Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt


LeneG

Recommended Posts

Har så smått begynt å lære inn klikkeren og trene litt kontakt med Demi på 9 og en halv uke.

Husker ikke hva jeg gjorde med Bonnie og med henne kunne jeg sikkert trent mer kontakt.

Har noen forslag til kontaktøvelser som passer for ett bittelite vimsete vesen.

Jeg har begynt å klikke for øyekontakt og det forstår hun meget bra.

Ser skikkelig rart ut når det lille knøttet står og nistirrer på meg for å få godis :)

Ber også om kontakt når vi leker. Hun må se på meg for at jeg skal kaste leken.

Men det må jo være noe mer jeg kan øve på :blink: Står helt stille for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan veive en godbit med hånden ut til siden (jo mer bevegelse på godbiten, jo vanskeligere), ligge fra deg godbiten på gulvet foran hunden, kontakt mens det ruller en ball over gulvet, kontakt før hun får maten sin, kontakt før dere skal ut døren osv. Noen av disse øvelsene krever jo at hunden har lært å ikke ta godbiten/ballen før hun har fått værsågod-signal, men det er jo fin trening det også.

Står litt stille her også gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så smått begynt å lære inn klikkeren og trene litt kontakt med Demi på 9 og en halv uke.

Husker ikke hva jeg gjorde med Bonnie og med henne kunne jeg sikkert trent mer kontakt.

Men det må jo være noe mer jeg kan øve på :wub: Står helt stille for meg.

Doggie-zen 1 til 10

Forslag til trening med Doggie Zen i 10 trinn

Trinn 1

Legg en godbit hunden vil ha i hånden og lukk den Hold hånden foran hundens nese så den lukter godbiten. La hunden prøve å ta den og bruk en hanske om den er hard i bittet.

Vær tålmodig. Det kan ta litt tid før den finner ut at godbiten ikke kan oppnås på den måten.

Så fort hunden vender hodet vekk et øyeblikk eller tar øyekontakt med deg, så åpner du hånden og sier vær så god og lar den forsyne seg. Poenget er at hunden ikke skal forsyne seg av det du eller andre har i hånden før den får lov. Fint å kunne om det er barn som går rundt hunden med mat i hånden

Trinn 2

Nå har du godbiten i åpen hånd og lukker den så fort hunden prøver å ta den. Ikke dra hånden vekk, bare lukk den. Når hunden gir opp og ser vekk eller helst på deg, åpner du hånden og vær så god. Prøv også å slippe den på gulvet før du gir tillatelse til å ta den. Om hunden allikevel prøver å forsyne seg fra gulvet, må du være der og ta den opp igjen før hunden rekker det eller gå til neste trinn.

Trinn 3

Legg en godbit på gulvet og dekk den med hånden. Hunden vil snart stoppe å prøve å få tak i den. Ta den så opp og gi den til hunden. Når hunden ikke lengre prøver å forsyne seg fra gulvet eller fra hånden din, går du videre til neste trinn

Trinn 4

Legg en godbit på bakken/gulvet og la hånden din ligge rett ved. Prøver hunden å ta den allikevel, så bare dekk godbiten med hånden. Når hunden ser vekk eller på deg, så lar du hunden få godbiten fra hånden din.

Trinn 5

Dette er det samme som trinn 4 unntatt at nå skal du bestemt vente til hunden tar øyekontakt med deg før du belønner. Om du syns det går for lang tid, kan du legge inn en ørliten hjelper (smatt) men husk hjelpere skal bort igjen så prøv helst å klare deg uten. Ikke bruk hundens navn de første gangene.

Trinn 6

Hold en godbit i begge hender. Hunden må nå ha lært å ikke forsyne seg av seg selv.

Når du gir hunden godbit fra den ene hånden, så slipper du den fra den andre ned på gulvet.

Om hunden overser den og ser på deg, er det lurt å klikke og gi den ytterligere en godbiten fra hånden. Skulle den allikevel forsyne seg av den fra gulvet, er det bare å prøve igjen og komme hunden i forkjøpet med å legge foten over.

Trinn 7

Slipp godbiten på gulvet og gi en samtidig fra hånden.. Plukk så opp den du slapp ned og gi den også til hunden som belønning for at den ventet. Når hunden kan dette, så legger du på et ord for at den venter. F. Eks. vent…eller bli.. men bare en kort stund til å begynne med. F. Eks et par sekunder.

Trinn 8

Omtrent det samme som trinn 8, men nå venter du til hunden tar øyekontakt før du gir godbiten fra hånden og for at den beholder øyekontakten selv om det også ligger en godbit på gulvet. Bruk ordet vent f. eks. Og drøy tiden ytterligere før du tar opp fra gulvet og belønner.

Trinn 9

Hold en klump med godbiter i den ene hånden og slipp en på gulvet og gå et par steg tilbake mens du sier vent, eller hva du har brukt for ord. Så lokker du hunden til deg og lar den få resten av godbitene du har i hånden.. Plukk så opp den fra gulvet og gi den også.

Trinn 10

Legg noe vanlig hundemat i en skål på bakken og la hunden gå forbi den. Ha hunden i så kort line at den ikke rekker fram til bollen. Om hunden strekker seg mot bollen, står du bom stille uten en lyd. Samme øyeblikk som hunden ser på deg sier du f. Eks. bra og belønner med en skikkelig godbit, mye bedre en det i skålen. Dette trener du på helt til hunden etter å ha først sett på skålen, ser på deg. Husk å jobbe i økter, korte til å begynne med og siden kan du gradvis øke dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doggie-zen 1 til 10

Forslag til trening med Doggie Zen i 10 trinn

Trinn 1

Legg en godbit hunden vil ha i hånden og lukk den Hold hånden foran hundens nese så den lukter godbiten. La hunden prøve å ta den og bruk en hanske om den er hard i bittet.

Vær tålmodig. Det kan ta litt tid før den finner ut at godbiten ikke kan oppnås på den måten.

Så fort hunden vender hodet vekk et øyeblikk eller tar øyekontakt med deg, så åpner du hånden og sier vær så god og lar den forsyne seg. Poenget er at hunden ikke skal forsyne seg av det du eller andre har i hånden før den får lov. Fint å kunne om det er barn som går rundt hunden med mat i hånden

Trinn 2

Nå har du godbiten i åpen hånd og lukker den så fort hunden prøver å ta den. Ikke dra hånden vekk, bare lukk den. Når hunden gir opp og ser vekk eller helst på deg, åpner du hånden og vær så god. Prøv også å slippe den på gulvet før du gir tillatelse til å ta den. Om hunden allikevel prøver å forsyne seg fra gulvet, må du være der og ta den opp igjen før hunden rekker det eller gå til neste trinn.

Trinn 3

Legg en godbit på gulvet og dekk den med hånden. Hunden vil snart stoppe å prøve å få tak i den. Ta den så opp og gi den til hunden. Når hunden ikke lengre prøver å forsyne seg fra gulvet eller fra hånden din, går du videre til neste trinn

Trinn 4

Legg en godbit på bakken/gulvet og la hånden din ligge rett ved. Prøver hunden å ta den allikevel, så bare dekk godbiten med hånden. Når hunden ser vekk eller på deg, så lar du hunden få godbiten fra hånden din.

Trinn 5

Dette er det samme som trinn 4 unntatt at nå skal du bestemt vente til hunden tar øyekontakt med deg før du belønner. Om du syns det går for lang tid, kan du legge inn en ørliten hjelper (smatt) men husk hjelpere skal bort igjen så prøv helst å klare deg uten. Ikke bruk hundens navn de første gangene.

Trinn 6

Hold en godbit i begge hender. Hunden må nå ha lært å ikke forsyne seg av seg selv.

Når du gir hunden godbit fra den ene hånden, så slipper du den fra den andre ned på gulvet.

Om hunden overser den og ser på deg, er det lurt å klikke og gi den ytterligere en godbiten fra hånden. Skulle den allikevel forsyne seg av den fra gulvet, er det bare å prøve igjen og komme hunden i forkjøpet med å legge foten over.

Trinn 7

Slipp godbiten på gulvet og gi en samtidig fra hånden.. Plukk så opp den du slapp ned og gi den også til hunden som belønning for at den ventet. Når hunden kan dette, så legger du på et ord for at den venter. F. Eks. ”vent”…eller ”bli”.. men bare en kort stund til å begynne med. F. Eks et par sekunder.

Trinn 8

Omtrent det samme som trinn 8, men nå venter du til hunden tar øyekontakt før du gir godbiten fra hånden og for at den beholder øyekontakten selv om det også ligger en godbit på gulvet. Bruk ordet ”vent” f. eks. Og drøy tiden ytterligere før du tar opp fra gulvet og belønner.

Trinn 9

Hold en klump med godbiter i den ene hånden og slipp en på gulvet og gå et par steg tilbake mens du sier ”vent”, eller hva du har brukt for ord. Så lokker du hunden til deg og lar den få resten av godbitene du har i hånden.. Plukk så opp den fra gulvet og gi den også.

Trinn 10

Legg noe vanlig hundemat i en skål på bakken og la hunden gå forbi den. Ha hunden i så kort line at den ikke rekker fram til bollen. Om hunden strekker seg mot bollen, står du bom stille uten en lyd. Samme øyeblikk som hunden ser på deg sier du f. Eks. ”bra” og belønner med en skikkelig godbit, mye bedre en det i skålen. Dette trener du på helt til hunden etter å ha først sett på skålen, ser på deg. Husk å jobbe i økter, korte til å begynne med og siden kan du gradvis øke dem

Takk Ingar :P Ser jeg har kommet ett stykke ned på listen din allerede. Husker jeg gjorde de samme øvelsene med Bonnie men man glemmer så lett :wub:

Den beste kontaktøvelsen er alle andre øvelser, lek og moro, da bygger man automatisk kontakt, tillit og et sterkere bånd :P

Ja det har du helt rett i. Vi leker masse da :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så smått begynt å lære inn klikkeren og trene litt kontakt med Demi på 9 og en halv uke.

Husker ikke hva jeg gjorde med Bonnie og med henne kunne jeg sikkert trent mer kontakt.

Har noen forslag til kontaktøvelser som passer for ett bittelite vimsete vesen.

Jeg har begynt å klikke for øyekontakt og det forstår hun meget bra.

Ser skikkelig rart ut når det lille knøttet står og nistirrer på meg for å få godis :D

Ber også om kontakt når vi leker. Hun må se på meg for at jeg skal kaste leken.

Men det må jo være noe mer jeg kan øve på :wub: Står helt stille for meg.

Jeg har samme problemet at jeg har glemt hvordan jeg har lært Blondie alt hun kan. Når folk spør meg om hvordan jeg lærte hunden det ene og det andre så aner jeg ikke hva jeg har gjort :P Så jeg føler at jeg ikke kommer til å huske noe til neste hund kommer i hus.

Det er lurt å trene kontakt i ulike miljø. Men når hun er såpass liten er det ikke akkurat så mange ulike miljø man kan prøve seg på. Men uten for huset f.eks? Ellers har mange andre kommet med kjempe gode tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...