Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Jeg velger å overse din kommentar om at det er verre for hundene å bli stengt ute av soverommet enn å bli stengt i bur (selv om jeg skjønner utmerket hva du mener, men jeg tror det er verre for oss enn for de). Derfor blir mitt forslag da: la valpen sovne i buret med døra igjen, lukk opp etter noen minutter. Valpen sover da på soverommet sammen med dere, Toiwo i resten av huset. I soveromsdøra setter du en kompostgrind, på den måten blir ikke Toiwo HELT stengt ute fra dere, valpen kan ikke plage han, og alle kan sove søtt hele natten. Dette, bortsett fra å sovne i bur, fungerte helt supert for oss da Aynï var valp. Klart, Tulla var snurt fordi HUN - verdens midtpunkt - ikke fikk sove på rommet med oss, men etter noen kvelder skjønte hun tegninga. Da var det nok verre for meg, som gjerne skulle ønsket at jeg hadde begge hundene i senga (Ayni lå forøvrig i en banankasse ved siden av senga og klarte ikke å komme oppi), men men. Som sagt; tror det er verre for dere at hundene ikke er på soverommet; Toiwo skjønner nok snart at det ikke nytter å syte. :) (Kompostgrinden i døren setter man innimellom den åpne døren og karmen, og på andre siden setter man en stol sånn at hunden ikke kan rive den ned.)

Tror nok det blir den mest aktuelle løsningen ja, å forsøke å få Toiwo til å sove utenfor døra.

Vanlig kompostgrind holder ikke, den hopper han over. Det samme med tørkestativet. Forsøke å sette sammen 2 på høykant eller noe slikt.

Det gikk helt fint å ha begge løse frem til den uka på tur, det var alt som skulle til før bur=natta for småen .... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Landy: Knott var også en sånn valp, og hun tok jeg opp i sengen og holdt henne fast der til hun roet seg. Vel og merke med dyne som "buffer", for hun beit så det suste etter. Det fungerte greit, selv om hun brukte 20 min/halvtime på å roe seg i begynnelsen. Det var veldig greit ift renslighetstrening også- jeg våknet når hun måtte på do, og gikk ut med henne. Eventuelt kan man legge seg på madrass, om man ikke vil ha valpen i sengen (men det er jo relativt greit å avlære tidlig). Akkurat i den situasjonen har ikke jeg så store motforestillinger mot bur, annet enn at jeg ikke gadd å ha det på rommet, og at det ville medføre enda mindre søvn for meg (klart jeg våkner dersom hun romsterer eller gjør fra seg), og at det ville være mindre plass på rommet, pluss mindre effektiv læringskurve. Jeg sier som Belgerguri, at jeg synes det er totalt unødvendig med bur på normale valper (med mindre det er for eierens skyld, og da får man "owne up to it" også- jeg f.eks bruker hundegård like mye for min egen skyld som for hundenes skyld), men at det i spesielle tilfeller kan være en grei hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landy: Tenkte jeg bare skulle komme med ett forslag :wub: Du sier at Toiwo lett hopper over kompostgrinder. Hvorfor ikke sette en kompostgrind foran døra, så han han hoppe inn og ut mens valpen er løs på rommet, så han kan bestemme selv om han vil leke med valpen eller ikke? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landy: Knott var også en sånn valp, og hun tok jeg opp i sengen og holdt henne fast der til hun roet seg. Vel og merke med dyne som "buffer", for hun beit så det suste etter. Det fungerte greit, selv om hun brukte 20 min/halvtime på å roe seg i begynnelsen. Det var veldig greit ift renslighetstrening også- jeg våknet når hun måtte på do, og gikk ut med henne. Eventuelt kan man legge seg på madrass, om man ikke vil ha valpen i sengen (men det er jo relativt greit å avlære tidlig). Akkurat i den situasjonen har ikke jeg så store motforestillinger mot bur, annet enn at jeg ikke gadd å ha det på rommet, og at det ville medføre enda mindre søvn for meg (klart jeg våkner dersom hun romsterer eller gjør fra seg), og at det ville være mindre plass på rommet, pluss mindre effektiv læringskurve. Jeg sier som Belgerguri, at jeg synes det er totalt unødvendig med bur på normale valper (med mindre det er for eierens skyld, og da får man "owne up to it" også- jeg f.eks bruker hundegård like mye for min egen skyld som for hundenes skyld), men at det i spesielle tilfeller kan være en grei hjelper.

Nå var ikke Järki spesielt urolig før denne ukesturen, greia er å få vent ham tilbake til å ikke sove i buret. Vi har forsøkt å ha ham i senga, men siden han ikke vil være der smyger han seg ut og ned på gulvet så fort vi ikke holder ham.

Etter litt fremogtilbake tror jeg vi velger den enkle løsningen til å begynne med og bærer inn det store buret, forsøker å la han gå løs først, plager han Toiwo for lenge får han sove i buret. Burde jo ikke behøve å bli et langvarig "avburingsprosjekt", var tross alt "bare" en uke.

Nå ligger de rolige på gulvet her og sover, er når vi flytter oss inn på soverommet turboen starter :P Men, han er fin da :wub:

Landy: Tenkte jeg bare skulle komme med ett forslag :wub: Du sier at Toiwo lett hopper over kompostgrinder. Hvorfor ikke sette en kompostgrind foran døra, så han han hoppe inn og ut mens valpen er løs på rommet, så han kan bestemme selv om han vil leke med valpen eller ikke? :lol:

Toiwo er en særing, han har sin faste plass på soverommet, tror nok ikke han ofrer den for å være i fred.

Da insisterer han heller meget bestemt på at valpen skal komme seg vekk ja...

Men idèen var god !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenge valpen ute på stua (på begrenset plass) og la Toiwo være på soverommet?

Knærten kan være en bjeffert og det å være alene utløser ulyden, så det er helt uaktuelt. Da får ingen av oss sove...

Han har bare vært hos oss i 2 uker hvorav vi var på tur den ene uka, synes han bør få være der vi er :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å forsøke en natt? :wub:

Har forsøkt å la døra stå oppe så Toiwo kan legge seg ett annet sted i huset. Noe han ikke gjør. Han synes definitivt at valpen er den som skal gå vekk. Toiwo er litt sær og har sine vaner :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ`kke bare bare detta :wub:

hehe, nei tydeligvis ikke :lol:

Valpen lærer at I BURET sover vi. Hadde den lært at OM NATTA sover vi, hadde du ikke trengt bur, hadde du vel?

Kompostgriner er for øvrig en fin ting.

hehe, så om man sier man bruker kompostgrinder til hunden, er det HELT ok... At kompostgrindene i seg selv utgjør mindre plass enn evnt bur, er ikke så farlig. Det har jo ikke tak må vite! og hunden kan jo prøve å klatre seg ut, istedet for å legge seg ned å sove... :wub: *humre*

Og ja, hvorfor er det feil om valpen lærer at i buret sover vi? Når man skal sove, skal man sove... Så enkelt er det. Ikke tygge på storebrødre, løpe huset rundt for å se om man kan finne på andre ting osv. Og om da Buret betyr NATTA, så må det jo være fint?? (husk at jeg også, som så mange andre, mener at man ikke skal bruke buret i tide og utide, og at 16 timer i bur i dgnet ER for mye osv)

Jeg velger å overse din kommentar om at det er verre for hundene å bli stengt ute av soverommet enn å bli stengt i bur (selv om jeg skjønner utmerket hva du mener, men jeg tror det er verre for oss enn for de). Derfor blir mitt forslag da: la valpen sovne i buret med døra igjen, lukk opp etter noen minutter. Valpen sover da på soverommet sammen med dere, Toiwo i resten av huset. I soveromsdøra setter du en kompostgrind, på den måten blir ikke Toiwo HELT stengt ute fra dere, valpen kan ikke plage han, og alle kan sove søtt hele natten. Dette, bortsett fra å sovne i bur, fungerte helt supert for oss da Aynï var valp. Klart, Tulla var snurt fordi HUN - verdens midtpunkt - ikke fikk sove på rommet med oss, men etter noen kvelder skjønte hun tegninga. Da var det nok verre for meg, som gjerne skulle ønsket at jeg hadde begge hundene i senga (Ayni lå forøvrig i en banankasse ved siden av senga og klarte ikke å komme oppi), men men. Som sagt; tror det er verre for dere at hundene ikke er på soverommet; Toiwo skjønner nok snart at det ikke nytter å syte. :P (Kompostgrinden i døren setter man innimellom den åpne døren og karmen, og på andre siden setter man en stol sånn at hunden ikke kan rive den ned.)

Det er ikke alle som har lyst på samme temp på soverom som i resten av huset da. :D På vintern liker jeg å ha 7 grader på soverommet, mens det er 23 i resten av huset. Vanskelig med åpen dør da gitt. Men joda, fordi som ikke MÅ ha stengt dør, er dette en ok løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, hvorfor er det feil om valpen lærer at i buret sover vi? Når man skal sove, skal man sove... Så enkelt er det. Ikke tygge på storebrødre, løpe huset rundt for å se om man kan finne på andre ting osv. Og om da Buret betyr NATTA, så må det jo være fint??

Fordi man risikerer å få en hund som alltid må ha et bur for å kunne slå seg til ro. Det har noe med tilvenning å gjøre. Om folk synes det er greit får være deres sak - jeg foretrekker å ha hunder som like gjerne legger seg til å sove midt på gulvet fremfor å måtte gjemme seg bort på sitt "trygge sted".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man risikerer å få en hund som alltid må ha et bur for å kunne slå seg til ro. Det har noe med tilvenning å gjøre. Om folk synes det er greit får være deres sak - jeg foretrekker å ha hunder som like gjerne legger seg til å sove midt på gulvet fremfor å måtte gjemme seg bort på sitt "trygge sted".

Hvorfor er det bedre med grinder fremfor bur når det kommer til soving ? Vil ikke valpen bli like avhengig av valpegården som sitt trygge sted som buret ?

Edit: Helt konkret, hvordan mener du man skal roe ned en kvelds/natthyper valp ?

Ikke noe generellt anti-bur prat, men helt konkret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bedre med grinder fremfor bur når det kommer til soving ? Vil ikke valpen bli like avhengig av valpegården som sitt trygge sted som buret ?

Det kommer vel an på størrelsen og typen grind. Det er faktisk noe annet å gå fritt på et rom med grinder enn å ligge inni et låst bur med fire vegger og tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 pakker til ca 200-250kr tilsammen (Fra feks Biltema) Så får du da 8 stk grinder. Da klarte jeg både å gjerde inn sengen min (som sto inntil en vegg) og dem utsatte områdene på rommet.

Og om dem er for lave ved "normalt" oppsett så kan dem settes på høykant. Det er iallefall erfaringen min med forholdsvis aktive og kreative raser i hus :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen er like absurd i dag som den var for 2 år siden ...

Gang på gang, på blomsterpottes gang så kommer det opp "problematikk" med hypre valper, møbler man er redd for, "de andre hundene", ledninger, bordbein, og aktivitetsnivå.

I mitt parallelle univers er saken fortsatt like enkel; Har man ikke plass (ressurser) til å huse hund nummer 2 (eller 1 eller 3, eller 17) uten å putte den i bur for å kunne leve med dyreholdet selv, vel da burde man ikke ha denne hunden.

I mine 30 år som hundeeier, med diverse raser, nykommere i ulike aldre og ulike bakgrunner, større og mindre flokker med individer av samme og/eller begge kjønn, så har jeg ALDRI noensinne, ever - uansett - opplevd å måtte "skåne" en voksen hund for en liten valp.

Faktisk oppdaget jeg allerede en gang på 1970-tallet at någenlunde normale hunder, som lever under någenlunde normale vilkår, snakker hundespråk seg imellom helt uten problemer - voksne hunder sier ifra til valpen når de vil ha fred - og ja, de kan gjøre det på en lite "klikkersk" måte som får sarte tobente hundemammaer til å vri seg i angst (vil jeg tro) - men i blant er det det som må til for å få valpen til å skjønne. (Ja, jeg vet jeg banner i kjerka og snakker kaudervelsk, jeg VET at det er vanskelig å tro, og jeg VET at alle dere andre som har "hypre" valper som "plager vettet av det gamle skinnet" som allerede bor i huset har helt unike hunder som ingen andre i hele verden skjønner seg på, og at jeg/vi ikke har pilla feiling på hva vi snakker om, og at alle disse andre hundene i verden ikke fatter at de egentlig fra tidenes morgen har vært flokkdyr som er skapt for å nettopp - fungere i FLOKK - men jeg tillater meg nå å si det likevel.

Skulle man være så uheldig å eie en unormal hund som fordi den er skrudd i skallen skader en leken/masete valp - veeel, da burde man gå i tenkeboksen over helt andre saker enn burbruk...

Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst herfra og.. Man kan være ganske ikke-klikkersk og allikevel skjerme den voksne hunden fra en hyper valp som ikke er helt mottagelig for beskjeder også.. Uten at man nødvendigvis mener at den voksne hunden kommer til å skade valpen om de får ordne opp selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gang på gang, på blomsterpottes gang så kommer det opp "problematikk" med hypre valper, møbler man er redd for, "de andre hundene", ledninger, bordbein, og aktivitetsnivå.

I mitt parallelle univers er saken fortsatt like enkel; Har man ikke plass (ressurser) til å huse hund nummer 2 (eller 1 eller 3, eller 17) uten å putte den i bur for å kunne leve med dyreholdet selv, vel da burde man ikke ha denne hunden.

I mine 30 år som hundeeier, med diverse raser, nykommere i ulike aldre og ulike bakgrunner, større og mindre flokker med individer av samme og/eller begge kjønn, så har jeg ALDRI noensinne, ever - uansett - opplevd å måtte "skåne" en voksen hund for en liten valp.

Faktisk oppdaget jeg allerede en gang på 1970-tallet at någenlunde normale hunder, som lever under någenlunde normale vilkår, snakker hundespråk seg imellom helt uten problemer - voksne hunder sier ifra til valpen når de vil ha fred - og ja, de kan gjøre det på en lite "klikkersk" måte som får sarte tobente hundemammaer til å vri seg i angst (vil jeg tro) - men i blant er det det som må til for å få valpen til å skjønne. (Ja, jeg vet jeg banner i kjerka og snakker kaudervelsk, jeg VET at det er vanskelig å tro, og jeg VET at alle dere andre som har "hypre" valper som "plager vettet av det gamle skinnet" som allerede bor i huset har helt unike hunder som ingen andre i hele verden skjønner seg på, og at jeg/vi ikke har pilla feiling på hva vi snakker om, og at alle disse andre hundene i verden ikke fatter at de egentlig fra tidenes morgen har vært flokkdyr som er skapt for å nettopp - fungere i FLOKK - men jeg tillater meg nå å si det likevel.

Skulle man være så uheldig å eie en unormal hund som fordi den er skrudd i skallen skader en leken/masete valp - veeel, da burde man gå i tenkeboksen over helt andre saker enn burbruk...

Sorry.

Psst herfra og.. Man kan være ganske ikke-klikkersk og allikevel skjerme den voksne hunden fra en hyper valp som ikke er helt mottagelig for beskjeder også.. Uten at man nødvendigvis mener at den voksne hunden kommer til å skade valpen om de får ordne opp selv..

Var alt dette sånn ca beregnet på meg ?

Kan, om så er, nok en gang ta med at; Knærten måtte ligge i bilburet en uke på tur pga dårlig og veldig vått vær. Når vi kommer hjem finner han ikke roen når det er nattinatt, men spoler rundt og herjer med Toiwo. Toiwo er en tålmodig unghund, men grinete når han ikke får sove i fred. Blir derfor en masse halvhjertede varsler til småen. Småen svarer med å nibjeffe/knurre og henge i pelsen til Toiwo så fort han forsøker å legge seg ned igjen. Toiwo flytter seg, småen nibjeffer og følger etter. Og sånn går no timan... Valpen stresser seg så opp at det høres ut som om han hyperventilerer, håpløs å få kontakt med.

Får han tilgang til buret legger småen seg der og sovner. Spørsmålet da var; Hvordan vil anti-bur folket løse en slik situasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan, om så er, nok en gang ta med at; Knærten måtte ligge i bilburet en uke på tur pga dårlig og veldig vått vær. Når vi kommer hjem finner han ikke roen når det er nattinatt, men spoler rundt og herjer med Toiwo. Toiwo er en tålmodig unghund, men grinete når han ikke får sove i fred. Blir derfor en masse halvhjertede varsler til småen. Småen svarer med å nibjeffe/knurre og henge i pelsen til Toiwo så fort han forsøker å legge seg ned igjen. Toiwo flytter seg, småen nibjeffer og følger etter. Og sånn går no timan... Valpen stresser seg så opp at det høres ut som om han hyperventilerer, håpløs å få kontakt med.

Får han tilgang til buret legger småen seg der og sovner. Spørsmålet da var; Hvordan vil anti-bur folket løse en slik situasjon ?

Å "ha tilgang til" og "bli stengt inne i" er vidt forskjellige ting eller?

Er vel ingen i denne tråden som har argumentert mot at hunder skal kunne ha tilgang til bur? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "ha tilgang til" og "bli stengt inne i" er vidt forskjellige ting eller?

Er vel ingen i denne tråden som har argumentert mot at hunder skal kunne ha tilgang til bur? :wub:

Og din løsning på vårt dilemma var ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry.

Amen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh - det kan man sikkert. Mitt poeng er at bikkjene seg i mellom kan bruke langt mer "voldsomme" metoder enn det som er allment akseptert blant "snillistiske" moderne hundefolk. Dessuten sliter jeg med å ta inn konseptene "skjerme" og "hyper" - det er jo så enkelt som at bikkjer faktisk er skapt for å omgås bikkjer - at de er flokkdyr og har (forutsatt at de er någenlunde normalt skrudd sammen og har fått forutsetninger for å utvikle språket sitt) alle muligheter for selv å "finne ut av" hvordan de skal omgås.

Jeg tillater meg å mene at det i all hovedsak er eierne som mener det er problematisk og slitsomt å ha en ballstyrig valp i pelsen til den voksne hunden - ikke nødvendigvis den voksne hunden... - og ja, jeg mener at den langt beste måten å "løse" slike "problemer" på er å la den voksne hunden sette valpen på plass. Hvorvidt det tar 5 minutter, 10 minutter eller 3 timer spiller ingen rolle - særlig ikke om man ikke har noe smartere å finne på selv enn å legge valpen i bur for å "skåne" en eller annen.

Jeg gjentar - har man ikke plass nok, overskudd, tid, krefter eller innsikt - what ever - til å holde hund uten å basere seg på burbruk, vel - da skal man ikke ha hund. Så enkelt, så vanskelig.

Ja.

Ved å la bikkjene finne ut av det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en valp på 11 uker og 15 mnd gammel unghund bør finne ut av ting selv ?

Gjelder dette i alle situasjoner eller bare de som kan inkludere burbruk ?

Ser i så fall for meg et interessant hundehold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de bør ikke finne ut av ting selv. Du bestemmer hvor mye den lille får "plage" den store. Bruk bur. Himmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de bør ikke finne ut av ting selv. Du bestemmer hvor mye den lille får "plage" den store. Bruk bur. Himmel.

Små valper "plager" ikke store hunder ved sitt blotte valpeaktige nærvær - de må lære å omgås, og hvilke regler som gjelder skal en voksen hund vite om den er godt sosialisert og skrudd sammen. Like lite som man låser småbarn inn på rommet sitt fordi tenåringssøsknene misliker at de maser og forstyrrer, så stenger man en valp inn i buret fordi man har vært så overivrig at man har skaffet seg en ny hund før den forrige er ordentlig voksen og cool. Det er da vitterlig ikke hverken valpen eller den andre hundens feil at man har tatt seg vann over hodet.

At man "lar dem ordne opp selv" betyr IKKE at man ikke er tilstede og følger med - i fall man er så uheldig å ha hunder i hus som ikke oppfører seg "normalt" - det betyr heller ikke at man ikke skal følge med å være sikker på at den store hunden ikke skader den lille ved et uhell (gallopperer gjennom stua og dundrer valpen inni et hardt møbel så den skader seg, f eks) - det jeg sier er ganske enkelt at man lar oppdragelsen gå sin gang hundene i mellom, uten å stenge dem fra hverandre. I ditt tilfelle, Landy, så er det jo så enkelt som å ta hundene med deg på soverommet når kvelden kommer, og forbereder deg på en periode med lite søvn selv. Såpass bør man tåle når man anskaffer seg to hunder med så liten aldersforskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh - det kan man sikkert. Mitt poeng er at bikkjene seg i mellom kan bruke langt mer "voldsomme" metoder enn det som er allment akseptert blant "snillistiske" moderne hundefolk. Dessuten sliter jeg med å ta inn konseptene "skjerme" og "hyper" - det er jo så enkelt som at bikkjer faktisk er skapt for å omgås bikkjer - at de er flokkdyr og har (forutsatt at de er någenlunde normalt skrudd sammen og har fått forutsetninger for å utvikle språket sitt) alle muligheter for selv å "finne ut av" hvordan de skal omgås.

Jeg tillater meg å mene at det i all hovedsak er eierne som mener det er problematisk og slitsomt å ha en ballstyrig valp i pelsen til den voksne hunden - ikke nødvendigvis den voksne hunden... - og ja, jeg mener at den langt beste måten å "løse" slike "problemer" på er å la den voksne hunden sette valpen på plass. Hvorvidt det tar 5 minutter, 10 minutter eller 3 timer spiller ingen rolle - særlig ikke om man ikke har noe smartere å finne på selv enn å legge valpen i bur for å "skåne" en eller annen.

Jeg gjentar - har man ikke plass nok, overskudd, tid, krefter eller innsikt - what ever - til å holde hund uten å basere seg på burbruk, vel - da skal man ikke ha hund. Så enkelt, så vanskelig.

Tja.. Jeg vil nå påstå at de aller fleste normale voksne hunder jeg kjenner, prøver å håndtere plagsomme valper i god klikkerånd jeg - de overser de, og venter til det går over. Selv min noe purkete tispe er svært lite voldelig mot små valper, funker ikke det å overse krapylvalpen, så prøver hun å gå unna, og hun skal pushes ganske langt før hun setter valpen på plass.

Og jeg mener det motsatte av deg. Her hjemme er det jeg som bestemmer når nok er nok. Jeg tillater ganske enkelt ikke i at mine hunder "finner ut av det selv". Jeg har bestemt at valpen ikke får plage den voksne, jeg har bestemt at den voksne ikke får lov til å sette valpen på plass. Jeg har denne forhatte lederskapsrollen, jeg - mitt hus, mine regler, og det er jeg som overholder de reglene, som straffer når det er nødvendig.

Men nei, jeg bruker ikke bur for å skjerme valp fra voksen eller omvendt. De gangene jeg har brukt bur, så er det for å skjerme møblene mine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...