Gå til innhold
Hundesonen.no

Satirisk fremføring


Benedicte

Recommended Posts

Som overskriften sier, så skal jeg ha en satirisk fremføring (vi er 2-3 stykker) med tema "1900-1940; språk er forvirrende nok uten politikk". Det er ganske viktig at jeg gjør en bra muntlig fremføring for denne oppgaven vil telle mye på standpunktkarakteren.

Jeg kjenner i grove trekk til språkdebatten fra 1900 til 1940 (radikal/konservativ bokmål og radikal/konservativ nynorsk), men jeg har aldri laget en satirisk fremføring før. Noen som har forslag til hvordan vi kan gjøre det på en kreativ, morsom/ironisk og kanskje ondskapsfull måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha framføring sammen? Satire forbinder jeg først og fremst med kåseri da (ække norsklærer jeg asså..), men man kan vel også kalle mange av humorprogrammene vi har for satire...? Hva med å ta utgangspunkt i ideer derfra, er det mulig? "Språkdebatten gjennom tidene" ala Raske menns "Verdenshistorie" feks...? Men kanskje greit å ha en viss ide om hva slags humor læreren som skal sette karakter har...?

Bare tenker litt høyt jeg... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Jeg syntes oppgaven hørtes litt uoversiktlig og ganske vanskelig ut... Hva slags skole er det egentlig du går på? Håper læreren din har forberedt dere litt på hvordan dere kan løse oppgaven iallefall! Men høres ut som noe det kan være artig å "rette" da! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Jeg syntes oppgaven hørtes litt uoversiktlig og ganske vanskelig ut... Hva slags skole er det egentlig du går på? Håper læreren din har forberedt dere litt på hvordan dere kan løse oppgaven iallefall! Men høres ut som noe det kan være artig å "rette" da! :blink:

Går allmenn påbygg, og vi har ikke hatt noe om dette :) En del av klassen fikk vanlig fremføring om et tema, mens vi var en liten gruppe som fikk denne oppgaven som er veldig anderledes. Vi har ikke hatt noe om det overhodet, og jeg så nok ut som et spørsmålstegn når jeg fikk oppgaven. :hmm: Det dumme er at denne oppgaven vil ha mye å si for karakteren i norsk muntlig, så jeg vil jo gjøre det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Veldig heftig oppgave da! Jeg har hatt allmennfag påbygging en del ganger og ehm ja.... :blink: Men for å trøste deg litt da så vil jeg bli veldig overrasket om det blir forventet noe aldeles fantastisk av dere! Og så MÅ dere kunne få veiledning fra norsk(?)lærer!

Få høre hva dere har tenkt så langt da! :hmm:

Er en sånn type oppgave som jeg som lærer ville gledet meg stort til å se resultatet av da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Veldig heftig oppgave da! Jeg har hatt allmennfag påbygging en del ganger og ehm ja.... :blink: Men for å trøste deg litt da så vil jeg bli veldig overrasket om det blir forventet noe aldeles fantastisk av dere! Og så MÅ dere kunne få veiledning fra norsk(?)lærer!

Få høre hva dere har tenkt så langt da! :)

Er en sånn type oppgave som jeg som lærer ville gledet meg stort til å se resultatet av da! :)

Norsklæreren sier at han gir oss frie tøyler, "dere seriøse jenter må få en mulighet til å tulle og tøyse litt", så veldig mye tror jeg ikke det forventes av oss :P

Denne språkpolitikken gikk jo over lang tid, og vi tenkte å starte med 1905, da språket var delt i "landsmål" og "det almindelige Bogsprog" (riksmål).

Vi tenkte oss et skuespill med èn forteller (men siden vi er 3 stk må det bli en av oss), en stakkars liten elev og to lærere.

Denne eleven begynner på skolen i 1905 og har to lærere på hver sin side, en som står for landsmålet og en som står for riksmålet. Det blir mye overdrivelse hvor lærerne prøver å lære eleven hver sin måte å skrive på og den lille eleven blir veldig forvirret.

Deretter kommer språkreformen i 1907 hvor harde konsonanter erstatter de bløte i riksmålet og det kommer flere valgfrie former som egentlig bare gjør språket vanskeligere. Mer forvirret elev.

I 1917 innføres a-endinger og noen andre regler, og vi kommer til å dra noen morsomme eksempler som overdriver vankeligheten rundt disse, og den stakkars eleven får ramset opp regler på regler. Det blir også krangel mellom lærerne da de konservative syns disse nye a-endingene er for radikale.

Eleven vil også bli straffet for å gjøre feil såklart, og det gjør det jo hele litt vanskeligere for han :hmm:

Deretter blir lærerne mer enige igjen og vil ha en sammensmeltning av språket (lurer på om vi skal dra inn noe med Knut Knudsen her, men det er litt vanskelig når vi er så få). Tilnærmingstanken trer i kraft, mer forvirring.

1920. Stakkars lille eleven sitter fortsatt på skolen fordi han ikke forstår seg på disse norsktimene, og får hard straff for å si Kristiania i stedet for Oslo, Fredrikshald i stedet for Halden, Bratsberg i stedet for Telemark osv.

1938. Eleven sitter der enda, ny reform som skal gjøre alt enklere, men det ble derimot enda vanskeligere. Flere valgfrie former, mye nye regler. Mer lærerkrangel da de som snakket konservativt riksmål ikke ville påvirkes av tilnærmingstanken og mente at landsmålet var "slurvete *etellerannet*" (har ikke lærerboken her).

Deretter blir den konservative bokmål/riksmål læreren mer radikal, det er på denne tiden det skilles mellom konservativ/radikal bokmål og konservativ/radikal nynorsk. Lærerne tenker at med tiden vil det konservative språket falle bort, men eleven stakkar har lært så mye rart at han begynner å snakke både det ene og det andre.

I 1939 bestemmer Oslo skolestyre at de radikale tilnærmingsformene skal brukes i lærebøkene (både nynorsk og bokmål). Eleven har begynt å bli gammel, men kommer jo ingen vei av alle disse endringene.

Mangler en avslutning og dette her er bare en tanke. Vær gjerne kritisk eller kom med forslag, blir glad for kritikk :)

Poenget gjennom hele skuespillet blir å overdrive mye, dra morsomme eksempler og forvirre den lille eleven noe helt ekstremt i tillegg til å bruke mer og mer kreativ straff på stakkaren etterhvert som årene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres veldig bra ut for meg! Vært veldig artig å se! Dessuten tror jeg faktisk at de andre elevene kan ha nytte av å få det presentert på den måten! Flinke jenter! :)

Det hadde jo vært hyggelig for den stakkars eleven om det hele sluttet med at han på en eller annen måte greide å bli ferdig med skolegangen da...? Hva med, om nødvendig, å dra det laaangt inn i framtiden? År 2754 og språkdebatten løses med at...? Om læreren din er nynorskelsker så kan jo kanskje nynorsken vinne? Eller et helt nytt språk innføres, vi har kanskje fått kontakt med aliens og finner ut at ingen av våre språk har noe for seg? Alle har begynt å snakke sms-språk? Eller noe...? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...