Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Vi har ett middelsbur som blir brukt til valpen. Æsj ja fysj a meg, så trenger ikke noen andre kommentere det.... Men jeg ler meg haltvt ihjel nå den voksne tispa løper inn i der og legger seg og valpen kommer hoppende etter også har de en fortrylende leke stund i et bur som er altfor lite til to.. ler meg hjel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Vi har ett middelsbur som blir brukt til valpen. Æsj ja fysj a meg, så trenger ikke noen andre kommentere det.... Men jeg ler meg haltvt ihjel nå den voksne tispa løper inn i der og legger seg og valpen kommer hoppende etter også har de en fortrylende leke stund i et bur som er altfor lite til to.. ler meg hjel...

Ler du like godt når du kommer hjem, og valpen har vært innestengt i buret og fått sprutdiare også? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler iallefall ikke når valpen min har bitt over ledningen på veggen og ligger livløs.

Eller når den har gått løs på veggene og ligger med oppskåret munn og forstoppelse.

Og kjempemorro når valpen har gått løs på garderobespeil og du kommer hjem til blodbad..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler du like godt når du kommer hjem, og valpen har vært innestengt i buret og fått sprutdiare også? :rolleyes:

I allefall 100 ganger mer enn om valpen har løpt rundt med sprutdiare rundt i stabburet jeg bor i med skikkelig gammaldags tregulv. Ikke noe golvbelegg her nei.. Så sprutbæsj utover dette gulvet hadde gitt ufyselig konsekvenser i langt tid frammover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allefall 100 ganger mer enn om valpen har løpt rundt med sprutdiare rundt i stabburet jeg bor i med skikkelig gammaldags tregulv. Ikke noe golvbelegg her nei.. Så sprutbæsj utover dette gulvet hadde gitt ufyselig konsekvenser i langt tid frammover..

Ja, da er det vel bedre at valpen må stå i egen dritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så viktig å ha denne hunden hvis man må bo sånn til at hunden faktisk ikke kan være hund større deler av døgnet?

Må man bo slik til at hunden ikke kan gå løs pga det livsfarlige huset? Eller gulvet som ikke tåler å bli brukt?

Er det virkelig så greit som det høres ut å bare ha hund på "deltid" hvor hunden skal skrus av i buret i mesteparten av døgnet - og kun være aktiv når man selv gidder å være hundeeier?

Ja, ja.. Hver har sin lyst, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det vel bedre at valpen må stå i egen dritt..

Om det er så stor plass i buret at både ei voksen tispe og valpen kan være inni der samtidig, så er vel også buret så stort at valpen ikke trenger å stå i egen drit om den har sprutdiare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er så stor plass i buret at både ei voksen tispe og valpen kan være inni der samtidig, så er vel også buret så stort at valpen ikke trenger å stå i egen drit om den har sprutdiare..

Det er mulig, men jeg antar at et middelstort bur egentlig ikke gir så stort rom for en belger som det gies inntrykk av her. Hvor god plass hadde det vært til dine to inne i et slikt bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, men jeg antar at et middelstort bur egentlig ikke gir så stort rom for en belger som det gies inntrykk av her. Hvor god plass hadde det vært til dine to inne i et slikt bur?

Det er ikke når hun ikke er hjemme begge to var i buret, når Heidi ikke er hjemme er det bare valpen som står i buret. I buret JEG har til min hund, har Nora plass til å drite i ene halvdelen, og ligge i den andre halvdelen. Dina derimot, har ikke så god plass OM hun sto i det buret. Dina er litt større enn snittet, Nora litt mindre. Heidis voksne hund er nærmere Nora i størrelse enn Dina - og valpen er antageligvis ikke noe særlig større enn din Freya..

Når Heidi er hjemme, derimot, hender det at både den voksne og valpen løp inn i buret for å leke. La oss da anta at siden begge kan løpe inn, så står døren åpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, om hun ikke stenger hunden inne i buret når den blir større så blir det jo forsåvidt noe annerledes, selv om jeg fremdeles ikke helt ser poenget med å oppbevare hunder i bur.

Nei, det er helt greit at du ikke ser poenget med det. Jeg derimot, ser poenget med at f.eks Nora står i bur når jeg ikke er hjemme, ut fra hva hun rekker å herpe om jeg skulle finne på å sovne på sofaen eller gå opp til mamma en tur. Sofaen min har fått et fint lite søkk etter litt utforsking av hva som finnes i sitteputene, en kommode bærer preg av å ha blitt utsatt for en liten bever, seksjonen har fått et enda rundere hjørne, dyna som ligger i hundesenga på soverommet har blitt noen cm kortere i lengden og langt mer slunken i fyllet, og den fine antikke stolen min har fått hull i puta si.. Det er opptil flere poeng med å ha henne i bur når jeg ikke er hjemme, syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt valpen min i tre dager ca. og buret er supert for henne. Det har blitt et trygt hjem for henne. Akkurat nå så har hun gått inn der for å hvile seg litt. Døren står alltid åpen inn til buret unntatt om natten, når jeg har måttet raskt på butikken (bor på et kjøpesenter så turen er ikke lang) eller når jeg dusjer. Dette er for hennes sikkerhet, på denne måten får hun ikke tak i noe farlig å bite på, hun føler seg trygg og slapper av. Hadde hun vært løs hadde hun nok bare løpt fortvilet rundt, kanskje fått tak i noen ledninger hun ikke fikk tak i før (hun blir jo smartere for hvert minutt). I tillegg er det jo fordeler for meg også, hun gjør ikke fra seg i buret så dotreningen blir lettere, og sparer jo litt rengjøring av gulv.

I fremtiden vil jeg også ha en hund som kan skrus av når hun puttes i bur (har et pledd som jeg brer over når hun skal inn der). Og hun vil ha et hjem som jeg kan ta med hvor som helst og som hun vil være trygg i. Supert når vi er ute og reiser.

Er det noen som mener at det er jo gærnt i det jeg gjør, isåfall på hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyrie... Har du lest de tidligere 1847 postene i denne diskusjonen som motsier det du selv forsvarer burbruk med?

Helt kjapt: Hunder som VIL ligge i bur gjør det uten at man må lukke burdøren. VIL de ikke så har de mulighet til å gå ut, og sånn tybe burbruk er det INGEN som sier noe negativt om.

Familier som har så liten plass, mange unger uten kontroll, ikke styring på hunden, etc kanskje har valgt å få en valp på feil tidspunkt i livet? Barnegrinder finnes også - de holder små barn og hunder på hver sin side av disse.

Valper MÅ få sove i fred og ro for unger (og folk flest) - et bur gjør ikke dette mulig heller hvis ungene få løpe villt rundt utenfor buret til valpen..

Det samme med et hus/leilighet som er "farlig" for en valp. Man kan valpesikre sitt hus - hvis ikke KAN man ikke ha en valp der. Såfremt man ikke burer den inne hele tiden, såklart..

At et dyr venner seg til å ha det "dårlig" (enn optimalt) - betyr det at det da er greit nok å behandle dem deretter? Det er myyyyye en hund venner seg til etter kort tid, som likevel slett ikke er "greit nok bare fordi hunden er vant til det", liksom..

"Humantiserer" (menneskeliggjør?) hundene? Tja, mulig det - personlig synes jeg ikke at man gjør det bare fordi man IKKE bruker bur i normalt hjemmemiljø, men muligheten er jo kanskje der...??

At du har et gigantbur til din lille pom er selvsagt bedre for han. Men tror du ikke at den normale middelsstore hunden som har eiere som hører på dama i dyreforretningen kanskje IKKE får et så stort bur?

Mulig at de kanskje til og med har et bittelite bur som passer inn akkurat under skrivebordet - bak sofaen eller andre mer eller mindre praktiske steder å oppbevare hunden sin når man ikke gidder å ha den løs?

Og nei - 6 timer en sjelden gang dør ingen av. Selv ikke en baby hadde tatt noen skade av å bli buret inne i så kort tid. Men endel folk har de der hele natten også - og DET blir raskt mer enn den tiden du snakker om. Andre også når man ikke er hjemme og kan passe på valpen sin..

Når man skal i dusjen, i butikken, har gjester som ikke liker hund, osv, osv.

Og DA snakker vi om mer enn "6 timer en sjelden gang"...

Og for ikke å snakke om dama i dyrebutikken din, som i det hele tatt gidder å prøve å selge bur til normale, fornuftige valper (regner med at Marley var det når buret ble kjøpt) ?

Susanne

Tror ikke du leste innlegget mitt! Men ok. . ! Jeg bryr meg helt ærli ikke så veldi om hva andre gjør med sine dyr så fremst det ikke er snakk om åpenbar misshandling. Jeg gjør så godt jeg kan for at MIN hund skal leve bra med både kos, tur, lek og sosialisering!

Når ble en valp fornuftig? De er som barn!

Har aldri sagt at det er greit at dyr venner seg til å ha det dårlig, men de venner seg til at vi gjør ting med dem som de ikke liker! Ikke fortell meg at alle hunder liker å gå til vet, klippe negler, dusje, kjøre bil ol? Men de venner seg til det, eller aksepterer at du gjør ting med de som de ikke liker men som vi mener er nødvendig!

Jeg snakker generelt og har INGENTING og skjule når det kommer til mitt hundehold. Om folk ikke vill komme på besøk til meg fordi de ikke liker hund, så må de bare la vær. Marley er en del av min familie og skal ikke fjernes fra "flokken".

Å var ikke snakk om at fordi de som IKKE bruker bur humanitserer hunden, det er også generelt. Vi synes synd på dem, ønsker å ha dem nær ved jul(hunden gir seg vel f** i hele jula), vi gir de julekalender og pakker osv osv. Ikke kom å fortell meg at vi behandler hunden som det dyret den faktisk er.

Jeg har ingen barn selv og har personlig kommet opp en situasjon der jeg måtte flytte hjem over en periode. Har en lillebror på 10 år som ALDRI får være alene med hunden(fordi jeg mener at dyr og barn har ingenting å gjøre alene!) engang! Buret står faktisk på kontoret som vi sjeldent bruker, døra står alltid oppe og hun kan gå dit om hun ønsker fred! Så nei, jeg har nok ikke det perfekte hjemmet for Marley hvor hun kan være løs alene. Siden det ikke er mitt hjem kan jeg ikke bare omøblere og styre på sånn som jeg vill fordi hunden skal kunne være løs!

Jeg kjøpte bur til Marley fordi hun skulle ha en plass som var hennes å nei hun var nok ikke en fornuftig valp, tror ingen valper er så fornuftige egentli. De gjør det de har lyst til.

Jeg har valgt å lukke døra til buret når jeg er vekke, for da slipper hun å stresse seg opp og være dødssliten når jeg kommer hjem! Dessuten så har jeg snakket med hundepsykolog om det som faktisk mener at bur ikke er den dummeste løsningen i mitt tilfelle!

Husk at et bur er stort sett ikke større enn at hunden kan stå og ligge i. Det er for en grunn, skal du ha optimal størrelse på buret må man vel nesten sette opp en kennel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du leste innlegget mitt! Men ok. . ! Jeg bryr meg helt ærli ikke så veldi om hva andre gjør med sine dyr så fremst det ikke er snakk om åpenbar misshandling. Jeg gjør så godt jeg kan for at MIN hund skal leve bra med både kos, tur, lek og sosialisering!

Når ble en valp fornuftig? De er som barn!

Har aldri sagt at det er greit at dyr venner seg til å ha det dårlig, men de venner seg til at vi gjør ting med dem som de ikke liker! Ikke fortell meg at alle hunder liker å gå til vet, klippe negler, dusje, kjøre bil ol? Men de venner seg til det, eller aksepterer at du gjør ting med de som de ikke liker men som vi mener er nødvendig!

Jeg snakker generelt og har INGENTING og skjule når det kommer til mitt hundehold. Om folk ikke vill komme på besøk til meg fordi de ikke liker hund, så må de bare la vær. Marley er en del av min familie og skal ikke fjernes fra "flokken".

Å var ikke snakk om at fordi de som IKKE bruker bur humanitserer hunden, det er også generelt. Vi synes synd på dem, ønsker å ha dem nær ved jul(hunden gir seg vel f** i hele jula), vi gir de julekalender og pakker osv osv. Ikke kom å fortell meg at vi behandler hunden som det dyret den faktisk er.

Jeg har ingen barn selv og har personlig kommet opp en situasjon der jeg måtte flytte hjem over en periode. Har en lillebror på 10 år som ALDRI får være alene med hunden(fordi jeg mener at dyr og barn har ingenting å gjøre alene!) engang! Buret står faktisk på kontoret som vi sjeldent bruker, døra står alltid oppe og hun kan gå dit om hun ønsker fred! Så nei, jeg har nok ikke det perfekte hjemmet for Marley hvor hun kan være løs alene. Siden det ikke er mitt hjem kan jeg ikke bare omøblere og styre på sånn som jeg vill fordi hunden skal kunne være løs!

Jeg kjøpte bur til Marley fordi hun skulle ha en plass som var hennes å nei hun var nok ikke en fornuftig valp, tror ingen valper er så fornuftige egentli. De gjør det de har lyst til.

Jeg har valgt å lukke døra til buret når jeg er vekke, for da slipper hun å stresse seg opp og være dødssliten når jeg kommer hjem! Dessuten så har jeg snakket med hundepsykolog om det som faktisk mener at bur ikke er den dummeste løsningen i mitt tilfelle!

Husk at et bur er stort sett ikke større enn at hunden kan stå og ligge i. Det er for en grunn, skal du ha optimal størrelse på buret må man vel nesten sette opp en kennel!

Størrelse på buret spiller ikke så stor rolle for en utvokst hund mener jeg, altså så lenge det er minst så stor at den kan ligge, stå og evt. legge seg ut flat. Men for en valp er det lurt å ikke ha for mye plass, for da har den plass til å gjøre fra seg i et hjørne og sove i et annet. Og det er jo litt kjip med en hund som bruker evigheter på å bli husren, eller kanskje lærer seg at å tisse i huset er forbudt mens i buret er det greit.

Min lille valp har nok akkurat passe bur, tisset og bærsjet bare en gang og det var på turen hjem fra oppdretter, etter det har hun ikke gjort noe inni der. Og senest nå for to sekunder siden gikk hun inn der (døren er alltid åpent) for å sove. Jeg lukker bare når jeg skal ut, etterhvert som hun blir mer husren vil jeg bare lukke døren til soverommet mitt (der hun sover). Mitt problem er at jeg bor med en annen og jeg kan ikke stole/vente av henne at hun skal passe på at ingenting ligger på gulvet hennes.

På rommet mitt kan jeg i det minste valpesikre det. Jeg er glad jeg har en så liten hund at å komme seg opp i sengen er UMULIG! Ihvertfall for nå..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vare ikke forstå at man skal være så redd for valpen sin at den må låses inn i buret når man selv skal i dusjen? Jeg har da valp jeg og, hun er akkurat 3 mnd. Og hun løper da ikke fortvilet omkring på stua selv om jeg er i dusjen? Den forstod jeg bare ikke. Hvis valpen er kjempeutrygg og ikke tåler at du forlater den et sekund hadde jeg heller tatt den med meg inn på badet mens jeg dusja.

Mener ikke å svare frekt her, men syns bare det er noe galt om man ikke kan la valpen få utforske på egenhånd huset han bor i i det hele tatt. Hvordan skal da valpen bli trygg og lære seg hva som er tillatt og ikke tillatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på buret spiller ikke så stor rolle for en utvokst hund mener jeg, altså så lenge det er minst så stor at den kan ligge, stå og evt. legge seg ut flat. Men for en valp er det lurt å ikke ha for mye plass, for da har den plass til å gjøre fra seg i et hjørne og sove i et annet. Og det er jo litt kjip med en hund som bruker evigheter på å bli husren, eller kanskje lærer seg at å tisse i huset er forbudt mens i buret er det greit.

Altså - man trenger slett ikke å stenge en valp inne i et bur for å få den husren. Tørking av tiss og bæsj må man faktisk regne med når man kjøper seg valp - hvis ikke kan man jo kjøpe voksen hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - man trenger slett ikke å stenge en valp inne i et bur for å få den husren. Tørking av tiss og bæsj må man faktisk regne med når man kjøper seg valp - hvis ikke kan man jo kjøpe voksen hund :)

Rett og slett unødvendig hvis hun syntes det er supert å være i buret. Nå har hun forsåvidt ikke bærsjet eller tisset inne idag (tredje dagen jeg har henne). Men er litt redd for ledninger og sånn, selvom de er ute av syne så har hun plutselig klart å få tak i en av dem. Og hun her jenta er nok veldig trygg på hjemmet sitt allerede så jeg er ikke redd for at hun skal løpe fortvilet rundt. Men hvis hun uansett sover og jeg må ha soveromsdøren lukket så ser jeg ikke noe poeng i å ikke kunne lukke døren til buret når jeg skal gjøre noe raskt. Putter henne da ikke inn i buret hvis hun er i fullt lekehumør, men har da heller ventet med dusjen til hun sover.

Og om natten liker jeg at hun sover der inne, hun våkner knapt to ganger ca. hver natt og det er supert syntes jeg. Men helt klart når hun vokser litt til vil buret være åpent om natten også. Så lenge hun ikke prøver å sove i sengen min, det er forbudt-område!

Men sånn for å avslutte så kan jeg jo bare si at jeg er for bur til et visst punkt. Og det har alltid fungert supert med alle våre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt valpen min i tre dager ca. og buret er supert for henne. Det har blitt et trygt hjem for henne. Akkurat nå så har hun gått inn der for å hvile seg litt.

Buret er supert for deg, ikke for valpen. Har du i det hele tatt prøvd å ikke bruke bur??

Døren står alltid åpen inn til buret unntatt om natten, når jeg har måttet raskt på butikken (bor på et kjøpesenter så turen er ikke lang) eller når jeg dusjer.

Og etterhvert når du får besøk, når du skal støvsuge, lage mat, gå på do, se på TV..

Dette er for hennes sikkerhet, på denne måten får hun ikke tak i noe farlig å bite på,

Eller kanskje er det for leiligheten din sin sikkerhet? Fordi du ikke gidder å gjøre huset valpesikkert? Fordi du er lat, og egentlig burde hatt en voksen, ferdig trent hund siden du ikke gidder å ta styret med å trene en valp skikkelig?

hun føler seg trygg og slapper av.

Feil! DU føler deg trygg og slapper av!

Hadde hun vært løs hadde hun nok bare løpt fortvilet rundt,

Hvis hun er så utrygg utenfor buret sitt, så ville jeg vurdert sterkt å kjøpe fra en annen oppdretter neste gang.

kanskje fått tak i noen ledninger hun ikke fikk tak i før (hun blir jo smartere for hvert minutt).

Hvorfor har du ikke gjemt disse, eller smurt tabasco på?

I tillegg er det jo fordeler for meg også,

Endelig kom sannheten frem!

hun gjør ikke fra seg i buret så dotreningen blir lettere, og sparer jo litt rengjøring av gulv.

Og du syns det er helt ålreit å stappe en liten valp i et bur, bare fordi du skal få slippe å vaske?? Visste du ikke at det var normalt endel vasking med på kjøpet da du kjøpte valp? Fortalte ikke oppdretter deg det?

I fremtiden vil jeg også ha en hund som kan skrus av når hun puttes i bur (har et pledd som jeg brer over når hun skal inn der).

Jeg kan skru av mine hunder uten bur, jeg. Og det er veldig praktisk, for da slipper jeg å drasse rundt på et stygt bur uansett hvor jeg er.. Men det krever litt trening da, men ikke så mye trening som du legger ned i burtilvenning!

Og hun vil ha et hjem som jeg kan ta med hvor som helst og som hun vil være trygg i.

Feil igjen. Du vil ta med et stygt bur, hvor du kan stappe hunden din inni, når du vil slappe av og føle deg trygg. Hvis hun ikke kan slappe av uten bur, ville jeg som sagt seriøst vurdert en annen oppdretter neste gang, evt min egen evne til å oppdra hunder. Har du gjort det?

Supert når vi er ute og reiser.

Og når dere er hjemme, og når du dusjer, lager mat, skal på butikken,om natten,når du henter posten, går ut med søpla, får besøk, osv osv

Er det noen som mener at det er jo gærnt i det jeg gjør, isåfall på hvilken måte?

Er det nødvendig å si noe mer??

Rett og slett unødvendig hvis hun syntes det er supert å være i buret.

Har du spurt henne? Syns hun virkelig det er "supert" å være i buret, med lukket dør, helt alene, uten mamman sin og søsknene sine, uten kontakt fra det mennesket som nå har ansvaret for hennes ve og vel? Tror du virkelig hun syns det er "supert"??!

Nå har hun forsåvidt ikke bærsjet eller tisset inne idag (tredje dagen jeg har henne).

Fint for deg. Skal du ha henne i buret helt til hun er husren eller? Kanskje det blir så lettvindt å ha henne i buret at du kommer til å fortsette med det også..?

Men er litt redd for ledninger og sånn, selvom de er ute av syne så har hun plutselig klart å få tak i en av dem.

Javel. Så du har gjemt ledningene, men hun finner de. Hallo? Her er det snakk om en phalene-valp, er ikke det rett? Hvor lange kan de egentlig strekke seg? Hvor høyt kan de egentlig hoppe? I mitt hode høres det ikke ut som du har prøvd å fjerne ledningene engang..!

Og hun her jenta er nok veldig trygg på hjemmet sitt allerede så jeg er ikke redd for at hun skal løpe fortvilet rundt.

Det var ikke det du skrev i det forrige innlegget. Men hvis hun nå plutselig har forandret seg; hvorfor tror du hun har det? Fordi hun har sittet i bur store deler av tiden du har hatt henne, eller fordi hun harfått lov å undersøke huset på egen hånd, i eget tempo?

Men hvis hun uansett sover og jeg må ha soveromsdøren lukket så ser jeg ikke noe poeng i å ikke kunne lukke døren til buret når jeg skal gjøre noe raskt.

Det er jo helt omvendt! Hvorfor i huleste stenge døren til buret, når du uansett har tenkt å stenge soveromsdøren? Du som hadde valpesikret soverommet ditt, faktisk det eneste stedet i huset.. Eller mener du å innrømme at det kanskje ikke var så godt valpesikret likevel?

Putter henne da ikke inn i buret hvis hun er i fullt lekehumør, men har da heller ventet med dusjen til hun sover.

Nei, for hun hadde vel ikke hatt plass til å leke noe særlig i buret sitt. Fint at du tar pittelitt hensyn til valpen i det minste..

Og om natten liker jeg at hun sover der inne,

Jepp, det gjør DU. Gjør hun??

hun våkner knapt to ganger ca. hver natt og det er supert syntes jeg.

Min valp sov uten bur, og hun våknet ikke i det hele tatt..

Men helt klart når hun vokser litt til vil buret være åpent om natten også.

Så fint, men hvorfor ikke enda? Eller tror du hun blir husren om en mnd (de vokser som ugress i denne perioden)?

Så lenge hun ikke prøver å sove i sengen min, det er forbudt-område!

Godt du ikke vet hva du går glipp av!

Men sånn for å avslutte så kan jeg jo bare si at jeg er for bur til et visst punkt.

Hvor er det punktet da?

Og det har alltid fungert supert med alle våre hunder.

Og for andre har det fungert supert UTEN bur. Så vidt meg bekjent, ble ikke ulvene domestisert i bur de heller, så det er strengt tatt ikke så naturlig for dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bjørni" - dette visse punktet du snakker om..

Hvor er egentlig dette punktet for deg? Vi ser at en tredjedel av døgnet er helt okey (natten), dessuten når du er på badet, når du er i butikken, og evt. gjør andre ting som gjør at du ikke har 110% kontroll på valpen din.

Hva sier du om 12 timer i døgnet, 16 timer? Er det fremdeles trygt, godt og fint for en valp, unghund eller voksen hund?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at valpen min faktisk ikke gjør fra seg inne. (hun er ikke husren eller noe, jeg bare tar henne ut før hun får sjansen).

Og tja hvis hun ikke liker buret, hvorfor ligger hun der inne og sover nå? Jeg har ikke puttet henne inn der, hun ble bare sliten og gikk inn å la seg mens jeg var på do.

Men i natt prøvde jeg å la henne ligge med helt åpen dør. Og det funket faktisk veldig greit. Jeg våkner jo med en gang jeg merker at hun er våken, så hun har heller ikke gjort fra seg på gulvet.

Har forresten gjemt ledningene, men plutselig finner hun fram. Men tabasco saus hørtes ikke helt dumt ut, men har faktisk idag fått en spray av mamma som skal hjelpe mot biting.

Men dere over beviser meg egentlig, til å ihvertfall ikke lukke døren til buret. Bortsett fra under bilkjøring (men da snakker vi jo om noe annet).

Egentlig er grunnen til at jeg beholder sengen hennes inne i buret fordi jeg har et pledd over på sidene så da er hun delvis skjermet for ting rundt henne. Det er jo greit å få sovet godt når man er liten valp.

Jeg må si at du snakker veldig godt for deg Huldra. Har ikke tenkt over det selv, men det er vel bare fordi det er praktisk for oss. For å referere til ulvemor, så putter vel ikke hun hver og en av valpene sin i et hull når hun ikke kan passe på.

Og familiehunden vår er bare i bur når han er i bilen, og han klarer seg jo fint. Ja, det er litt trening som skal til.. man må kanskje regne med at hvis man har glemt den fine toppen på gulvet så er den kanskje ødelagt senere. Men soverommet mitt er ihvertfall valpesikkert, for ledninger også (skal ut å spraye nå).

Takk for å ha åpnet øynene mine egentlig! Stakkars lille valpen min..! Og for å være helt ærlig så har hun ikke pepet i buret en eneste gang, jeg har bare puttet henne i der når hun er trøtt og vil sove. Men jeg hører jo med en gang hun våkner og da åpner jeg. Så hvorfor jeg i det hele tatt har hatt døren lukket, ser jeg ikke noe poeng i selv engang (hun driter da på en måte i om den er åpen eller lukket når hun er i drømmeland.)

Og er enig med deg Susanne, 16 timer er ikke noe hyggelig for en valp.. selvom den kanskje sover den tiden. Men angående dusjing og butikk turer og sånn. Så har jeg prøvd å legge det litt opptil når valpen sover så går jeg ut eller dusjer osv. Det er jo win-win for begge. Jeg får gjort det jeg skal, og hun får hvilt seg ifred uten noe som helst bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, om hun ikke stenger hunden inne i buret når den blir større så blir det jo forsåvidt noe annerledes, selv om jeg fremdeles ikke helt ser poenget med å oppbevare hunder i bur.

Ble vist litt feil dette innlegget. skulle bare si at 2ne har forstått det jeg skrev riktig. De ligger å tygger på hverandre i buret, selvvalgt med døra oppe når jeg er hjemme. Det er slettes ikke slik at ingen hund kan gå på gulvet mitt, så det var noen som antydet noe med farlig ubrukelig gulv eller noe....

Ang str på buret så er det stort nok til en voksen belger, så valpen lider ingen nød..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at valpen min faktisk ikke gjør fra seg inne. (hun er ikke husren eller noe, jeg bare tar henne ut før hun får sjansen).

Og tja hvis hun ikke liker buret, hvorfor ligger hun der inne og sover nå? Jeg har ikke puttet henne inn der, hun ble bare sliten og gikk inn å la seg mens jeg var på do.

Men i natt prøvde jeg å la henne ligge med helt åpen dør. Og det funket faktisk veldig greit. Jeg våkner jo med en gang jeg merker at hun er våken, så hun har heller ikke gjort fra seg på gulvet.

Har forresten gjemt ledningene, men plutselig finner hun fram. Men tabasco saus hørtes ikke helt dumt ut, men har faktisk idag fått en spray av mamma som skal hjelpe mot biting.

Men dere over beviser meg egentlig, til å ihvertfall ikke lukke døren til buret. Bortsett fra under bilkjøring (men da snakker vi jo om noe annet).

Egentlig er grunnen til at jeg beholder sengen hennes inne i buret fordi jeg har et pledd over på sidene så da er hun delvis skjermet for ting rundt henne. Det er jo greit å få sovet godt når man er liten valp.

Jeg må si at du snakker veldig godt for deg Huldra. Har ikke tenkt over det selv, men det er vel bare fordi det er praktisk for oss. For å referere til ulvemor, så putter vel ikke hun hver og en av valpene sin i et hull når hun ikke kan passe på.

Og familiehunden vår er bare i bur når han er i bilen, og han klarer seg jo fint. Ja, det er litt trening som skal til.. man må kanskje regne med at hvis man har glemt den fine toppen på gulvet så er den kanskje ødelagt senere. Men soverommet mitt er ihvertfall valpesikkert, for ledninger også (skal ut å spraye nå).

Takk for å ha åpnet øynene mine egentlig! Stakkars lille valpen min..! Og for å være helt ærlig så har hun ikke pepet i buret en eneste gang, jeg har bare puttet henne i der når hun er trøtt og vil sove. Men jeg hører jo med en gang hun våkner og da åpner jeg. Så hvorfor jeg i det hele tatt har hatt døren lukket, ser jeg ikke noe poeng i selv engang (hun driter da på en måte i om den er åpen eller lukket når hun er i drømmeland.)

Og er enig med deg Susanne, 16 timer er ikke noe hyggelig for en valp.. selvom den kanskje sover den tiden. Men angående dusjing og butikk turer og sånn. Så har jeg prøvd å legge det litt opptil når valpen sover så går jeg ut eller dusjer osv. Det er jo win-win for begge. Jeg får gjort det jeg skal, og hun får hvilt seg ifred uten noe som helst bråk.

Det er jo helt fantastisk! :ahappy: Supert at det gikk greit i natt med burdøren åpen, ingenting er jo bedre enn det! Det er jo ditt valg om du vil ha buret stående tilgjengelig for henne, men det er jo naturlig hun velger å legge seg der hvis du har puttet en myk seng/tepper i det, og det ikke ligger andre steder. :P Heldig for deg at du våkner når hun begynner å vise tegn på at hun må ut, jeg var ikke alltid like heldig, men hvis hun mot formodning skulle måtte gjøre noe på natten, så gjorde hun det på aviser jeg hadde lagt frem. Da trenger jeg heller ikke vaske, kaster bare avisene etterpå. (Har kanskje litt for godt sovehjerte.. :whistle: )

Hvilken spray er det du har fått tak i? Den høres jo genial ut! Tabasco ser jo skikkelig ekkelt ut, og kan tenke meg at man må vaske ledningene når valpen har sluttet å prøve å bite på de. Sikkert greit med en usynlig spray! :P

Ulver sover jo i huler sies det, men som du sier, så har de har jo ingen dør! Flott at du vil ha burdøren åpen fra nå av! (Bare vent til du oppdager hvor deilig det er å sovne med valpen i sengen, og kjenne den myke, varme pelsen inntil kroppen, og den deilige lukten av valpen din.. :ahappy: Hehe, neida, du skal få velge selv om du vil ha henne i sengen eller ikke, men jeg vet hva jeg ville valgt dersom typen ikke hadde satt seg på bakbeina..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt fantastisk! :ahappy: Supert at det gikk greit i natt med burdøren åpen, ingenting er jo bedre enn det! Det er jo ditt valg om du vil ha buret stående tilgjengelig for henne, men det er jo naturlig hun velger å legge seg der hvis du har puttet en myk seng/tepper i det, og det ikke ligger andre steder. :P Heldig for deg at du våkner når hun begynner å vise tegn på at hun må ut, jeg var ikke alltid like heldig, men hvis hun mot formodning skulle måtte gjøre noe på natten, så gjorde hun det på aviser jeg hadde lagt frem. Da trenger jeg heller ikke vaske, kaster bare avisene etterpå. (Har kanskje litt for godt sovehjerte.. :whistle: )

Hvilken spray er det du har fått tak i? Den høres jo genial ut! Tabasco ser jo skikkelig ekkelt ut, og kan tenke meg at man må vaske ledningene når valpen har sluttet å prøve å bite på de. Sikkert greit med en usynlig spray! :P

Ulver sover jo i huler sies det, men som du sier, så har de har jo ingen dør! Flott at du vil ha burdøren åpen fra nå av! (Bare vent til du oppdager hvor deilig det er å sovne med valpen i sengen, og kjenne den myke, varme pelsen inntil kroppen, og den deilige lukten av valpen din.. :ahappy: Hehe, neida, du skal få velge selv om du vil ha henne i sengen eller ikke, men jeg vet hva jeg ville valgt dersom typen ikke hadde satt seg på bakbeina..)

Har også en type som setter seg på bakbeina. Mye grunnet at familiehunden gir han allergisk reaksjon (og den bikkja kaprer puten din om han får lov). Så derfor skal jeg se hvor lenge jeg klarer å holde frøkna ute av sengen. Men hvis han ikke reagerer på henne så er det stor sjans for at hun får lov. Men må bli litt husren først, og stor nok til å kunne hoppe ned uten å knekke noe.

Sprayen er av merke Hagen og heter Indoor REPELLENT "for dogs". Fant noe lignende her.

Står visst at det får dem til å holde seg unna steder og sånn. Skjønner det forresten, jeg fikk det på fingrene isted men tenkte ikke noe over det før jeg skulle slikke fingrene (etter å ha spist pizza), yuk! Smaker verre en Go'Negl!!!

Og angående å våkne når hun våkner. Isted etter å ha skrevet innlegget sovnet jeg, og hun hadde tydeligvis våknet for når jeg våknet til så tasslet hun rundt. Tok henne ut med en gang og da tisset hun (og jeg fant ingen flekker inne), men da ville hun ikke gjøre bommelibom, men med en gang vi kom inn igjen så begynte hun å skrape på gulvet og pipe. Så da måtte vi ut igjen, men hun prøver å si ifra noe som er veldig bra. Ikke et eneste uhell inne enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot bur i seg selv, og kommer til å bruke det på den nye hunden også den første tiden. Men jeg har ikke hunden der både natt og dag heller, så noe overdrevet bruk av bur er ikke noe jeg gjør. At hunder står i små bur hele dagen, syns jeg ingenting om.

Det er mer enn 1 grunn til at jeg skulle likt å være flue på veggen når du diskuterer det med de nye oppdretterne dine... :)

- En ganske ung valp derfra måtte for ikke lenge siden avlives fordi den ble kvestet av buret sitt da den var alene hjemme...

(og jada, bruker man en vari-transportkasse el lign, så kan ikke den klappe sammen, men både tær og kjever setter seg rett som det er fast i sprinkeldører og gitter...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...