Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Er det unormalt da og se etter valpene?

Og gi de masse oppmerksomhet, siden de er på ett nytt sted!

og de to minste sover sammen, hu på 9mnd sover i eget bur som står åpent..

Hu legger seg der også på dagen viss hu har fått nok av de to andre, henne hadde nok ikke gått inn ditt frivillig om henne ikke likte plassen sin. :rolleyes:

ser ikke noe galt i at de sover i ett bur, og etterhvert vil de også kunne gå fritt inn og ut som hu andre..

Synes du det er vansklig og trene en hund?

Bare man gidder og bruke litt tid får du en lydig hund...

Må bare spørre: hvorfor ligger de i bur? Mulig du har skrevet noe om det før her, men da har jeg oversett det.

Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Må bare spørre: hvorfor ligger de i bur? Mulig du har skrevet noe om det før her, men da har jeg oversett det.

Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på det :)

Jeg hadde ingen planer om og bruke bur, men fikk ett bur da dior var ca 6mnd

satte det i stuen (en tilfeldighet) ente med at henne gikk inn og la seg der. enda sofan hennes var i andre enden av stuen

henne gjorde det hver dag, så da blei det til at jeg rigget til med madrass i den. hu benytter begge plassene, men bur blir brukt mere. og i og med at det har blitt hennes plass så står buret der enda.

Grunnen til at jeg har bur på de minste er får at de ikke er helt stue rene enda. (jobber med saken, de er blitt flinkere heldigvis)

om jeg vil bruke det på de når de er blitt litt større vet jeg ikke enda, kan jo hende at de liker det og da får det buret også stå. men med åpen dør sånn at de kan gå fritt om de ønsker det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satte det i stuen (en tilfeldighet) ente med at henne gikk inn og la seg der. enda sofan hennes var i andre enden av stuen

henne gjorde det hver dag, så da blei det til at jeg rigget til med madrass i den. hu benytter begge plassene, men bur blir brukt mere. og i og med at det har blitt hennes plass så står buret der enda.

Grunnen til at jeg har bur på de minste er får at de ikke er helt stue rene enda. (jobber med saken, de er blitt flinkere heldigvis)

om jeg vil bruke det på de når de er blitt litt større vet jeg ikke enda, kan jo hende at de liker det og da får det buret også stå. men med åpen dør sånn at de kan gå fritt om de ønsker det. :rolleyes:

Så du bruker bur på valpene dine fordi du er for lat til å tørke opp etter de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du får et bur er du jo ikke nødt til å bruke det da..

Men mener du at valpene lærer å bli husrene av å være innestengt? At de lærer av å ligge i egen avføring hvis de skulle være så uheldige og ikke klare holde seg mens de er der inne? Hvordan er buret et treningsverktøy? Eller er buret et oppbevaringssted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er en av de dårligste forklaringene på hvorfor folk bruker bur. At valpen ikke er helt stueren enda. Selvsagt er ikke en valp det 8 og 9 uker gammel.

Å tørke opp urin er rett og slett noe som følger med det å ha valp. Jeg forstår at å ha to slike unge valper vil føre til mye herjing på natta, men det må man da være forberedt på når man skaffer seg to stykker på en gang.

Syns synd i valper som tvinges til å ligge i bur hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men nå kjenner jeg at jeg hisser meg opp en smule her..

Er det sånn at du har 2 valper på 8 og 9 uker som ikke er stuerene ENNÅ...??

ENNÅ..?? Herlighet, du har jo nettop fått dem..! Det kan gå måneder før de blir stuerene, spesielt med tanke på at de er 2...mye mere jobb å passe på når 2 valper trenger en tissetur UTE enn når en gjør det.

At du jobber med saken er en selvfølge...det er nemlig det man gjør når man har valp...i likhet med andre gjøremål som valpeholdet krever.

En valp skal ut for å gjøre fra seg etter at den har sovet, spist/drukket, lekt og ellers både titt og ofte.

Hvor lang tid det tar å få den husren kommer an på din egen innsats, og på valpen sjøl. Noen valper trenger lengre tid enn andre, uten at det feiler valpen noe for det. Du kan oppleve at den ene valpen blir raskere husren enn den andre.

Anbefalt "verktøy/hjelpemiddel" er en bøtte med klorin-vann, gummihansker og ei god gulvtue.

Lykke til med treninga...UTEN bur..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er en av de dårligste forklaringene på hvorfor folk bruker bur. At valpen ikke er helt stueren enda. Selvsagt er ikke en valp det 8 og 9 uker gammel.

Å tørke opp urin er rett og slett noe som følger med det å ha valp. Jeg forstår at å ha to slike unge valper vil føre til mye herjing på natta, men det må man da være forberedt på når man skaffer seg to stykker på en gang.

Syns synd i valper som tvinges til å ligge i bur hele natta.

kunne forstått det om de små lå i hver sitt bur med tanke på herjing...

men de ligger jo i samme bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er utrolig herlig å slippe bur :D hu sover så søtt i fotenden vår, så jeg bler rent rørt :)

slutt på alt med bur her i huset!(utenatt i bilen da såklart)

når man tenker etter(skjønner ikke at jeg ikke har skjønt det før) så hvordan hadde vi likt det å bli putta i et bur om natta, og ikke hadde fått lov til å gå på do :) hvis vi måtte på do så hadde vi liggi i det etterpå, æsj. aldri mer bur. har man valp så har man valp :rolleyes:

nå skal jeg bli ordentlig burmotstander også, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er utrolig herlig å slippe bur :) hu sover så søtt i fotenden vår, så jeg bler rent rørt :D

slutt på alt med bur her i huset!(utenatt i bilen da såklart)

når man tenker etter(skjønner ikke at jeg ikke har skjønt det før) så hvordan hadde vi likt det å bli putta i et bur om natta, og ikke hadde fått lov til å gå på do :) hvis vi måtte på do så hadde vi liggi i det etterpå, æsj. aldri mer bur. har man valp så har man valp :rolleyes:

nå skal jeg bli ordentlig burmotstander også, hehe.

Du får ikke bare en klapp på skulderen nei... Du får en kjempeklem.

Du har sluttet med bur til hunden. jippi. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLINKE bulldogfrøkna!

Og med EN liten tissetur før sengekosen, så blir det en litt tørrere og mer koselig affære det også - ikke sant? :)

Appropos sengekos...

Husker for ørti år siden - hadde et valpekull på rundt 5 uker som lå i binge rett ved sengen min. MIDT på natten var det et vræl og skrik derifra som selv jeg våknet av - og så den ene av de 8 valpene satt midt i bingen og hylte nærmest for sitt bare liv (dvs - det var ikke "au"-skrik - men "åååå såååå kjeeeedelig!"-skrik).. Gikk bort og la han bortill søsknene, men neida - han vraltet vekk og fortsatte å hyle, pistre og sutre..

Tok han med bort til sengen min og la han i armkroken under dyna... Hørte et stort SUKK, og han sovnet. Tror ikke han rørte en eneste muskel på flere timer - og lå på akkurat samme sted når jeg sto opp på morgenen..

Konklusjon - ren og pen valp i sengen = superkos, voksne skitne hunder i sengen = ærsj!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bruker bur på valpene dine fordi du er for lat til å tørke opp etter de da?

Hehe nei er ikke lat, de har hitentil ikke gjort fra seg om nettene i buret.

står opp på natta får og lufte de.

og de har nokså stort bur så de vet hvor doen dems er der.

han minste går ditt av og til på dag tid.

som sakt står døra til hu eldste oppe, om hu ikke hadde trives der ville henne ikke ligget der natt og dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei er ikke lat, de har hitentil ikke gjort fra seg om nettene i buret.

står opp på natta får og lufte de.

og de har nokså stort bur så de vet hvor doen dems er der.

han minste går ditt av og til på dag tid.

som sakt står døra til hu eldste oppe, om hu ikke hadde trives der ville henne ikke ligget der natt og dag..

Har de do inne i buret?? Synes du sa du trente dem for å få dem husrene jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de har det.

inntil de klarer og holde seg, og blitt helt husrene.

Fy fader, at du ikke skjemmes. Beklager at jeg går på person her, men dette tar virkelig kaka.

For å få en valp husren så tar du den med ut etter at den har sovet, spist, lekt og ellers hvis den viser tegn til å måtte på do eller bare hvis det er lenge siden. En valp lærer IKKE å bli husren ved å ha toalett i buret sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, at du ikke skjemmes. Beklager at jeg går på person her, men dette tar virkelig kaka.

For å få en valp husren så tar du den med ut etter at den har sovet, spist, lekt og ellers hvis den viser tegn til å måtte på do eller bare hvis det er lenge siden. En valp lærer IKKE å bli husren ved å ha toalett i buret sitt!

hehe

om du ikke har fått det med deg, er ikke valpene mer en tre timer i buret uten oppsyn

lufter de på natta

har doen der i tilfelle

ja han minste har godt ditt på dag tid, men har tatt han ut etter det.

Doen vill ikke stå der lenge, men synes det var en bra ting iogmed de er små

gjorde det samme med hu elste, hu blei husren når hu var ca to og en halv mnd. og dette funket bra så derfor gjør jeg det samme med de to andre.

noen lærer fort andre ikke, alle valper er forskjellige.

og mennesker har forskjellige vaner og lære måte.

om du synes dette er høl i huet, ja vel

synd trist leit

jeg gjør det jeg synes er en bra ting, og vet at resultatet blir bra

jeg er nok ikke den første som har gjort dette og fått ett bra resultat av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er feil måte å trene valpene dine på men...

syns bare synd på dem. De skal vell bli bra forvirret.

Som sakt er bur en veldig negativ ting, så skal jeg sefølgelig kutte dette ut med en eneste gang.

Vil jo ikke at de skal lide på noen som helst måte

men har brukt det siden jeg fikk buret når hu elste var ca 6 mnd, hu gikk frivillig inn og dette gjør hu enda.

(hadde bare valpe kasse når hu når hu var noen uker gammel)

og hu blei fort stuerein, trur ikke hu blei så forvirret.

hu gikk av og til på do i valpekassen, men skjønte fort at det var ute hu skulle gjøre fra seg.

Ja, man kan få bikkja lydig om man banker den også - men betyr det at det er lurt av den grunn, selv om man oppnår det resultatet man er ute etter?

Kun svake mennesker med lav selvtilitt slår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din eldste ble stueren uten bur når hun var 2 1/2 mnd - hvorfor gjorde hun fra segi buret som hun fikk når hun var 6 mnd da?

Og den siste der handlet om at man får til ting også med feil virkemidler - som også gjelder bur og renslighetstrening. At man oppnår resultater med det gjør det ikke mer rett av den grunn. Valper betyr tørking av tiss og bæsj. Tåler man ikke det får man finne seg en annen hobby enn hund, evt kjøpe seg voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din eldste ble stueren uten bur når hun var 2 1/2 mnd - hvorfor gjorde hun fra segi buret som hun fikk når hun var 6 mnd da?

Og den siste der handlet om at man får til ting også med feil virkemidler - som også gjelder bur og renslighetstrening. At man oppnår resultater med det gjør det ikke mer rett av den grunn. Valper betyr tørking av tiss og bæsj. Tåler man ikke det får man finne seg en annen hobby enn hund, evt kjøpe seg voksne hunder.

nei hu gjorde ikke fra seg i buret når hu var 6mnd

hadde stor valpekasse når hu var mindre, hu hadde do i det ene enden.

og valpekassen er ikke så stor forrskjell fra ett bur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva er en hundedo? Når vi har hatt valper, har jeg lagt aviser ut over hele gulvet om morgenen (kull på seks valper var faktisk sist gang jeg hadde valper, ja), kastet aviser + vasket gulv når jeg kom hjem fra jobb. Bedrevet renslighetstrening og småvasking resten av dagen for så å legge nye aviser utover om kvelden. Men hadde jeg visst at det fantes egne hundedoer, kunne jeg jo bare ha satt inn en sånn og sluppet unna en masse arbeid.... Men igrunnen var det fint å kunne levere åtte uker gamle valper som visste poenget med å gjøre fra seg ute når de bare rakk det, eller husket det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva er en hundedo? Når vi har hatt valper, har jeg lagt aviser ut over hele gulvet om morgenen (kull på seks valper var faktisk sist gang jeg hadde valper, ja), kastet aviser + vasket gulv når jeg kom hjem fra jobb. Bedrevet renslighetstrening og småvasking resten av dagen for så å legge nye aviser utover om kvelden. Men hadde jeg visst at det fantes egne hundedoer, kunne jeg jo bare ha satt inn en sånn og sluppet unna en masse arbeid.... Men igrunnen var det fint å kunne levere åtte uker gamle valper som visste poenget med å gjøre fra seg ute når de bare rakk det, eller husket det. :rolleyes:

hundedo er det samme som at man legge aviser der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe

om du ikke har fått det med deg, er ikke valpene mer en tre timer i buret uten oppsyn

lufter de på natta

har doen der i tilfelle

Og du er selvfølgelig klar over at "doen" inne vil kunne bidra til å skape et mønster (læring, om du vil) for valpen - den lærer at det er OK å gjøre fra seg akkurat der?

ja han minste har godt ditt på dag tid, men har tatt han ut etter det.

Doen vill ikke stå der lenge, men synes det var en bra ting iogmed de er små

Det er sikkert "en bra ting" for deg, som har anskaffet deg så mye hund på så kort tid - hvorvidt det er særlig smart i det lange løp stiller jeg meg høyst tvilende til...

gjorde det samme med hu elste, hu blei husren når hu var ca to og en halv mnd. og dette funket bra så derfor gjør jeg det samme med de to andre.

Det har ikke slått deg at hun ville blitt like fort renslig uten "bur"/valpekasse og hunde"do"?

noen lærer fort andre ikke, alle valper er forskjellige.

Se over...

og mennesker har forskjellige vaner og lære måte.

om du synes dette er høl i huet, ja vel

synd trist leit

jeg gjør det jeg synes er en bra ting, og vet at resultatet blir bra

jeg er nok ikke den første som har gjort dette og fått ett bra resultat av det!

Tja - i den store sammenhengen er du blant de aller første - menneskeheten har holdt hund siden tidenes morgen, og det er knapt de siste 5 sekundene, relativt sett, noen har vært nødt til å bruke bur for å lære bikkja "renslighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv alle tre hundene i hvert sitt bur om nettene, hu eldste kan gå frit ut og inn på natten.

og de to minste sover sammen, hu på 9mnd sover i eget bur som står åpent..

Hu legger seg der også på dagen viss hu har fått nok av de to andre, henne hadde nok ikke gått inn ditt frivillig om henne ikke likte plassen sin. :rolleyes:

ser ikke noe galt i at de sover i ett bur, og etterhvert vil de også kunne gå fritt inn og ut som hu andre..

Synes du det er vansklig og trene en hund?

Bare man gidder og bruke litt tid får du en lydig hund...

Hvor mange bur bruker du, egentlig???

Og her ser man mørkeblått på lyseblått hvorfor det må skrikes ut om normaliseringen og hverdagsliggjøringen av hundebur. "Gud og hvermann" har plutselig et i sitt eie - uten helt å skjønne hverken hvorfor eller hvordan det gikk til - og plutselig er det fasiten på hvordan man både trener valp og gjør dem "stuerene" (en helt naturlig prosess som går av seg selv for de aller fleste valper, bare de får en mulighet til å gjøre fra seg ute hyppig nok, forøvrig...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...