Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som misliker apportøvelsen...

Shilamon

Recommended Posts

• 1 month later...

Nå har vi hatt en god periode med apport, fortsatt bare innendørs men tør ikke ta det ut helt enda. Vil heller terpe litt mer inne.

men vi har nå fått ett nytt problem, som jeg lurer på om noen har noen erfaringer med?

Labbis begynte å snakke om stempling, altså at bikkja hopper på apporten når den henter den og gjerne skyver den milelant bortover gulvet. Hvordan jobber man bort dette uten å ødelegge entusiasmen for øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vi har nå fått ett nytt problem, som jeg lurer på om noen har noen erfaringer med?

Labbis begynte å snakke om stempling, altså at bikkja hopper på apporten når den henter den og gjerne skyver den milelant bortover gulvet. Hvordan jobber man bort dette uten å ødelegge entusiasmen for øvelsen?

Tren masse opptak! Sett fra deg hunden og la den komme mot deg, og la den plukke opp apporten frivillig på veien. Jeg kaster aldri en apport slik at den lander vannrett, men loddrett. På den måten er det enklere å få hunden til å få en god plukke-atferd, ved at den må vri kroppen litt og plukke opp fra siden. Tia gjør det på bildet jeg legger ved, men hun har egentlig et dårlig opptak der da, da hadde vi enda ikke funnet løsningen vår.

Cita er veldig sugen på å apportere og holder på å eksplodere bare hun ser en apportbukk, så på henne har jeg kunnet fjerne dempingen på en helt annen måte. Feilen jeg gjorde med henne var at jeg fokuserte såpass mye på farten hennes ut og inn at jeg tillot stempling. Og nå sitter det himla godt i henne og hun hadde ikke tenkt å kvitte seg med den uvanen med det første. Men jeg hadde hvertfall bra fart på henne, og siden hun vet hva "rolig" betyr, så brukte jeg dette på henne. Når hun skal roe seg ned enten det er generelt i hverdagen, ved neseprøve eller før hun når frem til apportbukken, så sier jeg "rolig". Da roer hun seg, og i apportsammenhengen slutter hun å stemple. Men jeg har selvsagt vært nøye med å fjerne denne hjelpen tidlig, men jeg minner henne på det når hun er veldig høyt oppe i stress og jeg kan lese henne og se at hun garantert kommer til å stemple. Hun får hvertfall aldri løsning på å stemple lenger - for hun gjør det om hun tror at hun får lov til det. På Tia kunne jeg aldri ha gjort dette for hun er ikke like apportglad.

Jeg har også kastet apportbukk inntil vegg. Hundene ser veggen og blir tvunget til å bremse ned og får et fint opptak. Fjerne veggen og erstatte den med stang/fortauskant whatever og etterhvert fjerne hjelpen helt. Jeg har også lagt apportbukken oppå f.eks matskåler, da får de også et dritbra opptak.

Det jeg har gjort med Tia og som har fungert veldig bra på henne, er at jeg tar henne i utgangsstilling og kaster ballen/leken hennes bak oss. Hun er veldig sugen på å løpe etter den, men jeg får henne inn på plass igjen og kaster ut apporten. Etter mye tidligere trening med avstandsbelønning har hun jo skjønt at hun må gjøre oppgaver før hun får løpe til belønningen, men hun er veldig rask med å gjøre det. Siden jeg kastet leken bak meg, så skyndter hun seg ut til apportbukken og har ikke tid til å stemple, men raser tilbake i utgangsstilling for å få værsågodkommando og hente belønningen. Det har fungert helt supert på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri trent apport jeg så jeg vet ikke om jeg misliker det ennå.

Utifra denne tråden så ser det ut som det kan dukke opp en del problemer ja.

Er det noen som vet om man får kjøpt bittesmå apportbukk (er det det det heter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri trent apport jeg så jeg vet ikke om jeg misliker det ennå.

Utifra denne tråden så ser det ut som det kan dukke opp en del problemer ja.

Er det noen som vet om man får kjøpt bittesmå apportbukk (er det det det heter?)

150 gram får du kjøpt i dyrebutikker med litt utvalg eller her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...