Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Jeg skal passe en kanin!

Guest janson

Recommended Posts

Som overskriften sier så skal jeg passe en kanin nå over nyttår. Jeg har ingen erfaring med kaniner og kan ikke noe særlig mer enn at de har fire ben, to lange ører og skikkelige tenner. Så jeg er litt nervøs :) Jeg regner med at jeg får litt informasjon av eier når hun kommer med, men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å bli stressa og garantert til å glemme å spørre henne om helt enkle ting som fôring etc. Så da lurer jeg på om det er noen som kan komme med litt generelle råd og tips så jeg kan være litt mer forberedt når dyret kommer. Jeg regner med at jeg må kaninsikre huset her? Hvordan er det med nyttår/raketter og kaniner? Rengjøring, fôr? Noe som er skikkelig fyfy? Vi skal forøvrig få besøk av en pomeranian den tiden kaninen er her. Noe jeg burde tenke på da?

Jeg blir glad for alt dere kan fortelle meg! Som sagt så kan jeg virkelig ingenting om kaniner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter selv barnevakt for 3 kaniner nå :-)

Men ja, det er masse kaninfor som er fyfy. Alt du finner av "kaninmix", "gnagermix" ol. i matvarehandelen er fyfy kaninfor. Du får kjøpt kallekanin pellets på felleskjøpet. Den viktigste maten til kaninen er vell høyet. Så viktig at kaninen har høy og spise. Kaninene mine har høy til envær tid. Skal du ha kaninen løs? Er det frittgående innekanin? Det er et stort prosjekt og kaninsikre boligen, så om du bare skal passe den ville jeg nok ikke startet med det.. Kaninen spiser nemlig på alt av hjørner og veger, ledninger, planter, alt. Men om det er en frittgående kanin vill jeg spurt om jeg kunne fått med kompostbinger og sette sammen så kan den være løs på et begrenset område så du slipper om tenke på at den skal gnage over ledningene dine.

Lykke til med kaninpass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Kristiin når det kommer til kaninmat. Skal man gi fór utover høy, så er ren pellets det beste. Da får den i seg den næringen den trenger. Og det beste er jo om man kan ha kaninen løs i heimen, ihvertfall så lenge man selv er hjemme. Min var løs i hele etasjen døgnet rundt, men min hadde ikke fortenner. Så jeg var ikke redd for gnaging :P

Ledninger, planter osv. kan fort bli tuklet med av en kanin, så best å gå over og sikre mest mulig. Noen kaniner er vant til å bruke ett bestemt hjørne i buret sitt som do, andre tar det litt over alt. Så det kan være du må plukke opp litt småstæsj :) Kompostbinger som også er nevnt over, er gull som inngjerding.

Når det kommer til hunden, kan det være at kaninen vil gjemme seg under ting og trampe. Hvis den ikke er vant til hunder. Min gjorde det noen ganger, men det kom seg så lenge han fikk titte frem når han selv ville. Ingen tvang å hilse på andre dyr/hunder.

Tipper kaninen ikke legger merke til raketter, men du kan jo følge litt ekstra med.

Noen kaniner har litt trøbbel med fordøyelse og kan lett bli løs i magen. Så om det skjer en dag, så trenger det nødvendigvis ikke å bety noe. Varer det over flere dager, kan du teste å bare gi ham høy og se om det blir bedre.

Tror det skal gå bra med kaninpass jeg. Det er veldig koselig med rabbiter :P Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ting skal nok gå helt fint, men når man kun har erfaringer med hund (og litt hest) så blir det litt skummelt! :) Har en familie som ikke er så begeistret for andre dyr enn hunder (fars første kommentar var «hvorfor kunne det ikke vært en hund?»), så tror kaninen hovedsakelig er hos meg. Og da blir det nok også til at det er her han er løs. Vet at eier pleier å ha kaninen løs innimellom, men er ikke helt sikker på hvor glad den er i å bruke tennene sine. Hvordan er det forøvrig med avføring? Hvis jeg velger å ha kaninen i buret mesteparten av tiden så blir det vel til at den gjør fra seg der. Må jeg da rengjøre et helt bur i hytt og pine eller er det nok å plukke vekk avføring pluss skitten høy/halm/sagflis (er det det man pleier å bruke)? Takk for tipset, skal sjekke ut det med kompostbinger! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bare skal passe kaninen får du selvsagt med det fôret og utstyret kaninen skal bruke mens den er der. Jeg ville ikke styret med å ha den løs, kaniner trenger god tid til å venne seg til nytt område og vil i denne perioden være urenslig og destruktiv. Skal du bare passe den en kort periode er det altså ikke noen vits å sette opp et kaninsikret område for den. La den løpe løs i gangen eller et bad mens du er sammen den korte perioder, den får nok bevegelse av dette. Tepper å løpe på foretrekkes, glatt gulv er ingen vinner med kanin.

Husk at kompostbinger kan være svært farlig for kaniner under 1.5-2kg, da de kan sette seg fast og skade seg i de store åpningene! Jeg har helt sluttet å bruke slikt pga dette.

Så la den bo i sitt vante bur, med sin vante mat og ha sine vante rutiner. La den løpe løs under oppsyn i perioder. Løkplanter og annet som hunder ikke tåler, er også giftig for kanin. Hold alle ledninger unna! Hør med eier om kaninen vanligvis får grønnsaker før du gir dette.

Så lenge du holder deg til kaninens vante diett og ikke utsetter den for fare (løse hunder og å la den dure løst rundt uten oppsyn) går det nok veldig bra!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...