Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Om jeg får besøk av folk som ikke er glad i hunder så skal ikke hunden stues bort. Han bor jo her! Da sørger jeg heller for å ha gitt ham en oppdragelse. Å hoppe opp på folk er selvsagt ikke lov, og hvis folk ikke vil ha ham i nærheten, så ber jeg ham gå vekk. Det er da ikke verre enn det. Hvis folk ikke klarer å være i hus med hunden min uten at den er sperret inne, så får de la være å komme på besøk.

Så du ber folk holde seg unna om de ikke funker med hunden?

EN gang har vi hatt besøk her i huset der Bridie måtte stenges vekk... Da hadde jeg kun bur på soverommet, så istedet for å putte henne i buret, så bare stengte jeg henne inne på selve rommet. Da stod hun der å hyla til hu kom ut igjen 1 time senere når besøket hadde dratt.

Hadde jeg hatt bur på stua, så vil jeg tro hu hadde roet seg fint inni der når hu allikevel kunne følge med på hva som skjedde. Om hu da ikke hadde hylt hver gang ungen på 1 år hadde nærmet seg da.. Det vet jeg jo ikke. Men Bridie er redd unger, og ungen var ustyrlig (løp rundt og rundt hele tida), så å ha Bridie LØS på STUA SAMMEN med oss (evnt i bånd osv) hadde vært umulig. Men "heldigvis" er de sjelden på besøk her da.. Så det er ikke et tema som kommer opp igjen så ofte.

Men det jeg skal frem til er at det er forskjell på folk.. Det er forskjell på dyr... Hvorfor ikke godta det? :D

Er det noen som låser soveromsdøren når du legger deg, og hindrer deg i å gå på do om du må?

hehehehe ja, jeg har opplevd det :D Og vet du hva? Jeg måtte faktisk bare gi beskjed om at jeg måtte på do, og be han som låste meg inne om å komme å slippe meg ut. Og vet du? Jeg VET at hvis jeg hadde stengt en hund inne i buret om natta, og den ga beskjed om at den måtte på do, så hadde den kommet seg ut fortere enn jeg som måtte vente på at mannen kom seg hjem fra jobb for å låse opp for meg :P :P

Du er klar over at det er en mellomting mellom bur og egen seng, sant?

Det er absolutt ikke alle hunder som mener det da.... :icon_redface:

Aldri opplevd.

Og selv om du aldri har opplevd, så betyr det at ingen andre har opplevd det heller??

Does the word ”debattkjeller” ring a bell? Vi debatterer, og alle er ikke alltid enige. Vi må tåle å ikke være enige :P

Dette blir repetert til det kjedelige, men kun av burmotstanderne.. Det er vi som "aksepterer bur" som må innse dette tydeligvis, ikke burmotstanderne... :P

Også ble det borte en quote her, du skrev også at hunden bare måtte takle å bli stengt i bur om den MÅTTE det hos vet'n en dag eller noe. Du er klar over at ikke aller hunder bare takler sånn på stående fot?

Hva hadde du gjort om hunden din måtte være hos vet'n en hel dag i påvente av operasjon feks, og veterinæren ringer deg 20min etter du leverte hunden, du er på jobb og kan IKKE gå fra, og du får beskjed om at hunden din er rabiat, den nekter å roe seg i buret og veterinæren aner ikke hva dem skal gjøre... Bare for å ta et eksempel... Hadde du da bedt dem bedøve hunden?

Hadde det ikke vært bedre om den da på forhånd taklet å være i buret uten problemer, SELVOM du ikke brukte dette i det daglige?

Og for å ha sagt det tilslutt... Bridie her sover nå på stua, uten bur... Pga allergi måtte hu ut fra soverommet. Hu herjer med kattene på kvelden, det hører vi jo godt, men hu sovner tydeligvis etterhvert og huset står enda.

Så i huset her nå er alle bur pakket vekk, og vi bruker det kun i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Jeg gjentar:

Hundeeiere som bruker bur til daglig fordi de er redde for inventaret, for dritt og møkk, for huseierens mahognybord, for allergi, for "dittenogdattenogkatten" er late, inkompetente, og mangler de ressurser (kunnskap, plass, penger, tid, innsikt, stryk det som ikke passer) enhver hundeeier burde ha. Har man så mye speilgarderober, parkett eller elektriske ledninger i heimen at den eneste muligheten man tror man har for å være hundeeier er å putte bikkjeskinnet i bur - vel, da flytter man, eller lar være å skaffe seg hund.

DET ER INGEN MENNESKERETT Å VÆRE HUNDEEIER!

Er man så nevrotisk at man ikke tør å sove fordi man har en løs valp i huset så bør man oppsøke profesjonell hjelp og gjøre noe med de grunnleggende problemene sine - de blir ikke borte selv om dyret sover i bur med lukket dør. Har man ikke empati nok, eller vett nok, til å forstå at det er dyremishandling å holde hunder i hundebur, så er man dum.

For en utrolig selvgod og idiotisk utsagn. Tro ikke at dere er bedre enn andre fordi dere ikke bruker bur. Det finnes grenser altså.

Hvis man skal bryte diskusjonen litt ned så snakker vi om hunder her. De er husdyr på samme måte som ku, hest, gris og sau. Og for de som nå kaster seg over meg og sier at jeg aldri skulle hatt hund: DEAL WITH IT! Hunder er ikke bedre enn andre husdyr. Hvis man skulle sett riktig på det så burde man ikke hatt hund i bånd heller da dette hemmer bevegelsesfriheten og ikke er naturlig for hunden.

Noen av dere burmotstandere fremlegger hunden deres som et menneske. Ja, dere tror seriøst at hunden tenker og føler som et menneske. At hunden sitter i flere timer etter at den eventuellt blir sluppet ut av buret og reflekterer over hvorfor den måtte sitte der. Hvis dere snur litt på flisa og ser hunden for det den er, ikke mennesklig, så kanskje dere kan slutte å kalle hunde eiere som bruker bur, som har annet enn dekken på hunden sin og som ikke behandler hunden som et menneskebarn inkompitente og late. Det er sant at det ikke er en menneskerett å være hundeeier, men dette utsagnet kommer opprinnelig fra utsagnet DET ER INGEN MENNESKERETT Å BLI FORELDRE.

Jeg syntes at burmotstanderene ser ganske så svart hvitt på det. Syntes det er en vesentlig forskjell på om man bruker buret om natten eller hver gang man skal noe. Og at man er nevrotisk eller gal fordi man bryr seg om huset og innventaret sitt er utrolig idiotisk sagt. <_<

Et siste spørsmål?? Hvorfor går det ikke ann å diskutere og fremlegge sitt syn uten å kalle andre inkompitente idioter som ikke fortjener hund?? Tror dere virkelig at dere fremlegger deres erfaringer på en positiv måte og fremmer slutt på burbruk ved å si at de som bruker bur er noen duster?? Nei. Det er en tråd her som omhandler en person som banker hunden sin og en person der sa det ganske så fint: Man bør fremlegge saken på en slik måte at den andre parten ikke føler seg attakert, men som om den får gode råd. Det er en automatikk i dette se. Hvis folk føler at de gjør sitt beste og blir attakert så vil de gå i forsvar.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel egentlig bare konkludere med at folk nå om dagen har for fine hus.

Jeg gidder ikke engang å svare på noen av "spm" dine da alt bare blir vridd på for å "bevise" at vi med bur tar helt fullsteindig feil uansett hva som blir sagt. Og det meste jeg sier blir tatt som at "slik skal JEG gjøre det.." men slik er det altså ikke..

Tom for unnskyldninger?

Og jeg vet fint at dette er en debattkjeller og jeg tar meg ikke nær av noe som blir sagt. Så lenge jeg selv vet hvordan jeg kommer til å bruke buret så er det alt som har betydning for meg. Noen hundeeiere føler seg tryggere med å ha hunden i bur når man ikke er tilstede..

Så hunden skal lide pga. dine nevroser? Jeg lurer på hvor alle disse hundene, som er en fare for seg selv bare ved å puste, befinner seg?

Jeg er ihvertfall ikke LAT når det kommer til å ha valp.. Jeg VET faktisk hva det innebærer! Men jeg trenger ikke å lange ut om hvordan jeg har tenkt å ha mitt hundehold til deg slik at du skal skjønne det.. Så enn så lenge kan du tolke mine innlegg akkurat som du vil.. :rolleyes:

Jeg får ikke inntrykk av at du vet hva det innebærer å ha valp hvis du får sjokk når hunden tygger på ting.

Og alle valper er ikke som dine hunder.. Ang beinbrudd så har jeg passet en valp som har brukket benet rett over kneskålen. Han er umulig å holde rolig. Han er bare sånn. Skikkelig vimsete og ukontrollerbar. Han har klart å ramle 3 ganger allerede.. Etter OPen... Så nei, alle hunder er ikke som dine.

Om det ikke er mulig å holde en hardt skadet hund i ro den tiden det er høyst nødvendig, så får du bruke bur da. Men du trenger vel ikke å trene hver natt på hvisomatte hunden en gang skulle være maks uheldig og skade seg?

Vi som er burtilhengere trenger ikke gi dere motstandere en eneste god grunn til å bruke bur så lenge vi føler at vi og hundene våre har det bra med den tilværelsen. :P

Vel, jeg regner heller ikke med at de som banker hunden sin daglig har dårlig samvittighet for det heller. De synes jo at det er det eneste riktige å gjøre hvis hunden er ulydig, så da er det vel det da?

På en måte nettopp. Jeg bruker bur når jeg ser behovet for det. Hadde jeg hatt en valp som ikke hadde behov for å ete på alt og som jeg visste ikke engang trengte å måtte styre seg, så hadde jeg heller ikke sett poenget i å bruke buret. Sånn sett er det kanskje vanskelig for burmotstandere som ikke har hatt slike "problemvalper" å innse hvorfor vi er tilhengere i den nåværende situasjonen.

Og hva vet du om det?

Poenget er at når hunden er alene hjemme og kanskj eikke har fått nok opptrening så kan den SKADE seg... Det har blitt sagt sååå mange ganger..! Og man kan ikke straffe en hund når man kommer hjem å ser at hunden har gnagd på lister, sofa og alt som er... Da skjønner jo ikke den noen ting.

Skade seg? Det er faktisk en risk som jeg er villig til å ta fremfor å fengsle hunden min 2/3 av døgnet(regner med at den er i bur om natten fordi den kan skade seg, og om dagen når folk er på jobb. Den kan jo skade seg!), eller mindre tid enn det for den saks skyld. Hva kan den skade seg på? Det er farlig å leve.

Dette er nå det mest vettugste som er skrevet frem til nå ! Stå på pippin - vi bur"elskere" må stå opp for vår rett :rolleyes:

Og....... som det har vært skrevet om her tidligere var det jo noen som hadde dyra i bur en helg helg i strekk. Synes ikke 8 timer er så mye da.......... Og de fikk ikke engang mat og vann. Mine blir ivertfall foret...

Sett deg 8 timer inn i et bur, og få noen til å låse burdøren. Det er mulig at du etter hvert vil synes at det er mye?

Virker som dere har hardt for å forstå at huset vårt ikke bare har åpen løsning i alle hus, men at vi har både speilgarderobedører og andre dører, bilder som går ned til gulvet og annet jeg ikke kan fjerne. Ja, jeg blokkerer tilgangen - med buret.

For nei det er virkelig ikke vits å blokkere noe tilgang, for det første lever jeg ikke i noe utopisk verden hvor hundeholdet går foran hvordan huset vårt skal se ut. Hvis vi SKULLE sikret huset mot bikkja ville det sett ut som ett halvveis asylum/noen som kanskje ikke var helt normal, og det er bare noe som ikke skjer. Punktum.

Er det i tillegg vanskelig å forstå at jeg rett og slett ikke tolererer ødelegging? Jeg "gir ikke ****" i at hunden ødelegger noe, fordi jeg, inni meg, er litt kontrollfreak og hater når ting blir ødelagt. Jeg får vondt inni meg. Dermed klarer jeg ikke tanken på at valpen er hjemme og kanskje fant ut at "hey, det er noen i speilet, nå hopper jeg 10 ganger inn i speilet og har det gøy!". Ikke bare fordi valpen kan skade seg, men også pga penga og ødeleggelsen. Jeg er materialistisk. Jeg er kapitalistisk. Jeg HATER å miste penger til noe komplett unødvendig. På et psykisk plan. Jeg har null problemer med å innrømme det, og jeg har null problemer med å sitte og fronte ut for verden at jeg er en onkel Skrue. Er egentlig ikke noe unormal av den grunn, jeg bare tør si det. :icon_redface:

Det slår deg ikke at du kanskje ikke burde hatt valp når du er så redd for huset ditt? Det er noe av greien som følger med det å ha valp.

Så du ber folk holde seg unna om de ikke funker med hunden?

Vel, altså, om folk ikke kan være inne i dette huset uten å ”funke” med hunden som ligger rolig på gulvet og sover i stuen, ja da kan de søren meg komme tilbake når de funker. Selvfølgelig skal ikke mennesker som er f.eks. livredd hund trenge å få en spinnvill hund i fanget, men hunden min bor her, og skal ikke stenges inne i bu i sitt eget hjem.

Og selv om du aldri har opplevd, så betyr det at ingen andre har opplevd det heller??

Selvsagt ikke, men etter mange hunder i sengen så har jeg enda til gode å oppleve det. Om valpen min hadde begynt å bruke sengen min som do, så hadde den blitt forvist derfra. Foretrekker å ha hodeputen min fri for tiss. Men den trenger da ikke å stenges inne i bur selv om den ikke får lov til å sove i sengen?

Også ble det borte en quote her, du skrev også at hunden bare måtte takle å bli stengt i bur om den MÅTTE det hos vet'n en dag eller noe. Du er klar over at ikke aller hunder bare takler sånn på stående fot?

Hva hadde du gjort om hunden din måtte være hos vet'n en hel dag i påvente av operasjon feks, og veterinæren ringer deg 20min etter du leverte hunden, du er på jobb og kan IKKE gå fra, og du får beskjed om at hunden din er rabiat, den nekter å roe seg i buret og veterinæren aner ikke hva dem skal gjøre... Bare for å ta et eksempel... Hadde du da bedt dem bedøve hunden?

Ser ikke helt at det er et mulig scenario, men jeg regner med at det er veterinærsituasjonen hunden freaker ut av, og ikke bursituasjonen. For når den takler bur i bil, og ikke takler bur hos veterinær, så tror ikke jeg at det hjelper med bur i stuen.

Veterinæren jeg bruker har forresten andre rom som brukes til dyrene, og da jeg hentet hunden min etter operasjon lå den ikke i bur, men gikk fritt løs i et større rom. Men nei, jeg ser fortsatt ikke vitsen å trene burtrening hver natt, i tilfelle hunden en gang kaaanskje slår seg vrang hos veterinæren. Takler den bur i bil, så takler den bur hos veterinæren.

Nå har ikke hunden min bur i bil heller, men han har hittil ikke vist tegn på å slå seg vrang i ukjente situasjoner, så nei, jeg ser ikke poenget med å trene på burligging.

Og for å ha sagt det tilslutt... Bridie her sover nå på stua, uten bur... Pga allergi måtte hu ut fra soverommet. Hu herjer med kattene på kvelden, det hører vi jo godt, men hu sovner tydeligvis etterhvert og huset står enda.

Så i huset her nå er alle bur pakket vekk, og vi bruker det kun i bilen.

Så bra! :D

For en utrolig selvgod og idiotisk utsagn. Tro ikke at dere er bedre enn andre fordi dere ikke bruker bur. Det finnes grenser altså.

Noen som føler seg truffet?

Hvis man skal bryte diskusjonen litt ned så snakker vi om hunder her. De er husdyr på samme måte som ku, hest, gris og sau. Og for de som nå kaster seg over meg og sier at jeg aldri skulle hatt hund: DEAL WITH IT!

Hvorfor så sint?

Hunder er ikke bedre enn andre husdyr.

Nei, men jeg eier ikke andre husdyr som jeg sperrer inne heller. De andre dyrene jeg eier sørger jeg for å gi mer optimale forhold enn hva som gjerne er vanlig.

Hvis man skulle sett riktig på det så burde man ikke hatt hund i bånd heller da dette hemmer bevegelsesfriheten og ikke er naturlig for hunden.

Men dessverre er det lovpålagt. Et bånd tvinger ikke hunden til å ligge i ro i mange timer i strekk.

Noen av dere burmotstandere fremlegger hunden deres som et menneske. Ja, dere tror seriøst at hunden tenker og føler som et menneske. At hunden sitter i flere timer etter at den eventuellt blir sluppet ut av buret og reflekterer over hvorfor den måtte sitte der. Hvis dere snur litt på flisa og ser hunden for det den er, ikke mennesklig, så kanskje dere kan slutte å kalle hunde eiere som bruker bur, som har annet enn dekken på hunden sin og som ikke behandler hunden som et menneskebarn inkompitente og late. Det er sant at det ikke er en menneskerett å være hundeeier, men dette utsagnet kommer opprinnelig fra utsagnet DET ER INGEN MENNESKERETT Å BLI FORELDRE.

Og poenget ditt er?

Jeg syntes at burmotstanderene ser ganske så svart hvitt på det. Syntes det er en vesentlig forskjell på om man bruker buret om natten eller hver gang man skal noe. Og at man er nevrotisk eller gal fordi man bryr seg om huset og innventaret sitt er utrolig idiotisk sagt. <_<

Det spørs hva ”hver gang man skal noe” innebærer. Natten er lang den.

Et siste spørsmål?? Hvorfor går det ikke ann å diskutere og fremlegge sitt syn uten å kalle andre inkompitente idioter som ikke fortjener hund?? Tror dere virkelig at dere fremlegger deres erfaringer på en positiv måte og fremmer slutt på burbruk ved å si at de som bruker bur er noen duster?? Nei. Det er en tråd her som omhandler en person som banker hunden sin og en person der sa det ganske så fint: Man bør fremlegge saken på en slik måte at den andre parten ikke føler seg attakert, men som om den får gode råd. Det er en automatikk i dette se. Hvis folk føler at de gjør sitt beste og blir attakert så vil de gå i forsvar.

Det er ikke det at jeg ikke bryr meg om inventaret. Jeg hadde ikke blitt blid om hunden hadde begynt å tygge på flygelet, men den hadde ikke havnet i bur av den grunn. Jeg synes bare at det er skremmende at mange her bryr seg mer om et møbel enn en hund. Det er ikke nødvendigvis det at folk ikke fortjener en hund, men de bør kanskje skaffe seg en hund(voksen?) som ikke trenger å bures inne i mange timer hvert døgn. Det er et ansvar man har når man skaffer seg hund, og hunden fortjener at vi gjør såpass. Man bør kanskje ha såpass selvinnsikt at om huset er nødt til å være på stell til en hver tid, at man ikke tåler tannmerker på et stolben, at man ikke tåler at det står kompostgrinder rundt databordet en stund, at man får anfall av riper i parketten, så bør man kanskje vente med å skaffe seg hund til man kan leve med de tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bur innimellom, og har ingen dårlig samvittighet for det <_< men jeg missbruker det ikke. mine hunder er enten med meg hele dagen, og da får de 2 timer tur løse i skogen(pluss tur/trening/aktivisering på mrg og kvelden..), eller de står ute i hundegården. den er over ett mål... synes mye mere synd på hunder som stenges ute hele tiden, og aldri får være inne med eierene(og som aldri får nok mosjon).... mine er alene hjemme max 20 min i løpet av en dag stort sett, og de får mye mosjon, og frihet. om jeg da midt i barnekaos, middag etc stapper dem i burene, som står i stua, så ser jeg overhodet ikke på det som galt. og hvis det gjør meg til en hundemisshandler, ja da er jeg det! er hunderom så mye bedre????? :rolleyes:

Hvis man skal bryte diskusjonen litt ned så snakker vi om hunder her. De er husdyr på samme måte som ku, hest, gris og sau. Og for de som nå kaster seg over meg og sier at jeg aldri skulle hatt hund: DEAL WITH IT! Hunder er ikke bedre enn andre husdyr. Hvis man skulle sett riktig på det så burde man ikke hatt hund i bånd heller da dette hemmer bevegelsesfriheten og ikke er naturlig for hunden.

amen! :icon_redface::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE (Linda Kristin @ 11:15 - 17.11.2008)

Nope, gjør du?? Har ikke noe med bur eller ikke å gjøre, men heller med hvordan noen mennesker tror de er bedre enn andre fordi de mener at deres meninger er riktige.

Hvis man skal bryte diskusjonen litt ned så snakker vi om hunder her. De er husdyr på samme måte som ku, hest, gris og sau. Og for de som nå kaster seg over meg og sier at jeg aldri skulle hatt hund: DEAL WITH IT!

Hvorfor så sint?

Hvem har sagt noe om sint?? Er ikke sint. Jeg er oppgitt.

Tydelig at flere her inne setter hundene sine høyere enn dem selv.

I mitt hus er det jeg som er "top dog" hvis man kan kalle det det. Og huset her, det er mitt. Jeg kjøpte det og jeg betalte det. Mine barn og sambo eier også dette huset. SÅ kommer hunden. Når Cesar kom til oss lærte og fortsatt lærer vi han hvor han ikke får lov til å gå og hva han ikke får lov til å gjøre. Ellers har han tilgang til resten av huset. Han har sine leker og sine puter, kurver o.l som er hans.

Jeg blir oppgitt over at dere mener at alle skal behandle hunden som om det er den som eier huset og er "top dog"

Hunder er ikke bedre enn andre husdyr.

Nei, men jeg eier ikke andre husdyr som jeg sperrer inne heller. De andre dyrene jeg eier sørger jeg for å gi mer optimale forhold enn hva som gjerne er vanlig.

Så spørsmålet er da, eier du andre husdyr?? Har du ku, hest, sau eller gris som går fritt rundt og ikke er i boksen sin om natten eller når du er borte om dagen??

Hvis man skulle sett riktig på det så burde man ikke hatt hund i bånd heller da dette hemmer bevegelsesfriheten og ikke er naturlig for hunden.

Men dessverre er det lovpålagt. Et bånd tvinger ikke hunden til å ligge i ro i mange timer i strekk.

Jepp, det er lovpålagt, men et stort bur tvinger ikke hunden til å ligge i ro flere timer i strekk heller...

Og poenget ditt er?

Skjønte du virkelig ikke poenget her så er du da tydeligvis en av de som menneskligjør hunden og ikke ser problemene med dette.

Jeg syntes at burmotstanderene ser ganske så svart hvitt på det. Syntes det er en vesentlig forskjell på om man bruker buret om natten eller hver gang man skal noe. Og at man er nevrotisk eller gal fordi man bryr seg om huset og innventaret sitt er utrolig idiotisk sagt.

Natten er ikke nødvendigvis så lang for alle. Og med "hver gang man skal noe" så mener jeg eks. på do, dusje, ut en tur o.l.

Det er ikke det at jeg ikke bryr meg om inventaret. Jeg hadde ikke blitt blid om hunden hadde begynt å tygge på flygelet, men den hadde ikke havnet i bur av den grunn. Jeg synes bare at det er skremmende at mange her bryr seg mer om et møbel enn en hund. Det er ikke nødvendigvis det at folk ikke fortjener en hund, men de bør kanskje skaffe seg en hund(voksen?) som ikke trenger å bures inne i mange timer hvert døgn. Det er et ansvar man har når man skaffer seg hund, og hunden fortjener at vi gjør såpass. Man bør kanskje ha såpass selvinnsikt at om huset er nødt til å være på stell til en hver tid, at man ikke tåler tannmerker på et stolben, at man ikke tåler at det står kompostgrinder rundt databordet en stund, at man får anfall av riper i parketten, så bør man kanskje vente med å skaffe seg hund til man kan leve med de tingene?

Det er fremdeles ikke svart på det jeg spør om. Jeg spør om hvofor folk ikke kan fremlegge sine synspunkter uten å slenge dritt om andre og prøve å tråkke de ned i søla?? Ikke hvorvidt man bryr seg om interiøret.

Og helt på tampen: Hva syntes burmotstanderene om kennel livet da?? Der man står i kennelen sin, i buret sitt, og ikke får bo i huset sammen med menneskene? Er dette greit det da?? Siden de får noen kvadrat hver seg?? De er jo tross alt ikke i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, gjør du?? Har ikke noe med bur eller ikke å gjøre, men heller med hvordan noen mennesker tror de er bedre enn andre fordi de mener at deres meninger er riktige.

Hvorfor så sint?

Hvem har sagt noe om sint?? Er ikke sint. Jeg er oppgitt.

Tydelig at flere her inne setter hundene sine høyere enn dem selv.

I mitt hus er det jeg som er "top dog" hvis man kan kalle det det. Og huset her, det er mitt. Jeg kjøpte det og jeg betalte det. Mine barn og sambo eier også dette huset. SÅ kommer hunden. Når Cesar kom til oss lærte og fortsatt lærer vi han hvor han ikke får lov til å gå og hva han ikke får lov til å gjøre. Ellers har han tilgang til resten av huset. Han har sine leker og sine puter, kurver o.l som er hans.

Jeg blir oppgitt over at dere mener at alle skal behandle hunden som om det er den som eier huset og er "top dog"

Så spørsmålet er da, eier du andre husdyr?? Har du ku, hest, sau eller gris som går fritt rundt og ikke er i boksen sin om natten eller når du er borte om dagen??

Jepp, det er lovpålagt, men et stort bur tvinger ikke hunden til å ligge i ro flere timer i strekk heller...

Og poenget ditt er?

Skjønte du virkelig ikke poenget her så er du da tydeligvis en av de som menneskligjør hunden og ikke ser problemene med dette.

Natten er ikke nødvendigvis så lang for alle. Og med "hver gang man skal noe" så mener jeg eks. på do, dusje, ut en tur o.l.

Det er fremdeles ikke svart på det jeg spør om. Jeg spør om hvofor folk ikke kan fremlegge sine synspunkter uten å slenge dritt om andre og prøve å tråkke de ned i søla?? Ikke hvorvidt man bryr seg om interiøret.

Og helt på tampen: Hva syntes burmotstanderene om kennel livet da?? Der man står i kennelen sin, i buret sitt, og ikke får bo i huset sammen med menneskene? Er dette greit det da?? Siden de får noen kvadrat hver seg?? De er jo tross alt ikke i bur.

enig. eller trekkhunder/jakthunder som står i kjetting/hundegård i ukesvis, eller mer i strekk uten noen form for mosjon?? det er liksom greit. nei vettuhva-det er dyreplageri det :shocked: <_< de blir kanskje brukt noen uker nå og da, bygger opp en kjempekondis , for så å bli satt tilbake på vent igjen. hate it :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hearey hearey! Alt i alt nøyaktig hva man tenker. Men det er jo gøy å diskutere. :icon_redface:

Det er forskjell på dyr... Hvorfor ikke godta det? :D

[,...]

Det er absolutt ikke alle hunder som mener det da.... :P

Takk og takk.

Det kjedeligste med burdiskusjonen er at burmotstandere (sånne som virkelig ikke tar i et bur uansett hva, for vi som er "burtilhengere" trenger jo ikke nødvendigvis å være de værste burtilhengerene i så forstand. Selv om den andre parten skal ha oss til å være svært onde.) repeterer seg selv og tar ikke innover seg hva vi sier. Eksistensielle spørsmål som ingen kan svare på, som om hunden føler noe der inne i buret og at en møbel er mer verdt enn en hund.

Selv om jeg er redd for tingene i huset betyr ikke at de er mer verdt enn bikkja. Det betyr at vi har funnet en måte å leve på til begges beste, både for bikkja som kan drepe meg litt innvendig ved å bite i stykker huset, og for meg som kanskje ødela bikkja litt innvendig med å la henne spise glassbrott og fliser.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk.

Det kjedeligste med burdiskusjonen er at burmotstandere (sånne som virkelig ikke tar i et bur uansett hva, for vi som er "burtilhengere" trenger jo ikke nødvendigvis å være de værste burtilhengerene i så forstand. Selv om den andre parten skal ha oss til å være svært onde.) repeterer seg selv og tar ikke innover seg hva vi sier. Eksistensielle spørsmål som ingen kan svare på, som om hunden føler noe der inne i buret og at en møbel er mer verdt enn en hund.

Selv om jeg er redd for tingene i huset betyr ikke at de er mer verdt enn bikkja. Det betyr at vi har funnet en måte å leve på til begges beste, både for bikkja som kan drepe meg litt innvendig ved å bite i stykker huset, og for meg som kanskje ødela bikkja litt innvendig med å la henne spise glassbrott og fliser.

Og det er nemlig her vi mener dere tar feil! Bur er kun for eiers beste, og ikke for hundens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
enig. eller trekkhunder/jakthunder som står i kjetting/hundegård i ukesvis, eller mer i strekk uten noen form for mosjon?? det er liksom greit. nei vettuhva-det er dyreplageri det :shocked: <_< de blir kanskje brukt noen uker nå og da, bygger opp en kjempekondis , for så å bli satt tilbake på vent igjen. hate it :icon_redface:

Er det en ny måte å trene trekkhunder på det eller? Jeg har nemlig aldri hørt om trekkhunder som blir satt på kjetting eller hundegard uten trening over lange perioder nemlig. At man hører om en og annen jakthund som har det sånn er nok riktig, men jeg tror ikke det gjelder for flertallet av jakthunder heller.

Men jeg lurer litt på hva forskjellen mellom å ha hunderom/avgrenset område /tilstrekkelig stort bur og det å ha kaniner, hamstere, rotter, marsvin i bur eller høner i hønsehus og hest på stall. Kan noen fortelle meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ny måte å trene trekkhunder på det eller? Jeg har nemlig aldri hørt om trekkhunder som blir satt på kjetting eller hundegard uten trening over lange perioder nemlig. At man hører om en og annen jakthund som har det sånn er nok riktig, men jeg tror ikke det gjelder for flertallet av jakthunder heller.

Men jeg lurer litt på hva forskjellen mellom å ha hunderom/avgrenset område /tilstrekkelig stort bur og det å ha kaniner, hamstere, rotter, marsvin i bur eller høner i hønsehus og hest på stall. Kan noen fortelle meg det?

jeg kjenner dessverre til ganske mange trekkhunder , og jakthunder(tidligere)som har det nøyaktig slik..... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, hvilke grenser er det? Når folk er så innigamperæva korttenkte at de innrømmer på et nettforum at de er så bekymra for inventaret at de putter bikkja i bur, så lurer jeg noe infernalsk på hvor disse grensene er.

Har man en for "fin" heim til å holde hund, så får man enten velge å flytte, eller la være å skaffe seg hund. Det er ikke noen gudegitt rett man er født med at alle skal ha lov å holde dyr. Hvor i huleheite tar dere det fra?

For å gjenta det opplagte for dem som enda ikke har fått det med seg: Selv om husdyr som holdes av kommersielle hensyn (for å produsere kjøtt, melk, ull og ull, f eks) lever under horrible forhold fordi sånne som deg vil ha billig mat og rimelige klær, så er det ingen naturlov at normalt oppegående mennesker skal få lov å holde hund som om de var burhøns.

Igjen - hvor i huleheite tar dere det fra?

Noen av dere burmotstandere fremlegger hunden deres som et menneske. Ja, dere tror seriøst at hunden tenker og føler som et menneske.

Igjen - hvor i huleste tar du dette tankespinnet fra? Et levende vesen behøver ikke å tenke som et menneske (og takk for det, når man ser hvordan enkelte tenker...) - for å bli plaget av å få hemmet sine naturlige behov for å bevege seg, bytte liggestilling, komme seg unna egen dritt og piss. Ethvert normaltfungerende pattedyr har behov for å flytte seg i løpet av noen timer - etthvert normaltfungerende dyr har behov for å få gjort fra seg et annet sted enn der de ligger, og et hvert dyr (og mennekse) trenger det for å utvikle seg normalt.

Dere burbrukere har stort sett hundebur i heimen som er så små at dere ikke hadde fått lov å sende hunden på fly til København i det engang. Det er til å grine av at dere ikke skjønner hvor ille det er.

At hunden sitter i flere timer etter at den eventuellt blir sluppet ut av buret og reflekterer over hvorfor den måtte sitte der. Hvis dere snur litt på flisa og ser hunden for det den er, ikke mennesklig, så kanskje dere kan slutte å kalle hunde eiere som bruker bur, som har annet enn dekken på hunden sin og som ikke behandler hunden som et menneskebarn inkompitente og late. Det er sant at det ikke er en menneskerett å være hundeeier, men dette utsagnet kommer opprinnelig fra utsagnet DET ER INGEN MENNESKERETT Å BLI FORELDRE.

Ha, ha! Jeg lager og bruker utsagn nøyaktig som det passer meg - spesielt i diskusjoner som dette. Hundeeiere som ikke har de fasciliteter som er nødvendige for å holde hund (f eks fordi gulvet er for fint, sofaen for dyr, leiligheten for trang), eller som ikke gidder å tørke hunden etter tur (for lat, vondt i vondte, ryggen, den "mystiske fibrosen" eller you name it) burde ikke hatt hund og mangler de ressursene som trengs (ikke minst (selv)innsikten) for å ta vare på et annet levende vesen.

Det er ikke noe å diskutere engang.

Yepp - jeg ser veldig svart/hvitt på det - antagelig fordi jeg har klart å være hundeeier til x-antall hunder gjennom 30 år uten å basere meg på burbruk. Jeg vet at det er mulig - det er bare viljen det handler om. Ingenting annet.

Hvorfor det ikke går an? Fordi jeg synes argumentene for burbruk er forkastelige og helt på jordet, fordi jeg har 0 respekt for folk som baserer hundeholdet sitt på bur, og fordi jeg tror at mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. Det betyr i klartekst at uansett hvordan dere hadde fått forklart hvor ille det er, så hadde dere ikke skjønt det.

Var det tydelig nok for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dyr fortjener å stå i bur, verken husdyr som hunder eller andre små kjæledyr.

Putter du hunden i bur når du skal på do?

Selv om noen er drittsekker og oppholder hundene sine i små hundegårder eller bundet i kort kjetting hele livet, bortsett fra når de skal aktivt brukes, så forsvarer ikke det burbruk?? Gir det dere bedre samvittighet å finne noen som er værre mot hundene sine?

Jeg håper Norge følger etter og får lik lov som Sverige angående burbruk.

Og dere som putter hunden i bur når dere er borte fra huset; hadde dere klart å leve med dere selv om huset begynte å brenne en gang? Det har nemlig skjedd før at dyr har har sittet i bur og ikke hatt noen som helst sjanse til å slippe unna røyken og flammene. Hadde hundene vært løse hadde de hadde bedre mulighet til å komme seg unna til et annet rom og blitt reddet ut i tide, men om det begynner å brenne like i nærheten av der hunden har buret sitt så.... Om jeg ikke husker helt feil, så er det en av grunnene til at svenskene innførte reglene om at det ikke er lov til å ha hund i bur i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar:

Hundeeiere som bruker bur til daglig fordi de er redde for inventaret, for dritt og møkk, for huseierens mahognybord, for allergi, for "dittenogdattenogkatten" er late, inkompetente, og mangler de ressurser (kunnskap, plass, penger, tid, innsikt, stryk det som ikke passer) enhver hundeeier burde ha. Har man så mye speilgarderober, parkett eller elektriske ledninger i heimen at den eneste muligheten man tror man har for å være hundeeier er å putte bikkjeskinnet i bur - vel, da flytter man, eller lar være å skaffe seg hund.

DET ER INGEN MENNESKERETT Å VÆRE HUNDEEIER!

Er man så nevrotisk at man ikke tør å sove fordi man har en løs valp i huset så bør man oppsøke profesjonell hjelp og gjøre noe med de grunnleggende problemene sine - de blir ikke borte selv om dyret sover i bur med lukket dør. Har man ikke empati nok, eller vett nok, til å forstå at det er dyremishandling å holde hunder i hundebur, så er man dum.

Vakkert!

Og at burmotstandere ikke vet hvor kjipe valper kan være, er selvfølgelig feil. Jeg kan forstå at man drømmer om bittesmå burhunder jeg, på samme måte som jeg kan forstå folk som ønsker seg et maskingevær i drosjekøen 03.15 lørdag natt, Oslo Sentrum. Hovedpoenget i slike bisarre fantasier er selvfølgelig å holde dem i hodet. Man sperrer ikke inne små valper i bur selv om du ikke har fått sovet noen netter. Man drar heller ikke frem en AG3 og skyter løs i en drosjekø, selv om du har fått to halvspiste kebaber over deg, og den sleskeste 60-åringen du har sett prøver å dra med lillesøsteren din på trekant. Sammen med deg. Det finnes andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang str på burene. til min husky og kelpie har jeg 6er buret... rottw er ikke i bur pga et han er for stor, og får ikke strukket seg osv..... skulle det skje ett uhell(det har aldri skjedd) så ville ikke han kunnet ligge uten å måtte ligge i det inntruffene :icon_redface: de er alle i bur(selvsagt) i bilen :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dyr fortjener å stå i bur, verken husdyr som hunder eller andre små kjæledyr.

Putter du hunden i bur når du skal på do?

Selv om noen er drittsekker og oppholder hundene sine i små hundegårder eller bundet i kort kjetting hele livet, bortsett fra når de skal aktivt brukes, så forsvarer ikke det burbruk?? Gir det dere bedre samvittighet å finne noen som er værre mot hundene sine?

Jeg håper Norge følger etter og får lik lov som Sverige angående burbruk.

Og dere som putter hunden i bur når dere er borte fra huset; hadde dere klart å leve med dere selv om huset begynte å brenne en gang? Det har nemlig skjedd før at dyr har har sittet i bur og ikke hatt noen som helst sjanse til å slippe unna røyken og flammene. Hadde hundene vært løse hadde de hadde bedre mulighet til å komme seg unna til et annet rom og blitt reddet ut i tide, men om det begynner å brenne like i nærheten av der hunden har buret sitt så.... Om jeg ikke husker helt feil, så er det en av grunnene til at svenskene innførte reglene om at det ikke er lov til å ha hund i bur i hjemmet.

Nei, jeg putter ikke hunden i bur når jeg er på do. Og det var da heller ikke det jeg sa. Jeg sa det er en vesentlig stor fordel å KUN bruke det om natten kontra hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å ta den konstruktive varianten da, hva er det egentlig som ikke kan ordnes på bedre måter enn bur? Jeg tar det som en selvfølge at ingen her er kjipe nok til å bruke bur for å ikke tørke opp uhell. Et vanlig brukt argument er at man er redd for at hunden skal skade seg. Hva er det som ikke kan løses med noe litt mer kreativt enn en minicelle?

Valpesikring er vel en selvfølge hos de flest, slåer på interessante skap og skuffer, bure inn møbler med kompostgrind i den verste tannkløen etc. Jeg skjønner ikke hvorfor man velger den løsningen som er verst for hunden, når man faktisk har uendelig andre muligheter? Det er da ingen (håper jeg!) som har innbilt noen her at valpetiden skulle være en sammenhengende moro-orgie? Og hva er greia med at man fortsetter å bure inn voksne hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vår hund når han var 6 mnd, og da var han allerede vant til å være i bur, derfor så hadde vi også tenkt til å bruke bur, når han var hjemme alene og på natten. Men slik ble det ikke. Han gikk frivillig inn i buret sitt ja, men med en gang vi låste døra, så begynte han å "gråte". og da hadde vi rett og slett ikke hjerte til å stenge ham inne. Vi hadde buret stående en stund etter det, uten å låse døra, men han gikk aldri inn dit å la seg, så da var det jo ikke noe vits.

Skjønner ikke helt greia med å tilvenne hunden buret jeg da. Da syns jeg det er mye bedre å tilvenne hunden å være rolig utenfor buret. når bikkja så klart og tydelig sier i fra at "her vil jeg ikke være", så skjønner jeg ikke at noen klarer å låse inn hunden på den måten.

Jeg hadde forresten nesten aldri hørt om hundebur til bruk innendørs før. Det var samboeren min og oppdretterne som begynte å snakke om det, så jeg ble bare med på notene. Men nå har jeg bestemt at her i hus er det ingen som skal bures inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt greia med å tilvenne hunden buret jeg da. Da syns jeg det er mye bedre å tilvenne hunden å være rolig utenfor buret. når bikkja så klart og tydelig sier i fra at "her vil jeg ikke være", så skjønner jeg ikke at noen klarer å låse inn hunden på den måten.

Nå skal jeg "bur-elsker" prøve å være litt mer seriøs enn jeg var tidligere. Jeg har hundene mine i bur jeg. (2skt) Burene er største størrelse brukt til middels store hunder så ingen skal klage på plassen. (Mindre plass i sofaen...) Og jeg har trent mine hunder fra de var valper til å være i bur i lengre perioder om gangen. Og vil påstå at mine har et helt normale forhold til bur. Verken nevrotiske eller stressa. Og om det skulle være at de vill foretrukket sofaen - får så være.

Årsak:

For meg er det helt nødvendig at hundene mine kan tilbringe tid i bur UTEN å bli stresset. Det fordi de begge er med på arbeid og i den forbindelse må være i bur til det er gjengs å ta dem ut. Jeg har en elghund som jeg jakter med - og en gjeterhund som henter og passer sauer. Ingen av disse kan arbeide bra hvis de i utgangspunktet er stresset. Og det ville de ha vært hvis de plutselig måtte stå i bur som de ikke var vant til.

Har vært på en del lydighetskonkurranser - og rett som det er kommer ett transportabelg tøy-bur "hoppende / rullende forbi - oppi har det gått en stakkar beserk fordi han/hun ikke var vant til å være i bur.

Det er for meg MYE værre med tanke på bikkja - enn hvis den hadde taklet å være i bur fra den var liten!

Man kan gjerne tilvenne en hund til å være rolig UTENFOR buret som du sier - men det er faktisk mine og. Inne er de rolige hele tiden. Selv om de er burvant - og tenk........ de sover faktisk på gulvet i stua om natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ingen kan si hvem som har rett eller galt i denne situasjonen før vi får evnen til å snakke med dyra våre.

Men om det er så vanskelig å skille rett fra galt her - er det ikke merkelig at det alltid er burbrukerne som må forsvare seg ? Om ingen visste hva som var det beste, ville vel vi som er burmotstandere også måtte forsvare at vi IKKE bruker bur, men merkelig nok er det aldri noen som skjeller ut folk som ikke bruker bur... er ikke det rart - eller sier det kanskje noe om at den gjengse oppfatning er at burbruk i utgangspunktet kanskje ikke er så bra ?

Jeg hadde forresten nesten aldri hørt om hundebur til bruk innendørs før. Det var samboeren min og oppdretterne som begynte å snakke om det, så jeg ble bare med på notene. Men nå har jeg bestemt at her i hus er det ingen som skal bures inne!

Dette tror jeg er situasjonen for svært mange - man har egentlig ikke noe bevisst forhold til burbruk, men fordi "alle" sier at man må bruke det, så gjør man det uten egentlig å reflektere stort over hvorfor (annet enn at det selvsagt er lettvint). Heldigvis har diskusjoner som dette faktisk åpnet øynene på en del hundeeiere - og opptil flere Sonen-hunder har sluppet ut av bur-livet etter at hundeeieren har fått et litt mer bevisst forhold til burbruk :icon_redface:.

Og vil påstå at mine har et helt normale forhold til bur. Verken nevrotiske eller stressa.

Jeg har aldri trent mine hunder til å være i bur, jeg - men merkelig nok takler de likvel å være i bur over lengre perioder dersom det er strengt tatt nødvendig.

Jeg gjentar til det kjedsommelige, jeg... Det vi burmotstandere reagerer på er normaliseringen av bruk av bur både om natta og om dagen (ja, det er dessverre alt for mange hunder som tilbringer tida si i bur 2/3 av døgnet). Hva SKAL man med hund om man burer den inne det meste av dens liv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt nødvendig at hundene mine kan tilbringe tid i bur UTEN å bli stresset. Det fordi de begge er med på arbeid og i den forbindelse må være i bur til det er gjengs å ta dem ut. Jeg har en elghund som jeg jakter med - og en gjeterhund som henter og passer sauer. Ingen av disse kan arbeide bra hvis de i utgangspunktet er stresset. Og det ville de ha vært hvis de plutselig måtte stå i bur som de ikke var vant til.

Men hvor lang tid tar det for hundene dine å venne seg til å sitte normalt i et bur? Jeg har hørt dette argumentet før, men jeg ser ikke sammenhengen: "Det er viktig at hunden min kan sitte i bur en gang i året uten å stresse - derfor sitter hunden min i buret 8 timer natt og 8 timer dag. Eller 8 timer i døgnet." Jeg har mange merkelige situasjoner jeg har prøvd å venne hundene mine til, det går som regel fint. Men jeg ser ikke vitsen med å utsette dem for den spesielle situasjonen hver dag mens jeg er på jobb - kun for de få gangene de trenger å takle det. Hunder flest er sjelden så tungnemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt at det er et mulig scenario, men jeg regner med at det er veterinærsituasjonen hunden freaker ut av, og ikke bursituasjonen. For når den takler bur i bil, og ikke takler bur hos veterinær, så tror ikke jeg at det hjelper med bur i stuen.

Veterinæren jeg bruker har forresten andre rom som brukes til dyrene, og da jeg hentet hunden min etter operasjon lå den ikke i bur, men gikk fritt løs i et større rom. Men nei, jeg ser fortsatt ikke vitsen å trene burtrening hver natt, i tilfelle hunden en gang kaaanskje slår seg vrang hos veterinæren. Takler den bur i bil, så takler den bur hos veterinæren.

Selv om din hund takler dette, så er det ikke ALLE hunder som gjør det.. Skal da alle hunder som IKKE takler det egentlig avlives, fordi de kanskje ikke takler ting som KAN skje i hverdagen så godt, eller skal man forebygge det evnt problemet med å tilvenne hunden til bur fra den er liten?

Nå snakker jeg om tilvenning, små treningsperioder der kanksje valpen er i bur 5 min om gangen, og den etterhvert lærer at når døra stenges i buret, skal vi slappe av. IKKE kontinuerlig bruk, ikke hver natt, ikke når man er borte osv, men kun noe som man trener på, i likhet med å tilvenne hunden å kjøre buss (om man vil det), eller tilvenne den å bli håndtert av andre mennesker.

Buffy satt i bur i bilen, og hu taklet det finfint! Hadde et par episoder der hu gjorde forsøk på å komme seg ut fordi hu måtte på do (diare), men hu hadde nøyaktig samme oppførsel da hu satt i bilen uten bur også. (og endte opp med å ødelegge skinnsete, hundevegg osv) Da er det bedre hu romsterer I et bur enn I bilen. Men i bilen er vi vel alle enige om bur, så det er ikke noe problem.

Buffy ble aldri tilvent bur annet enn i bilen. Men plutselig en dag måtte hu være der. Og gjett hvem som 2 timer senere stod logrende i døra, og hadde brutt seg ut av hele buret? Hu taklet det IKKE. Og hadde nok gjort nøyaktig det samme hos veterinæren om det var der hu ble stappet inn i bur og forlatt.

DERFOR er jeg blitt førevar og vil tilvenne mine hunder til bur. Altså, tilvenning som forklart over, IKKE fast bruk av bur.

Ser dere forskjellen??

Jeg har aldri trent mine hunder til å være i bur, jeg - men merkelig nok takler de likvel å være i bur over lengre perioder dersom det er strengt tatt nødvendig.

Men du er titt og ofte på utstilling og da ligger hundene i bur innimellom, stemmer ikke det? Ergo så trener du ubevisst på burbruk. Eller, tilvenner hunden til bur i de situasjonene. Willy har vel vært med deg på utstilling fra han kom til deg, og etter det du har sagt har han iallefall EN gang ligget i bur hittil... Og nå er han 6 mnd, stemmer det?

Hva med de som ALDRI er på utstilling... De får ikke denne "treningen" som du får med på kjøpet. Kan hende den treningen hadde vært nok den på slike som min Buffy, uten at jeg vet det. Men jeg tar ikke den sjansen i et nytt hundehold.

Men atter engang... Det er som tilvenning, ikke fast bruk.

Men når det er sagt, jeg hadde ikke dårlig samvittighet for Bridie når hu lå i bur om natta heller jeg. Og jeg vet at jeg ikke er en dårlig hundeeier av den grunn. Men det er jo i all hovedsak et burfritt hundehold som JEG går mot om jeg skaffer meg valp. Kun bruk av bur i spesielle tilfeller, men da skal hunden vite at det er ok :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Abby var vant til bur hun, men hun taklet ikke bur hos veterinær - ikke i det heletatt faktisk. Hun hylte og bar seg og da jeg ikke kunne hente henne med en gang hun våknet fra narkosen så endte det med at de la henne på fanget til en dyrepleier, og der fikk hun ligge. Og det til tross for at hun var gradvis tilvendt bur. Ikke funka bur på seperasjonsangste hennes heller. Snedig, burde ikke det ha funka da?

*ironi*

Det er vel slått fast for omtrent 60 sider siden at bur som et trenignsredskap faktisk er helt greit? Hadde bur løst seperasjonsangstproblemet på knøttis så hadde hun fått være i bur hun når hun var alene, samtidig som vi gradvis hadde tilvendt uten bur. Hadde ikke gjort meg "noe" å la henne stå i bur i den tiden det hadde tatt å trene henne til å takle alenetilværelsen uten bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...