Gå til innhold
Hundesonen.no

Sliter med fokus

ipadda

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kjøpte meg en 50mm linse med tanke på portrett og inne bilder, men jeg ser at jeg sliter litt med fokusen :whistle: Jeg klarer liksom ikke vende meg til at det ikke er zoom osv *fnis*

Noen tips?

Skrevet

Det er vanskelig, trøst deg med det! Når du har mulighet, skru gjerne opp ISO'en og bruk en litt mindre blenderåpning enn 1.4 f.eks. f1.4 ER utrooolig lite, og da skal man være flink og ha litt flaks i tillegg for å treffe 100%. Tar du bilde av hunder, blir det jo ikke en hel hund som er i fokus, det blir jo enten nesa, øynene osv. - alt ettersom hva man har siktet seg inn på når man tar bildet.

Jeg bruker mest manuell fokus innendørs, men også det kan være vanskelig, for det er jo ikke alltid man ser helt nøyaktig når man er 100% i fokus når man tar bildet. Men jeg føler at autofokusen min ikke rekker til i dårlig belysning innendørs når det er mørkt ute. Har jeg tilgang på litt dagslys igjennom vinduene derimot, så kan jeg bruke autofokusen. :whistle:

Jeg skrur også på alt av lys jeg har tilgjengelig. Man kan "safe" litt ved å kjøpe en sterk arbeidslampe av noe slag til å bruke når man tar bilder inne, alt blir enklere med mer lys, spesielt det å fokusere riktig. :wub:

Skrevet

Jeg blir ikke helt vandt med MFen på 50 mm. :whistle: Får ikke til når jeg er ute med den, så bruker utelukkende AF ute :wub:

Det gjør jeg også - ute. :) Men inne holder den ikke mål for min del ihvertfall, så da må manuell fokus til.

Skrevet

Jeg blir ikke helt vandt med MFen på 50 mm. :whistle: Får ikke til når jeg er ute med den, så bruker utelukkende AF ute :wub:

Det er jo egentlig ingen grunn til å ikke bruke autofokus så lenge det er nok lys til det :).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...