Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe brukt utstyr over nett

Aussieglis

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en brukt linse, men skjønner ikke helt hvordan jeg burde gjøre det med betalingen og alt for at det skal bli sikkert for begge parter. Syns tanken å overføre nesten 3000,- til en fremmed person før jeg har fått tilsendt en vare er en skummel tanke..

Kom gjerne med erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt skepsisen din - jeg har vært i samme situasjon selv. Jeg kjøpte brukt kamerahus til 8500 kr gjennom foto.no - det gikk helt fint. Jeg satte penger inn på konto til mannen og kameraet kom i posten dagen etter *puhhh*. Jeg kjøpte også et objektiv gjennom finn.no, men der var jeg så heldig at selger bodde i nabolaget - der ble derfor penger og objektiv overdratt hånd til hånd :).

Du kan jo forsøke å søke opp navnet på selgeren - Google - og se om du får noen treff, om noen har erfaring med selger fra før av etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk paypal.

Det er trygt og sikkert for begge parter.

Jeg tenkte faktisk på paypal, og lurte på om det kunne brukes. Hvorfor er paypal sikrere? Kan ikke si jeg har forstått meg helt på paypal enda, eneste jeg har brukt det til så langt er å betale varer kjøpt via ebay.

EDIT: Ellers så var jo postoppkrav en lur løsning, hvorfor tenkte jeg ikke på det :) Det eneste med postoppkrav, er jo at det koster noen hundre kroner ekstra.. Og jeg syns egentlig objektivet var dyrt nok som det var, selv om jeg tror det blir verdt hvert øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postoppkrav er det samme som å betale på forskudd, bare dyrere. Greia med postoppkrav er jo at du må betale på posten før du får pakken. Du vet ikke hva som er oppi pakken du betaler for, nok av folk som har fått tomme esker eller noe helt annet. Da er man like langt.

Det er svært få uærlige mennesker når det gjelder slike ting i forhold til hvor mange som selger og kjøper privat på nettet. Alt jeg har kjøpt brukt på nett er kjøpt med forskuddsbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen virket veldig hyggelig, og hun hadde selv kjøpt objektivet brukt, det fulgte med et så å si splitter nytt kamerahus. Hun kan ikke si hvor gammelt det er, men hun sier det fungerer helt optimalt og at hun gjerne skulle beholdt det om hun ikke hadde fått tak i et objektiv som var i samme kategori, bare gamlere og bedre laget eller noe slikt..

Jeg går for det jeg. :) Spurte damen nå om jeg kunne betale via paypal, for jeg presterte å miste VISA kortet mitt på byen i helga også gitt.. :) (jeg stengte det fort altså, og fikk avklart at det ikke hadde blitt misbrukt iløped av natta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finn.no har de jo "PayEx" med i prisen i annonsen - noe som var et fantastisk opplegg. Solgte noe for over tusenlappen, og var veldig usikker på hvordan det skulle gjøres. PayEx er et "mellomledd" som holder på pengene in a way: Først må begge godta avtalen. Så legger kjøper inn penger, og selger må godkjenne beløpet. Beløpet ligger nå hos PayEx. Sender selger "objektet", og kjøper må så godkjenne at salgsobjektet har kommet fram før sender får pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finn.no har de jo "PayEx" med i prisen i annonsen - noe som var et fantastisk opplegg. Solgte noe for over tusenlappen, og var veldig usikker på hvordan det skulle gjøres. PayEx er et "mellomledd" som holder på pengene in a way: Først må begge godta avtalen. Så legger kjøper inn penger, og selger må godkjenne beløpet. Beløpet ligger nå hos PayEx. Sender selger "objektet", og kjøper må så godkjenne at salgsobjektet har kommet fram før sender får pengene.

Men hva om man ikke handler via finn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Du kan betale med kredittkort. Blir du svindlet, overføres tapet til kredittkortutsteder, ikke deg. Genialt når man skal betale på nett. Når du har mottatt produktet og det er i orden, setter du inn penger på kredittkortet ditt.

2: Bruk "trygg betaling" hos finn.no - her har jeg god erfaring; jeg kjøpte brukt klippemaskin, og da fungerer det sånn at man avtaler kjøpet, kjøper setter inn penger på konto, kontoen er sperret for selger. Kjøper mottar pakken og kan sjekke innholdet. Kjøper bekrefter at pakken er mottat og i den stand man forventer, selger får pengene sine. Pengene er altså "sperret" både for kjøper og selger idet produktet skifter hender. Dersom det blir en tvist antar jeg finn.no må kobles inn, men selger er bra dum dersom h*n sender en tom eske og tror h*n får pengene sine. Jeg vil også tro at dersom kjøper påstår at det var skade på produktet, eller at det bare var en tom eske, trengs det litt bevis før kjøper får tilbake pengene sine; ergo mener jeg at den typen tjeneste er best. Hvis du ikke har funnet produktet hos finn, er du jo like langt da, dersom du ikke klarer å overtale selger til å legge det inn på finn, for deretter å selge det til deg. Men jeg vil tro selger kanskje kan oppfatte det som litt... frekt? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Du får det til å høres fryktelig dramatisk ut. Bikkja skal være innendørs om morran og det er ikke min feil at han ikke har vært det for jeg har sagt ifra om dette før, senere på dagen har jeg oversikt og stopper han før han løper langt avsted, da har vi kontroll, men ikke hvis han er 200+ meter unna, da er det for sent for da gidder han ikke å høre. Det er på morran han legger ut på langturer for da er det ingen her til å stoppe ham. Det er jorde rundt her.
    • Når hunden løper lang vekk fra deg, så har du ikke kontroll. Da må hunden være i bånd, og under kontroll. Å ha gps på han hjelper ikke, da hunden fortsatt løper og jager uten kontroll. Her bryter du faktisk loven uansett om det er båndtvang eller ikke. Og denne hunden kan ha skremt eller skadet mange dyr.
    • Takk for svar, denne rare småbitinga er bare i bånd, da er vel det forklaringen,    vi har normalt kontroll på ham litt senere på dagen, det er tidlig på dagen dette er et problem mht å løpe avsted er det gps som sier fra om han er på villspor, men er han et stykke unna gidder han ikke å høre så må trene mer på innkalling, rasen er også sta og egenrådig så dette er ikke så lett Ps takk for dvd tips, sitter i bilen skal se på det ikveld
    • 1. Er dette i bånd, eller løs i lek med andre hunder? Etter min mening skal hunder ikke hilse/leke med andre hunder i bånd, det blir lett konflikter av det. Hvis de er løse har hundene bedre forutsetninger for å bruke språket sitt og unngå konflikt. Hvis denne småbitingen skjer løs i lek/hilsing med andre kan det være smisking eller lek. Det er vanskelig å si uten å se situasjonen. Om dette er noe andre hunder reagerer på så ville jeg unngått å la ham komme inn på hunder på den måten i det hele tatt. 3. Det er båndtvang. Hunden skal være i bånd eller forsvarlig inngjerdet, og ikke være løs utenfor båndtvangen uten at den er under kontroll. Det vil si at du rimelig skal kunne kalle inn hunden under de fleste forhånd. Også utenfor båndtvangen skal du ha kontroll, det er ikke bare å slippe ut hunden for å lufte seg selv, den kan gjøre stor skade om den møter på feil hund, person, bil eller vilt dyr. Eller bli skadet selv. Når det er snakk om å trene innkalling så er det for å lære hunden en respons på innkallingskommandoen som er å komme til deg, uansett hva som skjer. Det handler om å venne hunden til å alltid lytte til deg, og alltid respondere på kommandoen. Langlinen gir deg mulighet til å holde igjen hunden og stoppe den fra å f.eks. løpe etter folk eller dyr, uten å måtte bruke en innkallingskommando som ikke virker. Jo oftere du bruker innkallingskommandoen der hunden IKKE responderer, jo dårligere blir den. Jeg kan anbefale opplegget Really Reliable Recall, som du kan kjøpe på DVD eller bokform:https://www.dogwise.com/really-reliable-recall-train-your-dog-to-come-when-called-no-matter-what-dvd/    
    • 1) hunden min går veldig opp i ansiktet på andre hunder og på  kan han "småbite" han dem i leppa/nesa, det blir ikke sår men hva er dette for noe? Det er ikke noe koselig, hunden vår har voldsomt mye energi, er ekstremt sosial og merket han kan være litt alfa (dominerende) 2) på asfalt holder jeg kanskje 15 km/t med kickbike, dvs rask jogging eller rask trav, prøver å bremse så han ikke akuratt løper, ellers er han mye på siden av asfalten men håper det er ok fart 3) bikkja vår har hatt det litt for enkelt med å gå hvor han vil, han har faktisk blitt venn med en rådyr familie fra da han var valp som jeg ikke har skjønt hvordan har skjedd men katter går ikke bra. Vi bor landlig til men i vår fikk han en uvane med å løpe bort til en vei der det ofte luftes andre hunder hvis han slipper ut om morgenen, dette er ikke bra særlig nå når det er båndtvang. Når det snakkes om å trene innkalling med langline er det bare å venne ham til å være i nærheten når vi går en liten tur med langline over jordet feks og gi beskjed om å komme tilbake når han går for langt? Takk for svar.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...