Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips for foto-nybegynnere


HHC

Recommended Posts

Har vel endelig innsett at det er på tide å få litt mer ut av speilrefleksen min. Derfor må jeg vel snart gi slipp på mine kjære standardinnstillinger :lol: Noen soniser som sitter på noen enkle tips og råd eller noen linker til sider som forklarer slik at newbies som meg skjønner det? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange forskjellige guider for nybegynnere på nett. Ett google søk vil helt sikkert finne de fleste.

Det er litt vanskelig å gi tips uten å vite hva du kan. F.eks kjenner du brennvidde, ISO etc? Men her er noen tips...

Hvis du skal avvende deg å bruke auto, så ville jeg begynt å bruke P mode. Dette blir nesten det samme som å ta bilder i auto men du må ha selv kontrollere blitz og ISO. Du kan i tillegg endre litt på hastighet og lukketid men veldig bergrenset. Eller forresten CA mode skal visstnok være enda bedre hvis du ikke har kjennskap til ISO etc men har brukt den lite selv. Så kanskje den hadde passet best i starten?

For å få skarpe bilder av en hund er det viktig at du treffer på fokus og har rask nok lukkertid. Man kan jo selvfølgelig bare få hunden til å sitte stille men action bilder er jo ofte morsommere! Når du skal ta action bilder ville jeg startet med å sette fokus punktet til det midterste slik at du trenger bare tenke på å hunden midt i bilde uten å risikere at du fokusere på noe annet.

En annen ting som er viktig er å bytte automatisk fokus til AI Servo. Dette vil gjøre at den prøver å fokusere på nytt hver gang. Hvis du ikke gjør dette vil fokus på første bildet kanskje være riktig mens de påfølgende bildene blir feil.

Den siste tingen jeg pleier å gjøre er å bytte til TV mode. TV mode er ca det samme som P mode men gjør at du kan sette en fast lukketiden. Hvor rask du trenger kommer ann på lengden på objektivet ditt og hvor fort hunden din beveger seg. Her er det ofte lettest å prøve seg fram. Prøv f.eks 200 og se om bildene ser skarpe ut i displayet. Desto raskere lukketid desto større sjans du får ett klart bilde, men lysforhold og maks blender åpning på objektivet ditt påvirker mye. Hvis lukketid verdien blinker i displayet når du er i TV betyr det som regel at bildet vil bli for mørk (undereksponert). Man har da normalt to valg, enten sette ned lukketiden eller øke ISO. Jeg har ikke samme Canon modell som deg så jeg kan ikke si hvor bra den er på høyere ISO verdier. Men jeg regner med at vet det eller kan teste med forskjellige ISO verdier og finne ut hva du synes er akseptabelt nivå av bildestøy.

Hvis det er dårlig lys og du ikke får til å ha høy nok lukketid... vent til neste dag når det er mer lys eller få hunden til å sitte mens du bruker blitz :lol:

Hmm, tror ikke dette ble så lettforklart jeg hadde tenkt på forhånd... ignorer det jeg skrev og finn heller noen som kan skrive tips bedre(på google) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...