Gå til innhold
Hundesonen.no

Godkjennings- sertifikat til oppdrettere ifra NKK?

Bambi

Recommended Posts

Skrevet

"Vi skulle hatt et NKK som fungerte og hadde besøks kontrollører som kom hjem til oss oppdrettere og godkjente kennelene våre. gjerne sammen med en vetrinær. og de som gikk igjennom nål øyet fikk et godkjennings sertfikat . Kontrollen skal selvsagt være uanmeldt , og minimum to år mellom hver."

- delkommentar under en artikkel ang Åsnes-kvinnen.

Hva skulle til her i Norge for å få til det? Er det realistisk å få til oppdretterkontroll med godkjennings-sertifikat?

Jeg vet DKK har en regel om at for å være godkjent av DKK som oppdretter du ha gått på det danske oppdretterkurset og da får du ett godkjent sertifikat merke som oppdretter ifra DKK. Er det noe sånt her i Norge? Hvis ikke, kan det ha vært en start? Kanskje vi også lettere hadde fått kontroll over mer useriøse oppdrettere? eller er det naivt å tro?

Edit: er usikker på om det er her denne tråden skulle vært, men det går jo på helse og sykdom, ergo ja. :ahappy:

Skrevet

jøss det måtte da vært bra=) tror du kunne fått sortert ut en del useriøse/valpefabrikker på denne måten som du sier :)

Synes det hørtes ut som et bra foretak jeg :ahappy:

Skrevet

I Sverige har (hadde?) de en ordning med kontroll hjemme hos de som hadde kenneler. Og når man skulle reg. det 3.kullet valper måtte man ha kennelnavn - og kom derfor også innunder kennelkonsulentordningen..

I Tyskland har de besøk TO ganger i forbindelse med et valpekull, og som jeg skjønte det MÅ dette godtas for å få registrert valpekullet. (Inkl. kontroll av de andre hundene som bor der, se hvor de lever, sover, etc)

Så hvorfor Norge skulle være så annerledes vet jeg ikke helt.. Så selvsagt kunne noe slikt ha fungert her også. I alle fall hos de med registrerte hunder/valpekull.

Men hvis NKK stenger ute folk umiddelbart det kommer mistanker mot noen - så mister man jo all kontroll.

Men i en perfekt verden burde jo en slikt kontrollorgan være underlagt Mattilsynet eller dyrevernet, da...

Susanne

Skrevet

NKK har nylig opprettet Oppdretterskolen, som er et kurs over to helger, hvor en kan velge å gå det ene eller begge. Her lærer en en del grunnleggene genetikk og arvelære, avlsfilosofi, moral og etikk - samt praktiske spørsmål rundt parring, fødsel og valping. I tillegg har de kynologikurs, hvor en lærer om hundens anatomi, konstruksjon, skjelett, muskler og "sammenskruddhet".

NKK har selv sagt noe sånt som at de ikke tror på tvang, men oppfordrer oppdrettere til å ta disse kursene, samt følge NKKs etiske retningslinjer for avl. I og for seg et godt poeng i den forstand at en kan alltids tvinge folk til å ta et kurs, men en kan ikke tvinge motivasjonen og handlingene i avlsarbeidet. Selv om jeg går på et kurs og lærer hva som er risikoer og konsekvenser og etisk overfor valpekjøper, står jeg likevel fritt til å parre for eksempel to med D på hoftene, og kan begrunne det i at jeg synes kombinasjonen har mye annet å bidra med som er viktig for rasen, eller noe annet som skal reflektere min bevissthet som oppdretter.

Et helgekurs eller to er derimot for lite - for å bli en god oppdretter kreves år med ervervet erfaring og kompetanse, med rom for å feile og tabbe seg ut.

Da har jeg større tro på kennelkontrollører som i Sverige, samt sterkere og kjappere sanksjoner fra NKK ved brudd på de etiske reglene.

Men hvem skal være kennelkontrollører? Jeg vet om en sak hvor oppdretter drev rovdrift på sine tisper, de hadde over ti kull hver. Men det var ikke aktuelt å melde vedkommende til det lokale dyrevernet, for der satt personen selv... (Saken fikk en løsning, men det er for å eksemplifisere at ingen instans er perfekt).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
    • Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...