Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til oppdretter av belgisk fårehund.


Saphire

Recommended Posts

Da har vi pratet med styret i boretslaget, og de har gitt oss en klar signal på kjøp av hund :) Godt å få det ut av verden også! De lo litt da, for de sa at flesteparten bare kjøpte seg dyr uten å søke, men vi gjorde alt etter reglene :P

Jeg har også faktisk fått en mail om at det muligens er en avbestilling på en groenedal jente som skulle til USA, og jeg sa jo selvfølgelig at jeg var innterisert. Men jeg har ikke fått svar på mailen, og nå er det gått 2 dager(når klokka er 22.00), sendt en ny mail i dag, men får heller ringe i morgen om jeg ikke får svar. Må jo ha litt is i magen, er jo ikke alle som sitter mye forann PC heller, men er livredd for at jeg mister denne muligheten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått? Fikk du tispa?

Om ikke vil jeg anbefale og gå inn på Kennel Izgara,

Har selv hund derfra og oppdretter er helt fantastisk. Gjør en god jobb med valpene og følger opp etterpå..

Skal få tispa jeg :whistle: Var en fra Australia som viste litt innterese også, men oppdretteren ville heller ha hu i Norge. Blir ikke bestemt hvem av tispene jeg skal ha ennå, det valget blir vist tatt seinere når de har tatt mentaltest osv. Oppdretter har førstevalg, så meg, deretter tredjemann. Skal ringe oppdretteren i morgen, må avtale et møte osv og jeg må bestille flybilleter i god tid. Drar nok opp for å hilse, så evt sende valpen med fly hjem. Hørt det er kaos med tog/bil/buss mellom Oslo- Bergen midtvinters. Men vet liksom ikke hvordan det er med å sende valp med fly, opplevelsen for valpen, må man kjøpe eget bur, pris osv...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få tispa jeg biggrin.png Var en fra Australia som viste litt innterese også, men oppdretteren ville heller ha hu i Norge. Blir ikke bestemt hvem av tispene jeg skal ha ennå, det valget blir vist tatt seinere når de har tatt mentaltest osv. Oppdretter har førstevalg, så meg, deretter tredjemann. Skal ringe oppdretteren i morgen, må avtale et møte osv og jeg må bestille flybilleter i god tid. Drar nok opp for å hilse, så evt sende valpen med fly hjem. Hørt det er kaos med tog/bil/buss mellom Oslo- Bergen midtvinters. Men vet liksom ikke hvordan det er med å sende valp med fly, opplevelsen for valpen, må man kjøpe eget bur, pris osv...?!

Det er en drittur å reise Oslo-Bergen midtvinters. Det er sant. Om du reiser og henter valpen selv, kan du ta den med i kabinen i en flybag, av denne eller lignende type, http://zoosupply.com/xcart/nylon-reisebag-sort.html

Bare sørg for at bagen ikke er for stor, ellers kan du risikere at valpen ikke får være med..

Du bestiller flybilletten din, og ringer flyselskapet rett etter du har fått bekreftelse og bookingnr. på mail, og gir beskjed at du vil ha valp med i kabinen. Deretter går det 1 dag eller 2, så får du bekreftelse på at hunden kan være med. Bestill i god tid :lol:

Lykke til, og jeg vet vel forsåvidt hvem du skal ha valp fra... Da det ikke er så veldig mange belgeroppdrettere i Bergensområdet som har kull nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en drittur å reise Oslo-Bergen midtvinters. Det er sant. Om du reiser og henter valpen selv, kan du ta den med i kabinen i en flybag, av denne eller lignende type, http://zoosupply.com/xcart/nylon-reisebag-sort.html

Bare sørg for at bagen ikke er for stor, ellers kan du risikere at valpen ikke får være med..

Du bestiller flybilletten din, og ringer flyselskapet rett etter du har fått bekreftelse og bookingnr. på mail, og gir beskjed at du vil ha valp med i kabinen. Deretter går det 1 dag eller 2, så får du bekreftelse på at hunden kan være med. Bestill i god tid :wub:

Lykke til, og jeg vet vel forsåvidt hvem du skal ha valp fra... Da det ikke er så veldig mange belgeroppdrettere i Bergensområdet som har kull nå :lol:

Men er det virkelig plass til en belgervalp oppi en sånn liten bag?? Husker jo jeg hentet avlshunnen(katt) min i svergie, og den bagen som var godkjent var meget liten. Tenker det er skikkelig påkjenning for en valp å reise med fly, iallefall i bagasjerommet...mye bråk, ensom, mørkt osv. Men antar at oppdretteren vet hva som er best. Hun bor ca 1 time fra Bergen, så jeg må også finne meg en lur måte å komme meg dit fra bergen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig plass til en belgervalp oppi en sånn liten bag?? Husker jo jeg hentet avlshunnen(katt) min i svergie, og den bagen som var godkjent var meget liten. Tenker det er skikkelig påkjenning for en valp å reise med fly, iallefall i bagasjerommet...mye bråk, ensom, mørkt osv. Men antar at oppdretteren vet hva som er best. Hun bor ca 1 time fra Bergen, så jeg må også finne meg en lur måte å komme meg dit fra bergen laugh.gif

Du kan jo prøve å få henne til å komme å hente deg da :wub:

Ellers går det Flybuss hvert 15 minutt fra Flesland og inn til byen (tar ca 15 minutter og), så kan du ta bussen videre til der hun bor. Eller hun kan plukke deg opp i byen :)

Jada, jeg har reist fra både Belgia og England med valper i sånn bag. Og valpene fra England var nærmere 10 uker. :lol:

De valpene jeg har reist med, og den som jeg sendte til USA fra kullet mitt, har IKKE hatt noen problemer med å reise med fly.

De som jeg hadde med meg i flybagen, lå på rygg og sov bortimot hele turen, og syns det var dødsspennende med flyplass.

Og den jeg sendte til USA, hadde visst bare hoppet lykkelig ut av kassen sin, og vært glad for å kunne strekke på beina.

Ingen valper som jeg vet om, har tatt noe videre skade av en liten flytur. og husk, Oslo - Bergen er en strekning på 45 minutter :)

Det er ingenting mot den flyturen som min lille valp tok, der han måtte overnatte i Frankfurt før han kunne reise videre til Detroit.

Eller en annen oppdretter som tok inn en hund fra Australia, som måtte innom både Singapore og Frankfurt på vei til sitt nye hjem.

Så alt i alt, fly med valp går helt strålende. :):lol::) :) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thihi...Belgervalp på 8 uker må jaggu være smått da. Trur nok jeg forventer at de er større enn hva de kanskje er!

Valpene fra kullet mitt veide ca. 6 kg da de var 8-8,5 uke. De har ikke GOD plass i bag'en, men det er jo ikke snakk om lange biten. Og om valpen sovner på flyet (noe de som regel gjør), så åpner du jo bare bag'en, så får den litt ekstra luft.. smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...