Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Jeg skal passe en kanin!


Guest janson

Recommended Posts

Som overskriften sier så skal jeg passe en kanin nå over nyttår. Jeg har ingen erfaring med kaniner og kan ikke noe særlig mer enn at de har fire ben, to lange ører og skikkelige tenner. Så jeg er litt nervøs :) Jeg regner med at jeg får litt informasjon av eier når hun kommer med, men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å bli stressa og garantert til å glemme å spørre henne om helt enkle ting som fôring etc. Så da lurer jeg på om det er noen som kan komme med litt generelle råd og tips så jeg kan være litt mer forberedt når dyret kommer. Jeg regner med at jeg må kaninsikre huset her? Hvordan er det med nyttår/raketter og kaniner? Rengjøring, fôr? Noe som er skikkelig fyfy? Vi skal forøvrig få besøk av en pomeranian den tiden kaninen er her. Noe jeg burde tenke på da?

Jeg blir glad for alt dere kan fortelle meg! Som sagt så kan jeg virkelig ingenting om kaniner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter selv barnevakt for 3 kaniner nå :-)

Men ja, det er masse kaninfor som er fyfy. Alt du finner av "kaninmix", "gnagermix" ol. i matvarehandelen er fyfy kaninfor. Du får kjøpt kallekanin pellets på felleskjøpet. Den viktigste maten til kaninen er vell høyet. Så viktig at kaninen har høy og spise. Kaninene mine har høy til envær tid. Skal du ha kaninen løs? Er det frittgående innekanin? Det er et stort prosjekt og kaninsikre boligen, så om du bare skal passe den ville jeg nok ikke startet med det.. Kaninen spiser nemlig på alt av hjørner og veger, ledninger, planter, alt. Men om det er en frittgående kanin vill jeg spurt om jeg kunne fått med kompostbinger og sette sammen så kan den være løs på et begrenset område så du slipper om tenke på at den skal gnage over ledningene dine.

Lykke til med kaninpass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Kristiin når det kommer til kaninmat. Skal man gi fór utover høy, så er ren pellets det beste. Da får den i seg den næringen den trenger. Og det beste er jo om man kan ha kaninen løs i heimen, ihvertfall så lenge man selv er hjemme. Min var løs i hele etasjen døgnet rundt, men min hadde ikke fortenner. Så jeg var ikke redd for gnaging :P

Ledninger, planter osv. kan fort bli tuklet med av en kanin, så best å gå over og sikre mest mulig. Noen kaniner er vant til å bruke ett bestemt hjørne i buret sitt som do, andre tar det litt over alt. Så det kan være du må plukke opp litt småstæsj :) Kompostbinger som også er nevnt over, er gull som inngjerding.

Når det kommer til hunden, kan det være at kaninen vil gjemme seg under ting og trampe. Hvis den ikke er vant til hunder. Min gjorde det noen ganger, men det kom seg så lenge han fikk titte frem når han selv ville. Ingen tvang å hilse på andre dyr/hunder.

Tipper kaninen ikke legger merke til raketter, men du kan jo følge litt ekstra med.

Noen kaniner har litt trøbbel med fordøyelse og kan lett bli løs i magen. Så om det skjer en dag, så trenger det nødvendigvis ikke å bety noe. Varer det over flere dager, kan du teste å bare gi ham høy og se om det blir bedre.

Tror det skal gå bra med kaninpass jeg. Det er veldig koselig med rabbiter :P Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ting skal nok gå helt fint, men når man kun har erfaringer med hund (og litt hest) så blir det litt skummelt! :) Har en familie som ikke er så begeistret for andre dyr enn hunder (fars første kommentar var «hvorfor kunne det ikke vært en hund?»), så tror kaninen hovedsakelig er hos meg. Og da blir det nok også til at det er her han er løs. Vet at eier pleier å ha kaninen løs innimellom, men er ikke helt sikker på hvor glad den er i å bruke tennene sine. Hvordan er det forøvrig med avføring? Hvis jeg velger å ha kaninen i buret mesteparten av tiden så blir det vel til at den gjør fra seg der. Må jeg da rengjøre et helt bur i hytt og pine eller er det nok å plukke vekk avføring pluss skitten høy/halm/sagflis (er det det man pleier å bruke)? Takk for tipset, skal sjekke ut det med kompostbinger! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bare skal passe kaninen får du selvsagt med det fôret og utstyret kaninen skal bruke mens den er der. Jeg ville ikke styret med å ha den løs, kaniner trenger god tid til å venne seg til nytt område og vil i denne perioden være urenslig og destruktiv. Skal du bare passe den en kort periode er det altså ikke noen vits å sette opp et kaninsikret område for den. La den løpe løs i gangen eller et bad mens du er sammen den korte perioder, den får nok bevegelse av dette. Tepper å løpe på foretrekkes, glatt gulv er ingen vinner med kanin.

Husk at kompostbinger kan være svært farlig for kaniner under 1.5-2kg, da de kan sette seg fast og skade seg i de store åpningene! Jeg har helt sluttet å bruke slikt pga dette.

Så la den bo i sitt vante bur, med sin vante mat og ha sine vante rutiner. La den løpe løs under oppsyn i perioder. Løkplanter og annet som hunder ikke tåler, er også giftig for kanin. Hold alle ledninger unna! Hør med eier om kaninen vanligvis får grønnsaker før du gir dette.

Så lenge du holder deg til kaninens vante diett og ikke utsetter den for fare (løse hunder og å la den dure løst rundt uten oppsyn) går det nok veldig bra!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
    • Første feil var av oppdretter å selge valpen til deg når du har sagt at du vil ha en hund til utstilling. En annen feil var av deg å faktisk ta med deg valpen når du fikk en valp med underbitt og veterinærattest med dette påpekt. Jeg forstår at det er vanskelig når man står der, har betalt på forhånd og reist langt. Men det gjør såklart problemet vanskeligere nå. Når det er sagt må hunder med feil og mangler også ha hjem, og det er mange som ikke synes det er viktig. Vi ville gjerne ha en ridgeback uten ridge for eksempel (men endte av ulike grunner ikke opp med det). Men såklart ikke til folk som skal stille ut for eksempel. Og noen oppdrettere er uærlige og utnytter uerfarne kjøpere, men det er nok ikke vanlig som sådan. Det som er viktig, og som alle som spør her på forumet om råd blir anbefalt, er å gjøre gode undersøkelser på forhånd om helse både hos rasen de skal ha, linjene de skal ha fra, og oppdretter. I forhold til kjøpsloven er valpen en ting, en vare, og følger de reglene som gjelder kjøpt og salg mellom privatpersoner. Om du har fått en vare med feil så har du rett til å levere den tilbake eller få en prisreduksjon. Ellers er det dessverre ikke så mye å gjøre. Du kan jo fortsatt stille ut hunden, men du kan kanskje ikke forvente å få championat eller førstepremier.  
    • Er det flere her som også har blitt lurt av dette til dere som kjøpte valp som var ca. 4 måneder? Hadde skjønt det mere om valpen var 2 måneder men valpen fikk også kommentert underbitt da fra vetrinæren. Bare spør fordi er redd det er vanlig praksis å gjøre sånn.
    • Tennene til valpen står hulter til bulter så lurer på hvordan dette skal gå fremover. Men hun er skikkelig underbitt. Er bare så lei meg for at oppdretteren lurte meg helt siden får ikke stilt hun ut.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...