Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv drepte hund - igjen!


ipadda

Recommended Posts

Jada...

Jeg er også så fryktelig, fryktelig, fryktelig glad i hunden min, har et utrolig forhold til henne, og i dag skal vi nok leke på E18, det blir så bra :) Og når hun blir påkjørt skal jeg hyle og skrike og kontakte media fordi jeg var jo så fryktelig, fryktelig, fryktelig glad i hunden min og kan ikke fatte at noe så forferdelig kunne skje med den, jeg slapp den jo bare så den skulle få løpe på veien med alle bilene...

Vedkommende kan si hva han vil, men hvor glad er du i hunden din når du bevisst slipper den ut av syne, og lenge (med tanke på graden av skade på hunden, dette har ikke skjedd på 2 min.), i et område du VET det er ulv i? :) Må være lov å tenke litt da.... Er du glad i hunden din prøver du å beskytte den fra fare, ikke la den løpe rett i den.

Noen ganger kan man begynne å tenke at om dette er ihuga ulvemotstandere, hva om de selv skaper disse situasjonene så de får så mye negativ omtale om ulven som mulig, så de mer og mer får folket på sin side, og får tatt ulven til slutt. Det å "ofre noen hunder for en god sak" er vel ikke utenkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Sånne kjøtthuer med børse sku få jaktlisensen inndratt med umiddelbar virkning og politiameldelse for dyremishandling. Her VET de at det går ulv! Oså kommer attpåtil NKK med hovedstyreleder ut mot ulv i form av å alliere seg med landets rovdyrmotstandere og attpåtil benytter sin posisjon til å spre sin propaganda i hundesport. Sørgelige greier.

Mon tro om jeg får medlidenhet hvis jeg drar til Langedrag og slipper bikkja mi inn i ulveinnhengninga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får null medlidenhet av meg. Om man vet det er ulv i området og man er så redd for hunden sin, da bruker man den som bandhund.

Dette blir rett og slett for dumt, samtidig så vet man jo at det er endel elghunder som blir skadet av elgen under jakten. Men det er vel ikke så farlig da man faktisk kan skyte elgen som resultat.

Jeg har ikke noe imot jakt, men jeg syns det er sørgelig at jegeren benytter muligheten til slik propoganda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse hendelsene skjer ikke så langt unna meg, jeg er sikkert nevrotisk, men det gjør at jeg er mer restriktiv med hvor jeg slipper Kahlo. Min hund skal ikke være den neste som blir avbildet i vg med opprevet mage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dette med ulv.

Fyttigrisen å kjedelig det hadde vært om det hadde vært ulv her jeg bor. Da måtte jeg ha hunden i bånd hver gang jeg skulle ut på tur.

Og hvis jeg skulle være så uheldig at den ble spist opp, får jeg høre hvilken tulling jeg er, og at jeg sikkert gjorde det med vilje!

Jeg er ikke imot ulv, og Norge har et ansvar for å ta vare på denne fantastiske arten. Men hvis man blir fanatisk den ene eller andre veien så kommer man ihvertfall ikke nærmere noen løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttigrisen å kjedelig det hadde vært om det hadde vært ulv her jeg bor. Da måtte jeg ha hunden i bånd hver gang jeg skulle ut på tur.

Og hvis jeg skulle være så uheldig at den ble spist opp, får jeg høre hvilken tulling jeg er, og at jeg sikkert gjorde det med vilje!

Det er ikke det å ha hunden løs som er saken, det er det å la den fly for alle vinder og langt utenfor synsfeltet til fører. Jeg hadde ikke vært redd for å ha hunden min løs i ulveterreng, da det å ha hund løs for meg betyr å ha henne i umiddelbar nærhet og alltid innen synsfelt, dvs nesten samme som i flexiline.

Det blir det samme som å si at man aldri kan ha hunden løs i trafikert område, fordi den kan bli overkjørt. Men det å hunden løs, under kontroll, er helt fint, men å slippe den ut og la den fly alene sier seg selv er mindre trygt. Hvorfor forstår man forskjellen på dette når det gjelder biler/trafikk, men ikke når det gjelder ulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Vanskelig dette med ulv.

Fyttigrisen å kjedelig det hadde vært om det hadde vært ulv her jeg bor. Da måtte jeg ha hunden i bånd hver gang jeg skulle ut på tur.

Og hvis jeg skulle være så uheldig at den ble spist opp, får jeg høre hvilken tulling jeg er, og at jeg sikkert gjorde det med vilje!

Nå pleier vel heller ikke vanlige folk, inkludert meg selv å slippe bikkja løs over alle hauger uten kontroll med peiler på den for å vite hvor i verden den befinner seg? Det er ikke uvanlig at folk med hund treffer på ulv ulven er mennesky og forsvinner så fort den kjenner ferten av mennesker, det ligger i dens natur å være redd oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han vært glad i hunden sin hadde han ikke latt den løpe så langt unna i et område hvor han vet det er ulv! Også skal han løpe å syte til vg etterpå! Ulven løper om det er mennesker i nærheten og tar ikke hunder, selv om de løper løs, så lenge de er med eierene sine. Dette er ene og alene denne mannen sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dette med ulv.

Fyttigrisen å kjedelig det hadde vært om det hadde vært ulv her jeg bor. Da måtte jeg ha hunden i bånd hver gang jeg skulle ut på tur.

Og hvis jeg skulle være så uheldig at den ble spist opp, får jeg høre hvilken tulling jeg er, og at jeg sikkert gjorde det med vilje!

Jeg er ikke imot ulv, og Norge har et ansvar for å ta vare på denne fantastiske arten. Men hvis man blir fanatisk den ene eller andre veien så kommer man ihvertfall ikke nærmere noen løsning...

Godt sagt!

--

Skal man måtte begrense jakten her i landet, hvilket er en del av norsk naturforvaltning? Nettopp fordi man er redd for at jakthundene skal bli spist av ulv? Det er nok av vilt som forsyner seg av våre ressurser (eksempelvis her hvor jeg bor, taper enkelte bønder opp til flere hundretusen i året, grunnet hjortebeite på markene her) og det å jakte på disse er viktig for å holde bestandene på et akseptabelt nivå (nei, jeg snakker da ikke om den utrydningstruede rypa, som jeg overhodet ikke ser noen nødvendighet å jakte på!). Dersom folk begynner å vegre seg for å jakte med hund, så er veien kort til en del kjedelige problemstillinger innenfor landbruket. Jeg mener det er viktig at man ikke glemmer det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt!

--

Skal man måtte begrense jakten her i landet, hvilket er en del av norsk naturforvaltning? Nettopp fordi man er redd for at jakthundene skal bli spist av ulv? Det er nok av vilt som forsyner seg av våre ressurser (eksempelvis her hvor jeg bor, taper enkelte bønder opp til flere hundretusen i året, grunnet hjortebeite på markene her) og det å jakte på disse er viktig for å holde bestandene på et akseptabelt nivå (nei, jeg snakker da ikke om den utrydningstruede rypa, som jeg overhodet ikke ser noen nødvendighet å jakte på!). Dersom folk begynner å vegre seg for å jakte med hund, så er veien kort til en del kjedelige problemstillinger innenfor landbruket. Jeg mener det er viktig at man ikke glemmer det!

Hvis man er redd for overbefolkning av byttedyr, så bør man kanskje øke rovdyrbestanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er redd for overbefolkning av byttedyr, så bør man kanskje øke rovdyrbestanden?

Jeg kan ikke se annet enn at det vil bare forårsake enda mer problemer for landbruksindustrien. Å innføre mer rovdyr for å holde nede bestandene av hjort og elg, for eksempel, tror jeg ikke er noen god ide, rett og slett. Det er ikke bare å sette ut en ulv i skogen og si; "denne høsten skal du ut og knerte 20 hjorter, forstått?". Det er ikke sånn tingene fungerer, viltet går ikke på autopilot til vår fordel, selv om det hadde vært veldig fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada...

Jeg er også så fryktelig, fryktelig, fryktelig glad i hunden min, har et utrolig forhold til henne, og i dag skal vi nok leke på E18, det blir så bra :) Og når hun blir påkjørt skal jeg hyle og skrike og kontakte media fordi jeg var jo så fryktelig, fryktelig, fryktelig glad i hunden min og kan ikke fatte at noe så forferdelig kunne skje med den, jeg slapp den jo bare så den skulle få løpe på veien med alle bilene...

Vedkommende kan si hva han vil, men hvor glad er du i hunden din når du bevisst slipper den ut av syne, og lenge (med tanke på graden av skade på hunden, dette har ikke skjedd på 2 min.), i et område du VET det er ulv i? :) Må være lov å tenke litt da.... Er du glad i hunden din prøver du å beskytte den fra fare, ikke la den løpe rett i den.

Noen ganger kan man begynne å tenke at om dette er ihuga ulvemotstandere, hva om de selv skaper disse situasjonene så de får så mye negativ omtale om ulven som mulig, så de mer og mer får folket på sin side, og får tatt ulven til slutt. Det å "ofre noen hunder for en god sak" er vel ikke utenkelig...

Veldig godt sakt!

Det er elg i flere ulvefri områder. De som absolutt vil jakte med hund, kan jo gå der? Det er faktisk ikke alle som bruker hund under jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elg i flere ulvefri områder. De som absolutt vil jakte med hund, kan jo gå der? Det er faktisk ikke alle som bruker hund under jakten.

Men jeg kan se for meg at det er betydelig færre som motiveres til å jakte, hvis man ikke kan ha med seg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan se for meg at det er betydelig færre som motiveres til å jakte, hvis man ikke kan ha med seg hund.

Da er ikke interessen høy nok, og da kan de fint bare holde seg vekke :) Hvis/når det er så mye elg, så er det jo ikke noe problem å finne de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg kan ikke se annet enn at det vil bare forårsake enda mer problemer for landbruksindustrien. Å innføre mer rovdyr for å holde nede bestandene av hjort og elg, for eksempel, tror jeg ikke er noen god ide, rett og slett. Det er ikke bare å sette ut en ulv i skogen og si; "denne høsten skal du ut og knerte 20 hjorter, forstått?". Det er ikke sånn tingene fungerer, viltet går ikke på autopilot til vår fordel, selv om det hadde vært veldig fint...

Nei, men de lever faktisk av å spise disse dyra så da tilser all sunn fornuft at flere rovdyr vil fortære flere byttedyr sant? en helt annen essensiell sak som jegerne helt glemmer i sin egen selvhøytidelighet er at de selv er ubrukelige jegere i forhold til f.eks ulv som systematisk tar ut skadde og svake dyr noe mennesker ikke er i stand til, de skyter jo alt som rører seg innen for siktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en jeger igår jeg,og han presterte å si at det var blitt veldig mye mindre elg i områdene ved svenskegrensa(Kongsvingertraktene). Fordi ulven hadde tatt alt for mange :ahappy: .... ikke skal de spise sau,og de skal neimen ikke få spise elg heller.

Att mye elg ble ihjelkjørt av tog/bil bare blåste han av.... slå den :twisted::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter vel ikke be folk prøve noe som helst,for de vil heller ha hunden løs og syte over at den blir drept etterpå...

Som sagt før,trist for hundene som blir utsatt for ulvedrap,men ingen sympati til eier,kun hund.

Når det gjelder denne eieren,med fler; Selvfølgelig er eierne døve!alle hundene ble selvsagt drept bare noen meter fra ,helt musetille,på en brøkdels sekund så hadde ulvekjeften gjort alt sammen...

*ironi*

Finner det ganske utrolig at dem som har hund står på sin rett "JEG må få ha MIN hund løs" mens de skal nekte ulven og få gå i sin egen skog...Jeg snur på det og sier; Ulven må få,så får du få ha hunden din løs et annet sted.

Skammelig at folk som har hund tenker på den måten..."Jeg må få,hunden min må få"

*Snøft*

Dere må ingenting.Vær fornøyd dere har en hund som er snill og grei,og pass på den vel!

Kjøp en sykkel og sykle med hunden,eller hopp i bilen og kjør til et oversiktelig trygt område og la den rase fra seg..

Det måtte vi når bodde midt i byen...Eller uansett for den del.Kjører langt ,tar ferjer og styr den dag i dag for at hundene skal få glede av og kose seg på ulike områder.

Kan ikke bare ta oss til rette på alle steder og forvente at resten av verden skal stoppe opp og innrette seg!

Hvis hundene må noe som helst så er det vårt ansvar og gi dem den gleden i trygge omgivelser...

Hvis det og ha hund,og gi hunden et got liv betyr at ulven ikke kan få være der den er fordi vi må det ene og det andre hele tiden så er det jo ikke tvil om hvem som har feil...

Har forresten bodd i Varmland,og gått turer i mange skoger rundt overalt,uten og få spiste hunder...1 år med tur i skogen nesten hver eneste dag,med unntak av sykdom eller ekstremt utrivelig vær.Ikke noe problem det...

Burdte jo blitt spist opp alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de lever faktisk av å spise disse dyra så da tilser all sunn fornuft at flere rovdyr vil fortære flere byttedyr sant? en helt annen essensiell sak som jegerne helt glemmer i sin egen selvhøytidelighet er at de selv er ubrukelige jegere i forhold til f.eks ulv som systematisk tar ut skadde og svake dyr noe mennesker ikke er i stand til, de skyter jo alt som rører seg innen for siktet..

Dårlig gjort å ta alle under en kam. Jeg kjenner faktisk ingen jegere som tenker slik. I jaktlaget her har de latt mange elger gå fordi de ikke var riktige dyr å ta ut av elgestammen. De velger også å ikke skyte ut hele kvota om de mener det er mindre elg enn myndighetene tror. Jeg er ikke sikker på om du har et realistisk bilde av hvordan det faktisk foregår. Jegerne har blitt mye mer bevisst på å ikke skyte ut de største og sterkeste dyra enn de var før i tiden...

Som sagt jeg er ikke imot ulv. Men jeg synes det blir feil å angripe jegere og bønder som synes det er vanskelig å leve i områder med ulv. Å komme med dumme kommentarer om hvor dumme andre er gjør oss fryktelig lite konstruktive. Ikke mange her som virker løsningsorienterte.

Jeg er uenig med de som sier vi må kvitte oss med ulven. Men jeg er uenig med mange av dere som virker som om dere vil kvitte dere med alle som bor i rovdyrområder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes elgjakt i seg selv er triste greier jeg.. Ikke pga jakten selv, men jeg er vokst opp på landet og har sett altfor mange jakthunder (særlig elghunder) som står i en hundegård eller bundet i kjetting hele året igjennom, og når jakta kommer så forventer de store prestasjoner av hunden.. og jager den ikke bra nok, nei da er det en kule i hodet.... FY FADER... Snakk om hundehold... :twisted::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, egentlig. Så vidt jeg veit er elgjakt en av de jaktformene som faktisk er mulig med båndhunder, det er vel også en "egen" jaktform, å bruke båndhund? Da er det fullt mulig å jakte elg med hund uten å sette bikkja i livsfare..

En annen ting er jo at man aldri hører et knyst om de hundene som blir sparket ihjel av ELGEN når den er løshund på elgjakt. Det skjer det og. Da hører man aldri noe om å utrydde noen morderiske elger.. Vi hører ikke stort om de jakthundene som drukner i myra heller, eller omkommer i andre ulykker. Da er det ikke så tragisk å miste jakthunden sin, da er det en kalkulert risk da..

Omtrent som når bønder gråter sine øyne såre fordi de har mista noen sau til et ondt og grusomt rovdyr, sant? Glem det at det som dreper flest sau på utmarksbeite er ulykker og sykdommer, det er også en kalkulert risk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...