Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som misliker apportøvelsen...


Shilamon

Recommended Posts

  • 1 month later...

Nå har vi hatt en god periode med apport, fortsatt bare innendørs men tør ikke ta det ut helt enda. Vil heller terpe litt mer inne.

men vi har nå fått ett nytt problem, som jeg lurer på om noen har noen erfaringer med?

Labbis begynte å snakke om stempling, altså at bikkja hopper på apporten når den henter den og gjerne skyver den milelant bortover gulvet. Hvordan jobber man bort dette uten å ødelegge entusiasmen for øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vi har nå fått ett nytt problem, som jeg lurer på om noen har noen erfaringer med?

Labbis begynte å snakke om stempling, altså at bikkja hopper på apporten når den henter den og gjerne skyver den milelant bortover gulvet. Hvordan jobber man bort dette uten å ødelegge entusiasmen for øvelsen?

Tren masse opptak! Sett fra deg hunden og la den komme mot deg, og la den plukke opp apporten frivillig på veien. Jeg kaster aldri en apport slik at den lander vannrett, men loddrett. På den måten er det enklere å få hunden til å få en god plukke-atferd, ved at den må vri kroppen litt og plukke opp fra siden. Tia gjør det på bildet jeg legger ved, men hun har egentlig et dårlig opptak der da, da hadde vi enda ikke funnet løsningen vår.

Cita er veldig sugen på å apportere og holder på å eksplodere bare hun ser en apportbukk, så på henne har jeg kunnet fjerne dempingen på en helt annen måte. Feilen jeg gjorde med henne var at jeg fokuserte såpass mye på farten hennes ut og inn at jeg tillot stempling. Og nå sitter det himla godt i henne og hun hadde ikke tenkt å kvitte seg med den uvanen med det første. Men jeg hadde hvertfall bra fart på henne, og siden hun vet hva "rolig" betyr, så brukte jeg dette på henne. Når hun skal roe seg ned enten det er generelt i hverdagen, ved neseprøve eller før hun når frem til apportbukken, så sier jeg "rolig". Da roer hun seg, og i apportsammenhengen slutter hun å stemple. Men jeg har selvsagt vært nøye med å fjerne denne hjelpen tidlig, men jeg minner henne på det når hun er veldig høyt oppe i stress og jeg kan lese henne og se at hun garantert kommer til å stemple. Hun får hvertfall aldri løsning på å stemple lenger - for hun gjør det om hun tror at hun får lov til det. På Tia kunne jeg aldri ha gjort dette for hun er ikke like apportglad.

Jeg har også kastet apportbukk inntil vegg. Hundene ser veggen og blir tvunget til å bremse ned og får et fint opptak. Fjerne veggen og erstatte den med stang/fortauskant whatever og etterhvert fjerne hjelpen helt. Jeg har også lagt apportbukken oppå f.eks matskåler, da får de også et dritbra opptak.

Det jeg har gjort med Tia og som har fungert veldig bra på henne, er at jeg tar henne i utgangsstilling og kaster ballen/leken hennes bak oss. Hun er veldig sugen på å løpe etter den, men jeg får henne inn på plass igjen og kaster ut apporten. Etter mye tidligere trening med avstandsbelønning har hun jo skjønt at hun må gjøre oppgaver før hun får løpe til belønningen, men hun er veldig rask med å gjøre det. Siden jeg kastet leken bak meg, så skyndter hun seg ut til apportbukken og har ikke tid til å stemple, men raser tilbake i utgangsstilling for å få værsågodkommando og hente belønningen. Det har fungert helt supert på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri trent apport jeg så jeg vet ikke om jeg misliker det ennå.

Utifra denne tråden så ser det ut som det kan dukke opp en del problemer ja.

Er det noen som vet om man får kjøpt bittesmå apportbukk (er det det det heter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri trent apport jeg så jeg vet ikke om jeg misliker det ennå.

Utifra denne tråden så ser det ut som det kan dukke opp en del problemer ja.

Er det noen som vet om man får kjøpt bittesmå apportbukk (er det det det heter?)

150 gram får du kjøpt i dyrebutikker med litt utvalg eller her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...