Gå til innhold
Hundesonen.no

Beauceron - noen med erfaringer?

Tøfflus

Recommended Posts

Skrevet

Dette er en rase jeg har nada kunnskap om, og iaf ingen erfaringer med. Er det noen som kjenner til denne rasen som kan tegne og forklare litt? Grunnen til at jeg lurer er at en i familien har fått tilbud om å overta en 4 år gammel hannhund og jeg liker nå en gang å vite litt om hunder som kanskje skal inn i familien jeg da :) Både av nyskjerrighet og av ren egeninteresse mht mine egne hunder, hihi.

Er det er grei hund? Går den godt overens med andre hunder, både i og utenfor familien? Hva med katter i huset? Aktivisering, hva og hvor mye? Er den en hund som krever mye eller kan det være en grei, "normal" familiehund?

Er det noe man bør være spes oppmerksom på?

Jeg har lest litt om den, men vil gjerne ha erfaringer fra dere som har eller har hatt rasen eller nær befatning med den.

Fortell, fortell...

Guest lijenta
Skrevet

Ta kontakt her. Etter hva jeg vet så forteller hun både godt og vondt ting om rasen http://jakiras.com/. HAr hilst på noen av dem og dem har jeg likt godt men vet at i noen familier så har dem blitt for mye. Den damen som driver dette oppdrette har drevet med Beauceron i flere år.

Skrevet

Har lest en del om dem i fjor høst, og det jeg fant ut var at det nok hadde blitt for mye for meg. Er en aktiv hund, egentlig gjeterhund, og 2-3 godt trente hunder kan holde kontroll på 300 sauer når de flyttes fra beite til beite.

Tidligere var Beauceron og Briard samme rase, bare i forskjellige pelsvarianter, men variantene ble delt inn i hver sin rase rundt 1915 eller noe slikt(litt usikker på eksakt årstall, men mellom 1900-1920 en plass).

Vet de er gode brukshunder til spor, rundering o.l. med riktig trening, noen har også vært brukt i agility med stort hell. Man finner mye info på nettet om man leter på svenske sider, f.eks. :whistle:

Skrevet

Takk for svar begge to ;)

Hvis det blir aktuelt skal jeg jammen meg kontakte linken over og spørre og grave litt. Jeg har nemlig en liiiiten mistanke om at dette kan bli hakket for mye hund for de som vurderer den så det er greit å ha litt fakta å "slå i bordet" med.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...