Gå til innhold
Hundesonen.no

Seperasjonsangst


ipadda

Recommended Posts

Hver ukedag frem til juleferien (minst) har jeg fått ansvaret for å passe en blandingshund på 9 år.

Hun utviklet seperasjonsangst når eier var på ferie, og hunden ble passet av en vennine av eier. Det er trolig at hunden har måttet være hjemme alene mer en hva som er greit for en hund, og hunden var ikke vandt med å være hjemme alene på natten osv. Det hele resulterte i at hunden har utviklet seperasjonsangst, og at eier ikke kan gå ifra den.

Nå har jeg bare hatt denne hunden her hos meg idag. Hun har fått en fast plass i stuen ved siden av sofaen hvor jeg som regel sitter, og har slått seg til ro med det. Siden jeg røyker, har jeg benyttet anledningen til å gå ut 5-min av gangen et par ganger. Jeg kan se hunden fra terrassen, men hunden har så vidt jeg vet, ikke tilgang til å se at jeg er der. De gangene jeg har vært ute har hunden ligget i sengen på sin "plass", og ikke enset at jeg har gått ut en gang.

Jeg skal forhøre meg med eier hvordan hun har det hjemme, og hva hun tror kan forutsake angsten hjemme hos henne, for her hos oss er det ingen tegn på seperasjonsanst...

Er det mulig at det kan være plassen hjemme? Eller at hun ikke har en fast plass å forholde seg til?

Og hvilke måte er best å trene vekk seperasjonsangst på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert være mye som trigger separasjons angst, det jeg kan komme på i farten er hvor lenge man er borte, hvordan man oppfører seg før man går ut, hvordan man oppfører seg når man kommer inn igjen, om hunden er sliten eller har mye energi og muligens hvem som går fra den. For og trene bort dette ville jeg begynt med helt korte turer ut når hunden er sliten etter fysisk eller psykisk trening. Det er viktig og ikke på noen måte 'fortelle' hunden at det er noe stress at du går ut og heller ikke når du kommer inn igjen. Altså vær veldig bevist på kroppsspråk, at man er rolig og ikke 'duller' med hunden på noen måte når man går ut, og heller ikke når man kommer inn igjen. Gjerne forlat hunden med mat, 'tenke' leker, tyggebein eller lignende som kan holde den litt opptatt. Selv er jeg veldig fan av bur da hunder som er vant til det ofte trives i buret og føler seg trygge der. Siden hun tåler at du går ut, selv om det er kort, vil jeg tro at det skal gå og få til denne hunden igjen uten store problemer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke flere hunder hos dere også? Det kan virke inn. Samme med måten man går på - og hvilke rutiner hunden forbinder det med. Min har seperasjonsangst - jeg kan kle på meg og gå ut med søpla og hente posten og sånt nå - etter trening, men pakker jeg sekken og gjør meg klar til å gå så hyler hun før jeg får låst døra - fordi hun forbinder "slike ting" med at nå går mor og blir borte lengre enn 3 min og det er faaaaaaarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke flere hunder hos dere også? Det kan virke inn. Samme med måten man går på - og hvilke rutiner hunden forbinder det med. Min har seperasjonsangst - jeg kan kle på meg og gå ut med søpla og hente posten og sånt nå - etter trening, men pakker jeg sekken og gjør meg klar til å gå så hyler hun før jeg får låst døra - fordi hun forbinder "slike ting" med at nå går mor og blir borte lengre enn 3 min og det er faaaaaaarlig.

Jo, det er 14 andre *fnis*, tre som "bor her oppe". De bryr seg jo ikke noe om vi går eller ikke, og vi har aldri hatt hund med seperasjonsangst noen av oss.

Når jeg går fra henne her så ligger hun bare i korgen, eller legger seg forann døren og venter. Hun skriker eller stresser ikke, men hun reagerer når jeg går. Men, hun forholder seg helt rolig.

Hun har heller aldri før fått tyggeben o.l, så om hun får et tyggeben når jeg går så er hun i "himmelen", og bryr seg overhodet ingenting.

Idag var jeg oppe 1,5 time for å rydde, og da måtte hun være nede i stuen, da sammen med Betty. Det var ingen lyd, ingen stress og hun lå i kurven og sov når jeg kom tilbake.

Så, det er helt klart stedsrelatert. Hun har antaglig kjedet livet av seg og vært alt for lenge hjemme alene, og dermed forbinner at "mor går", med noe kjedelig og grusomt. Antaglig har "mor" vert alt for lenge vekke og dermed har hunden fått angsten for at hun "aldri" skulle komme tilbake...

Uansett så har jeg foreslått å bytte rom, da det virker til å være på "hunderommet" seperasjonsangsten kommer, og heller jobbe seg mot det rommet når hunden har roet seg hjemme ellers. Hun er jo stueren, men har antagligvis den uken hun ble passet på ikke klart og holdt seg, og dermed er også det en forbindelse på noe "grusomt" ved at "mor" er borte.

Hun fungerer helt supert her, og hadde det ikke vært for at vi har så mange hunder, og at jeg ikke vil ha en hund til nå, så hadde jeg tatt henne på flekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...