Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder forurenser like mye som biler


Aina&Kaizer

Recommended Posts

Jeg klarer ikke helt og forstå hvordan de har funnet ut dette... Hva har de tenkt at løsningen på dette er da? Utrydde alle kjæledyr som ikke kan spises?

De to professorene, som spesialiser seg i hvordan mennesker kan leve mer bærekraftig, mener kjæledyreiere bør bytte katter og hunder for dyr som kan spises.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvorfor, jeg vet hvorfor! Det er fordi vi plukker opp bajsen! Dersom den hadde fått ligge så ville det virket som gjødsel og deres såkalte "fotavtrykk" i klimasammenheng hadde være myyyye mindre!

*flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt og forstå hvordan de har funnet ut dette... Hva har de tenkt at løsningen på dette er da? Utrydde alle kjæledyr som ikke kan spises?

Ja ved å utrydde uspislige kjæledyr, så kan folk spise mere kjøtt, og da slipper bonden å slakte buskapen sin. Jeg tror disse forskerene har jobbet på bestilling av bønder og bilprodusenter. Men om vi spiser mere frukt og grønt, så kan heller kjæledyrene våre få den kua og da bør jo alt bli bra igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha ha, så den her jeg også. Det kan så være om bikkja forurenser like mye som en bil (hvilket jeg betviler ganske sterkt...), men det man tjener på naturopplevelser og psykisk helse tror jeg glatt veier opp for forurensingen kontra en bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ved å utrydde uspislige kjæledyr, så kan folk spise mere kjøtt, og da slipper bonden å slakte buskapen sin. Jeg tror disse forskerene har jobbet på bestilling av bønder og bilprodusenter. Men om vi spiser mere frukt og grønt, så kan heller kjæledyrene våre få den kua og da bør jo alt bli bra igjen:)

Det ville jo vært det beste. :ahappy:

ha ha, så den her jeg også. Det kan så være om bikkja forurenser like mye som en bil (hvilket jeg betviler ganske sterkt...), men det man tjener på naturopplevelser og psykisk helse tror jeg glatt veier opp for forurensingen kontra en bil...

Pluss at en del av bikkjene faktisk blir brukt til nyttige ting for oss (førerhunder, redningshunder, narkotikahunder, politihunder...). Det eneste bilene gjør for oss er å flytte oss fra A til B, men det funker ofte med kollektivtrafikk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker sånn. :ahappy: Alt for at vi skal få kjøre bil så mye vi vil...

Ja... :banana:

Ja ved å utrydde uspislige kjæledyr, så kan folk spise mere kjøtt, og da slipper bonden å slakte buskapen sin. Jeg tror disse forskerene har jobbet på bestilling av bønder og bilprodusenter. Men om vi spiser mere frukt og grønt, så kan heller kjæledyrene våre få den kua og da bør jo alt bli bra igjen:)

Nettopp. Virker litt slikt. Hadde heller gått helt grønt enn å kvitte meg med bikkja fordi vi begge spiser kjøtt... :)

Hvor mye forurenser vi mennesker da? "Bytt ut alle mennesker med mennesker som er spiselige og som selv ikke spiser kjøtt. Vegetanere beware!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da være ulike grader av dette... Hva er f.eks forskjellen mellom hunder som spiser "ferdigmat" ala tørrfôr, skipet over halve jorda kontra hunder som spiser rått, produsert i nærheten?

Hunder kan nyttegjøre seg deler av dyra vi ikke helst vil ha, som vom, sener, annen innmat, skråget osv. Om man lager hundemat hovedsakelig på slakteavfall vil ikke hundene bruke ressurser vi egentlig ville brukt, og om man i tillegg produserer maten lokalt, med så lite prosessering som mulig, blir det lite forurensning i produksjon og transport.

Man kan jo også ha små hunder, eller ikke ha hunder større enn de trenger være ( sier hun som har en 4kg-hund :ahappy: )

Bare noen tanker :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette dette veeeeeeldig på spissen:

Hmm mulig at hunden forurrenser, men hva med dinosaurene da? De la jo ikke fra seg rent lite heller når de måtte på do :ahappy: Ikke feis de så lite heller tenker jeg. I hvertfall ikke de største.

Bare venter på at de kommer med at menneskenes egen bajs og fis forurrenser jeg. Vil det noen gang skje? :banana:

(sorry kunne ikke dy meg med en kjedelig og sarkastisk kommentar nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankegangen bak denne forurensninger er egentlig ikke feil, for en ku produserer metangass og det er ødleggende for osonlaget. Det produseres mange kuer for å dekke dagens behov for kjøtt og det spises mere kjøtt en kroppen har behov for. Og siden de produseres så mange kuer, så må man hugge ned skog for å produsere mat til kua. Og en ku spiser ikke lite mat i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om hundene ikke "produserer" flere kuer, de bare bruker overskuddet/avfallet på de kuene vi mennesker produserer for eget bruk, da forurenser ikke hundene egentlig. De bare bruker en overskuddsressurs som ellers ville gått til spille.

Jeg er helt med på dette med å kutte ned på mengden kjøtt i kostholdet for de befolkningsgruppene med høyest kjøttforbruk, bl.a., men det er jo en helt annen diskusjon... :)

Selv fôrer jeg den bittelille hunden min på ca 60-70% V&H (som er norskprodusert av slakteavfall hovedsaklig) og 30-40% (20-30g/dag) tørrfôr, og mener det er en fin løsning. Om flesteparten av hundene gikk på lokalprodusert ferskfôr ville nok det hele sett anderledes ut.

Når hundene så fint kan leve av slakteavfall og andre biprodukter i menneskemat-produksjon ser jeg ikke poenget med å produsere dyrt tørrfôr av "høykvalitetsråvarer" som det så fint står på sekkene. "Rent kjøtt" er ikke et kvalitetsstempel, som jeg ser det, på en hundefôrsekk. Det lyser "idiotisk ressursbruk" for meg. Det må da være nok av avfall/biprodukter i menneskematproduksjon i massevis for å lage hundefôr av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er kjæledyrene som produserer flere kuer og griser, jeg tror det er vi mennesker som gjør det i og med at vi øker kjøttforbruket vårt år for år. Folk spiser rett og slett flere biffer i dag. Og jeg tror at dyrenes tørrfor er basert på avfallsprodukter av menneskematen. Helt klart at kortreist mat er til det beste for vår klode, men det gir meg ingen lyst til å fore på Labb for å si det slikt. Nå er det snart jul og tid for ribbe, det brukes å settes søkelys på hvor mange griser som går med til vår julefeiring, og det slaktes uten tvil flere gris i år en i fjor eller året før der og så videre, og man kan jo lure på hvorfor det. Vi er ikke så mange flere folk i norge i år, men muligheten er til stede for at ribba vi kjøper i år, er større en i fjor og året før. Griser produserer også metangass som er skadlig for osonlaget, er ikke bare kuer. Så kanskje flere burde sette kylling på menyen fram til den begynner å produsere farlige gasser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er kjæledyrene som produserer flere kuer og griser, jeg tror det er vi mennesker som gjør det i og med at vi øker kjøttforbruket vårt år for år. Folk spiser rett og slett flere biffer i dag. Og jeg tror at dyrenes tørrfor er basert på avfallsprodukter av menneskematen. Helt klart at kortreist mat er til det beste for vår klode, men det gir meg ingen lyst til å fore på Labb for å si det slikt. Nå er det snart jul og tid for ribbe, det brukes å settes søkelys på hvor mange griser som går med til vår julefeiring, og det slaktes uten tvil flere gris i år en i fjor eller året før der og så videre, og man kan jo lure på hvorfor det. Vi er ikke så mange flere folk i norge i år, men muligheten er til stede for at ribba vi kjøper i år, er større en i fjor og året før. Griser produserer også metangass som er skadlig for osonlaget, er ikke bare kuer. Så kanskje flere burde sette kylling på menyen fram til den begynner å produsere farlige gasser:)

Men nå var det at hunder forurenser fordi de spiser kjøtt som var tema, ikke at vi mennesker spiser mer og mer kjøtt. Dettte problemet med menneskers overforbruk av ressurser er en helt annen diskusjon (som muligens ikke passer her?).

Det er langt fra bare Labb man kan fôre på som er kortreist mat. Dessuten er også labb prosessert mat, som bruker mer ressurser i produksjon enn ferskfôr.

Det jeg mener er altså at hunder trenger ikke forurense stort om man nyttegjør seg av avfall/biprodukter til deres fôr, samt produserer det lokalt og foredler det minst mulig (ferskfôr i stedenfor tørrfôr). Så hundehold i seg selv er ikke et problem, men måten det gjøres på i dag bør kanskje settes litt i søkelyset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå var det at hunder forurenser fordi de spiser kjøtt som var tema, ikke at vi mennesker spiser mer og mer kjøtt. Dettte problemet med menneskers overforbruk av ressurser er en helt annen diskusjon (som muligens ikke passer her?).

Det går på, at jeg ikke tror på, at det er våre kjæledyr som spiser kuer og griser, derfor hentydning til menneskets overforbruk. Dyremat er nok laget mest av restavfall etter våre etegilder. Og vi har ikke så mange tørrfor merker her til lands og derfor valgte jeg å bruke Labb som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kina forurenser de mest..kanskje derfor de spiser hund?Usj...

JEg har vanskelig for å ta sånne artikler seriøst..selv om de nok har rett i mye,så blir det for dumt og påstå at hunden utgjør noen trussel for miljøet..ahhah...Hunden er bare en liten del av resten,som elefantene,flodhestene,bøfler,tamdyr generelt(ku,gris)osv.Lista er lang som et vondt år,så hvorfor hunden blir zooma inn her kan jeg ikke begripe...Må være noen hundehatere de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...