Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør dere med vond rygg?


Benedicte

Recommended Posts

Jeg får også vondt i ryggen av å ligge på magen, men har aldri blitt fortalt at dette er skadelig for ryggen til tross for at det er mindre behagelig.

Derfor må jeg høre med Manuell Terapeuten hva han mener om dette. :thumbs:

*nysgjerrig*

Men igjen så får jeg også vondt i ryggen av å ligge på ryggen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også vondt i ryggen av å ligge på magen, men har aldri blitt fortalt at dette er skadelig for ryggen til tross for at det er mindre behagelig.

Derfor må jeg høre med Manuell Terapeuten hva han mener om dette. :thumbs:

*nysgjerrig*

Men igjen så får jeg også vondt i ryggen av å ligge på ryggen. :ahappy:

Vet ikke om det er skadelig for ryggen å ligge på magen, men det er nok mer avlastende for den å ligge på siden eller rygg med støtte :lol: Jeg er også veldig nysgjerrig på hva Manuell Terapeuten har å si om dette, kanskje jeg kan begynne å sove på magen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også vondt i ryggen av å ligge på magen, men har aldri blitt fortalt at dette er skadelig for ryggen til tross for at det er mindre behagelig.

Derfor må jeg høre med Manuell Terapeuten hva han mener om dette. :ahappy:

*nysgjerrig*

Men igjen så får jeg også vondt i ryggen av å ligge på ryggen. :thumbs:

¨Min snilleste godeste kiromann er virkelig ikke happy med at jeg sverger til å sove på magen (men må man, så må man :)). Iflg ham er dette absolutt IKKE en god stilling for verken nakke eller rygg, dessuten, så er det kun barn som får lov til å sove på den måten (iflg kiromannen, leger er jo uenig med magesoving på babyer dah :lol:).

Fra spøk til revolver, jo- det er visstnok skadelig for belastningen på ryggen er fullstendig off. Den blir liggende i unaturlig/feil stilling istedenfor en avlastende stilling, som ville ha hjulpet den til å "rette" seg ut over natt (som den altså gjør dersom en ligger på ryggen).

Dessverre er jeg fullstendig avhengig av å sove på magen, så det fortsetter jeg nok med!

Men Labbis, jeg vil faktisk råde deg til å få sjekket ryggen din ganske fort. Det du forteller om minner veldig om hvordan jeg hadde det sånn fra og til i noen måneder før jeg fikk skiveprolaps. Så få deg en time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst tatt en tur til legen, og blitt henvist videre til noen som KAN rygg, så du kan prøve å finne ut hvor problemet ligger. Både naprapat og manuellterapaut kan være veldig okey å gå til, men, som sagt, få en time hos lege og prøv å finne ut hva som er feilen. Det er mye som kan gå galt i en rygg, nemlig:p Men sånn generelt sett så trenger en frisk rygg sterke muskler både i rygg, mage og i resten av kroppen. Jeg ville begynt å svømme et par ganger i uken, gjerne et sted hvor de har ekstra varmt basseng. Det er god trening uten slitasjefare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prata med Manuell terapeuten og det første han sa var at det var mange myter ute å går når det gjelder ryggproblemer og sovestilling, men at det ikke er skadelig for rygg å sove på magen.

Så lenge man våkner uten smerter/stivhet i ryggen så kan man med god samvittighet sove på magen. :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uken har vært grusom. Jeg har sittet og lest til eksamen, og ryggplagene har plutselig kommet tilbake igjen. :getlost: På den positive siden vet jeg nå hva som forårsaker det da; mye stillesitting. Sist periode var jo også i forbindelse med eksamen, men nå klarte jeg heldigvis å gjennomføre de jeg har. Gleder meg til jeg skal på massasjetime igjen, men dessverre var det ikke noe ledig før torsdag. :D Så labbis; prøv å finn ut hva som forårsaker det - da er det jo mye enklere å unngå! Selv vet jeg at jeg ganske enkelt må bevege meg mer. :ahappy:

Når det gjelder sko, så vet jeg det finnes en type sandaler/sko som visstnok skal være veldig bra for holdningen, og dermed ryggen vil jeg anta. Her er link, og her er link til noen som skryter av de. Det er flere på jobb (innen helse) som bruker de, så da må de være bra! :D Selv har jeg annen type sandaler, som jeg synes er fantastiske, men det er med tanke på et kranglete kne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uken har vært grusom. Jeg har sittet og lest til eksamen, og ryggplagene har plutselig kommet tilbake igjen. :getlost: På den positive siden vet jeg nå hva som forårsaker det da; mye stillesitting. Sist periode var jo også i forbindelse med eksamen, men nå klarte jeg heldigvis å gjennomføre de jeg har. Gleder meg til jeg skal på massasjetime igjen, men dessverre var det ikke noe ledig før torsdag. :D Så labbis; prøv å finn ut hva som forårsaker det - da er det jo mye enklere å unngå! Selv vet jeg at jeg ganske enkelt må bevege meg mer. :D

Når det gjelder sko, så vet jeg det finnes en type sandaler/sko som visstnok skal være veldig bra for holdningen, og dermed ryggen vil jeg anta. Her er link, og her er link til noen som skryter av de. Det er flere på jobb (innen helse) som bruker de, så da må de være bra! :D Selv har jeg annen type sandaler, som jeg synes er fantastiske, men det er med tanke på et kranglete kne..

Noen gamle damer så på noen lignende sko, og diskuterte det. Så spør dem de ansatte hvordan de er. Den ansatte sa at noen hadde blitt sjøsyke av dem. De gamle damene: Å herregud, da skal ikke vi ha dem *springe ut fra butikken* :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nih.no/ Norges Idrettshøgskole minns(husker ikke navnet på stedet jeg var) jeg å huske skal ha ett senter med fysio, kiro og massasje :getlost: Det skal være mulig å få seg time der uten å være idrettsutøver..

Jeg vet også om ett tips til ryggen som jeg fikk ifra fysioen min, men jeg synes det er vanskelig å forklare, så kan jeg ikke vise det til deg istedetfor? Bare hyl ut så kan jeg møte deg borti her :ahappy: Også har jeg ett par andre øvelser som jeg kan vise å ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blit slengt av hesten og fikk et brudd i ryggen ble hverdagen forandret for meg, fra å være aktiv til å ikke kunne sitte, ligge eller nesten ikke bevege meg. Dvs en lang lang LAAANNGG tid me mye vondt og mye plager i den forbinnelsen. Men det som har fått meg igang igjen har faktisk vært så enkelt som å gå og gå og gå.. Selvsagt med tilpasset sko til ditt bruk.

Fikk prolaps i fjord og det også var en plage lenge, og merker det fortsatt til tider når jeg løfter mye tungt, synes det hjelper med å fortsatt gå og gå men også en rolig ridetur i ny og ned.. lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en tur til kiropraktor/massør, slik som andre nevner over, men jeg ville også fokusert på TRENING! Du forklarer at du løfter mye, og det sliiiiter på ryggen om du ikke er sterk i ryggen. Tenk på løfteteknikk når du løfter tungt.

Så jeg anbefaler deg til å dra til et godt profesjonelt treningssenter, prøv å finn ett som sammarbeider med kiropraktor e.l. Forklar problemet, så får du treningsoplegg og heile pakka!

Sleit selv litt mer ryggen tidligere, men er blitt helt kvitt det etter at jeg begynte å trene styrke (og man trenger ikk bli seenes ut som en biler av å løfte vekter:P)

Så mitt hotte tips er styrketrening!:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...