Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing på "leilighetslyder"

aCa

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Vi har en Border Terrier på 8 måneder.

Han har ikke pleid å bjeffe mye men blitt mye verre de siste ukene. Før pleide han bjeffe kanskje 3/4 ganger når folk ringte på, når han hørte andre hunder bjeffe og en sjelden gang når vi var ute å gikk tur (teller ikke med når han leker med andre hunder :-)).

Men nå har han begynt å bjeffe på "lyder" i blokken. Alt fra at folk går i trappene til folk som snakker. Tidligere når han bjeffet var det bare for oss å si nei så ga han seg, men nei har nå null effekt på bjeffingen så vi har sluttet å bruke det. Hvis han begynner å bjeffe i ett annet rom så kommer han som regel til oss å fortsetter å bjeffe hos oss, så virker som vakt bjeffing (uten at jeg er noe ekspert på området). Litt usikker hva som burde være neste forsøk. Vi har brukt litt ignorering men ikke konsekvent. Kanskje det er neste ting, men ville gjerne hatt noen forslag som er mer konkrete ting man kan trene på enn å ignorere :-)

Jeg kan nevne at han har blitt dårligere på innkalling også i det siste, så vi har gått ett par skritt tilbake og bruker langline istedenfor å gå fri slik at han aldri "vinner".

Husker jeg har lest om perioder valper går igjennom når de tester grenser etc. Men husker ikke ved hvilke aldere det gjaldt! Kan dette være noe sånt, at det går over av seg selv?

Alle tips mottas med takk!

Skrevet

Velkommen til puberteten! Jeg har akkurat vært igjennom det samme, dog med tispe.

Jeg unngikk å kjefte, evt. bare sa at det var greit (altså at jeg hadde oppdaget det samme som henne). Dette var fordi jeg antok at hun bare varslet, da hun kun gjorde det med mennesker til stedet. Og hun måtte bare lære at det holdt med et bjeff (boff).

Så jeg ville nok bare prøvd å enten ignorere helt, hvis dere ønsker å minske det mest mulig. Eller bare si greit, så holder man bjeffingen på et minimum, men han vil ha lov til å si ifra om han syntes noe bør varsles om.

Ved denne fremgangsmåten, har jeg ihvertfall nå en hund som boffer lite, kun av og til når det ringer på og sånn.

Skrevet

Ja det er en fase de må igjennom. Trassalder som jeg kaller det. Min hund har passert året, og har nå blitt merkbar villere og mer umulig. Tester og plager seg mer og mer. Og boffer på rare ting. Jeg bare overser det meste, men er bestemt og rolig. Bruker også langtau på han ute nå. Hvis han er for ustyrlig og biter i båndet og knurrer, sier jeg klart ifra, noen ganger må jeg ta tak i han og si NOK er NOK. Men dette kommer til å gå over. Man skal ikke ha tøylene løse og la hunden gjøre som den vil, men være bestemt og tålmodig, og ikke bli uvenn med hunden i denne perioden. Tenk på at det kommer til å roe seg.

• 2 weeks later...
Skrevet

Har prøvd litt å ignorere eller bare si ifra at man også hører siden jeg ikke vet helt hva annet jeg kan gjøre. Men føler det blir bare verre og verre så redd at det ikke skal funke. Nå har han blitt mer bjeffete på folk, dyr og "spøkelser" når vi er ute å går tur også. Hvis det er mennesker eller dyr så slutter han når han kommer nærme nok til å se at det ikke er noe skummelt.

Jeg vet også om voksne hunder som bjeffer mye på lyder, så hadde vært mer komfortabel hvis noen hadde noen forslag til konkrete ting jeg kunne trent på for å minske denne oppførselen :D Kan også nevne at hunden virker modig og selvsikker normalt.

Skrevet

Har prøvd litt å ignorere eller bare si ifra at man også hører siden jeg ikke vet helt hva annet jeg kan gjøre. Men føler det blir bare verre og verre så redd at det ikke skal funke. Nå har han blitt mer bjeffete på folk, dyr og "spøkelser" når vi er ute å går tur også. Hvis det er mennesker eller dyr så slutter han når han kommer nærme nok til å se at det ikke er noe skummelt.

Jeg vet også om voksne hunder som bjeffer mye på lyder, så hadde vært mer komfortabel hvis noen hadde noen forslag til konkrete ting jeg kunne trent på for å minske denne oppførselen :D Kan også nevne at hunden virker modig og selvsikker normalt.

Jeg har selv en bjeffer, og har vel prøvd det meste. Bjeffing på lyder når vi er inne ber jeg han gå å legge seg, og når han har gitt seg med bjeffingen får han frikommando igjen. Det er det som er mest effektivt for oss ihvertfall. Ute har vi brukt klikk og godbit når han ser mennesker/dyr, og prøvd å belønne før han begynner å bjeffe. I begynnelsen må man belønne mye, gjerne helt til menneske/dyret har gått forbi. Med denne metoden har vi fått bjeffingen ute så og si helt bort. Så den har ihvertfall vært veldig effektiv for oss. :P

Skrevet

Min bjeffet og knurret også når han hørte ting, da pleide vi å flytte han til et annet rom noen ganger, eller si hysj. Så nå ser han bare mot døra/der lyden kommer fra når han hører noe, da sier vi bare at det går bra, og da fortsetter han med det han holdt på med før lyden. :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...