Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdproblemer (?) hos dachs

Tuskelusken

Recommended Posts

En venninne av meg har nylig fått seg hund (august/september), en strihåret dachs. Nå i det siste han han vært veldig vilter eller hyper, og han har bjeffet på lys/lamper. Det er en hannhund, er vel seks måneder nå. De har ringt en onkel som driver eller drev med lydighetstrening, og han sa de skulle kutte ut tørrfôr og bare gi han vanlig middagsmat. HUnden har roet seg litt, men de vet ikke om det er riktig det de gjør. Er det noen her inne som har hørt om det? Eller er det et adferdsproblem som må trenes bort. Blir veldig glad for svar. :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kjære vene, skal man slutte å gi hunden mat fordi den oppfører seg som en 6 mnd gammel hannhund uten styring. Jaja, da kan man bare anta at når den har levd på middagsrester ett halvt års tid, så er det sannsynligvis heller mangelsykdommer enn pubertet :yawn: .

Jeg syns venninden din skal melde seg på ett hundekurs med hunden sin og begynne å trene den litt. Den kommer sikkert ikke til å bli værre av å gi den hundemat heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns venninden din skal melde seg på ett hundekurs med hunden sin og begynne å trene den litt. Den kommer sikkert ikke til å bli værre av å gi den hundemat heller.

Be henne gjøre som Gråtass sier du,helt klart :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen løsning og slutte å gi ordentlig for. Meld på kurs er kanskje det beste. Hvordan blir hunden trent fysisk og psykisk? En dachs er jo en jakthund så de vil vell trenge en del stimulering. Fysisk trening og spor/søk vil jeg anbefale. Og til slutt så er det jo tross alt en ung hannhund. Ganske naturlig oppførsel vil jeg tro, kanskje spøkelsesalderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Har selv en strihåret dachs, men tispe. Hun hadde også en liten periode hvor hun var så og si umulig og bjeffet på alt mulig rart som om det var noe der. Hun har gitt seg med det meste nå, utenom støvsugeren når den er igang.

Men hundekurs er abolutt å anbefale på stainger som dachs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...