Gå til innhold
Hundesonen.no

Satirisk fremføring


Benedicte

Recommended Posts

Som overskriften sier, så skal jeg ha en satirisk fremføring (vi er 2-3 stykker) med tema "1900-1940; språk er forvirrende nok uten politikk". Det er ganske viktig at jeg gjør en bra muntlig fremføring for denne oppgaven vil telle mye på standpunktkarakteren.

Jeg kjenner i grove trekk til språkdebatten fra 1900 til 1940 (radikal/konservativ bokmål og radikal/konservativ nynorsk), men jeg har aldri laget en satirisk fremføring før. Noen som har forslag til hvordan vi kan gjøre det på en kreativ, morsom/ironisk og kanskje ondskapsfull måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha framføring sammen? Satire forbinder jeg først og fremst med kåseri da (ække norsklærer jeg asså..), men man kan vel også kalle mange av humorprogrammene vi har for satire...? Hva med å ta utgangspunkt i ideer derfra, er det mulig? "Språkdebatten gjennom tidene" ala Raske menns "Verdenshistorie" feks...? Men kanskje greit å ha en viss ide om hva slags humor læreren som skal sette karakter har...?

Bare tenker litt høyt jeg... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Jeg syntes oppgaven hørtes litt uoversiktlig og ganske vanskelig ut... Hva slags skole er det egentlig du går på? Håper læreren din har forberedt dere litt på hvordan dere kan løse oppgaven iallefall! Men høres ut som noe det kan være artig å "rette" da! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Jeg syntes oppgaven hørtes litt uoversiktlig og ganske vanskelig ut... Hva slags skole er det egentlig du går på? Håper læreren din har forberedt dere litt på hvordan dere kan løse oppgaven iallefall! Men høres ut som noe det kan være artig å "rette" da! :blink:

Går allmenn påbygg, og vi har ikke hatt noe om dette :) En del av klassen fikk vanlig fremføring om et tema, mens vi var en liten gruppe som fikk denne oppgaven som er veldig anderledes. Vi har ikke hatt noe om det overhodet, og jeg så nok ut som et spørsmålstegn når jeg fikk oppgaven. :hmm: Det dumme er at denne oppgaven vil ha mye å si for karakteren i norsk muntlig, så jeg vil jo gjøre det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Veldig heftig oppgave da! Jeg har hatt allmennfag påbygging en del ganger og ehm ja.... :blink: Men for å trøste deg litt da så vil jeg bli veldig overrasket om det blir forventet noe aldeles fantastisk av dere! Og så MÅ dere kunne få veiledning fra norsk(?)lærer!

Få høre hva dere har tenkt så langt da! :hmm:

Er en sånn type oppgave som jeg som lærer ville gledet meg stort til å se resultatet av da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Veldig heftig oppgave da! Jeg har hatt allmennfag påbygging en del ganger og ehm ja.... :blink: Men for å trøste deg litt da så vil jeg bli veldig overrasket om det blir forventet noe aldeles fantastisk av dere! Og så MÅ dere kunne få veiledning fra norsk(?)lærer!

Få høre hva dere har tenkt så langt da! :)

Er en sånn type oppgave som jeg som lærer ville gledet meg stort til å se resultatet av da! :)

Norsklæreren sier at han gir oss frie tøyler, "dere seriøse jenter må få en mulighet til å tulle og tøyse litt", så veldig mye tror jeg ikke det forventes av oss :P

Denne språkpolitikken gikk jo over lang tid, og vi tenkte å starte med 1905, da språket var delt i "landsmål" og "det almindelige Bogsprog" (riksmål).

Vi tenkte oss et skuespill med èn forteller (men siden vi er 3 stk må det bli en av oss), en stakkars liten elev og to lærere.

Denne eleven begynner på skolen i 1905 og har to lærere på hver sin side, en som står for landsmålet og en som står for riksmålet. Det blir mye overdrivelse hvor lærerne prøver å lære eleven hver sin måte å skrive på og den lille eleven blir veldig forvirret.

Deretter kommer språkreformen i 1907 hvor harde konsonanter erstatter de bløte i riksmålet og det kommer flere valgfrie former som egentlig bare gjør språket vanskeligere. Mer forvirret elev.

I 1917 innføres a-endinger og noen andre regler, og vi kommer til å dra noen morsomme eksempler som overdriver vankeligheten rundt disse, og den stakkars eleven får ramset opp regler på regler. Det blir også krangel mellom lærerne da de konservative syns disse nye a-endingene er for radikale.

Eleven vil også bli straffet for å gjøre feil såklart, og det gjør det jo hele litt vanskeligere for han :hmm:

Deretter blir lærerne mer enige igjen og vil ha en sammensmeltning av språket (lurer på om vi skal dra inn noe med Knut Knudsen her, men det er litt vanskelig når vi er så få). Tilnærmingstanken trer i kraft, mer forvirring.

1920. Stakkars lille eleven sitter fortsatt på skolen fordi han ikke forstår seg på disse norsktimene, og får hard straff for å si Kristiania i stedet for Oslo, Fredrikshald i stedet for Halden, Bratsberg i stedet for Telemark osv.

1938. Eleven sitter der enda, ny reform som skal gjøre alt enklere, men det ble derimot enda vanskeligere. Flere valgfrie former, mye nye regler. Mer lærerkrangel da de som snakket konservativt riksmål ikke ville påvirkes av tilnærmingstanken og mente at landsmålet var "slurvete *etellerannet*" (har ikke lærerboken her).

Deretter blir den konservative bokmål/riksmål læreren mer radikal, det er på denne tiden det skilles mellom konservativ/radikal bokmål og konservativ/radikal nynorsk. Lærerne tenker at med tiden vil det konservative språket falle bort, men eleven stakkar har lært så mye rart at han begynner å snakke både det ene og det andre.

I 1939 bestemmer Oslo skolestyre at de radikale tilnærmingsformene skal brukes i lærebøkene (både nynorsk og bokmål). Eleven har begynt å bli gammel, men kommer jo ingen vei av alle disse endringene.

Mangler en avslutning og dette her er bare en tanke. Vær gjerne kritisk eller kom med forslag, blir glad for kritikk :)

Poenget gjennom hele skuespillet blir å overdrive mye, dra morsomme eksempler og forvirre den lille eleven noe helt ekstremt i tillegg til å bruke mer og mer kreativ straff på stakkaren etterhvert som årene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres veldig bra ut for meg! Vært veldig artig å se! Dessuten tror jeg faktisk at de andre elevene kan ha nytte av å få det presentert på den måten! Flinke jenter! :)

Det hadde jo vært hyggelig for den stakkars eleven om det hele sluttet med at han på en eller annen måte greide å bli ferdig med skolegangen da...? Hva med, om nødvendig, å dra det laaangt inn i framtiden? År 2754 og språkdebatten løses med at...? Om læreren din er nynorskelsker så kan jo kanskje nynorsken vinne? Eller et helt nytt språk innføres, vi har kanskje fått kontakt med aliens og finner ut at ingen av våre språk har noe for seg? Alle har begynt å snakke sms-språk? Eller noe...? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...