Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrerte hanne


Chira&Shandy

Recommended Posts

Vi har en kastrert hanne i nabolaget her. Er ikke sikker på om han er veldig usikker eller aggressiv, han flyr på alt av hunder, valper, tisper og hanner.

Vi har gått litt sammen og hundene krysser veien om hverandre uten tull. Det synes at de ikke er bestevenner, men de godtar hverandre.

I sommer hadde jeg bundet Chira mens jeg trente med Shandy, så kommer den kastrerte hannen. Chira var visst ikke så godt bundet og plutselig føk hun på han. Ikke noe alvorlig, bare sånn "ikke prøv deg!" Tok ikke lenger tid enn om hun skulle løpt forbi han liksom.

Den hannen er blitt redd mine hunder nå da. Han vil ikke gå i nærheten der de er, og MÅ han så snur han seg og later som han ikke ser oss.

Shandy og jeg har gått tur sammen med han, ikke noe hjertelig, men de godtok hverandre.

Så skulle jeg prøve å ha med begge hundene mine. Jeg gikk et godt stykke foran, slapp hundene og kastet pinne. Plutselig slipper Chira pinnen og fyker på den hannen igjen. Forsatt ikke noe alvorlig, nesten bare som om hun løper han ned.

Før jeg ble kjent med dem tiltet Chira også når vi møtte dem ute. Skulle tro hun var gal eller no, for hun føyk på Shandy hver gang vi traff dem.

Så, hva er "galt" med denne hannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om jeg skjønte problemet her jeg...? Din hund angriper denne kastrerte hannen flere ganger og du lurer på hva som er galt med han siden hun gjør det...? Mulig jeg misforsto spørsmålet her...

Ellers så er det vel litt vanskelig å trekke noen konklusjon ang kastrerte hanner og hva som er "galt" med dem (bortsett fra at de gjerne mangler baller... :whistle: ) ut fra en hund.

Noen hunder er usikre, at han blir angrepet av din hund flere ganger vil vel neppe gjøre det bedre tenker jeg...? At de ikke burde ha han løs er jo en annen sak hvis problemet var at han kom gående alene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo egentlig snu spørsmålet på hodet da, hva er galt med dine hunder? Eller er de greie mot alle andre enn denne ene hannen?

Jeg vet iallefall fra hundene hjemme at det er noen hunder de rett og slett bare ikke liker. Hvorfor vet man vel egentlig ikke helt, men noen skal de liksom "ta" hver gang de treffer den. Dette er jo egentlig en ond sirkel som eskalerer problemet.

Hund A misliker hund B og truer/ går til angrep. Hund B blir usikker på hund A og forbereder seg gjerne på angrep. Hund A leser da på Hund B sitt kroppspråk at Hund B er usikker og tilbøyelig til angrep. Hund A sikrer situasjonen og usikkerheten i forhold til hund B ved å angripe først som sist. Ga det noen logikk?

Jeg kan tenke meg til at kanskje hannhunden i ditt tilfelle har blitt usikker på hunden din og utlyser "energier" som din hund reagrer negativt på. Og så er man inne i en sirkel som gjør ting vanskeligere for hevr gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chira er også veldig usikker, men hun oppsøker ikke bråk. Hun sier ganske krasst ifra om noen går innenfor hennes sfære, trekker seg unna andre om hun er løs. Men å fyke på noen sånn har hun aldri gort med andre. Som sagt, hun holder seg bare borte.

Når jeg tenker meg om så er "bestisen" hennes på treninga også kastrert så den avgir heller ikke "hannlukt" om det skulle være det.

Kanskje det bare er at denne hannen har oppført seg som en dritt før og hun fortsetter å være en dritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hvordan denne hannen har oppført seg nødvendigvis har noe som helst med saken å gjøre... Som Shilamon sier så hender det bare rett og slett at enkelte hunder ikke liker hverandre, akkurat som med folk. Men du har jo uansett ansvar for at dine hunder ikke angriper andre hunder. Å gjøre det til den andre hundens feil blir feil og dumt i mine øyne. Du må nok bare godta at dine hunder og denne hunden rett og slett ikke kan være løse sammen. Og så får du gjøre din del for å sørge for at det ikke skjer og om hannen er løs og dukker opp så må du nesten ta det opp med eierne av hunden (evt kontakte Falck/politiet). Selv om det ikke er båndtvang så skal man likevel ha kontroll på hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hvordan denne hannen har oppført seg nødvendigvis har noe som helst med saken å gjøre... Som Shilamon sier så hender det bare rett og slett at enkelte hunder ikke liker hverandre, akkurat som med folk. Men du har jo uansett ansvar for at dine hunder ikke angriper andre hunder. Å gjøre det til den andre hundens feil blir feil og dumt i mine øyne. Du må nok bare godta at dine hunder og denne hunden rett og slett ikke kan være løse sammen. Og så får du gjøre din del for å sørge for at det ikke skjer og om hannen er løs og dukker opp så må du nesten ta det opp med eierne av hunden (evt kontakte Falck/politiet). Selv om det ikke er båndtvang så skal man likevel ha kontroll på hunden sin.

Støtter Carma i ansvaret her. Det er veldig viktig at du hindrer din hund i å angripe en annen, utifra beskrivelsen din i første innlegg er det jo din hund og ikke den kastrerte hannhunden som angriper. Da blir det ditt ansvar å hindre at det skjer. Hadde jeg vært hannhundeieren og hunden din hadde angrepet hunden min flere ganger tror jeg at jeg hadde blitt ganske amper etterhvert.

Har hannhunden noen gang gjort noe mot din(e) hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at denne hunden er så usikker osv... Og at din hund er det samme. Da tenker jeg at din hund her ser en hund hun faktisk KAN tukte og holde nede. Og da benytter hun hver eneste sjanse i havet som er, for å gjøre nettopp det og føle seg hakket bedre der og da.

Kan dette være saken tror du?

Så det samme i min schæfertispe. Hun var generelt en veldig usikker hund. Kunne vise skinnangrep om hu ble redd osv, og om andre hunder kom for nære osv. Men gikk andre hunder bevisst etter henne, så stakk hun av. Helt til hun møtte en rottis som helt tydelig var svakere enn henne psykisk. Buffy hadde plaget vettet av denne hunden om hun hadde hatt mulighet. De få gangene hun rakk før vi fikk koblet henne, brukte hun godt på å presse denne rottisen i bakken gang på gang. For å vise at hun ENDELIG var sterkere enn noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...