Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå ute med tanke på pels

Margrete

Recommended Posts

Juta og jeg lider av selvmedlidenhet nå. Kan noen fortelle meg om pelsen blir normal igjen, selv om hun står inne? Eller må jeg ha henne ute? Nå lider vi, en ute og en inne... Jeg fordi jeg har dårlig samvittighet, Juta fordi det bare er slik. Vi vil nemlig ha henne opp i god pelskondisjon:

DSC00145.JPG

Nå er hun korthårs schæfer, og da mener jeg korthår, med fjoner hist og pist. Oppdretter sa hun aldri hadde sett henne så naken :icon_redface:

Jeg har byttet for på henne, fra flatazor til vom&hundemat med en dasj Royal Canin schæferfor. Det har hun stått på nå i en mnds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om hun har litt dårligere pels enn andre.. Hva så?

Ha henne ute for å få bedre pels? Det hadde jeg aldri funnet på å tenke tanken på en gang..

Nei, ha med hunden der dere er og kos dere med henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hadde en flat som gikk fra å være inne når jeg var borte og når jeg var hjemme til å være ute når jeg var på jobb og han fikk en mye tettere pels. Pelsen ble ikke lengere. Han sto ute fra ca 8 om morgenen til ca 1600 når jeg kom hjem fra jobb. Det var noe hunden trivdes veldig godt med for han ble sur de dagene det var for dårlig vær til at han fikk være ute heøe dagen. Så noen får i hvertfall en bedre pels men tror ikke alle får det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en teskje OmegaNor Omega 3 olje for bikkjer i maten.

Reklamen sier...

Omega 3 olje er gunstig for: Immunforsvar, ledd, muskler og sener, hjerte og blodomløp, gir blankere pels er gunstig for hud lidelser, røyting og flassing, motvirker sprekkdannelser i potene, nødvendig for optimal utvikling av hjerne og nervesystem.

Har ikke gått på det så lenge, men mener han har fått blankere pels

edit: er vel komplett likegyldig hvilket omega merke man bruker, bare det er til hunder.

Har hørt om hunder som røyter mindre når de står mye ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er det ikke tvil om at hunden får mye mer og tykkere pels av å stå ute. Her i huset hjalp det bare å sette Bridie ute 3-4 timer om dagen, kontra de 30 min hun var ute når hun fikk mat bare. Men jeg ser jo at pelsen på bikkjene til oppdretter som står ute hele dagen er noe HELT annet enn Bridie sin igjen.

Ellers må det vel til med tilskudd da sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...