Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag om å legge ned pelsdyrfarmer


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg er medlem i AUF (Arbeiderpartiets Unge Fylking). Jeg vil ikke ha noen kommentarer på hvilket parti jeg støtter osv.

Det jeg er ute etter er å finne argumenter for å legge ned pelsdyrfarmer. Jeg skal nemlig legge frem et forslag om dette på årsmøtet vårt i Januar. For at det skal gå igjennom må jeg ha gode argumenter for hvorfor vi bør legge de ned.

Kan dere hjelpe med noen gode grunner :lol: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velsigne deg! (Nei, jeg er ikke KRF-medlem..)

Argumenter er en ting, når det gjelder pelsdyrfarmer så kommer man fort opp i følelser og det blir "etisk" hele diskusjonen og man får gjerne slengt tilbake at man ikke a) skal menneskeliggjøre dyr og b) at man vet ikke hva man snakker om og c) tenk på økonomien..

Så for å hjelpe deg på vei:

1) Det kan påvises at utifra å "fare vel med dyr" slik det står i loven, så er jo pelsdyr-farmene uten hensyn til dyrenes ve og vel - det er ikke naturlig for ville dyr å gå på sprinkelgulv. Vis at du vet hvorfor de går på sprinkelgulv (av hensyn til det viktigste, pelskvalitet. Man har jo ikke tid å gre floker og klodder ut av pelsyr-valper. Det er sikkert ikke så dumt at det blir lettvint å holde rent også)

2) Økonomien. Her må man ut med de harde tallene sånn at man vet hva slags beløp som må "forsakes" skulle man avvikle pelsdyrfarmer. Hvor store beløp omsettes det for pr år? Hvor mange dyr slaktes pr år? Hvor mange lever av pelsyrnæringen (veldig veldig viktig, man snakker jo arbeidsplasser)

3) Hvor mye vil det koste å avvikle næringen? Hvor mange arbeidsledige ville det bli? HVor gamle er pelsyrbøndene - er det slik at de vil gå av med pensjon snart uansett og kan førtidspensjoneres som en slags særordning?

4) Hva kan være alternative leveveier for de som mister jobben hvis næringen avvikles? Tenk ikke bare på selve bøndene, men også pelsmottak, pelsutsalg (? vet ikke om det finnes sånt jeg..), de som lager minkmat, avfallshåndteringen hvor restegreier blir brukt til dyrefor.. (kan ikke så mye om hvem eller hva her, men det går vel å finne ut.)

5) Jeg hadde også lagt frem "synderegistret" selv med de skrekkelige forholdene som faktisk er tillatt, er det jo flere av farmene som ikke greier å overholde det en gang. Det var jo sak rett før valgkampen men jeg tror dpelsdyrnæringen har driti på draget flere ganger tidligere.

6) Rømming fra farmene - er vel egentlig en "synderegister-greie" men kan nok noteres spesielt i disse miljøtider. Rømte mink og pelsrev hører ikke til i vår fauna men klarer seg fint og forurenser "vår opprinnelige natur" så det er en form for miljøkriminalitet.

7) NOAH kan mye om næringen tror jeg. Du kan sikkert hente masse info på deres sider eller ved å ta direkte kontkat. Men NB! Vær forsiktig å referere til dem som kilde - mange som har motforestillinger på mot NOAH og kan sette seg på bakbeina bare av den grunn.

Og så ønsker jeg lykke til og tvi tvi og krysser fingre for at denne skamlige næringen kan bli en saga blott i vårt land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også at å ha fakta i orden er viktig! Vite hvor mange, hva, når, hvor, hvordan etc. Finnes en del info på nettet, men greit å dobbeltsjekke tall. Ta en telefon til noen som holder på med dette, fra begge sider. Dra på besøk til en pelsfarm. Facts and figures! :lol:

For meg er det største argumentet mot pelsdyrfarmer at dette er en høyst unaturlig måte å leve på for en sånn type dyr (er jo ikke bare rev i pelsdyrnæring, men alle er dyr som naturlig lever over større område). At farmere ikke tar vare på dyrene sine er horribelt, men det kan vanskelig brukes som argument mot hele næringa. Både Sverige og Danmark har vel nå forbudt pelsdyrfarmer (om jeg ikke husker feil, mulig Danmark bare har gjort reglene så strenge at ingen kan tjene penger på det...?), greit å undersøke hva politikernes argumenter har vært i disse landene.

De som holder på med pelsdyrnæring (både oppdrettere og de som "tar imot" pelsen) påstår at dyrene har det bra, ellers ville pelsen ikke blitt bra. Dette er i sterk kontrast til det man har sett av bilder og dokumentasjon fra farmene rundt omkring.

Og HVORFOR skal vi ha pels? Vi har materialer å lage klær av som varmer vel så godt som pels, vi har strengt tatt ikke lengre et behov for å bruke pelsdyr fra pelsdyrfarmer.

Jeg ville også ha vært litt forsiktig med å bruke Noah som kilde eller referanse da de har et litt "frynsete" rykte... Men de vet mye så det er verdt å spørre der! Men igjen kan det være lurt å dobbeltsjekke info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det har vært til stor hjelp! :lol:

Jeg tror nok ikke jeg har tid til å besøke en pelsdyrfarm selv, og ihvertfall ikke lov av min strenge mor. Forslaget skal være klart til 17.Januar, så jeg har ikke lange tiden på meg. Om jeg ikke får det til i år skal jeg oppigjen med det neste år, og året etter der igjen, HELT til det er slutt på pelsdyrfarmer i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du må forberede deg på motargumenter men det er iallefall nærliggende å tro at noen i såfall kan argumentere for at pelsdyr er avlet i fangenskap= de kan ikke sammenlignes med sine ville artslektninger (litt som dyr i dyrepark), men argumentet om at burene er for små å unaturlige er absolutt ett argument.

Ett annet kan kanskje være at vi nå har gode alternativer til pels, både i forhold til varme og utseende på klærene. De som evt måtte ha bruk for ekte skinn og pels begrenser seg vel stort sett til ekstreme naturbrukere og de kan skaffe dette gjennom kanaler (reinsdyrslakt, jakt, fangst) som ikke krever spesifikk avl på pelsdyr.

Dette med økonomisk kompensasjon og alternativ sysselsetting tror jeg kan styrke saken din mye om du bruker til tid på å innhente informasjon og alterntiver (lettere å kjøpe ett forslag om man har ett alternativ klart).

NOAH ville jeg ikke satt spesielt stor lit til, de har en agenda som ikke nødvendigvis gir det riktigste bildet av situasjonen. Sjekk iallefall opp evt informasjon du finner gjennom flere alternative kilder (kanskje bransjens egne tall og fakta kan hjelpe deg? om du later som om du skal skrive en skoleoppgave eller noe:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...