Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser i senga si?


SiriEveline

Recommended Posts

Jeg vet jeg laget en sånn tråd en stund tilbake, men nå har det skjedd igjen.

Denne gangen er det enda rarere. Hun har hatt tilgang til hele soverommet mitt, inkludert buret sitt (uten dør) hvor det ligger en Bia-bed, med sånn skye-trekk. Det er verken varmt eller godt å ligge der i forhold til min seng, men allikevel har hun gått inn der og tisset.

Hun har ikke gitt tegn til at hun måtte på do (noe hun har begynt å gjøre ganske tydelig nå) eller laget andre lyder, for jeg våkner at det minste pip. Eneste forskjellen er at hun har hatt vann stående fremme her på rommet, og har drukket ganske mye av det.

Først og fremst lurer jeg på om det er normalt for en hund å tisse i sin egen seng, fremfor et annet området på rommet?

Og isåfall hva kan man gjøre med det? Hvordan trener man det bort? Eller bør jeg rett og slett ikke la henne ha tilgang til vann de 8 timene vi oppholder oss på soverommet om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg laget en sånn tråd en stund tilbake, men nå har det skjedd igjen.

Denne gangen er det enda rarere. Hun har hatt tilgang til hele soverommet mitt, inkludert buret sitt (uten dør) hvor det ligger en Bia-bed, med sånn skye-trekk. Det er verken varmt eller godt å ligge der i forhold til min seng, men allikevel har hun gått inn der og tisset.

Hun har ikke gitt tegn til at hun måtte på do (noe hun har begynt å gjøre ganske tydelig nå) eller laget andre lyder, for jeg våkner at det minste pip. Eneste forskjellen er at hun har hatt vann stående fremme her på rommet, og har drukket ganske mye av det.

Først og fremst lurer jeg på om det er normalt for en hund å tisse i sin egen seng, fremfor et annet området på rommet?

Og isåfall hva kan man gjøre med det? Hvordan trener man det bort? Eller bør jeg rett og slett ikke la henne ha tilgang til vann de 8 timene vi oppholder oss på soverommet om natten?

Hvis dette bare har skjedd en gang tidligere og det er lenge siden tror jeg at jeg først ville ha tatt en sjekk av urinen hennes bare for å utelukke uvi. Hvor gammel er hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos veterinæren med Blondie for 10 dager siden fordi hun dagen før hadde tisset veldig mange ganger på tur og hun begynte å virke litt tufs... Jeg tenkte at det kanskje kunne være starten på en uvi og leverte inn urinprøve hos veterinæren dagen etter.. Prøvene viste nyrebekkenbetennelse :ahappy::banana: Med andre ord så har hun gått med uvi lenge uten at jeg visste det eller så noen tegn til det.. Så om jeg var deg ville jeg har levert inn en prøve bare for å sjekke ut som hun har uvi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vel det har ikke skjedd en gang tidligere.. men flere ganger. Tror mer at det skjedde i sammenheng med at hun hadde drukket masse ved leggetid. Og det var ganske mye tiss, og ute på tur tisser hun fortsatt bare en tre ganger (daglig) som hun alltid har gjort.

Skjønner liksom ikke hvorfor det skulle være UVI bare fordi hun gjorde fra seg i senga si. Hadde hun gjort fra seg på teppet eller gulvet hadde det da liksom bare vært at hun ikke sier ifra når hun skal ut, men håper noen tar hintet?

Hun er liksom ikke "husren" per definisjon at hun går til døren og piper. Men hun gjør ikke fra seg inne, så lenge jeg går ut på tur med henne jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd flere ganger på et par uker, eller snakker vi få ganger på noen måneder?

Jeg kjenner noen som hadde en hund med de samme symptomene. Drakk mye vann og tisset seg ut om natta. Hun tok med tisseprøve på dyreklinikken.. Det var en kraftig UVI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd flere ganger på et par uker, eller snakker vi få ganger på noen måneder?

Jeg kjenner noen som hadde en hund med de samme symptomene. Drakk mye vann og tisset seg ut om natta. Hun tok med tisseprøve på dyreklinikken.. Det var en kraftig UVI.

Det skjedde noen få ganger rundt påske. Så jeg begynte å ha henne i bur om natten en periode (hvor jeg orket ikke å bytte sengetøy hver gang, skjedde ca. annenhver dag i en uke). Deretter skjedde det ikke mer etter at hun sov i bur om natten, og jeg var veldig nøye med å lufte henne rett før jeg la meg. Da hadde jeg et par måneder uten problemer

Etter det har hun bodd hos foreldrene mine i noen måneder, der har hun sovet i bur som regel, bortsett fra de siste ukene hvor hun fikk gå fritt. Og etter hva jeg har hørt har det kun skjedd en gang i løpet av den perioden.

Hun flyttet inn med meg igjen igår, men har sovet her noen netter av og til og da har det heller ikke skjedd.

Så det er jo veldig rart, hun er som sagt ikke helt husren. Og det kan hende hun faktisk har prøvd å gi meg beskjed om at hun måtte tisse..

Tror uansett at jeg tar en tur til dyrlegen imorgen for å forhåpentligvis utelukke UVI, eller i det minste få ordnet en behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits i å dra til dyrelegen uten en urinprøve hvertfall. Jeg er rimelig sikker på at de kommer til å sende deg og hunden hjem, om du ikke har med. Så får du komme tilbake neste dag igjen :) Da blir det en bortkastet tur, og kanskje ei lita regning om de er ekstra kjipe.

Kan jo være at hun har fått seg en dårlig vane eller bare ikke greier å holde seg.

Kjekt å utelukke en evt UVI, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits i å dra til dyrelegen uten en urinprøve hvertfall. Jeg er rimelig sikker på at de kommer til å sende deg og hunden hjem, om du ikke har med. Så får du komme tilbake neste dag igjen :) Da blir det en bortkastet tur, og kanskje ei lita regning om de er ekstra kjipe.

Kan jo være at hun har fått seg en dårlig vane eller bare ikke greier å holde seg.

Kjekt å utelukke en evt UVI, da :)

Kan man ikke ta urinprøven der hos veterinæren? Hvis ikke, må man da først til veterinæren og få sånn glass? Eller kan man finne noe hjemme å ha det i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke ta urinprøven der hos veterinæren? Hvis ikke, må man da først til veterinæren og få sånn glass? Eller kan man finne noe hjemme å ha det i?

Joda, du kan ta urinprøve hos veterinæren, men som hos mennesker ønsker de vel helst å få "morgenurin" å analysere. Det er ikke noe problem å ta urinprøve selv. Ta med "noe" som hunden kan tisse i og stikk det under når hun setter seg på morgenlufteturen, ha det over i et rent glass med lokk (eller noe passende) :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok urinprøve av Blondie nå¨så luftet jeg henne på morgenen, hadde henne i kort bånd, og da hun satt seg for å tisse skøv jeg bare en dyp plasttalleken under henne.. Hun skvatt litt, men hun var så tissatrengt at hun ikke klarte å stoppe.. Så heldte jeg bare urinen over i et urinprøveglass.. Jeg har ikke merket noe som helst på Blondie, og hun hadde fått nyrebekkenbetennelse :) Så heretter kommer jeg til å levere inn urinprøve om det er noe som ikke "stemmer" med henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at det ikke har skjedd i etterkant. Forskjellen var at jeg luftet henne rett før jeg la meg, og ikke lot vannet stå fremme hele natten. Så tviler litt på at det er noe spesielt, for hun er jo liksom ikke noe rar i det hele tatt, og dette har som sagt skjedd før.

Og så har det vært en stor periode uten, og plutselig den dagen hun får vann om natten tisser hun plutselig på seg. Det virker jo mest som om hun rett og slett drakk for mye vann før leggetid, og ikke klarte å vekke meg for å si ifra at hun måtte på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...