Gå til innhold
Hundesonen.no

Da har vi endelig bestemt oss for rase!


Saphire

Recommended Posts

Da har vi endelig bestemt oss for valg av rase! Det var deilig å komme seg på dogs4all messa og prate med mange ulike folk innenfor de rasene vi vurderte. Men rasen som tok det "lengste strådet" var rasen vi fra første stund forelsket oss i. Nemlig belgisk fårehund!

Vi pratet med diverse folk, og de fortalte også at groendalen (vet ikke opm jeg skriver dette riktig) var hakket "roligere" enn teuvuren. Så da skal vi vurdere å heller velge en svart tispe:)

Vi pratet også med en oppdretter som virket trivelig, og hu venter kull i januar og evt vår/sommer. Sååååå, hva skjer nå? Hvilken bøker bør leses? Hvilken hundeklubb skal man melde seg inn i? Bør man kjøpe hundeutstyr først underveis?

Nå er bare den store spenningen om boretslaget slår seg vrang og avlsår søknaden våres om hundehold. Vi har nemlig fra før av for mange "poter" i hus(men disse har vi godkjennelse på). Men hva kan egentlig boretslaget si av antall poter, fins det virkelig lovverk som går på dette?? Så lenge ingen av naboene våres plages eller hører noe av kattene våres så bør vel ikke det være noe issue?? Jeg tenker om de avslår, så skal jeg jaggu samle sammen skriftelige underskrifter fra hele oppgangen på at de ikke har noe i mot dette, og evt ta en hvit løgn og si jeg selger en katte mot at jeg kan få inn en hund(selv om dette er meget dumt). Men nå er jeg litt desperat, for hund VIL jeg ha! Søknaden blir tatt opp 10 desember, så da er det bare å krysse fingre og poter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med godt og ikke minst RIKTIG valg av rase :D

Selv overtok jeg en voksen hund, og jeg har heller aldri hatt valp før så jeg aner ikke hva som skjer i den sammenhengen..Men antar at du burde kjøpe noen bøker om valper og ev. finne informasjon på internett :hmm:

Jeg skal selge boken; "belgiska vallhundar" om du er interessert :hmm: (bor ved Oslo)

Lykke til med søknad og hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med godt og ikke minst RIKTIG valg av rase :D

Selv overtok jeg en voksen hund, og jeg har heller aldri hatt valp før så jeg aner ikke hva som skjer i den sammenhengen..Men antar at du burde kjøpe noen bøker om valper og ev. finne informasjon på internett :hmm:

Jeg skal selge boken; "belgiska vallhundar" om du er interessert :hmm: (bor ved Oslo)

Lykke til med søknad og hund ;)

Hvor i oslo bor du? og hva skal du ha for den boka? Ser belgisk fårehund klubb selger den for 100kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor like utenfor, men er i Oslo ofte (f.eks mandag eller torsdag) så kan ev. møtes.

Skal også på hundemessa i morgen :hmm:

Hva er du villig til å gi for den? (den er veldig pent brukt)

Kan vel si 80 da;)? Ettersom man kan få den ny for 100 på messa. Men jeg hadde ikke penger når jeg var på messa og de tok ikke kort. Jeg bor like ved lillestrøm, så møtes på messa er ikke noe problem. Skal vel på middag hos svigers klokka 3 i morgen, så om jeg kunne få nummeret ditt så kan jeg jo ringe deg om det skulle passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten vanlig å putte seg på valpeliste hos oppdretteren?? Jeg syns det er vanskelig å finne hvilken oppdretter som er seriøse og hvem man bør holde seg unna når man er ny i hundeverden. Er det noen som kanskje kan sende en pm om hvilken groenendael og tervueren oppdrettere som er gode og seriøse i østlands området?? Vet det er litt dumt å be om slik, men jeg har absolutt ikke lyst til å velge feil oppdretter. Vi har pratet med de som har woodshine og Champs du trefle på kløfta, og de vurderer vi virkelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om det er vanlig å sette seg på valpeliste hos oppdretter - ja, det er det. Det er også mange som melder sin interesse overfor flere oppdrettere, men da bør du også være åpen med de ulike oppdretterne om at du har antennene ute i flere retninger, og si fra hvis/når du får valp et annet sted.

Selv om du ringer en oppdretter og melder din interesse, er det ikke ensbetydende med at du får valp derfra. Kanskje vil ikke oppdretter selge til deg av en eller annen grunn, kanskje går tispa tom, eller kanskje kommer det ikke ut den type valp de mener dere bør ha. Derfor kan det, for de som ikke er så opptatt av konkrete linjer, være en god idé å melde sin interesse flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...