparer aldri pels, jeg syns det er bedre å dra av mest mulig når de slipper pelsen og bare bli ferdig med det. Bikkjene ser løene ut med en gang, men jeg liker ikke røyting :whistle:

Kam:

508554s.jpg

Min er ikke dobbelttannet, men jeg fant ikke en med tenner bare på den ene siden. Min kam har så mye tenner som denne har der det er mest tenner - altså ikke grovtannet, ikke fintannet, men sånn midt i mellom-tannet..

Børste:

508565s.jpg

Min har trehåndtak og er en anelse større. Brukes omtrent som karden..

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg bruker omtrent dette:

Karde:

[schäferkarde:

500186s.jpg

Hates av pelsstell-entusiaster, men jeg bruker den når mine har begynt å røyte. Jeg sparer aldri pels, jeg syns det er bedre å dra av mest mulig når de slipper pelsen og bare bli ferdig med det. Bikkjene ser løene ut med en gang, men jeg liker ikke røyting :whistle:

Denne behøver du ikke å kjøpe!

Ellers er reportoaeret veldig bra her.

Jeg ville lagt til denne for grovkamming av fullpelsede bukser, hale og manke - det er en untangler og den gjør det lettere å komme gjennom med en tynntannet kam etterpå.

2397%20(112%20x%20170).jpg

Skrevet

Jeg kjøpte en grovtannet trekam på Vita til 10 kroner :whistle: . Det mest brukte "pelsstelleverktøyet" her i huset. Nå blir det jo litt spesiel pelsstell på Stitch p.g.a. utslettet hans, men den er uansett super å bruke ellers også.

Skrevet

Bruker en børste lik den 2ne har bilde av nederst :lol: Veldig grei. Brukte shæferkarde når Ace røytet som værst på sensommeren, pluss den andre. Da får du plutselig en veldig naken hund etterhvert.... :wub:

Guest Belgerpia
Skrevet

Bruker en børste lik den 2ne har bilde av nederst :whistle: Veldig grei. Brukte shæferkarde når Ace røytet som værst på sensommeren, pluss den andre. Da får du plutselig en veldig naken hund etterhvert.... :)

Om du kommer helt ned til huden med den børsten så har ikke kompisen din mye pels altså.... Noah har ikke enda fått den voksne hannhundpelsen, men jeg kan jo bare fantasere om å komme til bunns i pelsen hans med en sånn børste allikevel - det er klin umulig. Det eneste som ser bra ut da er jo dekkhårene - ned mot huden er det kladdete og ekkelt allikevel.

Jeg ble forøvrig litt bitt av basillen her på lørdagskvelden, rett nok etter at oppdretter hadde vært på besøk og forsøkte å si at hunden min måtte gres (og seriøst, hun børster sine kun når de er på utstilling så hvordan hun våger å engang å si det til meg aner jeg ikke *ler*) - og dermed var jeg igang med kamming - Vi tok alt i en strekke denne gangen og når hele hunden var gredd gjennom med tynntannet kam så var klokka veldig seint - nesten tre timer tok seansen og jeg hadde vondt overalt etterpå. (og han ble gredd forrige helg også) Jeg tror faktisk jeg skal trene bikkja på å ligge på stellebordet neste gang.

Skrevet

Om du kommer helt ned til huden med den børsten så har ikke kompisen din mye pels altså.... Noah har ikke enda fått den voksne hannhundpelsen, men jeg kan jo bare fantasere om å komme til bunns i pelsen hans med en sånn børste allikevel - det er klin umulig. Det eneste som ser bra ut da er jo dekkhårene - ned mot huden er det kladdete og ekkelt allikevel.

Jeg stod et par timer skal jeg si deg... Legg på noen dager også sånn i tilfelle. Men jeg klarte faktisk å børste av han "hele" manken... Men nå var det store dotter som kom av, bare jeg tok i han. Var vel lettere bekymret, siden jeg aldri har opplevd slik røyting... Bar spør Iselin, som fikk den bekymrede telefonen :banana::lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...