Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Siden jeg jobber hjemmefra, har jeg anledning til å observere hva hundene mine foretrekker å gjøre når vi er "mindre tilgjengelige" enn på fritiden. Nei, de ligger ikke på en plass i 8-10 timer. De bytter på mange aktiviteter, plasser, de er våkne, de sover, de leker litt, før de slapper av. Og de bruker hele leiligheten. Og det er virkelig ikke noe stress.

Tror du virkelig at det er samme atferd hos alle hunder når eier er hjemme og "mindre tilgjengelig" og når eieren er borte?

Jeg er og hjemme hele dagen med mine hunder, og nei, det er ikke noe stress om jeg er "mindre tilgjengelig". Men når jeg går ut døra her og de blir igjen alene hjemme, så oppfører de seg IKKE som når jeg er det - da er det innimellom uling og piping i følge de i etasjen over.

Når jeg ser hva valpen her rekker når mor er "mindre tilgjengelig", så er det ikke så veldig aktuelt å la henne gå løs i huset når jeg IKKE er hjemme, hun burde jo ikke rekke å finne på større faenskap når jeg er hjemme, men hun er kjapp, hun. Hun er den eneste valpen jeg har hatt som har rukket å herpe møbler (den forrige bare klatra i dem, deriblandt en bokhylle.. Vel, når jeg tenker etter, så var det hun som herpa døra i gangen også, så helt uskyldig var ikke hun heller) og det gjør hun til tross for at hun har 357 andre lovlige ting hun får lov å herpe. Nei, hun skal ikke sitte i bur resten av sitt liv, hun skal sitte i bur til hun har vokst av seg wannabe-bevertendensene sine. Eldstefrøkna herper bare søppel, så hun er stengt i gangen - hun spiste en sånn kattematboks i folie her i sommer, det var litt for spennende for min del å vente på at det skulle gå bra, så hun har heller ikke fri tilgang i hele huset når jeg ikke er hjemme, og hun kommer neppe til å få det noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Tror du virkelig at det er samme atferd hos alle hunder når eier er hjemme og "mindre tilgjengelig" og når eieren er borte?

Det jeg vet er at de gangene jeg har vært timevis borte, om jeg har en eller to hunder, så ligger ingen av dem helt i ro på et område tilsvarende det største innen burstørrelse. Og jeg er rimelig sikker på at min valp ville herpet søppel hvis han hadde hatt tilgang til det. Derfor kjøpte jeg en liten slå på Clas Olson til søppelskapet.

Jeg er enig med deg at oppførsel trenger ikke være lik når jeg sitter og jobber, enn når jeg er i butikken. Men det kan virke som om mange hundeeiere tror at hundene ligger i dyp søvn de ni timene eierne er på jobben. "Han skal jo bare sove uansett". Og det stemmer jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Men det kan virke som om mange hundeeiere tror at hundene ligger i dyp søvn de ni timene eierne er på jobben. "Han skal jo bare sove uansett". Og det stemmer jo ikke.

Er du helt sikker på det? Jeg har nemlig hunder som er i meget stor aktivitet når de er våkne, da er de sammen med oss og holder på ute, når de "endelig" får lov til å være alene, så sover de faktisk. Det er jo gjerne som jeg har kommentert i denne tråden tidligere at hunder som får dekket sine mentale og fysiske behov, de slapper av når de er alene enten det er i bur eller løs, de har ikke behov for å herpe ting. Og om de fortsatt skulle ha bever-tendenser, så syns jeg, som 2ne at det er ikke spesielt graverende å la en hund ligge i bur, en periode av livet sitt.

Men dere som mener at det bare er å trene; Gi meg ett opplegg på hvordan jeg skal trene en hund på 7 år til å ikke gjøre fra seg inne, når den er alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på det? Jeg har nemlig hunder som er i meget stor aktivitet når de er våkne, da er de sammen med oss og holder på ute, når de "endelig" får lov til å være alene, så sover de faktisk. Det er jo gjerne som jeg har kommentert i denne tråden tidligere at hunder som får dekket sine mentale og fysiske behov, de slapper av når de er alene enten det er i bur eller løs, de har ikke behov for å herpe ting.

Det er forskjell på å sove og å sove. Om jeg sitter og ser en film med en hund på fanget som ligger relativt stille i to timer, betyr ikke det dyp soving, nærmere dorming, som kanskje er hva du mener? (Noe a la hunden som "sover" urørlig i hundesengen, foten din ned i gulvet fra sofaen og hunden sperrer øynene opp og boffer "TUR?" "TUR?") Til forskjell fra dyp søvn hvor det kan ta tid å trenge gjennom. Valper trenger jo selvsagt mer søvn enn voksne hunder. Men hvis jeg registrerte at min eldste lå i dyp søvn 8-9 timer dagtid og 8 timer natt, tilsammen 16-17 timer i døgnet, da ville jeg blitt bekymret tror jeg? Men det er mulig vi snakker forbi hverandre? At de utenom trening, tur, lek og kos, og eventuelle egenaktiviteter som speiding ut av vinduet eller snusing i det hjørnet det lå en godbit i går kveld, at de da ligger med lukkede øyne og slapper av er jo klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet er at de gangene jeg har vært timevis borte, om jeg har en eller to hunder, så ligger ingen av dem helt i ro på et område tilsvarende det største innen burstørrelse. Og jeg er rimelig sikker på at min valp ville herpet søppel hvis han hadde hatt tilgang til det. Derfor kjøpte jeg en liten slå på Clas Olson til søppelskapet.

Jeg er enig med deg at oppførsel trenger ikke være lik når jeg sitter og jobber, enn når jeg er i butikken. Men det kan virke som om mange hundeeiere tror at hundene ligger i dyp søvn de ni timene eierne er på jobben. "Han skal jo bare sove uansett". Og det stemmer jo ikke.

Du synes ikke at aktivitet utenom event burtid bør tas med i vurderinga ? En hund som får mye aktivitet og aktiv trening har det kanskje ikke så grusomt om den må ligge i bur noen timer ?

Skal man bruke samme type argumentering som feks deg kan vi som ikke er hysteriskt i mot bur tolke det dithen at så lenge bikkja ikke ligger i bur, er hundeholdet utmerket.

Shit det samme om bikkja bare suser litt ute på egenhånd, litt ute i line/hundegård, kaaanskje en liten 30 min`s runde de dagene det er fint vær.... Bare ikke bikkja ligger i BUR er det greit. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå lurer jeg på hva slags gulv folk har hjemme hos seg selv. De høres ufattelig dyre ut i hvert fall.... :rolleyes:

Det er nettopp det jeg prøver å diskutere. Jeg gir "beng" om de har hunden i bur eller ikke, men argumentet om at det er så DYRT å ha den løs kjøper jeg ikke. Hva gjør folk når drivknutene og bremsene på bilen gir opp? Vaskemaskina? El anlegget på huset?(veldig usannsynlig, men lell) Osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men nå er det ikke bur i en periode som er "problemet" da. Hadde det ikke vært for allergien til bridie, så hadde hun fremdeles ligget i bur på soverommet? Du vet at jeg ikke er noe fantisk i mot bur, det er greia med at det skal være permanent jeg ikke liker.

Ja, Bridie hadde fremdeles sovet i buret på soverommet hadde det ikke vært for allergien. Og vet du? Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for det heller jeg.

Nå skal ikke jeg begynne å diskutere planløsningen i huset deres *flire* Menne jeg kjøper ikke heeeelt at det kun er yttergangen i etasjen nede som er "mulig" å bruke til hunderom dersom, hvis atte osv. Jeg skjønner at dere ikke vil bruke andre deler av huset, så den er forsåvidt grei.

OM jeg hadde hatt en hund som tygde på inventaret, så er yttergangen det eneste stedet som hadde vært sikret nok til å la en hund holde på, jo... Om jeg da selvfølgelig ikke hadde hatt lyst til å la hunden ta for seg rivning av badet i andre etasje. De andre rommene er det jo faktisk møbler i. :whistle:

Men heldivis er ikke dette noe tema her uansett. Og om så Bridie skulle hyle inne om hu får gå løs, så er det så enkelt at hun heller blir med meg i bilen, for der VET jeg hun er rolig.

Men jeg har derimot forståelse for folk som velger bur som alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes ikke at aktivitet utenom event burtid bør tas med i vurderinga ? En hund som får mye aktivitet og aktiv trening har det kanskje ikke så grusomt om den må ligge i bur noen timer ?

Skal man bruke samme type argumentering som feks deg kan vi som ikke er hysteriskt i mot bur tolke det dithen at så lenge bikkja ikke ligger i bur, er hundeholdet utmerket.

Shit det samme om bikkja bare suser litt ute på egenhånd, litt ute i line/hundegård, kaaanskje en liten 30 min`s runde de dagene det er fint vær.... Bare ikke bikkja ligger i BUR er det greit. :whistle:

Jeg kan ikke se helt hvordan du fikk argumenter fra meg til å bety det over? Hvis jeg skal bedømme et hundehold over nett, hvor det ene eksempelet er en overvektig hund som ikke har sett dagslys på ti år, den har heller aldri sett et bur, og det andre eksempelet er en lykkelig border collie som gjeter sauer og blir brukt hele dagen. Og border collien står tyve minutter om dagen i bur. Hvem er best? Er det på den måten du mener? Hva *tror* du jeg velger..? I et hundeliv er det flere ting som spiller inn enn burbruk, i forhold til hundens livskvalitet, for å bruke et fjasete ord. Men det sier vel strengt tatt seg selv?

Jeg diskuterer bur fordi dette er en burtråd. Men jeg kan godt stadfeste at hunder har også rett på mental og fysisk trening, riktig kosthold, omsorg, trening, ikke for mye alenetid... I samme slengen vil jeg gjerne legge til at jeg synes det er fryktelig trist med alle flyktningene som nå er i Kongo. Jeg håper ingen trodde jeg støttet dette, siden jeg ikke har skrevet noe om det i denne burtråden. Jeg er klar over at du synes jeg er usaklig nå. Men jeg blir litt paff når det at jeg skriver at utstrakt burbruk generelt sett er unødvendig i de tusen hjem, skal bety at jeg ikke bryr meg om hvorvidt hunder lever et bra liv ellers. Det stemmer i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se helt hvordan du fikk argumenter fra meg til å bety det over? Hvis jeg skal bedømme et hundehold over nett, hvor det ene eksempelet er en overvektig hund som ikke har sett dagslys på ti år, den har heller aldri sett et bur, og det andre eksempelet er en lykkelig border collie som gjeter sauer og blir brukt hele dagen. Og border collien står tyve minutter om dagen i bur. Hvem er best? Er det på den måten du mener? Hva *tror* du jeg velger..? I et hundeliv er det flere ting som spiller inn enn burbruk, i forhold til hundens livskvalitet, for å bruke et fjasete ord. Men det sier vel strengt tatt seg selv?

Jeg diskuterer bur fordi dette er en burtråd. Men jeg kan godt stadfeste at hunder har også rett på mental og fysisk trening, riktig kosthold, omsorg, trening, ikke for mye alenetid... I samme slengen vil jeg gjerne legge til at jeg synes det er fryktelig trist med alle flyktningene som nå er i Kongo. Jeg håper ingen trodde jeg støttet dette, siden jeg ikke har skrevet noe om det i denne burtråden. Jeg er klar over at du synes jeg er usaklig nå. Men jeg blir litt paff når det at jeg skriver at utstrakt burbruk generelt sett er unødvendig i de tusen hjem, skal bety at jeg ikke bryr meg om hvorvidt hunder lever et bra liv ellers. Det stemmer i hvert fall ikke.

Så, om en hund er noen timer i bur er det kaaanskje ikke så ille om den har et aktivit liv utenom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Bridie hadde fremdeles sovet i buret på soverommet hadde det ikke vært for allergien. Og vet du? Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for det heller jeg.
Nei, det er nettopp der skillet går.

OM jeg hadde hatt en hund som tygde på inventaret, så er yttergangen det eneste stedet som hadde vært sikret nok til å la en hund holde på, jo... Om jeg da selvfølgelig ikke hadde hatt lyst til å la hunden ta for seg rivning av badet i andre etasje. De andre rommene er det jo faktisk møbler i. :whistle:
Lese det jeg skriver da, damen. T-skjeversjon: dersom en hund demonterer rommet den er i, så har den det ikke bra. Ok? DERSOM hunden da funker i bur, så har man et utmerket treningsredskap. Faktisk. Ergo er det helt greit å bruke buret til hunden takler å være alene uten bur., uten å herpe alt den ser, litt svinn må man tåle, men gulv og vegger er ikke greit... Capish? Det jeg, og endel andre, ikke liker, er at buret blir en permanent løsning. Ok?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, om en hund er noen timer i bur er det kaaanskje ikke så ille om den har et aktivit liv utenom ?

Mange timer, hver dag? Jo, det synes jeg er både ille og sannsynligvis unødvendig. Jeg ser poenget ditt, Landy, at det kan finnes verre ting, hvis jeg forstår deg rett. Jeg synes det er *verre* med en som bruker bur til bikkja hele arbeidsdagen, kontra fire timer om dagen. Det betyr ikke at jeg synes fire timer er ok. I hvert fall ikke med de vanlige grunnene jeg hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Landy, og bur i 23,8 timer OG null aktiviet i døgnet er bedre enn tortur døgnet rundt... Hva er egentlig ditt poeng?

Vi snakker ikke i denne tråden om hundens øvrige liv som kan være grusomt eller superbra - uansett hvor mange timer i bur den ligger (eller ikke).

Burbruk (eller ikke) beviser ingen av delene - men at det er en "trend" som mange av oss misliker sterkt er vel kanskje ikke helt feil å si?

At det er trist at vi må få relger (som Sverige) for å få aksept på at utstrakt burbruk på den helt normale vanlige valpen folk kjøper seg IKKE er "greit nok" selv om den har det hyggelig ellers.

Vanskeligere enn så er det ikke, faktisk..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jo jeg at det er litt ulike behov for bur etter hvilken rase man har også. Mulig det er nevt i de 80.. ett eller anna sidene før her men jeg har ikke maktet å se igjennom alle.

Men huskyen vi har trenger i utgangspunktet ikke bur, belgeren jeg har den trenger buret sitt den. Hun ordner opp i alt vi har dersom hun ikke ligger i bur når jeg ikke er tilstedet. Og makan til jobbing skal man lete lenge etter. Nå har hun blitt såpass voksen at nå ligger hun løs på natta, og da ligger hun musestille. Men det ekke vært å innbille seg at det har blitt overført til dagtid alene i huset enda.

Kanskje er det slik at noen raser er litt mindre kreative når de er hjemme alene og har huset for seg selv. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange timer, hver dag? Jo, det synes jeg er både ille og sannsynligvis unødvendig. Jeg ser poenget ditt, Landy, at det kan finnes verre ting, hvis jeg forstår deg rett. Jeg synes det er *verre* med en som bruker bur til bikkja hele arbeidsdagen, kontra fire timer om dagen. Det betyr ikke at jeg synes fire timer er ok. I hvert fall ikke med de vanlige grunnene jeg hører.

Jeg skrev NOEN, ikke mange.

INGEN burde mene det er greit med mange timer i bur, praktisert over lengre tid.

Jeg har forresten brukt bur på den 7 mnd gamle hunden jeg har nå.

I sommer var vi på tur med campingvogna. Vi med hunder ble parkert i et hjørne for oss selv. Dette var på det varmeste i sommer. Valpen var med oss hele dagen, når kvelden kom ble bilburet og valpen satt der det var mest skygge og luft. Vi gikk opp til de vi var på tur sammen med for å grille og valpen lå igjen i buret utenfor campingvogna.

Han ble jevnlig sjekket og jeg fikk rapporter av naboene så jeg visste han hadde det bra og var rolig. Og ikke minst at han var trygg.

Eneste tilvenninga han hadde i forkant var buret i bilen, men det fungerte aldeles utmerket den uka på tur :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Landy, og bur i 23,8 timer OG null aktiviet i døgnet er bedre enn tortur døgnet rundt... Hva er egentlig ditt poeng?

Vi snakker ikke i denne tråden om hundens øvrige liv som kan være grusomt eller superbra - uansett hvor mange timer i bur den ligger (eller ikke).

Burbruk (eller ikke) beviser ingen av delene - men at det er en "trend" som mange av oss misliker sterkt er vel kanskje ikke helt feil å si?

At det er trist at vi må få relger (som Sverige) for å få aksept på at utstrakt burbruk på den helt normale vanlige valpen folk kjøper seg IKKE er "greit nok" selv om den har det hyggelig ellers.

Vanskeligere enn så er det ikke, faktisk..

Susanne

Mitt poeng er at en hund som får plenty med aktivitet ellers i døgnet tar liten "skade" av å ligge noen timer i bur.

Og at man bør se på det helhetlige hundeholdet før det kritiseres over en lav sko.

Jeg er i mot utstrakt burbruk, reagerer bare på den utrolig nedlatende tonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev NOEN, ikke mange.

INGEN burde mene det er greit med mange timer i bur, praktisert over lengre tid.

Da skjønner jeg ikke helt hva vi diskuterer. At du personlig aldri kunne tenkt deg å sette en hund 8 timer i bur 5 dager i uken (+ eventuelt natt 7 ganger i uken), betyr ikke at det ikke er ganske mange som gjør det. Jeg trodde det var den typen burbruk vi diskuterte. Nå har ikke jeg bil, men hvis jeg engang får det, kjøper jeg bur til hundene mine. Og de sjeldne gangene vi kjører en tur - da sitter de i bur. Det er ikke den type burbruk som er diskutert i 80 sider i denne tråden. De fleste som blir betegnet som hysteriske burmotstandere i denne tråden, bruker bur selv. I hvert fall til bil, og i enkelte andre spesielle tilfeller. Problemet er vel ikke at en hund må sitte i et bur tyve minutter i uken, den dagen man tok en kjøretur. Problemet er den jevne burbruken som har bredd seg som en pest over dette landet. Som er hver dag, eller hver natt, eller begge deler i kombinasjon, flere langtekkelige timer. Jeg synes overhodet ikke det er uproblematisk, og det er derfor jeg diskuterer, og såvidt jeg har skjønt er det dette tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På`n igjen med de samme argumentene...

Så, om man ikke synes det er ok med massiv burbruk, men greit nok med begrenset burbruk skal man ikke diskutere i denne tråden ? Det SKAL være svart/hvitt og enten eller ?

Jeg vil tro kanskje flesteparten som har diskutert i denne tråden har nøyaktig det samme synet som deg. Men ved å diskutere implisitt som om du mener noe annet enn det du gjør, skaper du bare en unyttig diskusjon, for så å sprette triumferende frem: AHA! DET VAR IKKE *DET* JEG MENTE! Neivel, men så gjør det klart fra begynnelsen av da vel? Så slipper jeg å bruke femten minutter på å argumentere mot et syn du sier du ikke har?

Enda bedre er jo de som tvinger frem flere sider med debatt, for deretter å si: Hva mener du? Jeg har jo aldri døren lukket? *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke særlig interessant å diskutere begrenset burbruk - når alle er enige om at det er kommet for å bli, vel?

Burbruk i bil, på stevne/hotell, hos veterinær etc er det INGEN som er uenige i kan være nødvendig.

Diskusjonen HER dreier seg om den nonsjalante holdningen folk har til å bruke bur på natten, på dagen - hver av disse er jo bare "bare" rundt 8 timer i døgnet..

Bur blir kjøpt inn før valpen, og man vil/greier/gidder ikke engang å gjøre et forsøk før innsiden av buret blir det valpen ser mest i løpet av et døgn.

Men ja - diskuter gjerne moderat burbruk, du - men neppe noen som vil være uenig, så det har kanskje ikke noen hensikt.

Mine ligger alltid i bur i bilen når vi er ute og kjører - dessuten bruker jeg bur til dem på utstillinger. Har INGEN dårlig samvittighet for det, eller å innrømme det heller.

Men derifra til en tredjedel av hundenes liv er en veeeesentlig forskjell. Og det ser ikke ut som endel skjønner forskjellen når man ser kommentarer som "den skal jo bare sove likevel", "da skal det jo være stille uansett", etc.

Det ER forskjell på å bure inn, kneble, binde, dope ned hunden og det å lære den å slappe av (og oppføre seg) av egen vilje, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese det jeg skriver da, damen. T-skjeversjon: dersom en hund demonterer rommet den er i, så har den det ikke bra. Ok? DERSOM hunden da funker i bur, så har man et utmerket treningsredskap. Faktisk. Ergo er det helt greit å bruke buret til hunden takler å være alene uten bur., uten å herpe alt den ser, litt svinn må man tåle, men gulv og vegger er ikke greit... Capish? Det jeg, og endel andre, ikke liker, er at buret blir en permanent løsning. Ok?

ja, jeg vet.

Men på en annen side da... Om hunden har det bra i buret, og er gal ellers. Hva er da galt med at den ligger i det buret de få timene den evnt er alene resten av sitt liv? Sånn om vi driter i den "trene på å være alene hjemme" delen? Så lenge bikkja har et bra liv ellers, OG sover godt og avslappet I buret sitt? (nei, atter engang.. her snakker vi IKKE om 8 t om natta + 8 på jobb osv.. Det får være enten eller).

Det er her forskjellen mest sannsynlig ligger i hele denne debatten. JEG syns dette over her er greit,men det gjør vel IKKE burmotstandere. For man SKAL jo gjøre ALT i sin makt for å unngå bur. Selv om det da innebærer tap av sofa den gangen bikkja har oppført seg perfekt hjemme mens man henter post som tar 2 min, og de tre minuttene man henter post OG sier hei til naboen i 3 mnd, og man skal være tøff å øke til 4 min der man sier hei til den andre naboen også.

For hele hundeholdet sin del hadde den hunden som da slapper av 8 t i buret om gangen, hatt det bedre i buret de (inntil) 8 t i døgnet resten av sitt liv. (så sant den får det den trenger ellers i døgnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jo jeg at det er litt ulike behov for bur etter hvilken rase man har også. Mulig det er nevt i de 80.. ett eller anna sidene før her men jeg har ikke maktet å se igjennom alle.

Men huskyen vi har trenger i utgangspunktet ikke bur, belgeren jeg har den trenger buret sitt den. Hun ordner opp i alt vi har dersom hun ikke ligger i bur når jeg ikke er tilstedet. Og makan til jobbing skal man lete lenge etter. Nå har hun blitt såpass voksen at nå ligger hun løs på natta, og da ligger hun musestille. Men det ekke vært å innbille seg at det har blitt overført til dagtid alene i huset enda.

Kanskje er det slik at noen raser er litt mindre kreative når de er hjemme alene og har huset for seg selv. :whistle:

Jeg har Amstaff. Hund med stor munn og styrke, og terrier biten som gjør ham sta og innbitt om han virkelig vil noe. Kreativiteten mangler heller ikke, han er smart han. Han var ikke i bur som valp. Jeg har GD. Hund med stor munn og styrke, og rasen er kjent for å være tyggere. Hun er ikke i bur. Jeg har økonomi til å erstatte eventuelle skader mens jeg lærer valpis å ikke ødelegge (gubben er voksen, og ødelegger kun leker og vedkubber), og jeg er singel, har gjeld, leier bolig og har ufaglært jobb i en bransje som er notorisk kjent for elendig lønn.

Mitt poeng er at en hund som får plenty med aktivitet ellers i døgnet tar liten "skade" av å ligge noen timer i bur.

Og at man bør se på det helhetlige hundeholdet før det kritiseres over en lav sko.

Jeg er i mot utstrakt burbruk, reagerer bare på den utrolig nedlatende tonen

om hunden får plenty aktivitet ellers, skulle det da ikke være nødvendig med bur noen timer? Da burde den jo være "sliten" og derav rolig og grei? ALLE burmotstandere her er imot utstrakt og unødvendig bruk av bur, det er bare det at nødvendig bruk av bur er definert utrolig forskjellig i mot/for gruppa. Jeg f.eks synes økonomi er en ELENDIG unnskylding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på en annen side da... Om hunden har det bra i buret, og er gal ellers. Hva er da galt med at den ligger i det buret de få timene den evnt er alene resten av sitt liv? Sånn om vi driter i den "trene på å være alene hjemme" delen? Så lenge bikkja har et bra liv ellers, OG sover godt og avslappet I buret sitt? (nei, atter engang.. her snakker vi IKKE om 8 t om natta + 8 på jobb osv.. Det får være enten eller).

Ganske enkelt fordi 8 timer i døgnet utgjør faktisk en tredel av hundens liv. Det vil si en tredel av hundens liv i tvungen passivitet liggende i et bur for den ikke har plass til å forflytte seg en hel meter om den er varm, kald, stiv ol. Så nei, jeg syns faktisk ikke det er greit i det heletatt. Man bør kunne gidde å ta jobben for å se om det faktisk lar seg gjøre uten bur. Igjen, se til sverige - får ikke det folk til å tenke litt lenger enn egen latskap?

Det finnes helt sikkert hunder som overhodet ikke takler å være hjemme alene uten bur, men det får man da ta som det kommer, og se etter årsaker til dette. I utgangspunktet så kan alle hunder som tåler å være alene i bur, være alene hjemme løs med nok og riktig trening. Hvis eier bare gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og hjemme hele dagen med mine hunder, og nei, det er ikke noe stress om jeg er "mindre tilgjengelig". Men når jeg går ut døra her og de blir igjen alene hjemme, så oppfører de seg IKKE som når jeg er det - da er det innimellom uling og piping i følge de i etasjen over.

Men altså... du har vel heller ikke TRENT på alenehjemme-tilværelse med hundene ? Jeg synes jo det er litt merkelig at en 5 år gammel hund ikkekan ha fritt leide i huset fordi den finner på ting (men det kan jo skyldes at den vokste opp i bur... :whistle: ).

Men dere som mener at det bare er å trene; Gi meg ett opplegg på hvordan jeg skal trene en hund på 7 år til å ikke gjøre fra seg inne, når den er alene?

Tja... det burde vel du vite som trener hunder ? Hva vil en 7 år gammel hund som gjør fra seg inne lære av å puttes i bur ?

Kanskje er det slik at noen raser er litt mindre kreative når de er hjemme alene og har huset for seg selv. :)

Eller kanskje det er noen raser som er litt mer nevrotiske ? Ja, det er jo sjarmerende å benevne det kreativitet, men.. vel... *host*.

Eneste tilvenninga han hadde i forkant var buret i bilen, men det fungerte aldeles utmerket den uka på tur :D

Ja, nettopp. Man trenger ikke å TRENE og TRENE og TRENE hver dag og hver natt på at hunden skal takle å være i bur en kortere periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... du har vel heller ikke TRENT på alenehjemme-tilværelse med hundene ? Jeg synes jo det er litt merkelig at en 5 år gammel hund ikkekan ha fritt leide i huset fordi den finner på ting (men det kan jo skyldes at den vokste opp i bur... :whistle: ).

Den 5 år gamle hunden "finner ikke på" ting, hun eter alt som lukter eller har lukta mat - og jeg kan leve med at hun herper søppel, men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg bør satse på at det går greit at hun eter sånt mat har vært oppbevart i. Hva syns du? Burde jeg satse på at hermetikk går gjennom systemet hennes flere ganger? :)

Den 5 år gamle hunden hadde også en eier som jobbet før jeg fikk henne for 3 år siden. Og sist - den 5 år gamle hunden står ikke i bur, den 5 år gamle hunden er lukket i gangen hvor det ikke er tilgang til søplekasser eller annet det har vært eller er mat i :D

EDIT: Men ja, Siri.. Det er nok rasen som er nevrotisk.. Stakkars vraka, burde vært utryddet hele gjengen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...