Gå til innhold
Hundesonen.no

Diaré, dårlig mage og LP-stevne?


SiriEveline

Recommended Posts

Vet ikke helt om dette ble riktig plassert, men det har jo mye med sykdom og helse og gjøre.

Hunden min Tinka har vært litt småsyk denne uken, med diaré, og oppkast natt til mandag. Dette ble bedre midt i uken, og torsdag kveld fikk hun diaré igjen, og var også dårlig (man så at hun ikke haddet det godt, og magen gjorde litt vondt).

Natt til idag har hun vært ute et par ganger i løpet av natten og avføringen var ganske så løs og det har vært noen bloddråper. Grunnen til at hun er sånn er antagelivis et litt brått fórbytte til 100% V&H. Hun fastet, så spiste ris mandag, tirsdag.. men fikk vanlig mat igjen onsdag da hun var kjempemye bedre.

Hun fikk også mat igår, for hun virket så pigg. Men det var jo egentlig veldig dumt av meg.

Nå vil jeg jo selvfølgelig at hun bare skal bli frisk. Så planen er å dra ned på veterinæren om en liten stund, kjøpe sånn skånefór som hun da kan gå på en stund fremover.

Problemet er at jeg opp i det hele skulle starte LP imorgen. Og selvom jeg har veldig lyst å starte så må jeg ta hensyn til Tinka. Derfor lurer jeg på hva dere hadde gjort i min situasjon, eller hva dere syntes jeg burde gjøre!

Og evt. hva dere anbefaler å gjøre i forhold til formen hennes, sånn at hun blir frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk hund har ikke lov til å konkurrere, i henhold til regelverket.

Selv om hun ikke virker så slapp eller du ikke kan se så mye på henne, kan det likevel være at hun føler seg uggen, ikke føler seg opplagt, ikke har det optimalt godt.

Jeg var på et stevne hvor en hund fikk diaré i ringen, og det var flere enn meg som ble overrasket over at fører valgte å fortsette etter at hunden var ferdig. Hunden gjorde fra seg to ganger i ringen, men om jeg husker det riktig ble programmet fullført - og det var lett å se på hunden at den ikke klarte å prestere sitt beste. Det synes jeg er dårlig gjort overfor hunden, å presse den slik.

Jeg synes i og for seg også det er dårlig gjort overfor konkurrentene, mange hunder var i hvert fall opptatt av de to stedene hunden hadde bæsjet, gikk i bue rundt eller stoppet for å snuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk hund har ikke lov til å konkurrere, i henhold til regelverket.

Selv om hun ikke virker så slapp eller du ikke kan se så mye på henne, kan det likevel være at hun føler seg uggen, ikke føler seg opplagt, ikke har det optimalt godt.

Jeg var på et stevne hvor en hund fikk diaré i ringen, og det var flere enn meg som ble overrasket over at fører valgte å fortsette etter at hunden var ferdig. Hunden gjorde fra seg to ganger i ringen, men om jeg husker det riktig ble programmet fullført - og det var lett å se på hunden at den ikke klarte å prestere sitt beste. Det synes jeg er dårlig gjort overfor hunden, å presse den slik.

Jeg synes i og for seg også det er dårlig gjort overfor konkurrentene, mange hunder var i hvert fall opptatt av de to stedene hunden hadde bæsjet, gikk i bue rundt eller stoppet for å snuse.

Der sier du noe ja. Men da tror jeg rett og slett jeg dropper å starte. Trengte egentlig bare den siste overtaling, for ønsket om å starte er veldig høyt. Men ikke høyere en ønske om at hun skal ha det bra, og at konkurrentene skal kunne prestere sitt beste.

Men er det da bare å få tak i en veterinær-attest? Isåfall hva koster sånt? Ser liksom ikke noe poeng i å betale for det, når jeg kan få pengene mine tilbake ved å si at hun fikk løpetid. Noe som nærmer seg veldig uansett! (men det er jo å lyve!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe ja. Men da tror jeg rett og slett jeg dropper å starte. Trengte egentlig bare den siste overtaling, for ønsket om å starte er veldig høyt. Men ikke høyere en ønske om at hun skal ha det bra, og at konkurrentene skal kunne prestere sitt beste.

Men er det da bare å få tak i en veterinær-attest? Isåfall hva koster sånt? Ser liksom ikke noe poeng i å betale for det, når jeg kan få pengene mine tilbake ved å si at hun fikk løpetid. Noe som nærmer seg veldig uansett! (men det er jo å lyve!)

Veterinærattest må leveres innen en viss frist etter at stevnet har vært avholdt - står spesifisert i regelverket, jeg husker ikke om det er tre eller syv dager.

Nå har du jo krav på pengene tilbake fordi de byttet dag, så du kan jo ta en spansk en om at dagen ikke passet og du vil ha refundert påmeldigsavgiften - resultatet for dem økonomisk blir vel det samme, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærattest må leveres innen en viss frist etter at stevnet har vært avholdt - står spesifisert i regelverket, jeg husker ikke om det er tre eller syv dager.

Nå har du jo krav på pengene tilbake fordi de byttet dag, så du kan jo ta en spansk en om at dagen ikke passet og du vil ha refundert påmeldigsavgiften - resultatet for dem økonomisk blir vel det samme, trur eg.

Ja, det blir jo det samme som å si det med løpetid da (spurte, og fikk svar at det bare var å sende kontonummer til den og den mailen for å få penger tilbake).

Men skal liksom dra å se på uansett liksom :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir jo liksom det samme som skade da. Bare fordi hunden har et kutt på labben, skal den da være hjemme?

Hun har jo bare fått litt skade på tarmen.. ikke det at jeg skal ta henne med meg. Men jeg tenker litt på den andre hunden jeg passer på her. Eierene er i utlandet liksom, så jeg kan liksom ikke slutte å passe den heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir jo liksom det samme som skade da. Bare fordi hunden har et kutt på labben, skal den da være hjemme?

Hun har jo bare fått litt skade på tarmen.. ikke det at jeg skal ta henne med meg. Men jeg tenker litt på den andre hunden jeg passer på her. Eierene er i utlandet liksom, så jeg kan liksom ikke slutte å passe den heller..

Det er forskjell på å passe EN hund og blande den med 10 talls friske hunder :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å passe EN hund og blande den med 10 talls friske hunder :thumbsup:

Sant det.. men jeg vil ikke at forskjellen skal være én syk hund til i forhold til 10 syke hunder.

Men da er det konkludert, Tinka blir hjemme i morgen og jeg drar på stevne. Skal jeg da bare si at hun fikk løpetid da, enkelt og greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne blir det fryktelig feil å "juge" til seg penger, men for all del - gjør som du vil. Om du absolutt MÅ ha pengene tilbake synes jeg du skal følge reglementet, dvs ved dommerendring eller veterinærattest på sykdom/skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det.. men jeg vil ikke at forskjellen skal være én syk hund til i forhold til 10 syke hunder.

Men da er det konkludert, Tinka blir hjemme i morgen og jeg drar på stevne. Skal jeg da bare si at hun fikk løpetid da, enkelt og greit?

Skjønner ikke helt problemet jeg, er hun syk så er hun syk og hun har ikke noe på et stevne å gjøre.

Og siden hun er syk, så gjør du som det står i reglementet; skaffer en veterinærattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden hun er syk, så gjør du som det står i reglementet; skaffer en veterinærattest.

Vær også oppmerksom på følgende:

"5.2 Delvis refusjon

Arrangør kan beregne seg et administrasjonsgebyr på 25 % av betalt påmeldingsavgift ved refusjon på grunn av følgende forhold:

- påmelding ikke godtatt.

- blir hunden syk og dokumenteres sykdom ved original veterinærattest: Attesten må leveres/sendes (poststemplet senest 3 dager etter utstillingen) til arrangør. Attesten må angi hundens registreringsnummer, bekrefte at hunden av

veterinærmedisinske årsaker ikke kunne delta og være underskrevet og stemplet av veterinæren."

Så kan man jo lure på om det er verdt bryet å styre med veterinærattest (hvor mye vil den koste hos veterinæren f eks) kontra hvor mye man til slutt får refundert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man jo lure på om det er verdt bryet å styre med veterinærattest (hvor mye vil den koste hos veterinæren f eks) kontra hvor mye man til slutt får refundert...

Tanken slo meg også, så da jeg var i en lignende situasjon, endte det med ingen attest, og noen hundrelapper både spart og tapt (går man i null da??). Kjipt, men sånn er det bare noen ganger. :) Det kjipeste er jo at bikkja er dårlig, som forårsaker at man ikke kan starte, som igjen forårsaker at man "taper" noe på det; om det er penger eller et napp/opprykk, eller hva det nå er. Jeg betalte i alle fall ikke 600kr for en attest som i beste fall hadde gitt meg 600 tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, helt enig.. ser ikke poenget i å surre med veterinærattest.

Men sjekket mailen min, og jeg hadde visst allerede sendt dem en mail om at jeg ikke kunne starte på søndag. Noe som forsåvidt var sant frem til igår (fredag) hvor jeg fikk vite at det ikke ble hyttetur med familien allikevel.

Så jeg får bare si det som det er, at hunden er syk og kan derfor ikke starte. Enkelt og greit, refusjonen får være det samme. Betalte ikke så mye, så det er ikke noe stort tap. (dessuten vant jeg på flaxlodd idag, 1000kr, så da går det ihvertfall opp i opp kan man si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...