Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Hvordan i all verden klarer du å komme frem til dette svaret ..... :

Jeg kommer ALDRI til å akseptere at tilsynelatende vanlige, oppegående folk planlegger å bruke bur som "hjelpemiddel" for å holde helt vanlige, normale, velfungerende hunder - selv FØR de har fått valpen i hus - og når de burde fatte at det er mulig å gjøre det uten. Det er totalt uakseptabelt. Fullstendig.

Men mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves...

....på dette innlegget ??

Landy: det spiller visst ingen rolle om hunden er i bur en liten periode av livet sitt, som trening i en periode, eller som hjelp i en periode, for hunden er visst uansett en stakkars burhøne som lider for resten av livet fordi burdøra er lukket. (skulle man tro på enkelte her) Her blir vi visst alle satt under samme kam som de som bruker bur til hverdags hele hundens liv natt og dag. :closedeyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Dere som driver med utstilling aktivt, hvor mange timer ca ligger deres hunder i bilen til og fra utstillinger?

Tja, kommer an på hvor utstillingen er, men jeg reiser sjelden langt. Alt fra ti minutters biltur i bur, til åtte timer da jeg skulle til Hamar. Men vi har da vel aldri kritisert burbruk i bil, har vi vel? Er det ekstra ille siden det er på vei til utstilling?

Og på utstillingene?

På utstillingene bruker jeg ikke alltid bur faktisk. Noen ganger har jeg det med, andre ganger ikke. Siden jeg har to hunder, må jeg ha den ene i bur når jeg går i ringen med den andre. Eller når jeg går på do må de være i bur, hvis jeg ikke får noen til å passe de. Men kanskje de ligger der i to timer i løpet av en lang utstillingsdag?

Er det ok å ha hunder løse på feks hotell eller er det bur som gjelder der også?

Jeg hadde ikke med bur på hotellet da jeg overnattet på Hamar. De sov på gulvet, og når jeg var ute og spiste, lå de i sengen min. :closedeyes: Jeg bruker ikke bur på hoteller nei, med mindre jeg får spesifikk beskjed om å bruke det, noe som ikke har skjedd til nå. Og da tar jeg det ofte bare med inn, men har de ikke i buret på rommet. De er såpass lydige at hvis jeg sier de skal sove på gulvet, så gjør de det. Derimot setter jeg de kanskje i bilen når jeg skal spise, hvis de har planer om å hoppe i senga mens jeg er borte. Spiser fort når det er tilfellet, så kanskje en halvtime da? :)

Eller dere som farter rundt på andre typer stevner, AG, LP, ulike typer bruks osv?

Noen her som kan komme med ca tall?

Kunne vært artig å sammenlignet litt timer :D

Jeg bruker atskillig lengre tid til agilitykonkurranser enn utstillinger; da er det gjerne en to-tre-fire-åtte timer i bilen, og mye oftere enn utstillinger. Under selve konkurransen, går hundene løse, eller er litt i buret (blir diska dersom hundene er med på banen under briefing). Minstejenta ligger vel i bur i kanskje fire timer, eldstefrøkna i kanskje to. Minstejenta konkurrerer jeg ikke med enda, så hun må ligge i buret når jeg varmer opp eldste, og når vi går løp. Når vi kommer til hytta vi skal sove i, ligger de løse på rommet/hytta, gjerne i sengene sine, for de har jeg med meg tenk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden klarer du å komme frem til dette svaret ..... :

....på dette innlegget ??

Øhhh... Det har antagelig gått deg hus forbi, det også, at Djervekvinnen har skrevet flere innlegg i denne tråden.

Mitt forrige innlegg er altså et tilsvar på konklusjonen (hennes siste av dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke ødelegge tråden til Luna...

Syns du virkelig at det buret er stort i forhold til hunden din???? Se så smalt det er, tror du hunden din klarer å ligge naturlig i det der, bytte underlag og endre stillinger uten problem? Jeg blir kvalm rett og slett.

Og forresten, hunden din har vokst mye siden den var 4 mnd til den var 8 mnd. Eller er du helt blind? Og vet du hva, hun kommer nok til å vokse enda mer. Du kan ikke være særlig uenig i det, mtp at du overdriver vekt og høyde i bloggen din for å slippe å redigere det hele tiden....?!

Har du Luna i bur om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke ødelegge tråden til Luna...

Syns du virkelig at det buret er stort i forhold til hunden din???? Se så smalt det er, tror du hunden din klarer å ligge naturlig i det der, bytte underlag og endre stillinger uten problem? Jeg blir kvalm rett og slett.

Og forresten, hunden din har vokst mye siden den var 4 mnd til den var 8 mnd. Eller er du helt blind? Og vet du hva, hun kommer nok til å vokse enda mer. Du kan ikke være særlig uenig i det, mtp at du overdriver vekt og høyde i bloggen din for å slippe å redigere det hele tiden....?!

Har du Luna i bur om natten?

synes også det buret er alt for lite til hunder over cocker str......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://i31.photobucket.com/albums/c377/Als...08/DSCF7261.jpg

Det buret er jo MYE mindre enn stålburet jeg drasser med meg på utstilling/treninger/konkurranser... Jeg ville ikke hatt hundene mine i et så lite bur som det på bildet i slike situasjoner engang, så det vil jo si at det er fullstendig uaktuelt å ha et så lite bur hjemme og... Jeg kjøpte bur kun for å ha det i bil og på aktiviteter, og Norma har GOD plass i det buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at bur er dyre misshandling.

Bur er en god fordel når man har valper eller hunder som ikke slår seg til ro om natten.

Som menneskene har sitt eget soverom, så har hundene sitt eget bur. Buret er dems hule, also soverom.

Akkurat som vi mennesker legger oss i sengen når vi er slitne, og hundene legger seg frivillig i buret sitt når de vil ha fred.

Og når vi er på bil turer ligger alle tre på ryggen med beina i været og snorker.

Ingen av hundene vi har hatt har sakt noe i mot disse burene.

Og som i familier uten bur så har hunden sin egen plass eller rom, som de søker tilflukt i når de er redde, det kommer besøk eller når de føler for å slappe av, så har våre hunder "hulen" sin som de søker til når de er trette, ikke orker maset fra barna som besøker oss eller etter en lang tur på fjellet.

"Hulen" framstår som en trygg plass, med vegger og tak, der ingen uønskede "vesner" slipper til uansett hva det måtte være.

Så ja, jeg er tilhenger av bur. Like dann som rever har sine huler, så har hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde virkelig ikke at dette var nødvendig etter 100 sider men: hvor mange rever lukker døra til hulsen sin da?

Hvis de går inn der når de er trette må hun jo nesten ha døren åpen til buret..?

Og det mener ihvertfall jeg at er greit, da kan det jo ikke regnes som et bur (på en måte). Da er det jo akkurat som de sengene (som ihvertfall finnes til små hunder) med tak. Jeg har dessverre måttet lukke døren på buret til jenta mi når vi har vært borte de to siste middagene. Rett og slett fordi hun ikke fikk roet seg ned med så masse mennesker og bikkjer som holdt henne igang. Og muligheten for å valpesikre noen områder (uten menneskelig/hundelig trafikk) var ikke mulig. Men så sov hun jo i de periodene. Men her hjemme går hun løs hele tiden da, tisser hun eller noe på gulvet er det jo ikke verre en at jeg tørker opp etter henne, og så har jeg valpesikret alt (tror jeg da), bortsett fra stuen.. men da følger jeg bare med på henne.

Men jeg er kjempeglad at jeg ikke har hatt henne i lukket bur, for de siste dagene som jeg har tilbrakt hos mamma og pappa.. har hun ligget på en diger hundebamse som jeg har lagt på gulvet, eller rett ned på gulvet. Jeg tror hun har sovet et par timer (frivillig) i buret de siste dagene. Men jeg har det bare framme sånn at hun skal forstå at det ikke er noe farlig sånn at når vi drar ut med bilen så skal hun forbinde det med å sove (sånn at hun kan slappe av i bilen). Helst skulle jeg jo bare hatt henne på setet ved siden av, men sikkerheten kommer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://i31.photobucket.com/albums/c377/Als...08/DSCF7261.jpg

Det buret er jo MYE mindre enn stålburet jeg drasser med meg på utstilling/treninger/konkurranser... Jeg ville ikke hatt hundene mine i et så lite bur som det på bildet i slike situasjoner engang, så det vil jo si at det er fullstendig uaktuelt å ha et så lite bur hjemme og... Jeg kjøpte bur kun for å ha det i bil og på aktiviteter, og Norma har GOD plass i det buret.

Pfahahahahahhaha

Så du drar Gigantbur (faktisk heter neste størrelse gigant) med deg på utstilling? Stakkars deg :P Jeg har sett folk med samme størrelsen flere gang på utstilling, de fleste med labrador bruker bare Large (også schäferfolk) - men vi har altså XL.

Labbis: Bli så kvalm du bare vil. Jeg blir også kvalm av ting jeg ikke forstår, vil innse eller nekter å forstå, men framdeles reagerer på. I slike tilfeller prøver jeg faktisk å lære og se noe annet.

Luna klarer godt å ligge på siden i det buret, og "ja" hun sover i bur. Døra er åpen men hu legger seg i buret fordeom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbis: Bli så kvalm du bare vil. Jeg blir også kvalm av ting jeg ikke forstår, vil innse eller nekter å forstå, men framdeles reagerer på. I slike tilfeller prøver jeg faktisk å lære og se noe annet.

Luna klarer godt å ligge på siden i det buret, og "ja" hun sover i bur. Døra er åpen men hu legger seg i buret fordeom.

Hun klarer kanskje å ligge, men ikke naturlig, man må være blind for å ikke se det. Og ja, jeg blir kvalm når du faktisk poster bilde av hunden din som valp som for å si "se hvor stor plass hunden min har i buret", når den 4 mnd eldre nesten har vokst seg ut av det - og du fortsetter å bruke av det.

Hva mener du at jeg ikke forstår?? Jeg har brukt bur på hundene mine jeg, men den tiden er for lengst over - og jeg syns synd i hunder som tilbringer tid i et bur som er så lite i forhold til hundens størrelse.

Og enda værre syns jeg det er når jeg må se hunder av "min" rase oppbevares i et lite bur....... :P

Edit:

Jeg har sett folk med samme størrelsen flere gang på utstilling, de fleste med labrador bruker bare Large (også schäferfolk) - men vi har altså XL.

Føles det godt at andre bruker mindre bur enn deg? Får du bedre samvittighet av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du virkelig overdriver bildet i hodet ditt, bikkja sitter i åpningen og hele buret virker mindre.

Jeg sa ikke "som for å si" - jeg postet det for å illustrere at bikkja kan både stå og sitte i buret, og for å illustrere at hundene ikke sitter i sammenpressede bur i stua mens man dusjer eller lager mat, stablet oppå hverandre (quote fra tidligere i tråden et sted) og klorende på burdøra.

Samvittighet har ikke noe med saken å gjøre, det var en ren opplysning om at Anette ikke representerer størsteparten av Norges befolkning og at det faktum at hun gidder å drasse gigantbur på utstilling for at bikkja skal sitte der i x antall timer (mens hun ikke er tilstede, eller? ) ikke er så veldig relevant for annet enn "dette gjør jeg, tjohei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Som menneskene har sitt eget soverom, så har hundene sitt eget bur. Buret er dems hule, also soverom.

Nåvel.. Vi kan gå inn og ut av soverommet vårt akkurat som vi vil, vi kan åpne/lukke vinduet hvis det blir for varmt/kaldt, hente oss et glass vann hvis vi blir tørst osv osv. Vi er ikke innestengt! Hadde moren din tatt deg inn på rommet ditt og låst døren når hun skulle legge seg eller gå en tur på butikken, så tror jeg ikke du hadde hatt det samme forholdet til rommet ditt som du har nå. Nei, jeg aner ikke hvor gammel du er, og jeg prøver heller ikke å menneskeliggjøre hunder, men det sier seg selv at et soverom og et bur (i utgangspunktet) ikke kan sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du virkelig overdriver bildet i hodet ditt, bikkja sitter i åpningen og hele buret virker mindre.

(quote fra tidligere i tråden et sted) og klorende på burdøra.

Som jeg har skrevet tidligere så har min mor det samme buret selv som flybur, og min labrador som er mindre enn din klarer ikke å ligge naturlig i det. Hva er din forklaring på det?

Jeg sa ikke "som for å si" - jeg postet det for å illustrere at bikkja kan både stå og sitte i buret, og for å illustrere at hundene ikke sitter i sammenpressede bur i stua mens man dusjer eller lager mat, stablet oppå hverandre (quote fra tidligere i tråden et sted) og klorende på burdøra.

Og hvorfor skal man ha hunden i buret når man lager mat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfahahahahahhaha

Så du drar Gigantbur (faktisk heter neste størrelse gigant) med deg på utstilling? Stakkars deg :P Jeg har sett folk med samme størrelsen flere gang på utstilling, de fleste med labrador bruker bare Large (også schäferfolk) - men vi har altså XL.

Stakkars meg? Ja, det er helt sant, det buret er vanskelig for meg å ha med, men jeg velger faktisk å drasse på et bur som er stort nok til hunden, fremfor det som hadde vært lettest for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfahahahahahhaha

*klipp*

Tja, jeg drasser mer enn gjerne med meg det største buret jeg fant da jeg kjøpte bur (er sikkert ganske gigantbur det) på utstilling, om jeg absolutt ikke GIDDER å ha bikkja med meg rundt i bånd hele dagen. Hahaha, og stakkars meg, og alt annet du lirer av deg for å vri deg unna diskusjonen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere så har min mor det samme buret selv som flybur, og min labrador som er mindre enn din klarer ikke å ligge naturlig i det. Hva er din forklaring på det?

Og hvorfor skal man ha hunden i buret når man lager mat??

1) Det må du nesten spørre bikkja di om siden min klarer det? Vondt i bein så den ikke klarer å finne en god posisjon? Vanskelig for å finne roa i buret? Ikke vant med å finne godstillinga i ett bur? Eller har den kanskje en meget unaturlig liggeposisjon? Luna sover på rygg, mens hun støtter seg opp mot en vegg og alle fire beina rett opp. Det er hennes naturlige liggestilling. Har hun behov for å sove med beina strekt i full bredde ut går hun ut av buret og gjør det, men det skjer ikke før tidlig på morran etter hun har mast på meg om å stå opp.

2) Vel spør de som er burmotstandere? De som mener at de som bruker bur gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en hund er ikke en rev - bortsett fra at de minner fælt på en rev på en pelsfarm av og til, da.

Dog har reven større bur....

Susanne

Og i motsetning til hunder, har faktisk rever regler om hvor store burene skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde virkelig ikke at dette var nødvendig etter 100 sider men: hvor mange rever lukker døra til hulsen sin da?

Sa jeg noen ganger at jeg brukte døren bortsett fra om hvis hunden var rasløs om natten eller når de var i bilen ?

Nei, gjorde ikke det. Døren taes av når det er inne.

Der kan hundene ligge og slappe av når det passer dem. Og det er faktisk dems beste plass å være på. Om vi lukker døren når buret er tomt så går hundene å skraper på døren fordi de vil så gjerne gå inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det må du nesten spørre bikkja di om siden min klarer det? Vondt i bein så den ikke klarer å finne en god posisjon? Vanskelig for å finne roa i buret? Ikke vant med å finne godstillinga i ett bur? Eller har den kanskje en meget unaturlig liggeposisjon? Luna sover på rygg, mens hun støtter seg opp mot en vegg og alle fire beina rett opp. Det er hennes naturlige liggestilling. Har hun behov for å sove med beina strekt i full bredde ut går hun ut av buret og gjør det, men det skjer ikke før tidlig på morran etter hun har mast på meg om å stå opp.

Min hund ligger helt normalt den, akkurat som din gjør her

http://i31.photobucket.com/albums/c377/Als.../ed2a0c13-1.jpg

Her ligger hun ikke på rygg eller dytter beina inntil en vegg? Tror du ikke hun har lyst til å ha mulighet til å ligge akkurat slik hun vil? Og hvordan skal hun ha mulighet til å bytte underlag i det buret der?

Du prøver gang på gang å komme med unnskyldninger for å bruke bur, og nå prøver du å komme på unnskyldninger for å bruke et for lite bur? :rolleyes: "Nei hunden min ligger sånn og sånn så det går helt greit...."

2) Vel spør de som er burmotstandere? De som mener at de som bruker bur gjør det.

Det var dine ord. Og det er flere her som bruker bur når de dusjer eller tar en tur på butikken.

jeg postet det for å illustrere at bikkja kan både stå og sitte i buret, og for å illustrere at hundene ikke sitter i sammenpressede bur i stua mens man dusjer eller lager mat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel.. Vi kan gå inn og ut av soverommet vårt akkurat som vi vil, vi kan åpne/lukke vinduet hvis det blir for varmt/kaldt, hente oss et glass vann hvis vi blir tørst osv osv. Vi er ikke innestengt! Hadde moren din tatt deg inn på rommet ditt og låst døren når hun skulle legge seg eller gå en tur på butikken, så tror jeg ikke du hadde hatt det samme forholdet til rommet ditt som du har nå. Nei, jeg aner ikke hvor gammel du er, og jeg prøver heller ikke å menneskeliggjøre hunder, men det sier seg selv at et soverom og et bur (i utgangspunktet) ikke kan sammenlignes.

Som jeg sa tidligere så skreiv jeg aldri at jeg lukket buret, uteom når buret var i bilen eller at jeg hadde en god gurnn til å sette den i bur. Døren tar jeg av når buret står inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg noen ganger at jeg brukte døren bortsett fra om hvis hunden var rasløs om natten eller når de var i bilen ?

Nei, gjorde ikke det. Døren taes av når det er inne.

Der kan hundene ligge og slappe av når det passer dem. Og det er faktisk dems beste plass å være på. Om vi lukker døren når buret er tomt så går hundene å skraper på døren fordi de vil så gjerne gå inn.

Men da burde du kanskje forholde deg til deg som diskuteres her: bur regnes som seng når døren står oppe, og det kommer ikke inn under det man kaller burbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa tidligere så skreiv jeg aldri at jeg lukket buret, uteom når buret var i bilen eller at jeg hadde en god gurnn til å sette den i bur. Døren tar jeg av når buret står inne.

flott da, men diskusjonen her er jo om det å _stenge hunder inne_ i et bur slik at de ikke har muligheten til å gå inn og ut som de vil. så da trenger ikke jeg diskutere mer med deg i alle fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...