Gå til innhold
Hundesonen.no

Satirisk fremføring


Benedicte

Recommended Posts

Som overskriften sier, så skal jeg ha en satirisk fremføring (vi er 2-3 stykker) med tema "1900-1940; språk er forvirrende nok uten politikk". Det er ganske viktig at jeg gjør en bra muntlig fremføring for denne oppgaven vil telle mye på standpunktkarakteren.

Jeg kjenner i grove trekk til språkdebatten fra 1900 til 1940 (radikal/konservativ bokmål og radikal/konservativ nynorsk), men jeg har aldri laget en satirisk fremføring før. Noen som har forslag til hvordan vi kan gjøre det på en kreativ, morsom/ironisk og kanskje ondskapsfull måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha framføring sammen? Satire forbinder jeg først og fremst med kåseri da (ække norsklærer jeg asså..), men man kan vel også kalle mange av humorprogrammene vi har for satire...? Hva med å ta utgangspunkt i ideer derfra, er det mulig? "Språkdebatten gjennom tidene" ala Raske menns "Verdenshistorie" feks...? Men kanskje greit å ha en viss ide om hva slags humor læreren som skal sette karakter har...?

Bare tenker litt høyt jeg... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Jeg syntes oppgaven hørtes litt uoversiktlig og ganske vanskelig ut... Hva slags skole er det egentlig du går på? Håper læreren din har forberedt dere litt på hvordan dere kan løse oppgaven iallefall! Men høres ut som noe det kan være artig å "rette" da! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Jeg syntes oppgaven hørtes litt uoversiktlig og ganske vanskelig ut... Hva slags skole er det egentlig du går på? Håper læreren din har forberedt dere litt på hvordan dere kan løse oppgaven iallefall! Men høres ut som noe det kan være artig å "rette" da! :blink:

Går allmenn påbygg, og vi har ikke hatt noe om dette :) En del av klassen fikk vanlig fremføring om et tema, mens vi var en liten gruppe som fikk denne oppgaven som er veldig anderledes. Vi har ikke hatt noe om det overhodet, og jeg så nok ut som et spørsmålstegn når jeg fikk oppgaven. :hmm: Det dumme er at denne oppgaven vil ha mye å si for karakteren i norsk muntlig, så jeg vil jo gjøre det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Veldig heftig oppgave da! Jeg har hatt allmennfag påbygging en del ganger og ehm ja.... :blink: Men for å trøste deg litt da så vil jeg bli veldig overrasket om det blir forventet noe aldeles fantastisk av dere! Og så MÅ dere kunne få veiledning fra norsk(?)lærer!

Få høre hva dere har tenkt så langt da! :hmm:

Er en sånn type oppgave som jeg som lærer ville gledet meg stort til å se resultatet av da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Veldig heftig oppgave da! Jeg har hatt allmennfag påbygging en del ganger og ehm ja.... :blink: Men for å trøste deg litt da så vil jeg bli veldig overrasket om det blir forventet noe aldeles fantastisk av dere! Og så MÅ dere kunne få veiledning fra norsk(?)lærer!

Få høre hva dere har tenkt så langt da! :)

Er en sånn type oppgave som jeg som lærer ville gledet meg stort til å se resultatet av da! :)

Norsklæreren sier at han gir oss frie tøyler, "dere seriøse jenter må få en mulighet til å tulle og tøyse litt", så veldig mye tror jeg ikke det forventes av oss :P

Denne språkpolitikken gikk jo over lang tid, og vi tenkte å starte med 1905, da språket var delt i "landsmål" og "det almindelige Bogsprog" (riksmål).

Vi tenkte oss et skuespill med èn forteller (men siden vi er 3 stk må det bli en av oss), en stakkars liten elev og to lærere.

Denne eleven begynner på skolen i 1905 og har to lærere på hver sin side, en som står for landsmålet og en som står for riksmålet. Det blir mye overdrivelse hvor lærerne prøver å lære eleven hver sin måte å skrive på og den lille eleven blir veldig forvirret.

Deretter kommer språkreformen i 1907 hvor harde konsonanter erstatter de bløte i riksmålet og det kommer flere valgfrie former som egentlig bare gjør språket vanskeligere. Mer forvirret elev.

I 1917 innføres a-endinger og noen andre regler, og vi kommer til å dra noen morsomme eksempler som overdriver vankeligheten rundt disse, og den stakkars eleven får ramset opp regler på regler. Det blir også krangel mellom lærerne da de konservative syns disse nye a-endingene er for radikale.

Eleven vil også bli straffet for å gjøre feil såklart, og det gjør det jo hele litt vanskeligere for han :hmm:

Deretter blir lærerne mer enige igjen og vil ha en sammensmeltning av språket (lurer på om vi skal dra inn noe med Knut Knudsen her, men det er litt vanskelig når vi er så få). Tilnærmingstanken trer i kraft, mer forvirring.

1920. Stakkars lille eleven sitter fortsatt på skolen fordi han ikke forstår seg på disse norsktimene, og får hard straff for å si Kristiania i stedet for Oslo, Fredrikshald i stedet for Halden, Bratsberg i stedet for Telemark osv.

1938. Eleven sitter der enda, ny reform som skal gjøre alt enklere, men det ble derimot enda vanskeligere. Flere valgfrie former, mye nye regler. Mer lærerkrangel da de som snakket konservativt riksmål ikke ville påvirkes av tilnærmingstanken og mente at landsmålet var "slurvete *etellerannet*" (har ikke lærerboken her).

Deretter blir den konservative bokmål/riksmål læreren mer radikal, det er på denne tiden det skilles mellom konservativ/radikal bokmål og konservativ/radikal nynorsk. Lærerne tenker at med tiden vil det konservative språket falle bort, men eleven stakkar har lært så mye rart at han begynner å snakke både det ene og det andre.

I 1939 bestemmer Oslo skolestyre at de radikale tilnærmingsformene skal brukes i lærebøkene (både nynorsk og bokmål). Eleven har begynt å bli gammel, men kommer jo ingen vei av alle disse endringene.

Mangler en avslutning og dette her er bare en tanke. Vær gjerne kritisk eller kom med forslag, blir glad for kritikk :)

Poenget gjennom hele skuespillet blir å overdrive mye, dra morsomme eksempler og forvirre den lille eleven noe helt ekstremt i tillegg til å bruke mer og mer kreativ straff på stakkaren etterhvert som årene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres veldig bra ut for meg! Vært veldig artig å se! Dessuten tror jeg faktisk at de andre elevene kan ha nytte av å få det presentert på den måten! Flinke jenter! :)

Det hadde jo vært hyggelig for den stakkars eleven om det hele sluttet med at han på en eller annen måte greide å bli ferdig med skolegangen da...? Hva med, om nødvendig, å dra det laaangt inn i framtiden? År 2754 og språkdebatten løses med at...? Om læreren din er nynorskelsker så kan jo kanskje nynorsken vinne? Eller et helt nytt språk innføres, vi har kanskje fått kontakt med aliens og finner ut at ingen av våre språk har noe for seg? Alle har begynt å snakke sms-språk? Eller noe...? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når hunden løper lang vekk fra deg, så har du ikke kontroll. Da må hunden være i bånd, og under kontroll. Å ha gps på han hjelper ikke, da hunden fortsatt løper og jager uten kontroll. Her bryter du faktisk loven uansett om det er båndtvang eller ikke. Og denne hunden kan ha skremt eller skadet mange dyr.
    • Takk for svar, denne rare småbitinga er bare i bånd, da er vel det forklaringen,    vi har normalt kontroll på ham litt senere på dagen, det er tidlig på dagen dette er et problem mht å løpe avsted er det gps som sier fra om han er på villspor, men er han et stykke unna gidder han ikke å høre så må trene mer på innkalling, rasen er også sta og egenrådig så dette er ikke så lett Ps takk for dvd tips, sitter i bilen skal se på det ikveld
    • 1. Er dette i bånd, eller løs i lek med andre hunder? Etter min mening skal hunder ikke hilse/leke med andre hunder i bånd, det blir lett konflikter av det. Hvis de er løse har hundene bedre forutsetninger for å bruke språket sitt og unngå konflikt. Hvis denne småbitingen skjer løs i lek/hilsing med andre kan det være smisking eller lek. Det er vanskelig å si uten å se situasjonen. Om dette er noe andre hunder reagerer på så ville jeg unngått å la ham komme inn på hunder på den måten i det hele tatt. 3. Det er båndtvang. Hunden skal være i bånd eller forsvarlig inngjerdet, og ikke være løs utenfor båndtvangen uten at den er under kontroll. Det vil si at du rimelig skal kunne kalle inn hunden under de fleste forhånd. Også utenfor båndtvangen skal du ha kontroll, det er ikke bare å slippe ut hunden for å lufte seg selv, den kan gjøre stor skade om den møter på feil hund, person, bil eller vilt dyr. Eller bli skadet selv. Når det er snakk om å trene innkalling så er det for å lære hunden en respons på innkallingskommandoen som er å komme til deg, uansett hva som skjer. Det handler om å venne hunden til å alltid lytte til deg, og alltid respondere på kommandoen. Langlinen gir deg mulighet til å holde igjen hunden og stoppe den fra å f.eks. løpe etter folk eller dyr, uten å måtte bruke en innkallingskommando som ikke virker. Jo oftere du bruker innkallingskommandoen der hunden IKKE responderer, jo dårligere blir den. Jeg kan anbefale opplegget Really Reliable Recall, som du kan kjøpe på DVD eller bokform:https://www.dogwise.com/really-reliable-recall-train-your-dog-to-come-when-called-no-matter-what-dvd/    
    • 1) hunden min går veldig opp i ansiktet på andre hunder og på  kan han "småbite" han dem i leppa/nesa, det blir ikke sår men hva er dette for noe? Det er ikke noe koselig, hunden vår har voldsomt mye energi, er ekstremt sosial og merket han kan være litt alfa (dominerende) 2) på asfalt holder jeg kanskje 15 km/t med kickbike, dvs rask jogging eller rask trav, prøver å bremse så han ikke akuratt løper, ellers er han mye på siden av asfalten men håper det er ok fart 3) bikkja vår har hatt det litt for enkelt med å gå hvor han vil, han har faktisk blitt venn med en rådyr familie fra da han var valp som jeg ikke har skjønt hvordan har skjedd men katter går ikke bra. Vi bor landlig til men i vår fikk han en uvane med å løpe bort til en vei der det ofte luftes andre hunder hvis han slipper ut om morgenen, dette er ikke bra særlig nå når det er båndtvang. Når det snakkes om å trene innkalling med langline er det bare å venne ham til å være i nærheten når vi går en liten tur med langline over jordet feks og gi beskjed om å komme tilbake når han går for langt? Takk for svar.  
    • Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...