Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Unnskyld at jeg spør :wub: , men er ikke formålet med natt at hunden skal sove?? Jeg har ikke kastet inn masse leker o.l til Cesar om natten. Dagtid er en annen ting, men om natten er det natt og da skal det soves i mitt hus. At han strekker på seg og bytter sovestilling er jo en ting, men ser ikke argumentet ang. leker som et av de beste for ikke-bruk-av-bur om natten. :wub:

Beklager at jeg var upresis, jeg snakket her om dagtid. Om natten har hun tilgang til hele leiligheten og raser selvfølgelig ikke rundt på stuegulvet med godbitballen sin. :lol:

Wretch: hva dersom hun er dårlig i magen når du ikke er hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Åja, så du vet alt om mine personlige søvnmønstere og hva som vekker meg da? Jaja men det er greit. Da vet jeg det.

"hva om atte kanskje så" - right back at ya.

Det er vel derfor du har hunden din i bur? "Hvis om atte kanskje" den kunne finne på å spise på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man skal se litt nærmere på et av argumentene for å ikke ha hunden i bur så var det at den kunne prøve å komme seg unna flammene ved brann. Vel, Cesar, siden han ikke har tilgang til annet enn gangen når vi er borte og om natten, ville nok han ikke ha kommet seg ut av gangen hvis det brant. Han greier ikke og åpne døra så for meg har dette argumentet ikke mye hold så lenge han ikke kan vandre fritt i huset.

Vel - jeg synes ikke brannargumentet har noe som helst for seg i en burbruksdiskusjon å gjøre. Brann er katastrofe uansett om hunden er løs eller i bur, og alt etter omstendighetene brenner bikkja inne (enten FORDI den satt i bur og ikke kom seg unna, ELLER fordi den var løs og ingen kunne finne den...). Brann er forhåpentligvis ikke noe folk til stadighet opplever og jeg ser ingen grunn til å hold hund på en måte eller en annen med tanke på at en brann kan oppstå.

Bikkja mi sier i fra om hu må drite / tisse, jeg står opp (midt på natta! TENK DET) og lufter henne. Selv når hun er dårlig i magen. Og tro meg, jeg vet det. Jeg sleit med en valp med diare den første måneden hun var her, hun har ALDRI hatt uhell i buret sitt. ALDRI. Så jeg skjønner rett og slett ikke deres argumenter om diare eller avføring og hunder som må ligge i det.

Og du hadde hatt hund hvor lenge, sa du ??? Det er opptil flere her inne som har fortalt om den/de gangen(e) de har opplevd at hunden har spruta buret fullt av drit pga diarè... Noen har til og med opplevd at driten var spraya rundt på vegger og inventar utenfor buret også. Og der hadde hunden ligget, nedsausa i sin egen dritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg var upresis, jeg snakket her om dagtid. Om natten har hun tilgang til hele leiligheten og raser selvfølgelig ikke rundt på stuegulvet med godbitballen sin. :wub:

:wub::lol: Det var godt å høre. Ellers hadde jeg virkelig misunnet deg for utrolig sovehjerte... :)

Vel - jeg synes ikke brannargumentet har noe som helst for seg i en burbruksdiskusjon å gjøre. Brann er katastrofe uansett om hunden er løs eller i bur, og alt etter omstendighetene brenner bikkja inne (enten FORDI den satt i bur og ikke kom seg unna, ELLER fordi den var løs og ingen kunne finne den...). Brann er forhåpentligvis ikke noe folk til stadighet opplever og jeg ser ingen grunn til å hold hund på en måte eller en annen med tanke på at en brann kan oppstå.

Enig med deg der :D

bare gjengir et av argumentene imot bur jeg ikke syntes har mye hold. Brann er forferdelig. Håper INGEN opplever det.

Det er opptil flere her inne som har fortalt om den/de gangen(e) de har opplevd at hunden har spruta buret fullt av drit pga diarè... Noen har til og med opplevd at driten var spraya rundt på vegger og inventar utenfor buret også. Og der hadde hunden ligget, nedsausa i sin egen dritt...

Hjelp! :shocked:

Selv om det er litt OT må jeg bare spørre. Skjer det ofte at hunder får diare?? Sånn helt ut av det blå??

Har enda ikke, og vi har ikke hatt hunden så lenge, men har enda ikke opplevd dette. Gudskjelov.

:o

*trippelpost, endret av mod.Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er litt OT må jeg bare spørre. Skjer det ofte at hunder får diare?? Sånn helt ut av det blå??

Har enda ikke, og vi har ikke hatt hunden så lenge, men har enda ikke opplevd dette. Gudskjelov.

:wub:

Det er nok litt forskjellig fra hund til hund tror jeg. Noen har det sjelden, noen kan få det av og til om de har spist uhumskheter, mens andre kanskje har mer kronisk dårlig mage pga fôrintoleranse eller andre ting. Jeg opplever heldigvis sjelden at mine hunder har diarè, men ei tispe jeg hadde tidligere sleit veldig med magen sin, og hadde rett som det var hatt diarè når jeg kom hjem fra jobb - og jeg er veldig glad for at jeg ikke hadde henne i bur, for man kunne jo se hvor fortvila hunden hadde vært som ikke kom seg ut og fikk gjort fra seg (tenk om hun i tillegg hadde vært nødt til å ligge i det ?)... drittrukene lå alltid i nærheten av utgangsdøra, lett sprayet utover *yækk* og med en tilhørende odør som ikke lar seg beskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire ganger på 1 år kommet hjem til et tilgriset gulv. (Og en svært fortvilet hund!) En gang hadde hun klart å skru av lyset, så hun hadde tydelig prøvd å åpne ytterdøra for å komme seg ut. Men som Siri sier; det er nok veldig forskjellig fra hund til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repeat: Flink jente! Heldig hund! Lykke til videre :wub:

Og jeg henger meg på... :lol:.

Bare det at en slik diskusjon kan få iallefall NOEN til å tenke over bruken av bur og bli mer bevisst på hva man faktisk gjør, er jo verdt alle gjentakelser og frustrasjon :wub:.

Jeg er veldig lett å klikkertrene, morsomt å få ros! Hihi. Så jeg fortsetter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, til tross for OT. Greit å være forberedt.

Og når det kommer til lukt..huff og huff, syntes det er ille når guttunen bæsjer i bleia til tider... :wub:

*Host*... kombinasjonen hundediarè og gulvvaskemiddel med eukalyptuslukt er IKKE å anbefale *flir*. Kjenner jeg brekker meg bare ved tanken nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke hverken vet eller skjønner det engang, så forstår jeg hvorfor vi sliter i denne tråden...

Hmmm.. Jeg må vel si såpass at forskjellen på gangen her hos oss og buret til Bridie er at gangen er kvadratisk, buret er rektangulært.. Også er det en forskjell i takhøyde. Ellers er vel arealet ganske så likt.

Også ja, selvfølgelig. Når Bridie sov i buret på soverommet våknet jeg om hu ble urolig. Hadde hu vært urolig (uten å bjeffe) i gangen, hadde jeg ikke hatt sjans om å høre det, ergo heller ikke fått sluppet henne ut på do.

Men, hadde jeg sagt til dere at "bridie, nei hu ligger i gangen på natta hu" så er det INGEN som hadde reagert, og jeg tviler STERKT på at noen hadde spurt "hvor stor er den gangen da?". Men med det samme noen sier de bruker bur, så er det krig. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hadde jeg sagt til dere at "bridie, nei hu ligger i gangen på natta hu" så er det INGEN som hadde reagert, og jeg tviler STERKT på at noen hadde spurt "hvor stor er den gangen da?". Men med det samme noen sier de bruker bur, så er det krig. :wub:

Desverre kunne jeg ikke vært mer enig :rolleyes: Ingen spør hvor stor gang man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er klart at det like ille med en gang på en halv kvadratmeter som et bur på samme størrelse.. De færreste hunder har særlig nytte av 2,5 meter høyde, liksom..

Men med en gang på normal hundeburstørrelse vil man ikke kunne bøye seg ned å knyte skoene sine, og neppe kunne ta på seg en jakke - så den str. er vel ikke den helt vanligste heller..

Ang. bærsjing inne - jo, det skjer dessverre av og til. Selvsagt sjelden for disse burhundene, da alle jo så glatt påstår at hundene bare står i bur i 3-4 timer sammenhengende, så ingen burbrukere jobber tydeligvis? (ironi)

Men for egen del - jeg foretrekker "big time" å bare vaske en flekk/et område gulvet hvis en av hundene har måttet gjøre ifra seg i løpet av dagen de er alene hjemme - fremfor å måtte bade hele hunden + buret, vaske teppene/pledd eller hva man nå har inne i buret...

Men ja - hvis man har så litet hus/leilighet at hunden får STØRRE plass i buret enn på gulvet så er bur greit, da... :wub:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre kunne jeg ikke vært mer enig :rolleyes: Ingen spør hvor stor gang man har.

Jeg tur at de fleste ganger her i dette landet er faktisk større enn et bur. Nå har jeg vært inni ganske mange bittesmå leiligheter (dvs noen hundre faktisk), og jeg har enda til gode å se noen som er så små som bur er. Enda her snakker vi om mikroskopiske leiligheter i Oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å kunne bøye seg å knyte sko etc, når man bare har "mellomgang" :wub:

Nettopp.. Her er det snakk om e vindfang liksom. Det henger hundeutstyr der, det er vel alt. Ellers funker det som "pusesluse" om kattene er gira på å ut døra :wub:

Den andre gangen i huset er åpen løsning med stue, kjøkken og trapp opp. Så det er vel strengt tatt DEN "gangen" Bridie er i nå om natta.. Eller, i sofaen da... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget er?

"Seeeee så liten plass jeg kan gi hunden min?"

Eller er det at man kan "lure" noen å tro at hunden har større plass enn det den har? (Hvem blir lurt, sier jeg bare...)

Uansett et rimelig dustete og totalt poengløst argument, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget er?

Eller er det at man kan "lure" noen å tro at hunden har større plass enn det den har? (Hvem blir lurt, sier jeg bare...)

Susanne

Nei, saken var jo kun det at om folk sier de har hunden i gangen, så er det ok. Likegyldig hvor stor gang det er, TILSYNELATENDE....

Det var ikke noe argument for noenting, bare en konstatering :wub:

Ikke snakk om noen som blir lurt her. Den som har hunden sin på liten plass vil jeg tro at faktisk mener at hunden har god nok plass. Hver enkelt om det liksom. Hvor bra det er osv er tatt opp på over 70 sider fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget er?

Susanne

Nja, vil ikke si at argumentet er helt uten poeng faktisk.

Det er mange argumenter for hvorfor man ikke skal ha hunden i bur, men ingen sier noe om andre forhold. Selv har vi 5 kvadrat gang, tror jeg, så han har nok med plass.

Og det er vel ikke snakk om at man skal lure andre eller seg selv, men heller at førstegangseiere som kanskje ikke vet alt det dere vet og er usikker kan gjøre en feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt OT, men dere som har katt og hund sammen og bruker bur om natta. Brukte dere bur til kattene deres også? Valper kan gnage på sofaer, border, ledninger, osv. Det gjør katten min også. PLUSS at han er oppi sofaen, oppå hyller oppå benker, elsker ledninger, osv. Han er 4 måneder og veier 4kg (ikke overvektig, pga. rase) Så det er litt størrelse på ham. Han klarer å lage stoor rabalder på natta OG han er nattdyr. Jeg sammenligner med en valp: Helt det samme MEN de er bare på gulvet. Jeg bruker ikke bur på katten min og det er mye mer tøys og tull med ham enn jeg har hatt på NOEN av de tidligere hundene mine da de var valper. Pluss at kattedyret er nærmest umulig å oppdra.

Valpeholdet mitt kommer til å være peace of a bread i forhold til kattedyret... Han sover aldri...

Så dere som ikke klarer en valp på gulvet, prøv å ha en 4kg's kattunge RASENDE rundt i hele leiligheta. Til og med mens dere er på jobb...

Erfaringsmessig er det til å anbefale, til tross for knuste krystallskåler og tynnslitte nerver :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, en gang har stort sett alltid minst to dører. Dører er stort sett alltid 90 cm. Det er også stort sett alltid litt vegg i tillegg, slik at en gang stort sett alltid er større enn 1 kvm.

De færreste burene har større grunnflate enn 1 kvm. 6'erburet til Dogman som er det største jeg finner på nettbutikk i farta, er ganske nøyaktig 0,9 kvm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart egnetlig at det ikke finns retningslinjer for hold av hund på slikt som oppbevaring. En hest på under 1.07 (som jo vil dekke og ned til små shettiser på 70 - 80 cm (stor hund) skal ha minimum 4 kvadrat i boks. Min hest på 1,50 m hadde en boks på 3,5 x 4,5 meter, syns jo det burde være såpass når han skulle være der 10 timer i døgnet - må jo ha litt plass.

Kenneler har jo krav til oppbevaring (minimum 1,5 meters vegger eller no slikt?) og de aller fleste hunder tilbringer jo minimal tid av livet på kennel. Men der finns det regler for hvordan de skal ha det der for å kunne opprettholde naturlig adferd - mens hjemme kan de godt ligge 20 timer i døgnet på 0.5 kvadrat uten at noe regulerer det.

Om man har veldig liten leilighet burde man kanskje kjøpe en hund som står til størrelsen på huset. 8 timer i døgnet i ett år er tilsammen 121 døgn i bur, natt + jobb = 242 døgn. Etter 2 år har de tilbrakt mer tid i bur enn burhøns gjør i løpet av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det vel som en selvfølge at de som gledesstrålende forteller at de har kuttet ut buret og puttet hunden i gangen i stedet, har en gang som er minst 5-10 m2. Jeg synes vel også etterhvert man kan åpne en dør der, så hunden i hvertfall får et rom eller to til. Men det er jo definitivt en begynnelse fra bur? Det er vel ingen som her synes det er ok hvis du har en gang på 1m2, men det ligger vel liksom i kortene? Gangen min er kanskje 4-5m2, og det kunne ikke falle meg inn å stenge hundene der mens jeg dro på jobb i 8 timer. Men at det er bedre enn et bur, ja det er klart.

Rart egnetlig at det ikke finns retningslinjer for hold av hund på slikt som oppbevaring.

Helt enig. Når tusener av hundeeiere faktisk må bli fortalt at det ikke er ok at hunden står i et lite bur 8-16 timer i døgnet, ja da må man nesten bruke lovverket. Utrolig at det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere som ikke klarer en valp på gulvet, prøv å ha en 4kg's kattunge RASENDE rundt i hele leiligheta. Til og med mens dere er på jobb...

Erfaringsmessig er det til å anbefale, til tross for knuste krystallskåler og tynnslitte nerver :wub:

Jeg har to katter (hadde tre) som var høyt og lavt hele natten jeg. Men ingen av dem hadde for en vane å TYGGE på vegger, gulv, møbler osv. Ja, de reiv ned ting, så til de grader, men da satte jeg bort alt som kunne rives ned.

så selv om Lucifer nå fortsatt klatrer på tv'n så han klarer å slå på den om natte (52" vegg hengt tv), og turner OPPÅ varmepumpa oppunder taket osv, så ødelegger han hverken seg selv eller huset... Så lenge han ikke TYGGER på ting.

Det er vel der forskjellen på katter og hunder er. Katter krafser ikke hull i vegger og gulv, de setter ikke så mye spor etter seg som en unghund osv. Så lenge man rydder vekk alt som kan rives ned. Jeg har kattesikret huset jeg, og jeg hundesikrer når det trengs. :wub: Men nå vet dere jo forhåpentligvis min mening ang bur da :lol:

Men jeg er jo slem og stenger kattene inne i huset for resten av livet i tilegg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg tror CC'en til Tora har omtrent like mye plass i sitt 4'er bur som mine to frøkner har i min gang. Ifølge denne siden har et 4'er bur følgende mål: 4: ZIPP SAMENLEGB.BUR NO.5 106 X 71 X 81CM ANTRASIT

Gangen min er 3x1,5 m (-ish, jeg gadd ikke å finne frem tommestokken). Det er 4,5 kvadratmeter hvor det står et bur (jah, tenke seg til - et 4'er bur, til og med), en hundeseng i plast og ei vannskål (åff kårs). Der står de når de er alene hjemme (så kan jeg jo trøste skaren med fanatikere med at ja, jeg er hjemmeværende, og nei, det er ytterst sjeldent jeg drar hjemmenifra uten Beavis og Butthead). Det er ikke altfor mye plass i den gangen, selv om de kan flytte seg og evt drite et sted uten å måtte ligge i det - men det kan sikkert CC'en til Tora også, sant? Så selvsagt har burstørrelse i forhold til størrelsen på hunden noe å si - å argumentere for noe annet er så fanatisk at det blir idiotisk..

Og nei, det er ikke et tema engang å la frøken søpleraider og beverwannabe-valpen få fri tilgang i huset, jeg har sett hva særlig sistnevnte kan klare å gjøre bare mor dupper av litt på sofaen jeg (som forøvrig har mista litt av innholdet sitt, pga den før nevnte beverwannabe-valpen - det rakk hun mens jeg var i dusjen, og jeg skulle mer enn gjerne lært henne å drite i å grave ut fyllet av sofaen min, men jeg sto som før nevnt i dusjen, og den er heldigvis ikke på stua - ikke står sofaen på badet heller).

Og atter en gang - NEI, jeg syns ikke det er greit at hunder står i bur størsteparten av døgnet, jeg ser ikke behovet for å ha hunder i bur om natta, og jeg er helt enig i at det er bekymringsverdig at bur til husbruk er blitt en del av valpepakka.. Så slipper dere å lure på det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...