Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer hund fra kull


Inustaff

Recommended Posts

Jeg fikk igår overlevert en hund fordi eier trengte pass til hunden i noen uker.

Jeg er veldig glad for å bli spurt om dette og stiller selvfølgelig opp for folk når de trenger det,sålenge jeg kan.

Eneste jeg er litt usikker på og synes er litt dumt er at vi ikke fikk noe mat med...

Er det frekkt av meg og tenke at eieren burdte ha sagt noe om,eller gitt med mat?

Selv om vi har oppdrettet hunden og vi skal passe den så synes jeg jo ikke at vi skal betale maten for den i ukesvis..

Er det helt feil det? :innocent:

Altså vi har ikke så forferdelig mye penger heller,og nå før jul så er faktisk en hel munn til og mette ganske mye...

Jeg vil jo ikke være smålig heller,for det er jeg egentlig ikke,og hadde jeg hatt råd ville jeg selvfølgelig betalt maten..men vi har hatt veldig mye veterinærregninger siste mndr og er faktisk ikke på topp.

Det går rundt,men det er budskjettert alt.

Vi betaler jo maten og gir hunden mat,men det går jo utover endel gaver og sånt faktisk...

ikke at det er allverdens,men liksom...

Noen meninger om dette?

Selv har jeg overlevert hunder til oppdrettere/venner i uker/dager for pass og selvfølgelig så betalte vi maten...Jeg kunne ikke tenke meg noe annet,men det er kanskje delte meninger?

GLEMTE: det viktigste..eier kan ha glemt det i styret,så bør jeg nevne det??SIer ikke det er gjort med vilje,er bare usikker på om jeg skal nevne det liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja huff,føler kanskje jeg "henger ut" eier her,men altså jeg tenker som sagt kanskje det ikke ble tenkt over...Jeg glemte det jo selv,før vi kom hjem og matet gjengen og da var det liksom "Åja,maten"

Fikk ikke skåler heller,men det har vi jo..Kan egentlig forstå det kan glemmes...men viktigste er om jeg kan spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spørre om hvilken mat hunden vanligvis får da? Siden du vil unngå dårlig mage og slikt... Hint, hint

Hvis eieren da har glemt det, vil jo h*n raskt komme på det og sikkert tilby seg og dekke maten som h*n har glemt å sende med.

Hvis eieren derimot forventer at du skal betale dette, vil du jo bare få vite typen og ikke være noe lenger. Men helt ærlig, det er en smule frekt av eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer også å enten få med mat eller at eier betaler for mat, spesielt hvis det er over lengre tid.

Sender også alltid med mat selv når noen skal passe bikkja, selv om det er f.eks. "bare" til slektninger.

Går det å spørre om eier kan gi deg mat nå, fordi dere ikke har tid(eller noe slikt) til å kjøpe selv? Ellers er det jo bare å spørre rett ut som h*n kan skaffe eller betale for maten. Jeg hadde blitt glad for det hvis jeg hadde glemt å sende med mat en gang. Men kan jo hende de reagerer annerledes, vanskelig dette. Skjønner deg godt. :innocent:

edit: Eller du kan hinte med å spørre hvor mye og hvor ofte hunden skal ha mat...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at eier betaler maten ja. Jeg sender alltid med mat når mine hunder skal passes, og må jeg låne av noen, så betaler/gir jeg tilbake selvsagt. Oppdretteren til Aynï har jo fôrverthunder inne til pass innimellom, og da skal eierne betale maten. Vi er begge enige i at man ikke kan plassere en hund hos oppdretteren (eller andre) og forvente å få både gratis mat og opphold! Alternativet ville jo vært kennel, og det er tross alt ganske mye dyrere. Kan hende eieren bare glemte det som du sier, så det kan jo være nyttig å ta kontakt og si de glemte maten til dyret. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLY: Ja kanskje det...Huff...Kjenner det knytter seg altså...Veldig ubehagelig...For meg blir det veldig vanskelig!

Eier ringer idag så jeg tenkte og si noe da,en sms blir litt kjip kanskje...

Kanskje bare si det som det er at vi skulle gjerne betalt maten men vi har hatt mye veterinærutgifter fordi mamman til hunden rev mye hud av til muskelen for noen uker siden,og det ble flere tusen på akutten osv.Det ramler inn her..

Vi hentet hunden også..Det kostet oss 600 siden vi bor her vi bor mht nye tunnellen som er ganske dyr osv.

Eier vet jo ikke at vi har betalt så mye for henting,og jeg tenker ikke han skal betale det så jeg kommer aldri til og si at det kostet det det gjorde,for det trenger han ikke tenke på...men det er bare for å liksom vise at vi allerede har vært greie,og latt økonomien strekke seg.

Vi kunne jo vært kjipe der og sagt "Det koster oss 600 og hente" men vi lot det gå for det er litt dumt at han skal lide for at vi bor på en øy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg hadde sagt det som det var jeg, at det er greit å passe hunden, men at dere har ikke råd til å holde foret hans i de ukene, da dere i tillegg har brukt endel penger på frakten, så om de kan enten gi deg penger for foret eller ta med nytt når de henter han. Det kan da ikke være så vanskelig å si. Hvis du har oppdrettet hunden og solgt han til folka så kjenner du dem vel litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner dem jo så godt det lar seg gjøre,er jo supre folk osv...og desto verre blir det jo og virke så smålig ,så det var bare derfor jeg ville hørre hva andre mente...om jeg virkelig ER smålig.

Tydeligvis mener folk at jeg ikke er det,så det er jo greit da...

Altså det spiller ingen rolle om de er kjente eller ukjente fordi jeg ville synes det var ekkelt uansett...Det er min natur.

Jeg selger ikke hund til hvemsomhelst nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ja jeg kjenner dem jo så godt det lar seg gjøre,er jo supre folk osv...og desto verre blir det jo og virke så smålig ,så det var bare derfor jeg ville hørre hva andre mente...om jeg virkelig ER smålig.

Tydeligvis mener folk at jeg ikke er det,så det er jo greit da...

Altså det spiller ingen rolle om de er kjente eller ukjente fordi jeg ville synes det var ekkelt uansett...Det er min natur.

Jeg selger ikke hund til hvemsomhelst nei...

Jeg syns ikke det er småelig i det hele tatt jeg. Jeg har oppdrettet kun ett kull, men jeg har sagt til folk at om de trenger pass og jeg kan, så er det ikke noe problem, men kan jeg ikke så må de finne andre løsninger, er man oppdretter er man en ressursperson for valpekjøperne, men ikke en spareordning som gjør at de slipper å betale for kennelopphold, kursavgifter, treningssamlinger etc. Jeg passer gladelig valpene mine, men da forventer jeg også at de blir kjørt til meg, hentet hos meg og at de tar med eget for- i det minste tilbyr seg å ta med/betale for eget for, så er det opp til meg hvor "raus" jeg vil eller kan være.

Jeg er helt sikker på at det er bare en forglemmelse fra dine valpekjøpere sin side og jeg hadde tatt det opp med dem på tlf i en lett og ledig setting, så du ikke føler at det blir så ubehagelig, det trenger det jo ikke å være. Det ordner seg helt sikkert uten noe problem, hvis du ikke fremlegger det som ett problem, men mer som en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner dem jo så godt det lar seg gjøre,er jo supre folk osv...og desto verre blir det jo og virke så smålig ,så det var bare derfor jeg ville hørre hva andre mente...om jeg virkelig ER smålig.

Tydeligvis mener folk at jeg ikke er det,så det er jo greit da...

Altså det spiller ingen rolle om de er kjente eller ukjente fordi jeg ville synes det var ekkelt uansett...Det er min natur.

Jeg selger ikke hund til hvemsomhelst nei...

Jeg skjønner følelsen din utrolig godt - det er IKKE morro å ha dårlig råd, og det er ikke morro å føle at man er småling. Og jeg kan tenke meg at hadde vi hatt penger og vært i samme situasjon, hadde vi med glede betalt maten til hunden vi passet! Men det er ikke alltid det går an, noen ganger er økonomien strammere enn ellers, om det er pga dumme valg eller pga uforutsette dyrlegeregninger.. :innocent: Og når det er snakk om en så stor hund (?) som det du har, kan jeg tenke meg at utgiften med fôr også er betydelig større enn for en liten cairn eller springer for den saks skyld..

Det er ikke gøy å gå og telle på knappene, og noen ganger må man rett og slett bare sette grenser for andre; fortelle de hvordan ståa er og at man rett og slett ikke har råd til diverse (om det er å bli med på kino eller om det er å betale fôret til en hund). Ja, kanskje blir de litt skuffet, men når de får tenkt seg litt om skjønner de nok at det er en grunn til at man må si at man ikke kan betale, og jeg tror at siden de også kjenner dere rimelig godt, vet de at dere ikke "er sånn", smålig liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tusen takk for svar alle sammen..Var litt redd og bli stempla som teit her,hehe!

Jeg skal selvfølgelig være hyggelig og grei,og si det som det er bare...De skjønner nok det.

Jeg gruer meg nok endel på forhånd,så kanskje jeg bør la vær og tenke mer på det så jeg ikke "sår mer uro"enn jeg trenger...Føler meg beroliget egentlig nå..

Snakke meg om å være sær...hahah!

Jeg får vel koble av da og puste dypt,hehehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tusen takk for svar alle sammen..Var litt redd og bli stempla som teit her,hehe!

Jeg skal selvfølgelig være hyggelig og grei,og si det som det er bare...De skjønner nok det.

Jeg gruer meg nok endel på forhånd,så kanskje jeg bør la vær og tenke mer på det så jeg ikke "sår mer uro"enn jeg trenger...Føler meg beroliget egentlig nå..

Snakke meg om å være sær...hahah!

Jeg får vel koble av da og puste dypt,hehehe!

Gjør det! Og lykke til! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer gladlig "valper" fra mitt oppdrett, men definitivt ikke gratis. Jeg har i alle år tatt 100,- pr døgn, inkl. mat (godiser og alt annet de får sammen med mine såklart).

Selvsagt skal også hunden leveres hos meg - men hvis jeg tilfeldig befinner meg i området hadde jeg selvsagt tatt den med meg, da. (Er liksom ikke helt umulig!)

Årsaken til at jeg tar dette, og i samsvar med de som "bruker meg", er helt enkelt at DE skal lettere kunne spørre om og om og om i gjen. Da er det jo egentlig en "jobb" på en måte - ikke bare en vennetjeneste (jeg bruker ikke de samme folkene når jeg behøver hundepassing).

Også får jeg litt ekstra hvis jeg børster, klipper klør, napper ører, etc. Så det blir fort ca en tusenlapp for en uke hos meg i alle fall. Men det er likevel billigere enn på kenneler i området.

Har selvsagt med fôr og skåler når jeg leverer ifra meg en hund til passing, da. Og litt hundegodis + bærsjeposer. Og kanskje noen hundeleker.. Evt. hundesengen (hvis hunden pleier å ligge i en slik)...

Ja - de har helt enkelt med seg en liten sekk med det de måtte trenge! Ikke noe merkelig med det, synes jeg.

(Men ja - skjønner problemet å si prisen ETTER at man har avtalt noe evt. hentet hunden...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei...Nei altså jeg tar ikke noe for passingen i seg selv,men synes maten er grei..

Skjønner godt de som tar betalt om de blir brukt som kennel(som deg susanne,hvis du passer flere i året?)..men her var det ikke noe feriepass jeg skulle ha han for,det er en litt spesiell situajson og jeg synes det er bra jeg blir spurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg passer hundene til nære "hunde-venner", så pleier de ikke å sende med hverken fôr, skåler eller noe egentlig. Jeg sender heller ikke med noe når venner skal passe hundene mine. Synes det er en grei ordning, så slipper jeg å stresse med å skille mellom hvilke hunder som skal ha hvilken fôr + at jeg ikke trenger å drasse med meg masse ekstra.

Hvis det er snakk om over en uke, ville jeg nok sendt det med da. Eller hvis det er en stor hund som spiser mye. Hunden min og hundene til venninden min skal ha ca 1 kopp om dagen, og da er det absolutt ikke noen stor sak...!

Men hvis du mener dette blir snakk om mye fôr, så burde det jo ikke være noe problem å si i fra heller :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Hvordan gikk det har du sagt fra?Skjønner deg veldig godt for jeg passer også en hund ofte som jeg aldri får med mat til.Burde sagt fra jeg men,har ikke fått meg til det :innocent: Er ikke så lenge som 4 uker har passet den hunden da kanskje 2 uker i strekk.

Jeg sender alltid med mat samme hvor kort frøkena her blir borte synes det er en selvfølge jeg om man ikke har "avtalt" at man ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hundene her er på kennel 16 dager om sommeren, koster det meg 7000 kroner. Du kan fint si at du ikke har råd til å ha enhund til i kosten på en hyggelig måte. Dessuten skal du selvfølgelig få pengene for frakten. Det er hundeeier som skal stå for utgiftene på sin hund. Det spiller da ingen rolle om hunden er fra ditt oppdrett. Syns du er snill som tar den imot i det hele tatt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gjøre en avtale før du overtar hunden. En døgnpris på kr 100,- er helt kurant - om du synes det er for mye kan du jo redusere døgnprisen. Eieren bør også betale frakten.

Om det er noen spesielle omstendigheter inne i bildet, noe som gjør det litt usikkert mht hvor lenge hunden blir stående hos deg og sånn - så ville jeg ha bedt om en underskrift på et eierskifte dokument også - bare for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gjøre en avtale før du overtar hunden. En døgnpris på kr 100,- er helt kurant - om du synes det er for mye kan du jo redusere døgnprisen. Eieren bør også betale frakten.

Om det er noen spesielle omstendigheter inne i bildet, noe som gjør det litt usikkert mht hvor lenge hunden blir stående hos deg og sånn - så ville jeg ha bedt om en underskrift på et eierskifte dokument også - bare for å være på den sikre siden.

Hæ? Skriver du til meg nå? :ahappy:

Jeg skal ikke ha noe for passet i det hele tatt altså,kun maten jeg tenkte på.

Jeg stiller gjerne opp for folk når de trenger det,sålenge det ikke er misbruk av alle mulige ferier og heisaturer som er greia..Jeg tar ikke betalt av noen jeg kjenner for hundepass så lenge det ikke er flere ganger i året med samme person..

Synes det er hyggelig med passing jeg,og hundene mine elsker besøk! :drool:

Har nettopp snakket med eier,og hunden får selvfølgelig maten sin neste gang vi drar til byen for juleinnkjøp...

Som jeg egentlig trodde hadde han glemt det.Forståelig i situasjonen.Det ble ikke ubehagelig og spør heller faktisk,så nå er jeg veldig lettet...

Eierskifte?Hva mener du med det?skjønner ikke noe jeg,hehehehhehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Skriver du til meg nå? :ahappy:

Jeg skal ikke ha noe for passet i det hele tatt altså,kun maten jeg tenkte på.

Jeg stiller gjerne opp for folk når de trenger det,sålenge det ikke er misbruk av alle mulige ferier og heisaturer som er greia..Jeg tar ikke betalt av noen jeg kjenner for hundepass så lenge det ikke er flere ganger i året med samme person..

Synes det er hyggelig med passing jeg,og hundene mine elsker besøk! :(

Har nettopp snakket med eier,og hunden får selvfølgelig maten sin neste gang vi drar til byen for juleinnkjøp...

Som jeg egentlig trodde hadde han glemt det.Forståelig i situasjonen.Det ble ikke ubehagelig og spør heller faktisk,så nå er jeg veldig lettet...

Eierskifte?Hva mener du med det?skjønner ikke noe jeg,hehehehhehe!

Så bra at det ordnet seg, og så fint at det bare var en liten forglemmelse fra eiers side! :lol: Kan tenke meg det lettet litt av børen på skuldrene dine nå.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...