Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør dere med vond rygg?


Benedicte

Recommended Posts

Det er flere i familien min som sliter med vond rygg, og det har kommet til meg også. Merket det etter at jeg jobbet i dyrebutikk og løftet mye tunge fôrsekker, men det siste halvåret har det bare blitt værre.

Jeg har vondt mellom skulderbladene, men ganske langt nede, der hvor skulderbladene ender. På midten av ryggen der gjør det veldig vondt når jeg bærer sekk, matvarer, bøyer meg fremover over lengre tid osv. Heldagsprøvene jeg har hatt nå har vært forferdelige for jeg klarer ikke å sitte bøyd over pulten en hel dag. Er bekymret for hvordan det vil gå når jeg blir veterinær og skal arbeide med lengre operasjoner. Har ligget i sengen og studert i hele dag, og må flytte på meg ofte fordi jeg får vondt av å ligge på magen lenge, men jeg får også vondt av å sitte inntil veggen.

Hva gjør dere andre som sliter med vond rygg? Kan det hjelpe med spesielle sekker, stoler (som jeg kan sitte i når jeg gjør arbeid, i stedet for den harde plastikksaken jeg har nå) etc? Trener dere ryggen på noen måte?

Andre ting?

Jeg er jo bare 18, og ser for meg hvordan ryggen vil føles når jeg er 30 :whistle:

Har tenkt på akupunktur, og skal se om jeg får tatt det i julen og se om det hjelper på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del vondter i ryggen (bl.a. derfor jeg aldri vil ha en puddel igjen. Pelsstellet gjør VONDT!), men ikke helt på samme måte som deg.

Jeg har ikke mange tips å komme med egentlig, men gode sko er viktig. Sko med god demping gjør stor forskjell. Bytt stilling ofte. Hvis du har mulighet til det selvfølgelig :whistle:

Jeg er ikke så flink til å trene ryggen som jeg burde være, men trening av ryggen en alfa omega. Da støtter musklene opp rundt ryggraden og du får i teorien mindre vondt. Prøv den enkle metoden som vi kan kalle "fuglehunden"! Stå på alle fire og strekk ut høyre arm/venstre bein vannrett og så bytter du. Hele tiden kun ett bein og en arm i bakken. Og gjenta noen ganger. Er ikke så flink til å forklare da :lol: Men dette er en enkel øvelse som skal være bra for ryggen :wub:

Nå veit ikke jeg hva som er grunnen til at du har vondt i ryggen, så jeg skal ikke være veldig negativ, men jeg har måtte innse at jeg aldri kan klare drømmejobben. Men jeg har vært mye hos leger og det er de som anbefaler meg på det sterkeste at jeg skal la det være. Så finn dine måter å takle vondtene på så går det sikkert bra :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva slags vondt i ryggen du har, men selv blir jeg fryktelig stiv fordi jeg alltid stresser. Det eneste som hjelper meg er å gå jevnlig til kiropraktor og fysioterapeut evt. massør (ikke sånn jallakosemassør, men sånn "skikkelig" massør). Fysioterapeut og massør gjør fryktelig vondt mens det står på, men er liksom et nytt menneske når jeg kommer ut. Plutselig kan jeg vri på hodet og bøye meg uten at det gjør vondt liksom.

Edit: Glemte en ting og det er at trening av ryggen samtidig som behandling også hjelper. Det får liksom behandlingen til å vare litt lenger på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere i familien min som sliter med vond rygg, og det har kommet til meg også. Merket det etter at jeg jobbet i dyrebutikk og løftet mye tunge fôrsekker, men det siste halvåret har det bare blitt værre.

Jeg har vondt mellom skulderbladene, men ganske langt nede, der hvor skulderbladene ender. På midten av ryggen der gjør det veldig vondt når jeg bærer sekk, matvarer, bøyer meg fremover over lengre tid osv. Heldagsprøvene jeg har hatt nå har vært forferdelige for jeg klarer ikke å sitte bøyd over pulten en hel dag. Er bekymret for hvordan det vil gå når jeg blir veterinær og skal arbeide med lengre operasjoner. Har ligget i sengen og studert i hele dag, og må flytte på meg ofte fordi jeg får vondt av å ligge på magen lenge, men jeg får også vondt av å sitte inntil veggen.

Hva gjør dere andre som sliter med vond rygg? Kan det hjelpe med spesielle sekker, stoler (som jeg kan sitte i når jeg gjør arbeid, i stedet for den harde plastikksaken jeg har nå) etc? Trener dere ryggen på noen måte?

Andre ting?

Jeg er jo bare 18, og ser for meg hvordan ryggen vil føles når jeg er 30 :hmm:

Har tenkt på akupunktur, og skal se om jeg får tatt det i julen og se om det hjelper på litt.

I vår (begynte vel i mars) var jeg plaget med vond rygg. Det begynte et sted mellom skulderbladene, og så bare spredte ondskapen seg. Jeg klarte til slutt ikke å ligge, ikke å sitte, det eneste jeg klarte var å gå/være i bevegelse - men det er slitsomt! Jeg våknet av at jeg hylte i smerte, og plutselig en dag begynte det å prikke i pekefingeren min. Noen dager senere var jeg helt nummen - følelsen i fingeren var borte; det kjentes ut som om den sov. Det tok lang tid fra jeg merket at jeg fikk vondt i ryggen (trodde jeg bare var litt stiv og støl) og til jeg hadde mistet følelsen i fingeren og jeg våknet av smerter. Det begynte å dure i ørene mine, kjentes som om hodet ristet - men det var på en måte ikke vondt, bare veldig plagsomt. Jeg måtte droppe å ta eksamen fordi jeg ikke kom til å være i stand til å sitte så lenge som en eksamen varer. Noen sittestillinger var verre enn andre, det samme med liggestillinger. Jeg klarte ikke å løfte nakken når jeg lå, jeg klarte ikke å ligge på siden (kjentes ut som mange kniver i brystkassesiden), og på magen var umulig. Jeg knasket store mengder smertestillende og ringte til lege. Bilturen inn til legekontoret (ca 40 min) var nesten uutholdelig for meg - så lenge klarte jeg ikke å sitte! Det kjentes ut som mange kniver som vred seg rundt i ryggen min.

Legen henviste meg til fysioterapeut. Sånt er det alt for lange ventelister til og smertene var så store at jeg ikke så for meg tre mnds venting med gradvis forverring, så i mellomtiden oppsøkte jeg akupunktør og laserbehandler, samt etterhvert også massør med spesialkompetanse på triggerpunktsmassasje. Og det hjalp meg! :whistle: Jeg kan skrive under på at massasjen var fryktelig fryktelig vond (tårene trillet og jeg hylte), men det hjalp. Jeg fikk gradvis tilbake følelsen i fingeren, ørene sluttet å dure/tromme, og smertene forsvant litt etter litt. Jeg har gått jevnlig til massasje siden da, og nå gleder jeg meg til hver gang!

Hos meg var det ganske enkelt en helt vanlig muskelknute som hadde gått "amokk". Den hadde spredd seg fra mellom skuldrene, til nakken, nedover armene, brystet.. det var veldig, veldig vondt, og egentlig minner det meg litt om slik du beskriver din situasjon, bortsett fra at du er så heldig at du klarer å ligge! :wub: Jeg vil anbefale deg å prøve en flink massør (ikke noe tullball altså!), og evt akupunktur/laser mot smerter. Jeg er nå blitt avhengig av massasje, og er blitt mye mer følsom for smerter i kroppen; på en god måte - nå vet jeg når jeg begynner å få problemer, og da løser jeg opp i de før de blir så store at jeg ikke kan ligge.. Jeg kjenner at kroppen verker etter å bli knadd, og jeg kjenner knuter mye tidligere enn før. Jeg kjenner også at noen sittestillinger er verre enn andre, og at jeg sitter og anstrenger meg mye i noen sittestillinger/situasjoner, spesielt sitter jeg og heiser venstre skulder mye; der knyter det seg fort fremdeles.

Jeg betalte 450 kr for 45 min massasje, en gang i uken i to mnd (dyrt i lengden, men verdt det!), deretter trappet jeg ned til annenhver uke, og så kom den kjipe økonomiske situasjonen over oss igjen og jeg trappet ned til annenhver mnd. Det er ikke ofte nok, så jeg må nok trappe opp til en gang i mnd foreløpig.

Jeg gikk til vanlig massør første gangen (desperat forsøk - MÅTTE bare gjøre NOE!), og det var hun som henviste meg videre til en "skikkelig" massør. Hun kunne forresten fortelle at hun hadde selv vært plaget med det samme som meg, bortsett fra at hun ikke hadde gjort noe med det. Til slutt var hun så godt som lam, hun gikk med store skjerf for å holde hodet oppe, hun klarte ikke snu på halsen, og i det hele tatt mistet hun følelse både her og der. Jeg synes det høres sprøtt ut - både min og hennes historie, og jeg vet ikke om jeg forteller dette for å skremme eller for å fortelle hvordan ting kan være. En blanding kanskje? Hovedpoenget mitt er i alle fall at man må ta ansvar for kroppen sin; og at massasje kan være en fin og effektiv måte å gjøre det på. Det skader i alle fall ikke å prøve; en skikkelig massør vil kjenne om det er muskelsmerter som gjør at du har vondt, eller om det er noe i skjelettet.

Som alternativ til massasje (hvis smertene ikke er veldig muskelrelatert), er bla naprapat og kiropraktor (les litt om de så skjønner du forskjellen). Homeopati kan komme i steden for eller i tillegg til akupunktur. Jeg fikk tips av Marie (og Ellie) som studerer homeopati, om hvilket homeopatimiddel jeg kunne bruke, men pga økonomiske kjipe tider akkurat da, ble det ikke til at jeg prøvde - men jeg har stor tro på det, og prøver det gjerne hvis det blir aktuelt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber som hovslager og står krokbøyd store deler av dagen :whistle: ikke plagert med ryggvondt ennå, sverger til ridetur på hest :wub: det gjør sitt :hmm: styrker rygg og smidig-gjør den:)

de gangene jeg har treng kiropraktor har vært de dagene det har gått en uke ol. uten å sko hest :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt en del med vondt i ryggen. For 4 år siden ble jeg slengt av en hest, hvilket endte i ett kraftig fall rett på ryggen og en tur til sykehuset. Heldigvis ingen brudd, men jeg har fått slite med det i årene etterpå.

Jeg dro i fjor til en manuell terapaut (tror jeg det var, mastergrad i kiropraktikk iallefall). Av han fikk jeg to diagnoser:

Dårlig "kommunikasjon" mellom ribbein og ryggrad, litt merkelig uttrykk kanskje med dette er senskader av fallulykken. Kort fortalt er ble de bittesmå musklene som er ment for å stabilisere ryggrad og ribbein ved bevegelse skadet i ulykken. Da jeg ikke fikk hjelp med en gang har resten av ryggmusklene overkompensert for at disse mikromusklene var ødelagt og med det har jeg fått spenninger, "vondter" og tidvise kramper som har forplantet seg videre utover rygg og skuldre. Til dette fikk jeg ett treningsprogram med spesielt fokus på å styrke de små, viktige stabiliseringsmusklene. Da jeg var flink å fulgte opp dette ble ting MYE bedre, men jeg avsluttet av ulike årsaker før ting var helt på plass og mye av problemene her har kommet tilbake. Men tilstanden er bedre enn tidligere. Trening er det eneste som hjelper + det å ikke sitte for stille i samme stilling ol for lenge.

Den andre "diagnosen" var at jeg har en litt for svai korsrygg, dette gjør at jeg ofte får vondt i korsryggen om jeg ligger feil (f.eks på magen i en sofa for å lese pensum som i dag) eller står mye. Akkurat det siste der er praktisk på jobb, står jeg for mye blir korsryggen vond og sitter jeg for mye blir skuldrene vonde. great:P he he

Også her fikk jeg en øvelse for å rette ut ryggen litt. Jeg skal ligge på ryggen med bøyde knær og "presse" korsryggen ned i gulvet. Man vil kjenne det i de nederste magemusklene. Etterhvert kan man avansere med å løfte ett ben ol mens korsryggen skal beholde posisjonen nede i gulvet. Dette har hjulpet noe, men har ikke fått trent nok til å se den store effekten. Om ryggen blir vond er det nesten bare tøying som hjelper her.

For begge vondtene er kramper ikke uvanlig og nødhjelpen er som oftest strekking og massasje for å få musklene til å slappe av.

Dette med svai i korsryggen kan nok ramme flere, derfor jeg forklarte øvelsen der. Det beste for å unngå ryggproblemer er god styrketrening over lengre tid. Gjerne flere lette økter i uken enn få harde fik jeg beskjed om:) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte og få plager i ryggen for noen mnd siden på samme område som du beskriver. Jeg merket det spesielt hvis jeg sto lenge stille på jobben. Jeg dro til kiropraktor og det viste seg at det var en skiveutglidning. Jeg var til behandling 3-4 ganger, og har fått et treningsprogram jeg skal følge. Det er øvelser man kan gjøre hjemme som tar ca 15 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det er kjekt å vite at jeg ikke er den eneste som sliter med det, og at det kan finnes løsninger, for når jeg skrev innlegget var jeg bare oppgitt og lei meg.

Jeg har en del vondter i ryggen (bl.a. derfor jeg aldri vil ha en puddel igjen. Pelsstellet gjør VONDT!), men ikke helt på samme måte som deg.

Jeg har ikke mange tips å komme med egentlig, men gode sko er viktig. Sko med god demping gjør stor forskjell. Bytt stilling ofte. Hvis du har mulighet til det selvfølgelig :lol:

Jeg er ikke så flink til å trene ryggen som jeg burde være, men trening av ryggen en alfa omega. Da støtter musklene opp rundt ryggraden og du får i teorien mindre vondt. Prøv den enkle metoden som vi kan kalle "fuglehunden"! Stå på alle fire og strekk ut høyre arm/venstre bein vannrett og så bytter du. Hele tiden kun ett bein og en arm i bakken. Og gjenta noen ganger. Er ikke så flink til å forklare da :whistle: Men dette er en enkel øvelse som skal være bra for ryggen :)

Jeg forstår hvilken øvelse du mener, gymlæreren viste den til meg for lenge siden, men den hadde jeg jo glemt... Har du forslag til hvordan sko som kan være bra? Jeg tror det er grei demping i joggeskoene mine og skoene jeg bruker til daglig, men jeg har ikke særlig mye peiling på demping i sko :wub:

Nå vet ikke jeg hva slags vondt i ryggen du har, men selv blir jeg fryktelig stiv fordi jeg alltid stresser. Det eneste som hjelper meg er å gå jevnlig til kiropraktor og fysioterapeut evt. massør (ikke sånn jallakosemassør, men sånn "skikkelig" massør). Fysioterapeut og massør gjør fryktelig vondt mens det står på, men er liksom et nytt menneske når jeg kommer ut. Plutselig kan jeg vri på hodet og bøye meg uten at det gjør vondt liksom.

Edit: Glemte en ting og det er at trening av ryggen samtidig som behandling også hjelper. Det får liksom behandlingen til å vare litt lenger på en måte.

Hvor finner jeg "skikkelig" massør i Oslo da montro? Jeg tror ikke jeg klarer å se forskjell på "jallamassør" og ikke :lol:

Hjelper det med enkel massering også? Jeg har jo sett på et slikt massasjesete (feste på kontorstolen :hmm: ), men vil det kunne ha noe effekt?

I vår (begynte vel i mars) var jeg plaget med vond rygg. Det begynte et sted mellom skulderbladene, og så bare spredte ondskapen seg. Jeg klarte til slutt ikke å ligge, ikke å sitte, det eneste jeg klarte var å gå/være i bevegelse - men det er slitsomt! Jeg våknet av at jeg hylte i smerte, og plutselig en dag begynte det å prikke i pekefingeren min. Noen dager senere var jeg helt nummen - følelsen i fingeren var borte; det kjentes ut som om den sov. Det tok lang tid fra jeg merket at jeg fikk vondt i ryggen (trodde jeg bare var litt stiv og støl) og til jeg hadde mistet følelsen i fingeren og jeg våknet av smerter. Det begynte å dure i ørene mine, kjentes som om hodet ristet - men det var på en måte ikke vondt, bare veldig plagsomt. Jeg måtte droppe å ta eksamen fordi jeg ikke kom til å være i stand til å sitte så lenge som en eksamen varer. Noen sittestillinger var verre enn andre, det samme med liggestillinger. Jeg klarte ikke å løfte nakken når jeg lå, jeg klarte ikke å ligge på siden (kjentes ut som mange kniver i brystkassesiden), og på magen var umulig. Jeg knasket store mengder smertestillende og ringte til lege. Bilturen inn til legekontoret (ca 40 min) var nesten uutholdelig for meg - så lenge klarte jeg ikke å sitte! Det kjentes ut som mange kniver som vred seg rundt i ryggen min.

Legen henviste meg til fysioterapeut. Sånt er det alt for lange ventelister til og smertene var så store at jeg ikke så for meg tre mnds venting med gradvis forverring, så i mellomtiden oppsøkte jeg akupunktør og laserbehandler, samt etterhvert også massør med spesialkompetanse på triggerpunktsmassasje. Og det hjalp meg! :) Jeg kan skrive under på at massasjen var fryktelig fryktelig vond (tårene trillet og jeg hylte), men det hjalp. Jeg fikk gradvis tilbake følelsen i fingeren, ørene sluttet å dure/tromme, og smertene forsvant litt etter litt. Jeg har gått jevnlig til massasje siden da, og nå gleder jeg meg til hver gang!

Hos meg var det ganske enkelt en helt vanlig muskelknute som hadde gått "amokk". Den hadde spredd seg fra mellom skuldrene, til nakken, nedover armene, brystet.. det var veldig, veldig vondt, og egentlig minner det meg litt om slik du beskriver din situasjon, bortsett fra at du er så heldig at du klarer å ligge! :D Jeg vil anbefale deg å prøve en flink massør (ikke noe tullball altså!), og evt akupunktur/laser mot smerter. Jeg er nå blitt avhengig av massasje, og er blitt mye mer følsom for smerter i kroppen; på en god måte - nå vet jeg når jeg begynner å få problemer, og da løser jeg opp i de før de blir så store at jeg ikke kan ligge.. Jeg kjenner at kroppen verker etter å bli knadd, og jeg kjenner knuter mye tidligere enn før. Jeg kjenner også at noen sittestillinger er verre enn andre, og at jeg sitter og anstrenger meg mye i noen sittestillinger/situasjoner, spesielt sitter jeg og heiser venstre skulder mye; der knyter det seg fort fremdeles.

Jeg betalte 450 kr for 45 min massasje, en gang i uken i to mnd (dyrt i lengden, men verdt det!), deretter trappet jeg ned til annenhver uke, og så kom den kjipe økonomiske situasjonen over oss igjen og jeg trappet ned til annenhver mnd. Det er ikke ofte nok, så jeg må nok trappe opp til en gang i mnd foreløpig.

Jeg gikk til vanlig massør første gangen (desperat forsøk - MÅTTE bare gjøre NOE!), og det var hun som henviste meg videre til en "skikkelig" massør. Hun kunne forresten fortelle at hun hadde selv vært plaget med det samme som meg, bortsett fra at hun ikke hadde gjort noe med det. Til slutt var hun så godt som lam, hun gikk med store skjerf for å holde hodet oppe, hun klarte ikke snu på halsen, og i det hele tatt mistet hun følelse både her og der. Jeg synes det høres sprøtt ut - både min og hennes historie, og jeg vet ikke om jeg forteller dette for å skremme eller for å fortelle hvordan ting kan være. En blanding kanskje? Hovedpoenget mitt er i alle fall at man må ta ansvar for kroppen sin; og at massasje kan være en fin og effektiv måte å gjøre det på. Det skader i alle fall ikke å prøve; en skikkelig massør vil kjenne om det er muskelsmerter som gjør at du har vondt, eller om det er noe i skjelettet.

Som alternativ til massasje (hvis smertene ikke er veldig muskelrelatert), er bla naprapat og kiropraktor (les litt om de så skjønner du forskjellen). Homeopati kan komme i steden for eller i tillegg til akupunktur. Jeg fikk tips av Marie (og Ellie) som studerer homeopati, om hvilket homeopatimiddel jeg kunne bruke, men pga økonomiske kjipe tider akkurat da, ble det ikke til at jeg prøvde - men jeg har stor tro på det, og prøver det gjerne hvis det blir aktuelt igjen!

Oi, det høres ikke godt ut! Jeg forstår jo at jeg må gjøre noe før det får gå såpass langt. Hvordan kan jeg finne ut hva som er galt med ryggen min? Resten av familien (bror og mor) har problemer med korsryggen da, det har ikke jeg.

Massasje skal helt klart prøves ut, men jeg er jo fattig student. Det greie med akupunktur er at jeg kan få det helt gratis, og både min mor og bror har blitt mye bedre, så jeg får teste det ut i første omgang.

Men dere, jeg er veldig interessert i hvordan jeg kan tilrettelegge for å få mindre smerter. Jeg bruker mye tid på studier og en skikkelig kontorstol hadde vært helt himmelsk, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter som kan gjøre arbeidet mindre smertefullt. Og sengen min er blant de billigste rammemadrassene jeg kunne finne - kanskje ikke helt ideelt...

Edit

Shilamon: Takk for forklaring av øvelser. Jeg skal prøve å få gjort dette hver kveld. Er det dumt å ligge mye på magen? Jeg sover alltid på magen, og på skolen klarer jeg ikke alltid å sitte ved pulten så jeg må legge meg ned på gulvet, på magen.

SiriogDiego: Har det hjulpet deg?

Er ryggproblemer noe man kan holde i sjakk, eller blir det bare værre og værre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så god greie på sko jeg heller egentlig :whistle: Men det er bare å spørre i en friluftsbutikk eller sportsbutikk så finner de noe bra for deg :wub: Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med hjelpen jeg har fått i butikker. Hvis ikke jeg har god demping på skoene og går på langtur, så stopper det opp. Knærne mine låser seg fullstending (har med ryggen å gjøre) og jeg kommer meg ingen vei pga smerter! Men det går bra for min del nå fordi flinke skofolk kan jobben sin :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippklipp

SiriogDiego: Har det hjulpet deg?

Er ryggproblemer noe man kan holde i sjakk, eller blir det bare værre og værre?

Man kan holde det i sjakk. Når man trener ryggen blir musklene rundt sterkere, som fører til at man stabiliserer ryggen. Jeg har blitt en del bedre, men jeg hadde nok blitt enda bedre hvis jeg hatt gjort treningsprogrammet hver dag. Det forsvinner litt opp i alt annet som skjer i løpet av dagen :whistle:

Det treningsprogrammet jeg fikk trener man med en stor ball. (Hvis du har ball eller får tak i kan jeg som om jeg får scannet inn treningsprogramet).

Jeg har også kjøpt meg et par ordentlige nike løpesko til å bruke på jobben. Jeg fikk beskjed av kiropraktoren at løpesko er det beste man kan bruke, særlig hvis man står eller går på hardt gulv over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med rygg, og har hatt det en del år og det blir ikke akkurat bedre av seg selv.

Det som kan hjelpe er å gå til en Manuell terapeut (han driver både med fysioterapi og kiropraktik) og finn ut hvorfor du har vondt, så kan han anbefale hva du bør gjøre.

(leger har ikke peiling på rygg, så med mindre du trenger henvisning til Manuell terapeut/fysio eller kiropraktor er det unødvendig å gå der)

En ting som du alltid bør gjøre når du har vondt i ryggen er å trene.

(Uansett hvor vondt du har så kan du ikke ødelegger ryggen ved å trene, dette har jeg fått printa inn i huet av manuell terapeut)

Det værste for en vond rygg er å bli sengeliggende og ikke være i bevegelse.

Sitt heller ikke i ro for lenge av gangen, ta en 5 minutt pause med jevne mellomrom.

MBT sko er bra for rygg og ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sove på magen er ikke godt for ryggen :whistle: Det beste er å sove på rygg, på en madrass som gir god støtte.

Har problemer med korsryggen, men kanskje dette kan hjelpe din rygg også. Det som hjelper meg er styrketrening av ryggen, og gåturer i ulendt terreng. I tillegg til den der man står på kne og løfter arm og bein, bruker jeg en annen teknikk. Ligg på magen på gulvet, armene langs siden. Også hever og senker du bein og overkropp sakte fra gulvet. Dvs magen er det eneste som blir liggende igjen på gulvet. Jevnlig styrketrening holder min rygg i sjakk, og jeg merker fort om jeg har slurvet med aktiviteten.

Jeg merker også stor forskjell om jeg sitter mye på dårlig stol.

Og.. selvsagt, siden du jobber med løfting av tunge ting. Ikke løft med ryggen, men med bøyde knær :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg "skikkelig" massør i Oslo da montro? Jeg tror ikke jeg klarer å se forskjell på "jallamassør" og ikke :thumbs:

Hjelper det med enkel massering også? Jeg har jo sett på et slikt massasjesete (feste på kontorstolen :ahappy: ), men vil det kunne ha noe effekt?

Jeg vet ikke hvor de har sånt i Oslo, men i Stavanger hadde de liksom et slags senter eller klinikk eller hva jeg skal kalle det, og der var det både kiropraktorer, fysioterapeuter og massører og sikkert mer til. Så hvis du finner noe sånt, så er det neppe kosemassører. :)

All massasje hjelper for min del så lenge det ikke har gått for langt, men det hjelper liksom før jeg begynner å bli skikkelig stiv. Men sånn som nå, når jeg har gått altfor lenge uten å bli behandlet så vil det ikke hjelpe noe særlig. Men det er jo bare meg da. :lol:

Det kan jo kanskje være lurt å få time hos noen først for å finne ut hva det er? Noen her oppe som sa at de hadde skiveutglidning, da er det kanskje ikke så lurt med massasjesete? Jeg vet ikke, er ingen ekspert akkurat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til kiropraktor/fysioterapaut på Sæter/Nordstrand. Han anbefales virkelig! Han tar røntgeng og sjekker skikkelig før han setter i gang, og er veldig flink til å forklare hva og hvorfor han gjør det han gjør. Kan snuse opp navn og adresse om du er interessert.

Fikk en "akutt"time på et stort senter på sandaker etter en låsning en gang, stooort fancy senter - men makan til dårlig behandling - han bare knakk løs uten å si noen ting om hva eller hvorfor han gjorde det han gjorde - ikke tok han røntgen før han satte igang heller (noe jeg syns er ganske essensielt for å utelukke rene skjelettskader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse skoene eller noe lignende. De demper veldig mye, og er kjempegode å gå med. Jeg bruker også spseialtilpassede såler fordi det er noe galt med knærne mine, men skoene er fine uten spesialsålene også altså :ahappy: Jeg kjøpte dem på tilbud, 700 kr i stedet for over 1000. Det var i sommer på G-sport. Bruker dem til hverdags og på trening. Mine heter Nike Air Pegasus, men jeg er usikker på modellen.

PRO666_813_nike-air-pegasus+-2007-mens-2007-4.jpg

Edit: Pappa har også vondt i ryggen og han kjøpte en pute hos fysioterapeut som gjør at når man sitter beholder man svaien i ryggen. Du kan også prøve spesialtilpassede såler som man får hos fysioterapeuten. Begge disse er ganske dyre. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Pappa har også vondt i ryggen og han kjøpte en pute hos fysioterapeut som gjør at når man sitter beholder man svaien i ryggen. Du kan også prøve spesialtilpassede såler som man får hos fysioterapeuten. Begge disse er ganske dyre. :ahappy:

Vil bare her dra frem meg selv og vise at ryggvondt kan ha flere årsaker. Svaien i ryggen er for mange bra (den man ofte får av slike "helseryggstoler", mens for min del gjør slike midler ryggen værre.

Støtter opp om at man bør kontakte en manuell terapaut om man selv med jevn trening over tid (2-3 mnd) enda ikke blir bedre, slik at man får en diagnose på hva som er galt og noen gode veiledninger på hva man skal gjøre videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at det ikke er bra for ryggen å sove på magen?

Aldri hørt noe sånt før, og verken fysioterapeuter, kiropraktorer, manuell terapeut, nevrolog eller diverse leger har noen gang sagt til meg at man ikke bør sove på magen når man har ryggproblemer. :ahappy:

Nå skal jeg spørre Manuell terapeuten min om dette neste gang jeg er hos han. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at de fleste "kosemassører" jobber på type spa og lignende steder. Steder som er mer opptatt av "behandling" er nok ikke så kosete. :ahappy: Hun jeg går til, jobber et sted som ikke gir inntrykk av å være "kosete" men mer "seriøst". De som reklamerer mest med spa, aromaterapi, osv er nok ikke rette folka. Akupressur, dyp spesifikk massasje, triggerpunktsmassasje, osv er ord du bør se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at det ikke er bra for ryggen å sove på magen?

Aldri hørt noe sånt før, og verken fysioterapeuter, kiropraktorer, manuell terapeut, nevrolog eller diverse leger har noen gang sagt til meg at man ikke bør sove på magen når man har ryggproblemer. :ahappy:

Nå skal jeg spørre Manuell terapeuten min om dette neste gang jeg er hos han. :thumbs:

Mulig jeg er skyldig i dette, fordi jeg sa noe om at jeg fikk mer vondt i ryggen av å ligge på magen i sofaen ved f.eks lesing ol. Nå klarer ikke jeg psykisk å ligge på magen, er jo vant til å ligge på siden:P, men tror ikke jeg skal teste det ut fordi jeg uansett får vondt i korsryggen av å ligge på magen i våken tilstand. Men det er nok mer pga min rygg en at det generelt er usunt for rygger å ligge på magen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taz: Både jeg og min far har blitt fortalt at man enten bør sove på rygg eller på siden med støtte for at ryggen skal holde naturlig posisjon. Merker også at om ryggen slår seg vrang, så er noen av det beste jeg kan gjøre å legge meg på rygg på gulvet en stund.

Ble nysgjerrig siden ingen hadde sagt noe til deg om dette, så googlet litt, og fant blant annet dette:

Invest in a firm mattress and box spring that supports your body without sagging. It is best to sleep in a position where the curve in your back can be supported. Lying on one’s stomach on a soft mattress is exactly the wrong thing to do for your back.

The sleeping method recommended by many experts in on your back with three sources of support for your body: one below your lower back that is fitted to the curve there, one below your knees that supports them enough to take strain off the lower back, and a pillow below your neck that, like the lower back support, conforms to the natural curve found there and provides support.

Jeg merket iallfall forskjell etter at jeg sluttet å sove på magen, men samtidig har jeg jo endret flere ting enn sovestilling, så det er nok kombinasjonen av alt som hjalp meg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...