Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian shepherd


Blongo

Recommended Posts

Dere med en Aussie.. Kan ikke dere fortelle om en typisk dag

i heimen?

Hvor lange turer går dere, hvor mye hjerne trim osv.

Kan en Aussie bo i en blokk leilighet i Oslo? eller vil den bli rett og slett gal :)

Jeg er absolutt ikke den beste til å fortelle om sånn... Men vil bare svare på det siste. Ja, en aussie kan fint bo i en leilighet i Oslo OM den får nok å bry hodet sitt på ellers :)

Ellers ser nok jeg at om Bridie ikke hadde fått løpe løs temmelig ofte, så hadde hu gått på veggen. Det er DET som er det viktigeste for henne. :ahappy:

Men alle er forskjellige :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke den beste til å fortelle om sånn... Men vil bare svare på det siste. Ja, en aussie kan fint bo i en leilighet i Oslo OM den får nok å bry hodet sitt på ellers :)

Ellers ser nok jeg at om Bridie ikke hadde fått løpe løs temmelig ofte, så hadde hu gått på veggen. Det er DET som er det viktigeste for henne. :)

Men alle er forskjellige :ahappy:

Og hva man blir vant med fra valp og videre :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Jeg er nok heller ikke den beste til å si noe om det. da jeg er ganske fersk.

Våre dager er veldig forskjelige. men jeg kan fortelle deg ca hvordan en uke ser ut hos oss.

Mandager er det som regel en skogstur der Sheriff løper løs,ca1-2 timer.gjerne litt trening i hagen før og etter.(lydighet/agility)

Tirsdager er det organisert hunde trening(miljøtrening)eller eventuelt Agility trening.før og etter trening leker vi gjerne med bridie en time eller to.

onsdager er det også organisert hundetrening, den er egentlig veldig lik tirsdag.

Torsdager er det noen ganger tur i skogen, eller egentrening hjemme.frammover blir det nok litt Agility trening på Torsdager også.

Fredager har vi tradisjon for en lengre tur i skogen gjerne en 3 timers tur, deretter har vi en rolig kveld.

Lørdag og søndag varierer det veldig hva vi gjør.men litt trening blir det iblant.og selfølgelig turer på åsen eller i skogen iblant.på vinteren er turene i skogen til fots byttet ut med skiturer.

I tillegg er han jo et familiemedlem å er med på det meste som skjer,både hjemme og borte.

Noen dager eller perioder hvor det skjer spesielle ting er jo aktiviteten hans mindre, men jeg prøver da å ta han med meg.

men dette er ca hva vi gjør på en uke, og det kunne du jo langt på vei gjort om du bor i blokk. :)

Men man klarer seg med mindre trening også.

Dette er etter noens mening sikkert alt for mye eller alt for lite.men det fungere veldig bra for oss syntes jeg :ahappy:

Det er nå uansett en herlig rase, og jeg er helt frelst.hehe :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer utrolig mye fra dag til dag hos oss. Og det har hun blitt vant til fra hun var liten valp, så det fungerer for oss.

Den ene dagen kan jeg gå flere timers tur og trene en timers lydighet etterpå eller gå et spor eller to mens den neste får hun bare litt over 1 timers tur til sammen med alle lufteturene iløped av en dag og en halvtimes lydighet i parken. Neste dag kan hun bare få turer igjen. Etter det får jeg vanligvis dårlig samvittighet og finner på et eller annet igjen (lydighet, spor, feltsøk) og går en lang tur :ahappy:

Egentlig gjør jeg bare det som passer meg den og den dagen.. Og heldigvis syns My at alt jeg finner på er kult, så da er hun fornøyd :banana:

Må legge til at jeg bor i leilighet i byen, men i en mye mindre by enn Oslo da - pluss at vi bor øverst oppå en haug hvor det ikke er så mange hus og vi bor ytterst på haugen. Derfor har vi mye boltreplass til hundene, og vi velger alltid boplass etter hva som vil være best for dem. Neste gang vi flytter blir vi å lete til vi finner noe hundene vil trives med :)

Ellers ser nok jeg at om Bridie ikke hadde fått løpe løs temmelig ofte, så hadde hu gått på veggen. Det er DET som er det viktigeste for henne. wink.png

Men alle er forskjellige

Det ser jeg på begge mine hunder, og den ene er en liten blandingshund på 2,5kg mens den andre er en aussie. :) Men alikevel krever de helt forskjellige ting. Emma er fornøyd så lenge hun får løpe og snuse som hun vil, mens My må løpe og snuse + at hun må bruke hodet temmelig jevnlig.

EDIT: Hva betyr egentlig "hjerne-trim" ??

Treningen jeg driver med med min hund er jo ikke noe jeg gjør bare for å slite henne ut. Det er noe jeg gjør fordi jeg liker det, og fordi hun liker det! Hadde ikke jeg eller hun likt det - så hadde vi funnet på noe annet. Jeg syns ikke man skal aktivisere en aussie med frisbeekasting og ballkasting på et jorde hver dag f.eks, det er jo ikke "trening"

Jeg sier ikke at man må ha som mål å konkurrere, men man burde vel ha en eller annen form for hundesport å trene på, så man ikke blir gående å gjemme ballen under mose i skogen hver dag for å slite hunden ut (det blir nemlig ikke å fungere særlig lenge på en aussie :aww:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, okei da... fortelle om vår uke jeg... Den siste uken :ahappy:

Hyttetur i helga da, men skjedde ikke så mye der annet enn at Bridie og Sheriff fikk herje litt ute innimellom på dagene.

Hver dag får Bridie mat i hagen og stå ute i bånd alt fra 10 min til 3-4 timer. Hun er med meg på ALT jeg er ute på, om det så kun er en biltur på butikken. Nå er jeg vel sjelden ute på så mye da, litt sosial angst, trives godt hjemme osv forhindrer dette, men ja..

Mandag denne uka sov vi på sofaen hele dagen.

Tirsdag var jeg valpe fotograf, Bridie satt i bilen. Fikk 30 min enkel lp-trening på en parkeringsplass. Ellers var det sofa gitt.

Onsdag var det jammen meg sofa igjen :banana: (ja, jeg er syk om dagen :)) Og idag har hu vært med meg i bilen en tur, ellers er det sofa idag også :)

Og dette er dager Bridie faktisk takler helt fint! Hun sover sammen med meg hun. Og hun er faktisk mer rolig innendørs på sånne dager enn hun er om vi trener hver dag og hele tiden er aktive med noe.

Men en normal uke hos oss, da jeg er i form, bikkja ikke er halt, været er ok osv ( :aww: to uker er sjelden like her, men okei)

Mandag skjer det lite. Kanskje en tur på et jorde med kamera, kanskje ikke. Luftings i hagen som regel.

Tirsdag og onsdag er det organisert hundetrening. Og ofte lek med Sheriffen først.

torsdag skjer det lite. Samme med fredag. Noen ganger ikke noe, andre ganger lek på jorde, fototur et eller annet sted osv. På helgen er vi som regel ute på NOE som innebærer andre hunder og lek.

Så ehhh joda... Dette er dagene til den voldsomt aktive rasen aussie her i hus :)

Sikkert mange som sier at Bridie nå burde hatt en annen eier, at jeg burde hatt en ikea hund osv. Men jeg tror jammen Bridie har det bra her jeg gitt. :lol:

Nå i vinter håper jeg å komme oss på trening på mandager også da. Men ja, vi tar hver dag som den kommer. Det er sjelden noe fast her ihuset. Annet enn at er JEG ute på noe, så er Bridie det også. Uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det veldig opp og ned. Hun blir veldig lite sliten av fysisk aktivitet, men heller mental stimuli. Jeg prøver å få til noen timer med trening med henne hver dag, enten lydighet, spor etc, men andre dager får hun ingenting - spesielt i disse tider da jeg har ekstremt mye skolearbeid. Da klarer hun seg fint med litt shaping på stuegulvet og herjing med Cita (hun er aldri alene, tror det har mye å si). Litt mer problemfull blir hun, men det er jo naturlig for alle hunder, og hun klarer fint å slappe av selv med lite aktivitet en dag. Ellers prøver vi å sykle eller å stå på ski mye, også det sliter henne veldig ut. Men gå å tusle en tur har veldig lite nytte :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor nærme marka. Faktisk bare rett over veien. Så vi har tur muligheter og når

det er båndtvang pleier jeg å dra til Ekebergsletta.

Jeg har veldig lyst å trene lydighet, freestyle og kanskje spor.

Jeg kan jo fortelle en typisk dag i vårt hus nå da.

Morgen tur ca 20 min.

Ettermiddagtur ca 1 time

Kveld: Klikkertrening pluss ca 30-1 timers tur..

Går kurs med gjevne mellom rom.

Er dette nok for en Aussie? Noen ganger blir det jo mer og noen ganger mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hakke peil på aussie, men hvis du føler deg USIKKER på om du klarer med en aussie så kan du jo prøve å låne en? Jeg ville aldri kjøpt en hund på dårlig magefølelse... That's for sure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor nærme marka. Faktisk bare rett over veien. Så vi har tur muligheter og når

det er båndtvang pleier jeg å dra til Ekebergsletta.

Jeg har veldig lyst å trene lydighet, freestyle og kanskje spor.

Jeg kan jo fortelle en typisk dag i vårt hus nå da.

Morgen tur ca 20 min.

Ettermiddagtur ca 1 time

Kveld: Klikkertrening pluss ca 30-1 timers tur..

Går kurs med gjevne mellom rom.

Er dette nok for en Aussie? Noen ganger blir det jo mer og noen ganger mindre

Hvis du blir å trene lydighet og spor noen ganger i uka vil en normal aussie klare seg fint hos deg tror jeg. Som sagt får mine hunder mindre enn det der fra tid til annen. :)

Men vær veldig nøye med hvilken kombinasjon du kjøper valp fra. Ikke alle kombinasjoner som ser greie ut (og høres greie ut!) som blir like greie. Vær kritisk og forhør deg med så mange folk som mulig som har hund etter foreldredyrene. Sjekk opp helse nøye, og snakk med så mange folk som mulig og møt så mange forskjellige hunder fra forskjellige linjer som mulig. Aussien varierer utrolig mye i både utseende og mentalitet, og man kan få alt fra katta i sekken som stresser og blir sorg enn glede å ha i hus, eller man kan få en perfekt trenings-og tur kamerat som blir med på ALT du gjør og som har et konstant glis i fjeset.

Det er også veldig forskjellig hvilke egenskaper forskjellige kombinasjoner og linjer har, noen har mye lyd og stress, noen har mye vokt, noen har veldig lite av det meste.. Og en oppdretter som er kjent for å oppdrette "utstillingshunder som er pene og greie" kan fort få noe helt annet i sitt neste kull.

Ta kontakt med aussieklubben og valpeformidleren der, og se gjerne over grensa til sverige, finland og danmark på jakt etter valp - der er de mye flinkere til å mentalteste kullene sine osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hakke peil på aussie, men hvis du føler deg USIKKER på om du klarer med en aussie så kan du jo prøve å låne en? Jeg ville aldri kjøpt en hund på dårlig magefølelse... That's for sure.

Kjenner jo ingen med Aussie.

Noen som har lyst å låne bort en da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Hva betyr egentlig "hjerne-trim" ??

Jeg sier ikke at man må ha som mål å konkurrere, men man burde vel ha en eller annen form for hundesport å trene på, så man ikke blir gående å gjemme ballen under mose i skogen hver dag for å slite hunden ut (det blir nemlig ikke å fungere særlig lenge på en aussie :))

Hjernetrim er jo som ordet sier, trim for hjernen. Det er aktivitet hvor hjernen blir brukt. Eks lydighet som du selv sier, spor, trix osv.

Det at man MÅ trene en hundesport for slite ut hunden syns jeg er tull å si! Å gjemme en ball i skogen er da hjernetrim det også som sliter ut hunden. Den må bruke nesen og hjernen til å finne ballen. Det er jo nesten det samme som rundering. Man kan ta trene sirkus trix for den del, det er ikke akkurat en hundesport, men det sliter ut hunden fordi om. Den bruker hjernen like så godt til det som til lydighet. Man kan gi hunden en slik hjernetrim leke som f.eks godbit ball eller andre godbit leker hvor hunden må jobbe og bruke hjernen for å finne godbitene. Så man må ikke trene hundesport for å slite ut en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg!, selv om vi trener endel hundesport. Bare hunden har det bra å trives med det dere gjør. :)

Jeg mener også at hvis hunden er med på det som skjer daglig hjemme som borte så dukker det opp mange utfordringer som er fin trening. :)Hjemme hos oss er sheriff alltid med på det som skjer.borte på besøk, tur i butikken, spasertur i storgata, spise på ute plasser osv...Da er det alltid noe å jobbe med. :)

Så det sammen med trening ellers(for vår del mest agility, og litt lydighet) Burde passe en Aussie utmerket syntes nå jeg :)

Et rase valg som jeg som førstegangs hunde eier kommer til å gjøre igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min 4 år gamle tispe kan vi ha perioder med likte aktivitet uten noen problemer og vi kan ha perioder med mye aktivitet. Normalt er vi på agilitytrening 2 ganger i uka, ca 2,5- 3 timer. Da trener vi en god del agility, samt litt lydighet og miljøtrening.

Bortsett fra det går hun mye løs hver eneste dag, og får løpt mye på jorder/skogen/gården sammen med de andre hundene. Vi går mye på tur løs og hun løper og herjer mye med andre hunder. Hun trives stortsett godt med det meste, sålenge hun får være med på det som skjer er hun fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjemme en ball i skogen er da hjernetrim det også som sliter ut hunden. Den må bruke nesen og hjernen til å finne ballen. Det er jo nesten det samme som rundering.

Jeg skjønner hva du vil fram til, men hva har en ball å gjøre med å søke etter og melde på mennesker i skogen? Feltsøk er jo mer likt, da skal jo faktisk hunden søke etter og apportere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du vil fram til, men hva har en ball å gjøre med å søke etter og melde på mennesker i skogen? Feltsøk er jo mer likt, da skal jo faktisk hunden søke etter og apportere ting.

Jeg var veldig i tvil om jeg skulle samenligne det. Men de må jo bruke nesen for å finne frem til en ting med begge deler, var vel mest det jeg tenkte på. Med spor skal man jo følge sporet, og det er kanskje ikke et spesielt spor man skal følge for å finne ballen. Men de skal vell gå samme løypen etter menneske som er bortkommet i rundering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernetrim er jo som ordet sier, trim for hjernen. Det er aktivitet hvor hjernen blir brukt. Eks lydighet som du selv sier, spor, trix osv.

Det at man MÅ trene en hundesport for slite ut hunden syns jeg er tull å si! Å gjemme en ball i skogen er da hjernetrim det også som sliter ut hunden. Den må bruke nesen og hjernen til å finne ballen. Det er jo nesten det samme som rundering. Man kan ta trene sirkus trix for den del, det er ikke akkurat en hundesport, men det sliter ut hunden fordi om. Den bruker hjernen like så godt til det som til lydighet. Man kan gi hunden en slik hjernetrim leke som f.eks godbit ball eller andre godbit leker hvor hunden må jobbe og bruke hjernen for å finne godbitene. Så man må ikke trene hundesport for å slite ut en hund.

Dette blir for teit...

Å gjemme en ball i skogen er ikke det samme som rundering, og det kan ikke sammenlignes.

Jeg brukte ball i skogen som eksempel, fordi det er noe jeg kan finne på å gjøre med min aussie - men som egentlig er "bortkastet" fordi hun bruker omtrent 10-20sek. på å finne ballen - hver eneste gang - så da kan du jo regne selv på hvor mye hjernetrim det ligger i det å lete etter en ball for henne.

Det er ikke hjernetrim, det er "latmannsaktivisering"

Så man må ikke trene hundesport for å slite ut en hund.

Nei, men man må helt klart gjøre mer enn 2 LP-øvelser i hagen og gjemme ball i skogen for å slite ut en aussie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for teit...

Å gjemme en ball i skogen er ikke det samme som rundering, og det kan ikke sammenlignes.

Jeg brukte ball i skogen som eksempel, fordi det er noe jeg kan finne på å gjøre med min aussie - men som egentlig er "bortkastet" fordi hun bruker omtrent 10-20sek. på å finne ballen - hver eneste gang - så da kan du jo regne selv på hvor mye hjernetrim det ligger i det å lete etter en ball for henne.

Det er ikke hjernetrim, det er "latmannsaktivisering"

Nei, men man må helt klart gjøre mer enn 2 LP-øvelser i hagen og gjemme ball i skogen for å slite ut en aussie

Jeg snakket ingenting om lengden på disse forskjellige "ikke hundesport" treningen. Jeg snakket bare om at man måtte ikke drive med en hundesport. Man kan lære hunden 2 nye sirkustriks i løpet av en dag og det er sikkert nok hjernetrim til å slite den ut. Den bruker hjernen på det også. Det var det jeg skulle frem til. Så at du henger deg opp i min dårlige sammenligning som jeg faktisk kommenterte at var en dårlig sammenligning, det blir for teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dette tar da helt av ser jeg :)

Vi for vår del er ganske aktive, men når jeg leser disse trådene syntes jeg det er litt overdrevet.

Må ikke skremme folk fra å kjøpe rasen, men gjøre oppmerksom på at det krever sitt. det er mange ting man kan gjøre med hunden uten at det er konkuransetrening. syntes ikke det er så dumt å gjemme ting i skogen, eller seg selv for den del :)

Hvis jeg gjemmer meg i skogen så sheriff skal finne meg, så gjemmer jeg meg så godt att det tar lenger lengere tid enn 20sek før han finner meg.

Hvis du leser innlegget til PsychoLynx så ser du hva hun blir aktivisert med å det er en helt super hund som får alt hun trenger, og er meget fornøyd uten att de trener flere timer om dagen :) Der går det mye i lek som også vi er med på!Bridie er en enestående hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naaw, ikke skryte for mye av oss nå da Sheriff-eier :) Vi kan bli høye på pære vettu :)

Men ja, så lenge hunden faktisk får oppleve noe i løpet av en dag, så er mye gjort. Hadde Bridie ligget hjemme alene 8 timer om dagen mens jeg hadde vært på jobb, hadde det blitt noe annet her også. Men som sagt er hu med meg på alt. Hu ligger ikke rett ut hele dagen, for så å ikke få noe på kvelden heller.

Bare så enkelt som er jeg ute etter posten, så er hu med. Løper noen runder i hagen. Og automatisk så trener vi litt. Henter jeg ved er det det samme. Og på butikken som sagt. Ellers tusler hu jo i beina på meg hele tida, hu ligger ikke rolig og sover som jeg tror hu hadde gjort om jeg var borte.

Også får hu jo disse løpedagene med feks Sheriffen innimellom, og litt treninger nå og da.

Joda, når vi trener så trener vi vel mot LP konkurranse.. Tror jeg :) Men man MÅ ikke det med en aussie! Absolutt ikke. Får den være en familiehund, være med på alt og oppleve mye, så må man ikke trene så målbevisst som mange sier.

Noen er bare ikke konkurransemennesker. De er ikke dermed avskrevet som aussieeiere.

Og man må heller ikke trene hardt med hunden HVER DAG! Det kan holde lenge å trene aktivt to ganger i uka, og ellers gi bikkja vanlig lufteturer osv.

Og som jeg tror Bambi nevnte på forrige side... Det har jo mye å si på hva hunden er vandt med fra den er liten. Gjør du den avhengig av 2 timers tur for å drite, så er det ditt problem den dagen du har det travelt og egentlig ikke rekker det. Eller gjør du den avhengig av 2 timer løs i skogen hver dag, pluss 1 times aktivtrening. Så har du selv laget ris til egen bak den dagen svineinfluensaen slår deg lang flat i bakken :)

For husk.... RO er også noe som ofte må trenes inn :)

Nå aner jo ikke jeg hva Bridie var vandt med fra hun var liten til hun ble 2,5 år og jeg overtok henne da. Men her takler hu fint mange rolige dager. Nå har jo jeg vært langflat i 1,5 uke, og før det var Bridie sykemeldt i 1 uke. Dette foregår uten problemer, bare hu får løpe en runde eller tre rundt huset liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som jeg tror Bambi nevnte på forrige side... Det har jo mye å si på hva hunden er vandt med fra den er liten. Gjør du den avhengig av 2 timers tur for å drite, så er det ditt problem den dagen du har det travelt og egentlig ikke rekker det. Eller gjør du den avhengig av 2 timer løs i skogen hver dag, pluss 1 times aktivtrening. Så har du selv laget ris til egen bak den dagen svineinfluensaen slår deg lang flat i bakken :)

For husk.... RO er også noe som ofte må trenes inn :)

Nå aner jo ikke jeg hva Bridie var vandt med fra hun var liten til hun ble 2,5 år og jeg overtok henne da. Men her takler hu fint mange rolige dager. Nå har jo jeg vært langflat i 1,5 uke, og før det var Bridie sykemeldt i 1 uke. Dette foregår uten problemer, bare hu får løpe en runde eller tre rundt huset liksom.

Må slenge meg på denne her. Papillon som er min rase, er jo en rase som nesten er avlet til å ligge på sofaen hele dagen. De første årene av Blondie sitt liv taklet hun helt fint å "bare" gå tur og trene hverdagslydighet og trix innimellom. Nå det siste halvåret har vi trent hardt i agility, også endel lydighets trening. Dette har gjort at Blondie nå krever trening hver dag. Så jeg tror hunden blir veldig slik man former den, men at noen raser bør man kanskje ikke satse på at de ender opp som sofa hund. Der er jeg nok enig med Annikken at man ikke bør skaffe seg Aussie om man ikke vil drive med noe hundetrening. (Men så skal det sies at jeg helst ikke vil at folk skal skaffe seg papillon om de ikke skal bruke den til noe heller. Jeg burde vel egentlig innse at ikke alle papilloner er slik som min :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...