Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid+LP-stevne.. hva gjør jeg?


SiriEveline

Recommended Posts

Jeg kjenner en som er med og arrangere, og spurte denne, siden jeg synes det er rart at noen påmeldte sier de har fått mail og andre sier de ikke har fått mail. Og denne sa i hvert fall at ingen klasser er flyttet, alle klasser går på lørdag som annonsert. Altså er det en klasse etter klasse 1 i ringen.

Men det er halvannen uke fram (jeg tenkte det var til helga), så du kan jo se an litt om hun begynner å blø, det er ikke noe stress enda.

Eller så starter LP-stevnene igjen allerede i januar.

Angående refusjon virker det som om det varierer fra klubb til klubb, for den klubben jeg spurte en gang ga ikke refusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar
Men altså: Blør ikke tispen din så har hun ikke løpetid. Har hun ikke løpetid så kan du starte. Så enkelt er det egentlig.

Jeg er enig med Jeanette jeg. Det kan jo ikke være sånn at med en gang noen hannhunder blir interesserte så skal man la være å starte av hensyn til andre. Når skal de med tisper få konkurrere da? Noen hannhunder er jo sånn at de er interesserte både en måned før og etter løpetid liksom.

Jeg har hannhund selv og jeg hadde aldri funnet på å bli sur fordi en tispe som kanskje snart får løpetid stiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tisper selv, og det kunne aldri falle meg inn å ta dem med på et LPstevne når de løper. Deter ikke bare forbudt å delta, de får ikke engang nærme seg ringen! Det er kun i Elite man får delta med løpetid, og må da stille helt sist. Sånn er reglene, og dommere som tillater løpetisper å delta i de lavere klassene - vel, enten kan de ikke reglene, eller så glemmer de ar de faktisk ødelegger for andre dommere som følger reglene. Men hør med arrangøren, om du får refusjon.

Tror du har misforstått.. tispa mi har IKKE løpetid. Ihvertfall ikke foreløpig, og hvis du hadde lest resten av tråden så hadde du kanskje fått det med deg at hvis hun enten har løpetid innen den helgen, eller lukter veeeldig godt så kommer jeg ikke til å starte.

Og etter hva jeg har forstått er det ikke forbudt å starte med en tispe som nærmer seg løpetid?

Og til 2ne, hmm vet ikke når neste stevne er jeg da, men det er jo ikke noe nærmere jul. Sjekket NKK sine terminlister, og neste er visst i slutten av Januar, og til og med det er et stykke unna (Enebakk, ca. 2 timers reisetid for meg).

Kanskje bare jeg som syntes 3 måneder er lenge å vente..

Takk for forståelse Belgerguri. Og selvfølgelig, som nevnt flere ganger allerede.. er det en dråpe blod så finner jeg ikke på å stille, selvom denne dråpen skulle dukke opp i morgenrushet på dagen til stevnet. Og som sagt så tenker jeg uansett å ha henne innom til "sjekk" hos mamma's hannhund for å se om han reagerer veldig på henne, dette er hvis hun enda ikke har begynt å blø.

Vi var forresten nettopp innom der, og han merket ingenting på henne. Skulle bare leke som vanlig han. Også får jeg jo sjekket daglig med disse hundene jeg lufter, og hvis jeg merker at de ikke klarer å få snuten ut av stompen så vil hun først og fremst ikke få være med på jobb, og for det andre vil jeg ikke starte på stevnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vi fikk ikke refundert en eneste krone da vår tispe fikk løpetid 2 dager før LPstevne. Så det varierer om klubbene er villig til å betale tilbake. Noen gjør det for å være grei (man melder kanskje på der senere en gang), mens andre beholder "rubb og rake" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke refundert en eneste krone da vår tispe fikk løpetid 2 dager før LPstevne. Så det varierer om klubbene er villig til å betale tilbake. Noen gjør det for å være grei (man melder kanskje på der senere en gang), mens andre beholder "rubb og rake" uansett.

Tja da er det bare to ting jeg kan gjøre.. håpe på at Tinka klarer å holde løpetiden inne til etter stevnet.. eller i verste fall prøve å få tilbake pengene. Meeen, det er ikke det verste å tape pengene mine på, det går ihvertfall til hund. Og det går til den raseklubben jeg kommer til å skaffe meg så snart jeg har mulighet til hund nr 2.. så jeg får det vel tilbake på en eller annen måte :whistle::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det kan være en idè å ikke spørre "kan jeg få pengene tilbake?". Når Cita fikk løpetid gikk jeg til informasjonen og sa "tispen min har løpetid, her er startnummer, får jeg alt eller halvparten av pengene tilbake?" :whistle:

Mulig arrangørene er usikre på reglementet selv, innbiller meg at dersom man er skråsikker selv så jatter de med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det kan være en idè å ikke spørre "kan jeg få pengene tilbake?". Når Cita fikk løpetid gikk jeg til informasjonen og sa "tispen min har løpetid, her er startnummer, får jeg alt eller halvparten av pengene tilbake?" :whistle:

Mulig arrangørene er usikre på reglementet selv, innbiller meg at dersom man er skråsikker selv så jatter de med.

Hehe det er noe med det ja :D

Det er jo uansett synd å ikke få startet. Men da får jeg jo forberedet meg enda bedre til neste gang da, men.. nervene blir jo ikke akkurat noe bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jøsses...

NKK's reglement.

Punkt 4 under GENERELLE regler

Deltagerberettigede hunder i klasse I, II og III

Hund har ikke adgang til stevnet dersom:

-den er syk, den har utøy, den er blind og/eller døv, den er agressiv, tisper med løpetid, er mer enn 5 uker drektig og har valper under 8 uker. Stevneleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert.

En hund har løpetid når den blør og er oppsvulmet. Har ikke hunden tydelige tegn på løpetid så har den ikke løpetid og du kan starte. Og da trenger du ikke høre med noen - om folk med hannhunder da ikke har kontroll på sine hunder fordi din tilsynelatende lukter godt (selv om hun ikke løper) så er ikke det ditt problem og du skal ikke tenke at du ødelegger for noen. Du behøver heller ikke høre med noen om det er greit. Om hunden din IKKE har synlige tegn på løpetid så har hun ikke løpetid og du behøver ikke si noen ting, ei heller spørre arrangør. Erfaringsmessig så skaper du også mer problemer for andre deltagere om du nevner at hunden venter løpetid og at hun derfor lukter godt.

Så - konklusjon - om hunden din ikke løper så drar du på stevne og koser deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses...

Alle er vel enige om det nå? Løpetid er ikke løpetid før tispa blør og er oppsvulmet?

Nå lurer TS på om hun kan få tilbake penger... og er redd det er løpetid nå fordi det er sesongslutt og hun ikke får startet OM hunden får løpetid og da er det jo ikke stevner før utpå nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til 2ne, hmm vet ikke når neste stevne er jeg da, men det er jo ikke noe nærmere jul. Sjekket NKK sine terminlister, og neste er visst i slutten av Januar, og til og med det er et stykke unna (Enebakk, ca. 2 timers reisetid for meg).

Kanskje bare jeg som syntes 3 måneder er lenge å vente..

Vinteren er en dødperiode for alle, en pålagt ferie nesten. Poenget mitt er at du bor ikke på et sted hvor det aldri arrangerers noe som helst i løpet av året. Det er 14 stevner i forholdsvis nærområde bare frem til mai, hunden din er for øyeblikket bare året gammel, da er det vel neppe noe som haster? :whistle:

Nå sier jeg ikke at du skal droppe stevnet om hun ikke har begynt løpetiden enda, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er en diskusjon. Det er ikke lov å starte med tisper med løpetid i klasse 1, 2 og 3, og tisper har løpetid opptil flere ganger i året, og har de løpetid så får vi ikke starta - sånn er det bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren er en dødperiode for alle, en pålagt ferie nesten. Poenget mitt er at du bor ikke på et sted hvor det aldri arrangerers noe som helst i løpet av året. Det er 14 stevner i forholdsvis nærområde bare frem til mai, hunden din er for øyeblikket bare året gammel, da er det vel neppe noe som haster? :whistle:

Nå sier jeg ikke at du skal droppe stevnet om hun ikke har begynt løpetiden enda, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er en diskusjon. Det er ikke lov å starte med tisper med løpetid i klasse 1, 2 og 3, og tisper har løpetid opptil flere ganger i året, og har de løpetid så får vi ikke starta - sånn er det bare..

Herregud.. jeg må bare si at jeg foretrekker at folk leser tråden før de kommer med merkelige kommentarer.

Det haster ikke, men det er noe som kalles kjipt å gå glipp av en konkurranse og heller ikke få pengene tilbake. Men jeg kommer liksom ikke til å sette meg ned å grine hvis Tinka får løpetid og jeg ikke får pengene tilbake.. men det er jo litt sånn.. åh der forsvant de pengene liksom. Da kunne jeg heller brukt de på et stevne utpå nyåret.

Problemet ligger vel mest i det at jeg har gledet meg til dette (gruet meg litt også, men på en positiv måte). Og da er det synd om det kun skal være en løpetid som stopper oss, spesielt når det kun er pga dårlig planlegging fra min side.

Men så fint at det er 14 stevner i mai da! Det er jo ikke så lenge til! (*regne på hånda* bare 5 måneder!). Det er ikke det at hunden min er gammel og muligens ikke overlever vinteren det er snakk om.. men jeg syntes det er gøy og få startet og da er det synd å gå glipp av det siste stevnet av sesongen.

Så igjen, til de som kun leser de siste innleggene:

Tispa mi har litt interessant lukt bak, ikke noe spesielt mye.. men bittelitt mer enn vanlig. Og om 1 1/2 uke er vi påmeldt til et lydighetsstevne.

Denne tråden ble da skapt fordi det er en sjanse for at hun får løpetid (def. som oppsvulmet og blødende) innen den dagen. Men per nå er hun derimot helt normal, bortsett fra at noen hannhunder har luktet litt mer enn vanlig på henne.. noe som også kan være tilfeldig.

Siden jeg er ny innen lydighet så vet jeg ikke helt hvordan alle reglene er og da det ikke sto noe spesifikt om refusjon på løpetisper valgte jeg å spørre her på sonen. Svaret jeg har fått er "det kommer an på arrangør, men spørr gjerne".

Etter vanlig folkeskikk(og reglement for den saks skyld) har jeg ikke tenkt å starte HVIS hun har løpetid innen neste lørdag. Men jeg vil snakke med arrangør å prøve å få alt eller noe av pengene tilbake.. Går ikke det? Nei, da gikk ihvertfall pengene til et godt formål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. jeg må bare si at jeg foretrekker at folk leser tråden før de kommer med merkelige kommentarer.

[...] Men så fint at det er 14 stevner i mai da! Det er jo ikke så lenge til! (*regne på hånda* bare 5 måneder!). Det er ikke det at hunden min er gammel og muligens ikke overlever vinteren det er snakk om.. men jeg syntes det er gøy og få startet og da er det synd å gå glipp av det siste stevnet av sesongen.

For å hjelpe deg å lese svaret til 2ne - det er ikke fjorten stevner i selve måneden mai, det er fjorten stevner fra og med januar og utover vinteren/våren. I mai starter høysesongen og varer ut september, og da kan du trolig delta på LP-stevner hver helg i fire måneder om du ønsker.

Og vi er faktisk flere her som skjønner at dette kan være surt for deg, fordi vi har vært i tilsvarende situasjon - jeg er ikke direkte fornøyd med å ha en naken hund nå, når jeg har meldt på syv utstillinger framover. Riktignok har jeg i motsetning til løpetid og LP LOV til å stille, men det er bortkastede penger å stille nakenhund for å få en blå eller flat rød. Og det er vel cluet ditt også - bortkastede penger?

Men shit happens, sånn er det å drive med en sport som innebærer et levende, uforutsigbart individ. Løpetider går over, pels kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket meg, men jeg mener nå at løpetisper (som blør) bør følge reglementet. Det står ganske klart der at de ikke får starte. Så jeg vil tro at dommer sier nei om det skal gå lp2 eller 3 i ringen etterpå. Jeg vil ikke tro at en dommer lar en løpetispe starte i en ring der det skal gå en kl 2 etterpå. Saken Mikkel henviser til (var på det stevnet), i den ringen var det elite etterpå.

Da er det flere saker. For i den jeg tenkte på, gikk klasse 1 i ring for seg selv, ganske langt unna Eliteringen faktisk, og alt annet var ferdig. Og eneste eliteutøverne som var igjen, var tisper faktisk... Så enten bør det være likt for alle (ingen får delta uansett), ellers så skal de ikke gjøre forskjell på de kjente og ukjente førerne (beklager at jeg ikke tillegger de å være mer upartisk...), men ta kun forholdene i betraktning.

Men det er alltids lov å spørre. Man får jo enten et ja eller et nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det flere saker. For i den jeg tenkte på, gikk klasse 1 i ring for seg selv, ganske langt unna Eliteringen faktisk, og alt annet var ferdig. Og eneste eliteutøverne som var igjen, var tisper faktisk... Så enten bør det være likt for alle (ingen får delta uansett), ellers så skal de ikke gjøre forskjell på de kjente og ukjente førerne (beklager at jeg ikke tillegger de å være mer upartisk...), men ta kun forholdene i betraktning.

Men det er alltids lov å spørre. Man får jo enten et ja eller et nei...

Ja jeg er helt enig med deg. Det må være likt for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått.. tispa mi har IKKE løpetid. Ihvertfall ikke foreløpig, og hvis du hadde lest resten av tråden så hadde du kanskje fått det med deg at hvis hun enten har løpetid innen den helgen, eller lukter veeeldig godt så kommer jeg ikke til å starte.

Det har da overhodet ingenting å si om hun "lukter godt" ? Hun kan lukte så godt hun bare vil, hun, om hun ikke blør så har hun pr def ikke løpetid og kan starte. Jeg hadde ei tispe som lukta godt bestandig, jeg. Hannhundene var faktisk mer interessert i henne enn den andre tispa mi, selv om den andre hadde løpetid. Skulle jeg ha holdt den hunden borte fra konkurranser for alltid, da, bare fordi hun lukta godt ?

Og som sagt så tenker jeg uansett å ha henne innom til "sjekk" hos mamma's hannhund for å se om han reagerer veldig på henne, dette er hvis hun enda ikke har begynt å blø.

Jeg synes ikke du skal ta turen innom din mors hannhund for å "sjekke". Det er bare tull og tøys... Hva om han reagerer men din hund likevel ikke blør ? Det blir liksom ikke det samme å la en hund stikke snuten opp i ræva på din hund og å bare ha hunden med på et lp-stevne der ingen hannhunder har noe med å stikke snuten i ræva på henne. Slutt nå å lag problemer for deg selv. Gjør det så enkelt som å tren og gjør alt som normalt fram til stevnet. På stevnedagen tar du en bomullsdott i rumpa på henne og ser om du får blod på den. Gjør du ikke det, starter du i konkurransen med den største selvfølgelighet og beste samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Slutt nå å lag problemer for deg selv. Gjør det så enkelt som å tren og gjør alt som normalt fram til stevnet. På stevnedagen tar du en bomullsdott i rumpa på henne og ser om du får blod på den. Gjør du ikke det, starter du i konkurransen med den største selvfølgelighet og beste samvittighet.

AMEN!!

Har ikke hunden løpetid så har hun ikke løpetid og du kan starte med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. jeg må bare si at jeg foretrekker at folk leser tråden før de kommer med merkelige kommentarer.

Skal du syte om at andre ikke leser det du skriver, burde du muligens vurdere å lese det du kommenterer selv. Det er 14 stevner fra januar til mai, ikke i mai. Det finner du og ut om du gidder å gå inn på NKKs terminliste.

Da er det flere saker. For i den jeg tenkte på, gikk klasse 1 i ring for seg selv, ganske langt unna Eliteringen faktisk, og alt annet var ferdig. Og eneste eliteutøverne som var igjen, var tisper faktisk... Så enten bør det være likt for alle (ingen får delta uansett), ellers så skal de ikke gjøre forskjell på de kjente og ukjente førerne (beklager at jeg ikke tillegger de å være mer upartisk...), men ta kun forholdene i betraktning.

Det er mulig jeg er skikkelig teit nå, men er du sikker på at det var en offisiell bedømming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge eier var det det ja.

Merkelig at en arrangør tillater det egentlig, siden det står klart og tydelig i regelverket hvordan løpetisper skal håndteres. I bruks er det jo annerledes og det er opp til klubben om den tillater løpetisper å starte eller ikke, men i lp-regelverket er det jo ikke rom for vurdering engang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at en arrangør tillater det egentlig, siden det står klart og tydelig i regelverket hvordan løpetisper skal håndteres. I bruks er det jo annerledes og det er opp til klubben om den tillater løpetisper å starte eller ikke, men i lp-regelverket er det jo ikke rom for vurdering engang ?

Akkrurat det kan ikke jeg svare på, siden jeg hverken var dommer eller arrangør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du syte om at andre ikke leser det du skriver, burde du muligens vurdere å lese det du kommenterer selv. Det er 14 stevner fra januar til mai, ikke i mai. Det finner du og ut om du gidder å gå inn på NKKs terminliste.

Det er mulig jeg er skikkelig teit nå, men er du sikker på at det var en offisiell bedømming?

Ja det skjønner jeg jo.. men det er liksom ikke før mars at stevnene begynner å svirre på. Men hvis du ikke skjønner at jeg syntes det er surt å gå glipp av dette stevnet hvis hun får løpetid så får det bare være sånn.

Og tråden var bare laget for å spørre om akkurat dette, mest med tanke på refusjon hvis jeg ikke får startet.

Tenk hvis dette liksom er det stevnet jeg får opprykk til kl.2.. da må jeg jo trene et annet program fram til januar/mars eller når jeg velger å starte neste gang. Men hvis jeg derimot ikke får startet, så vet jeg jo aldri?

Jaja, selvfølgelig kan jeg allerede nå begynne å trene momenter fra kl.2 (noe jeg forresten gjør).. men det er ikke poenget.

PS. Har vært inne på NKKs terminliste.. men igjen, det sure er at de neste stevnene er lenge til. Ikke at jeg har dårlig tid, MEN det er sure penger også er det surt å ikke få startet når man blant annet har gledet seg.. og neste stevne er et stykke unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skjønner jeg jo.. men det er liksom ikke før mars at stevnene begynner å svirre på. Men hvis du ikke skjønner at jeg syntes det er surt å gå glipp av dette stevnet hvis hun får løpetid så får det bare være sånn.

Og tråden var bare laget for å spørre om akkurat dette, mest med tanke på refusjon hvis jeg ikke får startet.

Tenk hvis dette liksom er det stevnet jeg får opprykk til kl.2.. da må jeg jo trene et annet program fram til januar/mars eller når jeg velger å starte neste gang. Men hvis jeg derimot ikke får startet, så vet jeg jo aldri?

Jaja, selvfølgelig kan jeg allerede nå begynne å trene momenter fra kl.2 (noe jeg forresten gjør).. men det er ikke poenget.

PS. Har vært inne på NKKs terminliste.. men igjen, det sure er at de neste stevnene er lenge til. Ikke at jeg har dårlig tid, MEN det er sure penger også er det surt å ikke få startet når man blant annet har gledet seg.. og neste stevne er et stykke unna!

Hvis du ikke får startet så vet du jo at du må trene på klasse 1-øvelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...