Gå til innhold
Hundesonen.no

Å nappe ned en hund som vanligvis ikke nappes...


Hampus

Recommended Posts

Har en shiba som 2 ganger i året ser ut som en skabbrev.

I laaaaange perioder.

Noe som ødelegger store deler av utstillingssesongen.

Han bruker lang tid på å røyte, og lang tid på å sette pels.

Det er kun underulla skal bort, og selv med iherdig børsting er dette en langdryg prosess.

Har ei venninne som friserer mange hunderaser.

Og hun mente vi kunne prøve å nappe han ned, for å forkorte røytinga.

Dette skal vi gjøre i morra.

Men vil det hjelpe liksom?

Noen som har prøvd?

Det vil jo forkorte røytinga, men vil det framskynde ny pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt napping hjelper skal ikke jeg uttale meg om, men har du forsøkt varme bad hvor du masserer hunden godt gjerne med litt shampo og myk gummibørste - helst flere ganger i uka. Det varme vannet vil stimulere hårrøttene og pelsen vil slippe lettere siden du manuelt stimulerer huden og pelsen samtidig.

Jeg vet om flere (amerikanske) hundefrisører som selger "de-shedding treatments" og det er varme bad med massasje, børsting mens hunden er våt innsåpet i (som oftest Furminator) shampo og hunden blåses tørr med sterk blåser. Og det er ikke måte på hvor mye pels som hunden blir kvitt - jeg har sett før og etter bilder. :P

Har du en egen blåser eller mulighet til å låne så er dette det absolutt beste for pelsen, som sagt flere ganger i uka over 14 dager så vil du helt sikkert se forskjell. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt napping hjelper skal ikke jeg uttale meg om, men har du forsøkt varme bad hvor du masserer hunden godt gjerne med litt shampo og myk gummibørste - helst flere ganger i uka. Det varme vannet vil stimulere hårrøttene og pelsen vil slippe lettere siden du manuelt stimulerer huden og pelsen samtidig.

Jeg vet om flere (amerikanske) hundefrisører som selger "de-shedding treatments" og det er varme bad med massasje, børsting mens hunden er våt innsåpet i (som oftest Furminator) shampo og hunden blåses tørr med sterk blåser. Og det er ikke måte på hvor mye pels som hunden blir kvitt - jeg har sett før og etter bilder. :P

Har du en egen blåser eller mulighet til å låne så er dette det absolutt beste for pelsen, som sagt flere ganger i uka over 14 dager så vil du helt sikkert se forskjell. ;)

Bader han ukentlig i røytinga, da det tar bort alt løst.

Har vurdert Furminator, men har hørt at det kutter over dekkhårene og dermed ikke egner seg på Shiba?

Og da er jeg liksom like langt, om dekkhårene blir ødelagte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminator er elsket og hatet - de tok dekkhårene på den berneren jeg prøvde de på, så jeg vil aldri bruke en slik børste på noen jeg ønsker å ha dekkhår på...

Det er mange kjerringråd for å få hunden fortere ned i pels og opp igjen - som Liv sier, er flere bad, kontinuerlig børsting og en god blåser god hjelp. Ukentlig bad er ikke ofte nok, badene stimulerer til økt pelsløsning, så jo mer bad jo raskere går det. Og vil du ha ham fortere opp i pels, har jeg blitt anbefalt kaldere bad, at det vil stimulere pelsveksten. Noen setter hunden ut i hundegård når det er kaldt for å få økt pelsproduksjon...

Men pels er også genetisk - jeg har sett folk gjøre nøyaktig det samme med sine hunder, likevel røyter den ene mer ned enn den andre, den andre får en lengre utstillingssesong pga annen pelskvalitet/røytingsmengde. Men samme fôring og pelsstell som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader han ukentlig i røytinga, da det tar bort alt løst.

Har vurdert Furminator, men har hørt at det kutter over dekkhårene og dermed ikke egner seg på Shiba?

Og da er jeg liksom like langt, om dekkhårene blir ødelagte.

Jeg mente Furminator shampoen DeSheddingSolution.jpg , ikke Furminator børsten. Noen mener Furminator shampoen og balsamen gjør underverker, andre mener at en hvilken som helst shampo som blir godt massert inn vil gjøre trikset, samt at vannet er godt og varmt. :blink:

EDIT: Hmm.. Det kan kanskje være på sin plass å nevne at jeg ikke har den minste erfaring med hunder som røyter selv, men jeg leser på hundefrisør forum. ;) Jodie Murphy - hundefrisørguru mener hvertfall at varmt vann og massasje flere ganger i uken gjør trikset. :P

http://www.jodimurphy.net/products_instructionalseries.htm se på de-shedding dvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente Furminator shampoen DeSheddingSolution.jpg , ikke Furminator børsten. Noen mener Furminator shampoen og balsamen gjør underverker, andre mener at en hvilken som helst shampo som blir godt massert inn vil gjøre trikset, samt at vannet er godt og varmt. ;)

Ante ikke at det finnes en Furminator shampo.

Selges den i Norge?

Ja Emma, Linus er arvbelig belastet når det gjelder pels.

Hans far er bar over halve året, så ille er heldigvis ikke Linus.

For å få han opp i pels bruker jeg K!, og det funker.

Men først må ulla av da.

Bading nesten daglig, da spørs det om jeg ikke forulemper bikkja...hehe...

Spisshunder i badekaret er skjelden en god ting.

Men han godtar det, selv om han setter opp et ordentlig surtryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminator shampo og balsam selges mange steder i Norge, bla:

4bent.no - Hundekroken.no - Voffen.no

Min lokale hunderfrisør selger også disse produktene.

Takk for linker.

Men om man leser omtalen av shampoen, så er jeg ikke sikker på at det vil funke:

FURminator deShedding shampo er en mild shampo som gir pelsen og huden god pleie.

Den er også allergivennlig og den reduserer røyting.

Brukt og anbefalt av veterinærer og hundesalonger i USA.

Inneholder Omega 3 og 6, aloe vera, lavendel, kamomille, vitamin E og proteiner.

Etter shampoen bruker du DeShedding Solution for å få full effekt.

For å fjerne underpelsen - som er problemet ved røyting - bruk FURminator kammen.

Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter å hindre røyting, for ulla skal jo faktisk bort 2 ganger årlig.

Og samtidig anbefaler de jo børsten for å ta bort ulla...

Men prisen var jo ikke gal på den ene butikken, så det er verdt et forsøk kanskje...

En god hundeshampo er jo ikke å forakte, og den var ikke dyrere enn andre merker jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg veldig liten erfaring med "napperasene", men selv bruker jeg Furminatoren (ikke sjampoen), eventuelt finere kammer, og fjerner underullen. Dekkhårene løsner ikke før underullen nærmer seg ferdig nedrøytet. Jeg har enda til gode å finne en kam som tar dekkhårene når de begynner å "modnes", så da bare skreller jeg dem av hunden for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg veldig liten erfaring med "napperasene", men selv bruker jeg Furminatoren (ikke sjampoen), eventuelt finere kammer, og fjerner underullen. Dekkhårene løsner ikke før underullen nærmer seg ferdig nedrøytet. Jeg har enda til gode å finne en kam som tar dekkhårene når de begynner å "modnes", så da bare skreller jeg dem av hunden for hånd.

Vil tro at du som har Schäfer har noe av det samme pelsstellet som jeg har på Shibaen min.

Underull og dekkhår.

Linus slipper lite av dekkhårene sine faktisk, så det er ulla som må bort.

Spørsmålet er vel bare om syklusen blir kortere om jeg hjelper han med å bli kvitt ulla, enn den gjør om jeg lar naturen gå sin gang...

Blir å prøve napping denne gangen, så får vi se hvordan det går.

I beste fall er han i rimelig god pels til Dogs 4 all, i verste fall lar jeg være å stille han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at du som har Schäfer har noe av det samme pelsstellet som jeg har på Shibaen min.

Underull og dekkhår.

Linus slipper lite av dekkhårene sine faktisk, så det er ulla som må bort.

Spørsmålet er vel bare om syklusen blir kortere om jeg hjelper han med å bli kvitt ulla, enn den gjør om jeg lar naturen gå sin gang...

Blir å prøve napping denne gangen, så får vi se hvordan det går.

I beste fall er han i rimelig god pels til Dogs 4 all, i verste fall lar jeg være å stille han...

Her hjelper det lite å nappe for å forkorte røyteperiodene, jeg kammer og napper for å slippe hundehår innomhus, så langt det er mulig. Men jeg har ikke merket at røyteperioden går hurtigere. Hunden her slipper for eksempel aldri all pelsen samtidig, og jeg må gjerne ta det i flere omganger, da hun først røyter bak på kroppen og deretter kommer bryst og manke, noen uker senere etter at røytingen tiltok. Dekkhårene tar lengre tid for henne å slippe enn underullen, så der napper jeg dag for dag, så jeg ikke lugger henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker at en hund som er så ukomfortabel med håndtering at den knurrer bør slippe det. Den er uansett da ikke noe godt avlsemne, og bør slippe belastningen det er både å mengdetrene på det og bli tvunget til det i en litt masete situasjon som utstilling er. Det beste dere kan gjøre er å jobbe med tryggheten i ulike situasjoner, generell hverdagslydighet, jobbe i ulike miljøer og jobbe med trygghet rundt mennesker generelt. Hun har enda en god stund igjen av tenåringsfasen og mye som skal formes, og jeg ville utsatt alle eventuelle utstillingsplaner til hun har modnet en del og kanskje blitt tryggere. Hvis hun ikke blir tryggere med alderen og jobbing så ville jeg utelukket avl.
    • 1-årig tispe må stilles ut for å godkjennes ift avl. Mye egne meninger,men snill og god som familiehund. Hun liker IKKE at andre enn familie skal kjenne på kroppen. Se tenner går oftere bedre nå,men helst ikke. Godtar mer hvis folk tar seg litt tid til å bli litt kjent,og gir godbit først. Knurrer ved trening på å kjenne på kroppen/se på tenner,og det begrenser seg noe med mengdetrening på grunn av at knurring skremmer folk. Naturlig nok. Og det har hun erfart også,at da slipper hun,og folk trekker seg. Hvordan få trent på dette slik at hun kan få en vurdering av dommer uten å bli kastet ut?
    • Motviljen mot utgangsstilling uten godbit i venstre hånd vedvarer. Verbalt signal har han sluttet lytte til fordi jeg har tydeligvis begått for mange tillitsbrudd på det. På håndsignal kommer han oftere inn for å utføre, men setter seg demonstrativt ned i en hvilken som helst annen posisjon enn utgangsstilling når han oppdager at hånden er tom. Når det er godbit i hånden fullfører han fint og sitter superivrig helt klint inntil beinet mitt, som belønning for å shape meg til å ha godisen i hånden: — BRA! Fliiiink mams! Situasjonen virker håpløs, men de to siste dagene har han plutselig gjenfunnet gleden i å komme direkte inn og levere fra seg apportbukken igjen. Den hadde jeg gitt opp og degradert til leketøy - så gir ikke opp håpet om verbal cue utgangsstilling uten godbit i hånden helt ennå. ... Sånn i tilfelle jeg plutselig dør, btw, her er en liste over verbale kommandoer han "kan" og utfører om han vil. Han vet hva ordene betyr når han vet det er godbiter within reach: Ost = stå Pølse = sitt Bacon = dekk Ostepølse m/bacon, altså. Work in progress. Pleier komme flere skritt mot meg når han reiser seg til ost fra avstand. Gjør ofte bacon istedenfor ost. Kan pølse og bacon i de fleste situasjoner, også med ryggen til. Ikke god på pølse og ost under marsj. Må gå sakte og bruke hele kroppen som hjelper for å få borrelåsen til å løsne. Ost, både det å innta posisjonen og å holde den er lengst fra mål og krever mest hjelpere av de tre. Hele lista er work in progress. Han har en viss forståelse av hva ordene betyr, jobben videre er med tid og avstand: Bli (på taust håndsignal full forståelse. Ikke testet ordet uten samtidig håndsignal ennå. Bryter dersom avstanden blir for stor, jeg forsvinner helt ut av syne, eller mobiltelefon løftes for å ta bilde.) Ta med = hent  Takk = levere i hånden  På = frem til target på bakken, frempoter på, tar kontakt uten å snu seg fullstendig inntil videre  Slalom = weave Spin/twirl = medsols/motsols  Bamse (sitte bamse) High five  Gi labb Touch = snute i håndflaten, fingrene nedover skiller fra high five. Ikke jobbet med å holde posisjonen 2 og 3 (heelwork posisjoner) Hinter = gå bak Mellom = sving bakparten og rygg inn mellom beina dersom står, gå mellom beina dersom i bevegelse  Bakk = rygge Leave it = leave it (mat) Haka = hake på henvist target  Kom så = casual "innkalling" Kysselyd med leppene = kontakt  Navn = kontakt Æppæppæpp = stopp det der Rectus (utgangsstilling/marsj på høyre side) Link = Jeg er frekk som fy og prøver ydmyke deg til å gjøre nedverdigende sirkustriks uten å betale. Påbegynt, men tviler på at han forstår ordene: (Jeg har) BIFF! = superinnkalling. Ikke gjort mange nok ganger av manko på jackpot treats og toys når jeg har vært sikker på suksess. Rygg = ligge på siden med magen blottlagt, fordi han ikke klarer ligge stabilt på ryggen, men tipper over. Rull rundt = rulle over og ligge på siden. Vært for lat å fullføre fra dekk til dekk ennå. Vil bare når han er i humør til det. Blir veldig frustrert om jeg prøver lure ham over på ryggen når han er energisk og ikke føler for å kewle og slæcke'n. Teppe = gå til anvist "teppe" og bli der. En mer mobil "Gå til plassen sin". Ikke veldig stabil på den ennå. Godis må presenteres først, legger seg ofte halvveis utenfor, ofte bare nær teppet, utålmodig på frekvensen godbitene hagler i, og reiser seg fort om det går for mange sekunder, men han har en viss forståelse av hva ordet betyr: Godbiter kommer flyvende gjennom luften og lander ca her. Krype fremover er en adferd jeg venter på å få mer av, spontant og frivillig, før jeg setter cue på den. Lokking har jeg som nevnt brent meg på. Manerer i avskjeds-situasjoner er fullstendig fraværende. Plutselig bare snur han rumpa til og går, uten å si adjø - virkelig uhøflig - så "vinke farvel" står også på planen i dag.  
    • Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...