Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Er det unormalt da og se etter valpene?

Og gi de masse oppmerksomhet, siden de er på ett nytt sted!

og de to minste sover sammen, hu på 9mnd sover i eget bur som står åpent..

Hu legger seg der også på dagen viss hu har fått nok av de to andre, henne hadde nok ikke gått inn ditt frivillig om henne ikke likte plassen sin. :rolleyes:

ser ikke noe galt i at de sover i ett bur, og etterhvert vil de også kunne gå fritt inn og ut som hu andre..

Synes du det er vansklig og trene en hund?

Bare man gidder og bruke litt tid får du en lydig hund...

Må bare spørre: hvorfor ligger de i bur? Mulig du har skrevet noe om det før her, men da har jeg oversett det.

Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Må bare spørre: hvorfor ligger de i bur? Mulig du har skrevet noe om det før her, men da har jeg oversett det.

Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på det :)

Jeg hadde ingen planer om og bruke bur, men fikk ett bur da dior var ca 6mnd

satte det i stuen (en tilfeldighet) ente med at henne gikk inn og la seg der. enda sofan hennes var i andre enden av stuen

henne gjorde det hver dag, så da blei det til at jeg rigget til med madrass i den. hu benytter begge plassene, men bur blir brukt mere. og i og med at det har blitt hennes plass så står buret der enda.

Grunnen til at jeg har bur på de minste er får at de ikke er helt stue rene enda. (jobber med saken, de er blitt flinkere heldigvis)

om jeg vil bruke det på de når de er blitt litt større vet jeg ikke enda, kan jo hende at de liker det og da får det buret også stå. men med åpen dør sånn at de kan gå fritt om de ønsker det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satte det i stuen (en tilfeldighet) ente med at henne gikk inn og la seg der. enda sofan hennes var i andre enden av stuen

henne gjorde det hver dag, så da blei det til at jeg rigget til med madrass i den. hu benytter begge plassene, men bur blir brukt mere. og i og med at det har blitt hennes plass så står buret der enda.

Grunnen til at jeg har bur på de minste er får at de ikke er helt stue rene enda. (jobber med saken, de er blitt flinkere heldigvis)

om jeg vil bruke det på de når de er blitt litt større vet jeg ikke enda, kan jo hende at de liker det og da får det buret også stå. men med åpen dør sånn at de kan gå fritt om de ønsker det. :rolleyes:

Så du bruker bur på valpene dine fordi du er for lat til å tørke opp etter de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du får et bur er du jo ikke nødt til å bruke det da..

Men mener du at valpene lærer å bli husrene av å være innestengt? At de lærer av å ligge i egen avføring hvis de skulle være så uheldige og ikke klare holde seg mens de er der inne? Hvordan er buret et treningsverktøy? Eller er buret et oppbevaringssted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er en av de dårligste forklaringene på hvorfor folk bruker bur. At valpen ikke er helt stueren enda. Selvsagt er ikke en valp det 8 og 9 uker gammel.

Å tørke opp urin er rett og slett noe som følger med det å ha valp. Jeg forstår at å ha to slike unge valper vil føre til mye herjing på natta, men det må man da være forberedt på når man skaffer seg to stykker på en gang.

Syns synd i valper som tvinges til å ligge i bur hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men nå kjenner jeg at jeg hisser meg opp en smule her..

Er det sånn at du har 2 valper på 8 og 9 uker som ikke er stuerene ENNÅ...??

ENNÅ..?? Herlighet, du har jo nettop fått dem..! Det kan gå måneder før de blir stuerene, spesielt med tanke på at de er 2...mye mere jobb å passe på når 2 valper trenger en tissetur UTE enn når en gjør det.

At du jobber med saken er en selvfølge...det er nemlig det man gjør når man har valp...i likhet med andre gjøremål som valpeholdet krever.

En valp skal ut for å gjøre fra seg etter at den har sovet, spist/drukket, lekt og ellers både titt og ofte.

Hvor lang tid det tar å få den husren kommer an på din egen innsats, og på valpen sjøl. Noen valper trenger lengre tid enn andre, uten at det feiler valpen noe for det. Du kan oppleve at den ene valpen blir raskere husren enn den andre.

Anbefalt "verktøy/hjelpemiddel" er en bøtte med klorin-vann, gummihansker og ei god gulvtue.

Lykke til med treninga...UTEN bur..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er en av de dårligste forklaringene på hvorfor folk bruker bur. At valpen ikke er helt stueren enda. Selvsagt er ikke en valp det 8 og 9 uker gammel.

Å tørke opp urin er rett og slett noe som følger med det å ha valp. Jeg forstår at å ha to slike unge valper vil føre til mye herjing på natta, men det må man da være forberedt på når man skaffer seg to stykker på en gang.

Syns synd i valper som tvinges til å ligge i bur hele natta.

kunne forstått det om de små lå i hver sitt bur med tanke på herjing...

men de ligger jo i samme bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er utrolig herlig å slippe bur :D hu sover så søtt i fotenden vår, så jeg bler rent rørt :)

slutt på alt med bur her i huset!(utenatt i bilen da såklart)

når man tenker etter(skjønner ikke at jeg ikke har skjønt det før) så hvordan hadde vi likt det å bli putta i et bur om natta, og ikke hadde fått lov til å gå på do :) hvis vi måtte på do så hadde vi liggi i det etterpå, æsj. aldri mer bur. har man valp så har man valp :rolleyes:

nå skal jeg bli ordentlig burmotstander også, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er utrolig herlig å slippe bur :) hu sover så søtt i fotenden vår, så jeg bler rent rørt :D

slutt på alt med bur her i huset!(utenatt i bilen da såklart)

når man tenker etter(skjønner ikke at jeg ikke har skjønt det før) så hvordan hadde vi likt det å bli putta i et bur om natta, og ikke hadde fått lov til å gå på do :) hvis vi måtte på do så hadde vi liggi i det etterpå, æsj. aldri mer bur. har man valp så har man valp :rolleyes:

nå skal jeg bli ordentlig burmotstander også, hehe.

Du får ikke bare en klapp på skulderen nei... Du får en kjempeklem.

Du har sluttet med bur til hunden. jippi. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLINKE bulldogfrøkna!

Og med EN liten tissetur før sengekosen, så blir det en litt tørrere og mer koselig affære det også - ikke sant? :)

Appropos sengekos...

Husker for ørti år siden - hadde et valpekull på rundt 5 uker som lå i binge rett ved sengen min. MIDT på natten var det et vræl og skrik derifra som selv jeg våknet av - og så den ene av de 8 valpene satt midt i bingen og hylte nærmest for sitt bare liv (dvs - det var ikke "au"-skrik - men "åååå såååå kjeeeedelig!"-skrik).. Gikk bort og la han bortill søsknene, men neida - han vraltet vekk og fortsatte å hyle, pistre og sutre..

Tok han med bort til sengen min og la han i armkroken under dyna... Hørte et stort SUKK, og han sovnet. Tror ikke han rørte en eneste muskel på flere timer - og lå på akkurat samme sted når jeg sto opp på morgenen..

Konklusjon - ren og pen valp i sengen = superkos, voksne skitne hunder i sengen = ærsj!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bruker bur på valpene dine fordi du er for lat til å tørke opp etter de da?

Hehe nei er ikke lat, de har hitentil ikke gjort fra seg om nettene i buret.

står opp på natta får og lufte de.

og de har nokså stort bur så de vet hvor doen dems er der.

han minste går ditt av og til på dag tid.

som sakt står døra til hu eldste oppe, om hu ikke hadde trives der ville henne ikke ligget der natt og dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei er ikke lat, de har hitentil ikke gjort fra seg om nettene i buret.

står opp på natta får og lufte de.

og de har nokså stort bur så de vet hvor doen dems er der.

han minste går ditt av og til på dag tid.

som sakt står døra til hu eldste oppe, om hu ikke hadde trives der ville henne ikke ligget der natt og dag..

Har de do inne i buret?? Synes du sa du trente dem for å få dem husrene jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de har det.

inntil de klarer og holde seg, og blitt helt husrene.

Fy fader, at du ikke skjemmes. Beklager at jeg går på person her, men dette tar virkelig kaka.

For å få en valp husren så tar du den med ut etter at den har sovet, spist, lekt og ellers hvis den viser tegn til å måtte på do eller bare hvis det er lenge siden. En valp lærer IKKE å bli husren ved å ha toalett i buret sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, at du ikke skjemmes. Beklager at jeg går på person her, men dette tar virkelig kaka.

For å få en valp husren så tar du den med ut etter at den har sovet, spist, lekt og ellers hvis den viser tegn til å måtte på do eller bare hvis det er lenge siden. En valp lærer IKKE å bli husren ved å ha toalett i buret sitt!

hehe

om du ikke har fått det med deg, er ikke valpene mer en tre timer i buret uten oppsyn

lufter de på natta

har doen der i tilfelle

ja han minste har godt ditt på dag tid, men har tatt han ut etter det.

Doen vill ikke stå der lenge, men synes det var en bra ting iogmed de er små

gjorde det samme med hu elste, hu blei husren når hu var ca to og en halv mnd. og dette funket bra så derfor gjør jeg det samme med de to andre.

noen lærer fort andre ikke, alle valper er forskjellige.

og mennesker har forskjellige vaner og lære måte.

om du synes dette er høl i huet, ja vel

synd trist leit

jeg gjør det jeg synes er en bra ting, og vet at resultatet blir bra

jeg er nok ikke den første som har gjort dette og fått ett bra resultat av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er feil måte å trene valpene dine på men...

syns bare synd på dem. De skal vell bli bra forvirret.

Som sakt er bur en veldig negativ ting, så skal jeg sefølgelig kutte dette ut med en eneste gang.

Vil jo ikke at de skal lide på noen som helst måte

men har brukt det siden jeg fikk buret når hu elste var ca 6 mnd, hu gikk frivillig inn og dette gjør hu enda.

(hadde bare valpe kasse når hu når hu var noen uker gammel)

og hu blei fort stuerein, trur ikke hu blei så forvirret.

hu gikk av og til på do i valpekassen, men skjønte fort at det var ute hu skulle gjøre fra seg.

Ja, man kan få bikkja lydig om man banker den også - men betyr det at det er lurt av den grunn, selv om man oppnår det resultatet man er ute etter?

Kun svake mennesker med lav selvtilitt slår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din eldste ble stueren uten bur når hun var 2 1/2 mnd - hvorfor gjorde hun fra segi buret som hun fikk når hun var 6 mnd da?

Og den siste der handlet om at man får til ting også med feil virkemidler - som også gjelder bur og renslighetstrening. At man oppnår resultater med det gjør det ikke mer rett av den grunn. Valper betyr tørking av tiss og bæsj. Tåler man ikke det får man finne seg en annen hobby enn hund, evt kjøpe seg voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din eldste ble stueren uten bur når hun var 2 1/2 mnd - hvorfor gjorde hun fra segi buret som hun fikk når hun var 6 mnd da?

Og den siste der handlet om at man får til ting også med feil virkemidler - som også gjelder bur og renslighetstrening. At man oppnår resultater med det gjør det ikke mer rett av den grunn. Valper betyr tørking av tiss og bæsj. Tåler man ikke det får man finne seg en annen hobby enn hund, evt kjøpe seg voksne hunder.

nei hu gjorde ikke fra seg i buret når hu var 6mnd

hadde stor valpekasse når hu var mindre, hu hadde do i det ene enden.

og valpekassen er ikke så stor forrskjell fra ett bur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva er en hundedo? Når vi har hatt valper, har jeg lagt aviser ut over hele gulvet om morgenen (kull på seks valper var faktisk sist gang jeg hadde valper, ja), kastet aviser + vasket gulv når jeg kom hjem fra jobb. Bedrevet renslighetstrening og småvasking resten av dagen for så å legge nye aviser utover om kvelden. Men hadde jeg visst at det fantes egne hundedoer, kunne jeg jo bare ha satt inn en sånn og sluppet unna en masse arbeid.... Men igrunnen var det fint å kunne levere åtte uker gamle valper som visste poenget med å gjøre fra seg ute når de bare rakk det, eller husket det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva er en hundedo? Når vi har hatt valper, har jeg lagt aviser ut over hele gulvet om morgenen (kull på seks valper var faktisk sist gang jeg hadde valper, ja), kastet aviser + vasket gulv når jeg kom hjem fra jobb. Bedrevet renslighetstrening og småvasking resten av dagen for så å legge nye aviser utover om kvelden. Men hadde jeg visst at det fantes egne hundedoer, kunne jeg jo bare ha satt inn en sånn og sluppet unna en masse arbeid.... Men igrunnen var det fint å kunne levere åtte uker gamle valper som visste poenget med å gjøre fra seg ute når de bare rakk det, eller husket det. :rolleyes:

hundedo er det samme som at man legge aviser der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe

om du ikke har fått det med deg, er ikke valpene mer en tre timer i buret uten oppsyn

lufter de på natta

har doen der i tilfelle

Og du er selvfølgelig klar over at "doen" inne vil kunne bidra til å skape et mønster (læring, om du vil) for valpen - den lærer at det er OK å gjøre fra seg akkurat der?

ja han minste har godt ditt på dag tid, men har tatt han ut etter det.

Doen vill ikke stå der lenge, men synes det var en bra ting iogmed de er små

Det er sikkert "en bra ting" for deg, som har anskaffet deg så mye hund på så kort tid - hvorvidt det er særlig smart i det lange løp stiller jeg meg høyst tvilende til...

gjorde det samme med hu elste, hu blei husren når hu var ca to og en halv mnd. og dette funket bra så derfor gjør jeg det samme med de to andre.

Det har ikke slått deg at hun ville blitt like fort renslig uten "bur"/valpekasse og hunde"do"?

noen lærer fort andre ikke, alle valper er forskjellige.

Se over...

og mennesker har forskjellige vaner og lære måte.

om du synes dette er høl i huet, ja vel

synd trist leit

jeg gjør det jeg synes er en bra ting, og vet at resultatet blir bra

jeg er nok ikke den første som har gjort dette og fått ett bra resultat av det!

Tja - i den store sammenhengen er du blant de aller første - menneskeheten har holdt hund siden tidenes morgen, og det er knapt de siste 5 sekundene, relativt sett, noen har vært nødt til å bruke bur for å lære bikkja "renslighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv alle tre hundene i hvert sitt bur om nettene, hu eldste kan gå frit ut og inn på natten.

og de to minste sover sammen, hu på 9mnd sover i eget bur som står åpent..

Hu legger seg der også på dagen viss hu har fått nok av de to andre, henne hadde nok ikke gått inn ditt frivillig om henne ikke likte plassen sin. :rolleyes:

ser ikke noe galt i at de sover i ett bur, og etterhvert vil de også kunne gå fritt inn og ut som hu andre..

Synes du det er vansklig og trene en hund?

Bare man gidder og bruke litt tid får du en lydig hund...

Hvor mange bur bruker du, egentlig???

Og her ser man mørkeblått på lyseblått hvorfor det må skrikes ut om normaliseringen og hverdagsliggjøringen av hundebur. "Gud og hvermann" har plutselig et i sitt eie - uten helt å skjønne hverken hvorfor eller hvordan det gikk til - og plutselig er det fasiten på hvordan man både trener valp og gjør dem "stuerene" (en helt naturlig prosess som går av seg selv for de aller fleste valper, bare de får en mulighet til å gjøre fra seg ute hyppig nok, forøvrig...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...