Gå til innhold
Hundesonen.no

Satirisk fremføring


Benedicte

Recommended Posts

Som overskriften sier, så skal jeg ha en satirisk fremføring (vi er 2-3 stykker) med tema "1900-1940; språk er forvirrende nok uten politikk". Det er ganske viktig at jeg gjør en bra muntlig fremføring for denne oppgaven vil telle mye på standpunktkarakteren.

Jeg kjenner i grove trekk til språkdebatten fra 1900 til 1940 (radikal/konservativ bokmål og radikal/konservativ nynorsk), men jeg har aldri laget en satirisk fremføring før. Noen som har forslag til hvordan vi kan gjøre det på en kreativ, morsom/ironisk og kanskje ondskapsfull måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha framføring sammen? Satire forbinder jeg først og fremst med kåseri da (ække norsklærer jeg asså..), men man kan vel også kalle mange av humorprogrammene vi har for satire...? Hva med å ta utgangspunkt i ideer derfra, er det mulig? "Språkdebatten gjennom tidene" ala Raske menns "Verdenshistorie" feks...? Men kanskje greit å ha en viss ide om hva slags humor læreren som skal sette karakter har...?

Bare tenker litt høyt jeg... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Jeg syntes oppgaven hørtes litt uoversiktlig og ganske vanskelig ut... Hva slags skole er det egentlig du går på? Håper læreren din har forberedt dere litt på hvordan dere kan løse oppgaven iallefall! Men høres ut som noe det kan være artig å "rette" da! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Jeg syntes oppgaven hørtes litt uoversiktlig og ganske vanskelig ut... Hva slags skole er det egentlig du går på? Håper læreren din har forberedt dere litt på hvordan dere kan løse oppgaven iallefall! Men høres ut som noe det kan være artig å "rette" da! :blink:

Går allmenn påbygg, og vi har ikke hatt noe om dette :) En del av klassen fikk vanlig fremføring om et tema, mens vi var en liten gruppe som fikk denne oppgaven som er veldig anderledes. Vi har ikke hatt noe om det overhodet, og jeg så nok ut som et spørsmålstegn når jeg fikk oppgaven. :hmm: Det dumme er at denne oppgaven vil ha mye å si for karakteren i norsk muntlig, så jeg vil jo gjøre det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Veldig heftig oppgave da! Jeg har hatt allmennfag påbygging en del ganger og ehm ja.... :blink: Men for å trøste deg litt da så vil jeg bli veldig overrasket om det blir forventet noe aldeles fantastisk av dere! Og så MÅ dere kunne få veiledning fra norsk(?)lærer!

Få høre hva dere har tenkt så langt da! :hmm:

Er en sånn type oppgave som jeg som lærer ville gledet meg stort til å se resultatet av da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Veldig heftig oppgave da! Jeg har hatt allmennfag påbygging en del ganger og ehm ja.... :blink: Men for å trøste deg litt da så vil jeg bli veldig overrasket om det blir forventet noe aldeles fantastisk av dere! Og så MÅ dere kunne få veiledning fra norsk(?)lærer!

Få høre hva dere har tenkt så langt da! :)

Er en sånn type oppgave som jeg som lærer ville gledet meg stort til å se resultatet av da! :)

Norsklæreren sier at han gir oss frie tøyler, "dere seriøse jenter må få en mulighet til å tulle og tøyse litt", så veldig mye tror jeg ikke det forventes av oss :P

Denne språkpolitikken gikk jo over lang tid, og vi tenkte å starte med 1905, da språket var delt i "landsmål" og "det almindelige Bogsprog" (riksmål).

Vi tenkte oss et skuespill med èn forteller (men siden vi er 3 stk må det bli en av oss), en stakkars liten elev og to lærere.

Denne eleven begynner på skolen i 1905 og har to lærere på hver sin side, en som står for landsmålet og en som står for riksmålet. Det blir mye overdrivelse hvor lærerne prøver å lære eleven hver sin måte å skrive på og den lille eleven blir veldig forvirret.

Deretter kommer språkreformen i 1907 hvor harde konsonanter erstatter de bløte i riksmålet og det kommer flere valgfrie former som egentlig bare gjør språket vanskeligere. Mer forvirret elev.

I 1917 innføres a-endinger og noen andre regler, og vi kommer til å dra noen morsomme eksempler som overdriver vankeligheten rundt disse, og den stakkars eleven får ramset opp regler på regler. Det blir også krangel mellom lærerne da de konservative syns disse nye a-endingene er for radikale.

Eleven vil også bli straffet for å gjøre feil såklart, og det gjør det jo hele litt vanskeligere for han :hmm:

Deretter blir lærerne mer enige igjen og vil ha en sammensmeltning av språket (lurer på om vi skal dra inn noe med Knut Knudsen her, men det er litt vanskelig når vi er så få). Tilnærmingstanken trer i kraft, mer forvirring.

1920. Stakkars lille eleven sitter fortsatt på skolen fordi han ikke forstår seg på disse norsktimene, og får hard straff for å si Kristiania i stedet for Oslo, Fredrikshald i stedet for Halden, Bratsberg i stedet for Telemark osv.

1938. Eleven sitter der enda, ny reform som skal gjøre alt enklere, men det ble derimot enda vanskeligere. Flere valgfrie former, mye nye regler. Mer lærerkrangel da de som snakket konservativt riksmål ikke ville påvirkes av tilnærmingstanken og mente at landsmålet var "slurvete *etellerannet*" (har ikke lærerboken her).

Deretter blir den konservative bokmål/riksmål læreren mer radikal, det er på denne tiden det skilles mellom konservativ/radikal bokmål og konservativ/radikal nynorsk. Lærerne tenker at med tiden vil det konservative språket falle bort, men eleven stakkar har lært så mye rart at han begynner å snakke både det ene og det andre.

I 1939 bestemmer Oslo skolestyre at de radikale tilnærmingsformene skal brukes i lærebøkene (både nynorsk og bokmål). Eleven har begynt å bli gammel, men kommer jo ingen vei av alle disse endringene.

Mangler en avslutning og dette her er bare en tanke. Vær gjerne kritisk eller kom med forslag, blir glad for kritikk :)

Poenget gjennom hele skuespillet blir å overdrive mye, dra morsomme eksempler og forvirre den lille eleven noe helt ekstremt i tillegg til å bruke mer og mer kreativ straff på stakkaren etterhvert som årene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres veldig bra ut for meg! Vært veldig artig å se! Dessuten tror jeg faktisk at de andre elevene kan ha nytte av å få det presentert på den måten! Flinke jenter! :)

Det hadde jo vært hyggelig for den stakkars eleven om det hele sluttet med at han på en eller annen måte greide å bli ferdig med skolegangen da...? Hva med, om nødvendig, å dra det laaangt inn i framtiden? År 2754 og språkdebatten løses med at...? Om læreren din er nynorskelsker så kan jo kanskje nynorsken vinne? Eller et helt nytt språk innføres, vi har kanskje fått kontakt med aliens og finner ut at ingen av våre språk har noe for seg? Alle har begynt å snakke sms-språk? Eller noe...? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...