Gå til innhold
Hundesonen.no

Mindre befolkede lysløper i Oslo?


Benedicte

Recommended Posts

Er det noen som vet om lysløyper i Oslo-Lillestrøm området som ikke er populære, og hvor man kan ha hundene løs? Vi har skiløype like ved, men enten kan jeg velge å gå langt og få fremmede hunder, unger og klønete voksne i veien hele tiden, eller velge den korte løypen, men som bare er på noen kilometer, og få gå noenlunde alene....

Hvor kan man gå langt og allikevel ha løypen for seg selv? Om det er mulig :)

Har et spørsmål angående skiene mine også. Har fått nye ski i gave, men disse er det stålkanter på. Finnes det noen beskyttelse man kan ta på kanten av disse, helst foran, i tilfelle jeg skulle være uheldig å kjøre på en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går lysløypene der nede veeeldig sentralt eller?

Her går lysløypene sentralt, slik at de skal være lett tilgjengelige for de som bor i byen. Men de går jo slik at man har milevis med mark på begge sider som regel, selv om det er myyye skog. Men det jeg skulle si var at her går det mye mindre stier fra lysløypene og videre inn i marka. Jeg bruker å velge stiene når det ikke er ALT for mye snø (Emma er jo så kortbeint stakkars, ikke laget for slikt vær) og det bruker å gjøre susen.

Ang. stålkantene på skiene, så håper jeg bare du får noen gode svar! Har hørt mange skrekkhistorier om ski med stålkanter og hunder. :/ Skulle til å anbefale teip, men det må vel bare bli kluss...? Kanskje du kunne hørt med noen sportsbutikker om det er noen som kanskje har noen tips. Eventuelt høre med folk som går en del på ski med hund, og kanskje hundekjørere? De er veldig flinke på slike "McGyver-løsninger" :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stålkanter ja. Jeg bruker alltid ski med stålkanter når jeg går på ski. Men jeg går kun i områder uten oppkjørte løyper, hvor det er bratt og man må tråkke spor selv. Fungerer dårlig med ski uten stålkanter der. Jeg har dog klart å kutte opp hund med skarpe stålkanter... Det var snakk om helt nye ski, og de kantene var virkelig skarpe! Når skiene har blitt litt slitte(og stålkantene ikke fullt så skarpe) så skal det jo litt mer til før det blir skade, men jeg ville vært veldig veldig forsiktig med de nye skiene og hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært på fjelltur hvor hunden døde pga skadene fra stålkantene så kommer jeg aldri til å kjøpe ski med stålkanter igjen. Det var "heldigvis" ikke mine ski som skadet hunden, men alikavel. Uhell skjer selv om man passer på selv, plutselig kommer hunden bakfra og skjærer seg selv opp på stillestående ski...

Om du skal gå med stålkanter så vil jeg ikke anbefale deg å slipe de ned, kuttene blir ofte mye styggere med slipte kanter enn med skarpe fine kanter (=rent kutt). Du får heller ha et godt langt bånd, passe på at bikkja bestandig er forran deg slik at du har noenlunde kontroll og heller ofre deg selv i fall om du må for å unngå hunden.

Selv bruker jeg fjellski med harde kanter (uten stålkanter) og det fungerer fint fint for min del når jeg tråkker meg i vei oppover fjellet utenfor løype og med pulk på. Jeg får heller slite litt mer om det skulle være nødvendig. Sambo, som mente at han hadde stålkontroll på skiene og ikke klarer seg uten fjellski med stålkanter skal nå kjøpe seg fjellski uten stålkanter. Hans egen hund har fått seg noen kutt (ikke dype heldigvis) de siste to årene og han har plutselig innsett at han ikke har 100 prosent kontroll over seg og bikkja hele tiden, kanskje spesielt ikke den sistnevnte.

Jeg hadde stålkanter når jeg hadde fuglehund som omtrendt aldri var nær meg på skiturene. Hun flakset løs i skogen "et sted". Etter å ha fått mer nærtgående hunder, og sett skadene det kan gi (både som kvasse og ikke minst som slitte) så har jeg fått litt angst for de kantene...

Bare en liten utblåsing fra meg... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i et par lysløyper som hele tiden ender ut i befolket område, og jeg vil helst ikke det. Ellers er lysløypen ved meg veldig populær - men jeg vil helst stå for meg selv som sagt. Og det er problemet :twisted:

Angående stålkanter, så har flere jeg kjenner kjørt på hund, og den ene fikk kuttet en stor pulsåre. Jeg har alltid med meg førstehjelpssaker på skitur, uansett om jeg har stålkanter eller ikke. Fikk disse med stålkanter i fjor, og de kunne ikke byttes. Det er skikkelig dyre, gode ski som jeg fikk av min far i gave, så jeg vil jo veldig gjerne bruke de. Tidligere har jeg lånt ski av Amanda, men vil jo ikke være avhengig av det. Derfor er det et lite dilemma, og har enda ikke turt å bruke de før jeg finner noe jeg kan ha rundt kanten evt. Men hva om jeg bruker potesokker på hundene? Vil ikke det kunne være en løsning? Vet ikke hvor mye potesokker kan beskytte, men om jeg bruker noen av god kvalitet og tykkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i et par lysløyper som hele tiden ender ut i befolket område, og jeg vil helst ikke det. Ellers er lysløypen ved meg veldig populær - men jeg vil helst stå for meg selv som sagt. Og det er problemet :twisted:

Angående stålkanter, så har flere jeg kjenner kjørt på hund, og den ene fikk kuttet en stor pulsåre. Jeg har alltid med meg førstehjelpssaker på skitur, uansett om jeg har stålkanter eller ikke. Fikk disse med stålkanter i fjor, og de kunne ikke byttes. Det er skikkelig dyre, gode ski som jeg fikk av min far i gave, så jeg vil jo veldig gjerne bruke de. Tidligere har jeg lånt ski av Amanda, men vil jo ikke være avhengig av det. Derfor er det et lite dilemma, og har enda ikke turt å bruke de før jeg finner noe jeg kan ha rundt kanten evt. Men hva om jeg bruker potesokker på hundene? Vil ikke det kunne være en løsning? Vet ikke hvor mye potesokker kan beskytte, men om jeg bruker noen av god kvalitet og tykkelse?

Og med lengde på, litt oppover "leggen" på hunden gjerne. Har sett noen slike, og de burde da hjelpe litt??

Hvis du da filer ned kantene på skiene pittelitt, så de ikke er sylskarpe, så burde vel potesokkene ta det værste? Man kan jo eventuelt bruke noe slags støtte eller vanlig-bandasje utenpå potesokkene og leggene til hunden? Slik blå selvklepende greier kanskje.. Eller en enkel hvit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i et par lysløyper som hele tiden ender ut i befolket område, og jeg vil helst ikke det. Ellers er lysløypen ved meg veldig populær - men jeg vil helst stå for meg selv som sagt. Og det er problemet :twisted:

Angående stålkanter, så har flere jeg kjenner kjørt på hund, og den ene fikk kuttet en stor pulsåre. Jeg har alltid med meg førstehjelpssaker på skitur, uansett om jeg har stålkanter eller ikke. Fikk disse med stålkanter i fjor, og de kunne ikke byttes. Det er skikkelig dyre, gode ski som jeg fikk av min far i gave, så jeg vil jo veldig gjerne bruke de. Tidligere har jeg lånt ski av Amanda, men vil jo ikke være avhengig av det. Derfor er det et lite dilemma, og har enda ikke turt å bruke de før jeg finner noe jeg kan ha rundt kanten evt. Men hva om jeg bruker potesokker på hundene? Vil ikke det kunne være en løsning? Vet ikke hvor mye potesokker kan beskytte, men om jeg bruker noen av god kvalitet og tykkelse?

Skaresokker i såfall, gjerne i litt tykt stoff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...