Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe brukt utstyr over nett


Aussieglis

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en brukt linse, men skjønner ikke helt hvordan jeg burde gjøre det med betalingen og alt for at det skal bli sikkert for begge parter. Syns tanken å overføre nesten 3000,- til en fremmed person før jeg har fått tilsendt en vare er en skummel tanke..

Kom gjerne med erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt skepsisen din - jeg har vært i samme situasjon selv. Jeg kjøpte brukt kamerahus til 8500 kr gjennom foto.no - det gikk helt fint. Jeg satte penger inn på konto til mannen og kameraet kom i posten dagen etter *puhhh*. Jeg kjøpte også et objektiv gjennom finn.no, men der var jeg så heldig at selger bodde i nabolaget - der ble derfor penger og objektiv overdratt hånd til hånd :).

Du kan jo forsøke å søke opp navnet på selgeren - Google - og se om du får noen treff, om noen har erfaring med selger fra før av etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk paypal.

Det er trygt og sikkert for begge parter.

Jeg tenkte faktisk på paypal, og lurte på om det kunne brukes. Hvorfor er paypal sikrere? Kan ikke si jeg har forstått meg helt på paypal enda, eneste jeg har brukt det til så langt er å betale varer kjøpt via ebay.

EDIT: Ellers så var jo postoppkrav en lur løsning, hvorfor tenkte jeg ikke på det :) Det eneste med postoppkrav, er jo at det koster noen hundre kroner ekstra.. Og jeg syns egentlig objektivet var dyrt nok som det var, selv om jeg tror det blir verdt hvert øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postoppkrav er det samme som å betale på forskudd, bare dyrere. Greia med postoppkrav er jo at du må betale på posten før du får pakken. Du vet ikke hva som er oppi pakken du betaler for, nok av folk som har fått tomme esker eller noe helt annet. Da er man like langt.

Det er svært få uærlige mennesker når det gjelder slike ting i forhold til hvor mange som selger og kjøper privat på nettet. Alt jeg har kjøpt brukt på nett er kjøpt med forskuddsbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen virket veldig hyggelig, og hun hadde selv kjøpt objektivet brukt, det fulgte med et så å si splitter nytt kamerahus. Hun kan ikke si hvor gammelt det er, men hun sier det fungerer helt optimalt og at hun gjerne skulle beholdt det om hun ikke hadde fått tak i et objektiv som var i samme kategori, bare gamlere og bedre laget eller noe slikt..

Jeg går for det jeg. :) Spurte damen nå om jeg kunne betale via paypal, for jeg presterte å miste VISA kortet mitt på byen i helga også gitt.. :) (jeg stengte det fort altså, og fikk avklart at det ikke hadde blitt misbrukt iløped av natta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finn.no har de jo "PayEx" med i prisen i annonsen - noe som var et fantastisk opplegg. Solgte noe for over tusenlappen, og var veldig usikker på hvordan det skulle gjøres. PayEx er et "mellomledd" som holder på pengene in a way: Først må begge godta avtalen. Så legger kjøper inn penger, og selger må godkjenne beløpet. Beløpet ligger nå hos PayEx. Sender selger "objektet", og kjøper må så godkjenne at salgsobjektet har kommet fram før sender får pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finn.no har de jo "PayEx" med i prisen i annonsen - noe som var et fantastisk opplegg. Solgte noe for over tusenlappen, og var veldig usikker på hvordan det skulle gjøres. PayEx er et "mellomledd" som holder på pengene in a way: Først må begge godta avtalen. Så legger kjøper inn penger, og selger må godkjenne beløpet. Beløpet ligger nå hos PayEx. Sender selger "objektet", og kjøper må så godkjenne at salgsobjektet har kommet fram før sender får pengene.

Men hva om man ikke handler via finn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Du kan betale med kredittkort. Blir du svindlet, overføres tapet til kredittkortutsteder, ikke deg. Genialt når man skal betale på nett. Når du har mottatt produktet og det er i orden, setter du inn penger på kredittkortet ditt.

2: Bruk "trygg betaling" hos finn.no - her har jeg god erfaring; jeg kjøpte brukt klippemaskin, og da fungerer det sånn at man avtaler kjøpet, kjøper setter inn penger på konto, kontoen er sperret for selger. Kjøper mottar pakken og kan sjekke innholdet. Kjøper bekrefter at pakken er mottat og i den stand man forventer, selger får pengene sine. Pengene er altså "sperret" både for kjøper og selger idet produktet skifter hender. Dersom det blir en tvist antar jeg finn.no må kobles inn, men selger er bra dum dersom h*n sender en tom eske og tror h*n får pengene sine. Jeg vil også tro at dersom kjøper påstår at det var skade på produktet, eller at det bare var en tom eske, trengs det litt bevis før kjøper får tilbake pengene sine; ergo mener jeg at den typen tjeneste er best. Hvis du ikke har funnet produktet hos finn, er du jo like langt da, dersom du ikke klarer å overtale selger til å legge det inn på finn, for deretter å selge det til deg. Men jeg vil tro selger kanskje kan oppfatte det som litt... frekt? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...