Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
hei lotta.

jeg håper du bruker noe av den samme iveren på klimakrisen ,hungersnøden og verdensøkonomien også.

Gjør du?

kan du ikke bidra i diskusjonen om bur istedet for å "disse" innleggene til enkelte medlemmer?

Som man roper i skogen får man svar.

trist detta.... :wub:

Det var trist å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget til flere av dem som har kommentert at du ikke har noen suksess med Bridie her er vel nettopp at du ikke kan nok om hundetrening (eller hund) - for da ville du jo ha sett at det ikke funker på henne og forsøkt en annen metode.

Og hva vet du om min suksess med Bridie bortsett fra sengeproblemet (og noe med sofaen, som vi forøvrig HAR funnet en løsning på)? Og sengeprolemet løser vi på enkleste metode for hund og eier. (Ja, egoistisk sett). (Hvorfor er det kun 2ne som får lov å si hu har brukt bur av egoistiske grunner og sluppet unna med det egentlig???)

Takk for invitasjonen. Når passer det?

Når som helst, men gi helst beskjed først, så jeg rekker å støvsuge opp den værste pelsen. Ellers kan du jp risikiere å se hvor mye KATTENE mine røyter i tilegg, og begynne å kreve at de skal bades i røyteperioder også.... :rolleyes:

Joda - det jeg ikke fatter er at man ikke innser at det er en tafatt, forkastelig og tåpelig "løsning" å putte bikkja i bur.

For noen ord du bruker! ENKELT beskriver vel det meste, uten å bruke ord som forklastelig, tafatt eller tåpelig. Det er enkelt, ferdig med det. Og ja, jeg bruker det om NATTA fordi det er ENKELT for meg (og for hunden som sover om natta).

All overdreven burbruk er for meg også både "forkastelig, tåpelig og tafatt", men det finnes forskjeller.

OK - så spekteret ditt er så vidt at du ser 2 varianter:

Fysisk korreks ELLER godbiter? Og når du ikke klarer å gjennomføre noen av dem ordentlig så putter du hunden i bur.

Yapp, er nok derfor bikkja bor i bur hele dagen ellers også... *sukk* ironisk, for de som ikke forstod

Tror du at ved å sitte med en hund som Bridie så dukker de eneste utfordringene opp om natta? Hu er da ikke katte heller.. Hu SOVER på natta.. Og u SOVER i bur. Så enkelt er det. På dagtid er hu aldri i bur, selv om jeg kjøpte et det var planlagt å bruke i trening ang vokting. Men, det har nå stått der en måned nå, og ikke blitt brukt av annet enn katter, eller bikkja når hu får et bein hu koser seg med (med døra åpen ja). Etter vi kanskje får skikk på "løpe mot døren og gneldre og hoppe folk i senk når de kommer inn" satser jeg på å bytte ut buret med en Bia Bed.

Ja - det er nesten ubegripelig for meg at det skal være nødvendig
.

*sukk*

Det er jo så forferdelig enkelt - ethvert samfunn (eller enhver gruppe, om du vil) har sine egne aksepterte normer og regler - bl a for hunde- og barneoppdragelse. Det sier mye om hva de er og hva de står for. Selvsagt får du aksept i din egen krets - hvis ikke hadde du naturlig nok omgåtts noen andre.

Yapp, for vennegjengen min består KUN av en type mennesker... ehh nei. Jeg forteller andre hva jeg mener om dem, de forteller meg hva de mener og meg og mitt. Ekte venner tåler da vel såpass???

Det var vel et par som sa "hva var det jeg sa" ang Luna valpen, og det måtte jeg jobare godta. Jeg kutter da ikke ut folk av den grunn. Derfor antar jeg de sier litt nå også...

Men at det er SKADELIG for hunden å

sove
i bur på natta, vil jeg gjerne ha dokumentasjon på. (Både om vi snakker psykisk eller fysisk skadelig)

Jeg uttaler meg om det som er relevant for burdiskusjonen - og mener til mitt siste åndedrag at dersom man velger å putte hunden i bur for sin egen bekvemmelighets skyld (eller for å dekke over egne mangler og "short comings") så er man ikke villig til å ofre nok for bikkja. Period.

Så ergo burde 2n e kvitta seg med Emma i den perioden hu har innerømmet å bruke bur på henne??

He, he - man får være glad Bridie er BIKKJA, ihvertfall *Flir!*

Ja gubben sku nok gjerne ønske han fikk like mye kos som bikkja han! :)

Synd at folk som har så lite kunnskap om hund ikke er i stand til å ta inn informasjon uten å gå i forsvar.

Yapp, for jeg har VEDIG lite kunnskap om hund. Hva vet vel du? Kanskje du sku lest noen av mindre andre innlegg på diverse forum for å uttale deg også?

hei lotta.

jeg håper du bruker noe av den samme iveren på klimakrisen ,hungersnøden og verdensøkonomien også.

kan du ikke bidra i diskusjonen om bur istedet for å "disse" innleggene til enkelte medlemmer?

trist detta.... :wub:

Ja, det kunne faktisk gitt en uttelling også, om ikke Lotta hadde blitt disket for å ikke høre på andre sitt syn av saken uten å komme med spydigheter da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva... nå er det gjentatt til det hysterisk overdrevne en ARMADA MED SAKLIGE INNLEGG om hvorfor burbruk ikke er bra, og hvorfor presumptivt intelligente og velmenende hundeeiere burde innse at bur er alt fra en "nybegynnerfeil" basert på uheldige råd fra lettvinte oppdrettere - til en egotripp av dem som ikke makter å trene hund på bedre vis.

Når de samme ferske hundeeierne, på sin første eller andre hund som tydeligvis ikke er særlig problemfrie, kommer med de samme teite argumentene - gang på gang på gang på gang - så er det at Lotta trår til og "arresterer" dem.

Men for hvert syrlige Lotta-innlegg så vil jeg anta at det er MINST 2-5 eller flere innlegg skrevet som forsøksvis saklige - og gjentagende - svar eller utredninger om hvorfor bur ikke er bra.

NOEN evner å ta det inn over seg, også de mer etiske sidene ved å sette egne behov langt foran hundens. Andre evner det helt tydelig ikke - og fortsetter med de samme, barnslige og uholdbare argumentene om at "det alltid er noen som har det verre", at "hunden min har det bra ellers", "alle hunder er forskjellige" og så videre.

Og så synes de synd på disse stakkars forfulgte MENNESKENE her inne, som får svi for at de stadig fremholder sitt behov for egoistisk bruk av bur fordi de ikke evner bedre - istedenfor å se at disse menneskene utsetter HUNDENE sine for noe som ikke er holdbart.

Jeg har sett folk som har slitt med alvorlige problemer på hundene sine, som virkelig har gjort alt for å endre seg SELV - fordi det er det som må til. De har "omskolert" seg, gått kurs, søkt hjelp - og endret virkelig mye. Man kan lære mye av kurs og gode bøker, dersom man klarer å se litt forbi egen nesetipp.

Eieren av denne ekstremt "kosete" aussien demonstrerer jo, slik JeanetteH og flere andre har påpekt, nettopp en manglende elementær kunnskap om hund og hundetrening - gjennom å fortelle om hvor mye kos det stadig gis, og hvor mye denne hundens klenging forsterkes og forsterkes, sikkert fordi det oppleves som koselig for EIER, som så får et "problem" om natten som løses med bur. Jeg har vært borti usikre, tilsynelatende "kosete" aussier før - der ble løsningen å lære dem å stå mer på egne bein, til ikke å bli junkier av evig dilling og dalling, og det har gavnet hund såvel som eier. Dette tror jeg nokså mange hundetrenere vil kunne fortelle, dersom man er interessert nok til å spørre.

En hund ER faktisk en hund - de er likere hverandre enn mange eiere ønsker å tro. Og når de dyktigste hundefolkene, som Anders Hallgren, nettopp går i mot bur - så er det mer betydningsfullt for meg enn noen unge, ferske eiere her som kommer med stupide "argumenter" som ikke holder mål i en normal diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hvorfor er det kun 2ne som får lov å si hu har brukt bur av egoistiske grunner og sluppet unna med det egentlig???)

Kanskje fordi hun bare brukte det i en kort periode sammen med trening for å kunne fjerne buret heller enn å gi opp treningen og si at sånn får det bare være?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva vet du om min suksess med Bridie bortsett fra sengeproblemet (og noe med sofaen, som vi forøvrig HAR funnet en løsning på)? Og sengeprolemet løser vi på enkleste metode for hund og eier. (Ja, egoistisk sett). (Hvorfor er det kun 2ne som får lov å si hu har brukt bur av egoistiske grunner og sluppet unna med det egentlig???)

Fordi 2ne sa at det ikke var en permanent løsning for resten av Emmas liv? Fordi at Emma ikke står i bur lenger, hverken om natta (det har hun aldri gjort) eller de ytterst få gangene 2ne ikke er hjemme uten å ta med seg hundene sine? Fordi at 2ne ikke serverer burbruk som løsningen på alle problemer? Fordi at 2nes burbruk kanskje strakk seg til å være 2 timer i UKA, ikke hele natta hver eneste natt?

Så ergo burde 2n e kvitta seg med Emma i den perioden hu har innerømmet å bruke bur på henne??

Det var vel 2ne inne på selv et par ganger, faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et av de ethundreogåtteogførti SAKLIGE innleggene som også har vært i denne tråden - tro det eller ei - for ikke å snakke om en av de mange tidligere burtrådene, så har flere av de såkalte burmotstanderne vært enige i visse omstendigheter rundt akseptabel burbruk.

Som under sykdom, som et konkret treningsredskap der hovedmål er at hunden skal ut og klare seg alene på kortest mulig tid (som ved omplasseringshunder med dårlige erfaringer, eller hunder som har fått forsterket uheldige trekk av ukyndig tidligere eiere etc), i bil naturligvis etc.

Dette i motsetning til dem som anser et bur som et nødvendig møbel på soverommet og/eller i stua - og like viktig som et bånd å leie hunden i. De vil ha hundene sine i bur som "lifers" - evig soning.

Er det VELDIG vanskelig å skjønne forskjellen, eller er det tegn på at "gode" argumenter begynner å bli få? Selv om det meste er gjentatt fra 1 til 100 ganger bare i denne tråden.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har gode argumenter på hvorfor hundebur er bra for hunden?

Hvis det finnes noen, så har i hvert fall ikke jeg sett dem. :closedeyes:

Eller, jo, forresten: hundebur er bra for hunden hvis den hindrer den å bli flatklemt i en bilulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er ute på OT stien, må jeg si at dine innlegg vel ikke akkurat har utmerket seg som nyanserte og reflekterte i denne tråden. Det at du trenger mamma som støtte på at de andre er barnslige, er vel heller ikke akkurat det mest modne du kunne ha funnet på. Jeg ser også at du klarer det kunststykket å være enig med både Anniken&Rotta og Lotta i samme innlegget. Det sier vel kanskje noe om hvor du står i denne diskusjonen, eller tar jeg feil?

hehe, jeg har aldri vært enig med lotta.. les gjennom en gang til om du tror det.. Og om du også tror jeg tenkte mammas støtte, så anbefaler jeg deg også å lese gjennom en gang til..

Jeg prøvde ganske lenge å skrive på en voksen og grei måte, men når man blir svart av personer som utelukkende er ute etter å provosere, så skjønner man etterhvert at de ikke forstår normal skrivemåte, og kanskje er vandt til å krangle med personer hele tiden. Men selvsagt, jeg burde jo ikke fallt ned på deres nivå, men ærlig talt så er det bedre for en å 20 årene å være litt barnslig innimellom, enn for folk i 40 årene å skrive som en fjortis. :closedeyes:

Hvorfor forsvarer du deg da, hele tiden?? Hvis dette er så uproblematisk for deg.... :rolleyes:

Tja, jeg må jo få lov til å svare på innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva vet du om min suksess med Bridie bortsett fra sengeproblemet (og noe med sofaen, som vi forøvrig HAR funnet en løsning på)? Og sengeprolemet løser vi på enkleste metode for hund og eier. (Ja, egoistisk sett).

Ja - dere har funnet fasiten - sett lyset - BUR. Hvorvidt dere har funnet en optimal løsning for Bridie er hva vi fortsatt diskuterer i denne tråden.

(Hvorfor er det kun 2ne som får lov å si hu har brukt bur av egoistiske grunner og sluppet unna med det egentlig???)

Jeg foreslår at du tar en titt på denne tråden jeg - gå gjerne direkte til side 14:

http://dyresonen.no/forum/index.php?showto...mp;#entry320800

Når som helst, men gi helst beskjed først, så jeg rekker å støvsuge opp den værste pelsen. Ellers kan du jp risikiere å se hvor mye KATTENE mine røyter i tilegg, og begynne å kreve at de skal bades i røyteperioder også.... :rolleyes:

- Ja hvem vet? Kanskje det ville vært tilstrekkelig å børste dem hyppigere og gi dem et annet for også?

For noen ord du bruker! ENKELT beskriver vel det meste, uten å bruke ord som forklastelig, tafatt eller tåpelig. Det er enkelt, ferdig med det. Og ja, jeg bruker det om NATTA fordi det er ENKELT for meg (og for hunden som sover om natta).

Og enda så bruker jeg bare de aller enkleste ordene jeg kan, tenk det! Desto mer begredelig er det at du ikke tar inn sakens kjerne - som er at det ENKLE valget for deg oppfattes som forkastelig, tåpelig og tafatt av andre.

All overdreven burbruk er for meg også både "forkastelig, tåpelig og tafatt", men det finnes forskjeller.

Veeeeel - jeg sier det igjen - for meg er det overdrevent å putte bikkja i bur om natta fordi man ikke klarer å lukke soveromsdøra bak seg eller lære den å ikke hoppe opp i senga når man sover.

Yapp, er nok derfor bikkja bor i bur hele dagen ellers også... *sukk* ironisk, for de som ikke forstod

Tror du at ved å sitte med en hund som Bridie så dukker de eneste utfordringene opp om natta? Hu er da ikke katte heller.. Hu SOVER på natta.. Og u SOVER i bur. Så enkelt er det. På dagtid er hu aldri i bur, selv om jeg kjøpte et det var planlagt å bruke i trening ang vokting. Men, det har nå stått der en måned nå, og ikke blitt brukt av annet enn katter, eller bikkja når hu får et bein hu koser seg med (med døra åpen ja). Etter vi kanskje får skikk på "løpe mot døren og gneldre og hoppe folk i senk når de kommer inn" satser jeg på å bytte ut buret med en Bia Bed.

Høres ut som om dere har det supert.

Yapp, for vennegjengen min består KUN av en type mennesker... ehh nei. Jeg forteller andre hva jeg mener om dem, de forteller meg hva de mener og meg og mitt. Ekte venner tåler da vel såpass???

I rest my case.

Yapp, for jeg har VEDIG lite kunnskap om hund. Hva vet vel du? Kanskje du sku lest noen av mindre andre innlegg på diverse forum for å uttale deg også?

Sorry - jeg beklager at jeg ikke har smurfet rundt på nettet etter innlegg som avdekker din kompetanse. Kanskje du kan gi meg en link til et du er særlig fornøyd med - så skal jeg lese det?

Ja, det kunne faktisk gitt en uttelling også, om ikke Lotta hadde blitt disket for å ikke høre på andre sitt syn av saken uten å komme med spydigheter da...

Nemlig! Min påvirkningskraft er endeløs. Jeg regner med å ha løst klimaproblematikken, fått slutt på steiningen av voldtatte kvinner i Iran og fratatt Ramin-Osmundsen det norske statsborgerskapet i løpet av neste uke - hvis bare jeg klarer å være litt snillere i tonen. :wub:

Vet dere hva... nå er det gjentatt til det hysterisk overdrevne en ARMADA MED SAKLIGE INNLEGG om hvorfor burbruk ikke er bra, og hvorfor presumptivt intelligente og velmenende hundeeiere burde innse at bur er alt fra en "nybegynnerfeil" basert på uheldige råd fra lettvinte oppdrettere - til en egotripp av dem som ikke makter å trene hund på bedre vis.

Når de samme ferske hundeeierne, på sin første eller andre hund som tydeligvis ikke er særlig problemfrie, kommer med de samme teite argumentene - gang på gang på gang på gang - så er det at Lotta trår til og "arresterer" dem.

Men for hvert syrlige Lotta-innlegg så vil jeg anta at det er MINST 2-5 eller flere innlegg skrevet som forsøksvis saklige - og gjentagende - svar eller utredninger om hvorfor bur ikke er bra.

NOEN evner å ta det inn over seg, også de mer etiske sidene ved å sette egne behov langt foran hundens. Andre evner det helt tydelig ikke - og fortsetter med de samme, barnslige og uholdbare argumentene om at "det alltid er noen som har det verre", at "hunden min har det bra ellers", "alle hunder er forskjellige" og så videre.

Og så synes de synd på disse stakkars forfulgte MENNESKENE her inne, som får svi for at de stadig fremholder sitt behov for egoistisk bruk av bur fordi de ikke evner bedre - istedenfor å se at disse menneskene utsetter HUNDENE sine for noe som ikke er holdbart.

Jeg har sett folk som har slitt med alvorlige problemer på hundene sine, som virkelig har gjort alt for å endre seg SELV - fordi det er det som må til. De har "omskolert" seg, gått kurs, søkt hjelp - og endret virkelig mye. Man kan lære mye av kurs og gode bøker, dersom man klarer å se litt forbi egen nesetipp.

Eieren av denne ekstremt "kosete" aussien demonstrerer jo, slik JeanetteH og flere andre har påpekt, nettopp en manglende elementær kunnskap om hund og hundetrening - gjennom å fortelle om hvor mye kos det stadig gis, og hvor mye denne hundens klenging forsterkes og forsterkes, sikkert fordi det oppleves som koselig for EIER, som så får et "problem" om natten som løses med bur. Jeg har vært borti usikre, tilsynelatende "kosete" aussier før - der ble løsningen å lære dem å stå mer på egne bein, til ikke å bli junkier av evig dilling og dalling, og det har gavnet hund såvel som eier. Dette tror jeg nokså mange hundetrenere vil kunne fortelle, dersom man er interessert nok til å spørre.

En hund ER faktisk en hund - de er likere hverandre enn mange eiere ønsker å tro. Og når de dyktigste hundefolkene, som Anders Hallgren, nettopp går i mot bur - så er det mer betydningsfullt for meg enn noen unge, ferske eiere her som kommer med stupide "argumenter" som ikke holder mål i en normal diskusjon.

Takk Akela - for din uendelige tålmodighet og urokkelige vilje. Bøyer meg i nesegrus beundring og håper som sagt å få gjort noe med min egen stil i løpet av uka - så jeg får reddet verden. :)

Fordi 2ne sa at det ikke var en permanent løsning for resten av Emmas liv? Fordi at Emma ikke står i bur lenger, hverken om natta (det har hun aldri gjort) eller de ytterst få gangene 2ne ikke er hjemme uten å ta med seg hundene sine? Fordi at 2ne ikke serverer burbruk som løsningen på alle problemer? Fordi at 2nes burbruk kanskje strakk seg til å være 2 timer i UKA, ikke hele natta hver eneste natt?

Det var vel 2ne inne på selv et par ganger, faktisk..

Nemlig.

I et av de ethundreogåtteogførti SAKLIGE innleggene som også har vært i denne tråden - tro det eller ei - for ikke å snakke om en av de mange tidligere burtrådene, så har flere av de såkalte burmotstanderne vært enige i visse omstendigheter rundt akseptabel burbruk.

Som under sykdom, som et konkret treningsredskap der hovedmål er at hunden skal ut og klare seg alene på kortest mulig tid (som ved omplasseringshunder med dårlige erfaringer, eller hunder som har fått forsterket uheldige trekk av ukyndig tidligere eiere etc), i bil naturligvis etc.

Dette i motsetning til dem som anser et bur som et nødvendig møbel på soverommet og/eller i stua - og like viktig som et bånd å leie hunden i. De vil ha hundene sine i bur som "lifers" - evig soning.

Er det VELDIG vanskelig å skjønne forskjellen, eller er det tegn på at "gode" argumenter begynner å bli få? Selv om det meste er gjentatt fra 1 til 100 ganger bare i denne tråden.... :D

Ja - det er veeeeeeldig vanskelig - for ikke å si umulig! Men igjen, jeg tar av meg hatten for at du forsøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, er vel ingen som har sakt at DP trenger bur for å roe seg ned? Er vel heller du som vil fremstille det som at folk har sakt det? Var en jente som nevnte at det hadde vært et greit hjelpemiddel til sin hormonelle hannvalp, men at hun så på det som et hjelpemiddel ikke en permanent løsning..

Grunnen til at DP ble nevnt i den sammenhengen er vel fordi det tidligere i tråden ble nevnt at det er en voktende rase, og at det dermed var lettere å ha den i bur når den var alene? Nå ble det ikke det helt ordrett, men det var vel den røde tråden i det som ble nevnt før ørten sider siden :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at DP ble nevnt i den sammenhengen er vel fordi det tidligere i tråden ble nevnt at det er en voktende rase, og at det dermed var lettere å ha den i bur når den var alene? Nå ble det ikke det helt ordrett, men det var vel den røde tråden i det som ble nevnt før ørten sider siden :wub:

Om jeg ikke husker feil så var det i en annen tråd, hvor det også var tema med hvor stort buret var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så var det i en annen tråd, hvor det også var tema med hvor stort buret var.

Jeg mener det var i denne tråden det også, men dette blir jo litt OT :wub:

Det jeg stusser litt over er at enkelte her (uten å nevne navn) rettferdiggjør burbruk, til tross for at de ikke bruker bur selv. Hvorfor forsvare burbruk når man ikke ser nødvendigheten engang?

Jeg skjønner rett og slett ikke hva som er så positivt med bur når man har bedre alternativer. Jeg har aldri brukt bur til mine hunder (bortsett fra i bilen, og én gang på utstilling), og de har klart seg helt fint uten store ødeleggelser i heimen. Som valper blir det litt gnaging her og der, men sånt går jo over relativt fort.

Nei, jeg mangler fortsatt argumenter på hvorfor burbruk er en fantastisk løsning. Det er en LETTVINT løsning, men til grader den løsningen det lyser mest latskap av også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ot: jeg har fått meg leieboer med dp. Jeg må si jeg ble ekstremt skeptisk til å ta inn disse pga av alle innleggene om hvor "grusomme" de er i forhold til vokting og aktivitet, men den/de (hun har av og til andre småttiser på besøk) er jo bare skjønne, snille og ikke minst stille! Jepp uendlig uoppdragen *flir* men veldig søt. Eneste hun mener burde drepes er vaskemaskinen. Og nesten det verste av alt dere, er at eier IKKE bruker bur på den lille dp'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå MÅ jeg bare.

Limer inn en liten sang som ble diktet i et festlig lag på disse tider ifjor da det foregikk en ganske så heftig bur-debatt på et annen forum. Noen ord er forandret for å tilpasses her (og det har jeg lov til for atte det var meg som dikta den :) )

"Melodi: Jeg gikk en tur på stien

Jeg ligger her i buret og føler livets ro. Da hørte jeg fra Sonen at ”noen” sa ko-ko

At bur, at bur, det gjør visst noen sur, men saken er, de er jo på bærtur

Valpen tisset inne, nå er jeg drita lei. Jeg pakket han i buret, må lær `å oppfør seg

Å fy, å fy, du kommer ikke ut. Å fy, å fy, her harru vaskeklut.

Nå skal jeg gå på jobben og valpen er så slem. Nå får`n sitt i buret helt til jeg kommer hjem

Bli der, bli der, du er bare til besvær. Ti still, ti still, du er jo altfor vill

Min nyinnkjøpte sofa må ikke tygges på. For soffan for mennesker og ikke valper små

Et bur, et bur, er ditt fremtidig hjem. Fordi, fordi du er så ***** slem.

Nå er du blitt en voksen og buret er for smått. Men det gjør ikke noe, du har det sikkert godt

Et liv i bur gjør alle hunder glad, for bak et gitter slapper du nok av

Du virker litt apatisk, men det gjør ingenting. For uten fred og roen blir mennesket plingeling

Hurra, hurra for menneskets beste venn. Du er en hund, din plass, lær kjenne den."

Sangen ble laget for å harselere over alt det "merkelige" som kom frem i den debatten, men det er dessverre ikke til å komme bort fra at sånn ER hverdagen for enkelte hunder :wub:

Mitt bur-bruk var den gangen til sykdom, utstilling og løpetid. Nå er det sykdom og av og til utstilling, men helst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med DP og bur er jo bare tull. Jeg har jo dvergschnauzer som jo faktisk er veldig like DP siden de har samme opprinnelse i veldig stor grad. Det er raser som har vært brukt som gårdshunder og derfor sier ifra når det kommer folk til gårds - og det løser man ikke ved å bruke bur. Jeg har ikke noe behov for det foreløpig i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med DP og bur er jo bare tull. Jeg har jo dvergschnauzer som jo faktisk er veldig like DP siden de har samme opprinnelse i veldig stor grad. Det er raser som har vært brukt som gårdshunder og derfor sier ifra når det kommer folk til gårds - og det løser man ikke ved å bruke bur. Jeg har ikke noe behov for det foreløpig i alle fall..

Men du kommer helt sikkert til å få behov for det sånn etterhvert, så du burde nok venne de til å ligge i bur nå, sånn for sikkerhets skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at DP ble nevnt i den sammenhengen er vel fordi det tidligere i tråden ble nevnt at det er en voktende rase, og at det dermed var lettere å ha den i bur når den var alene? Nå ble det ikke det helt ordrett, men det var vel den røde tråden i det som ble nevnt før ørten sider siden :)

Jada, men det var jo bare en person som skrev det om SIN Dvergpinscher. Det gjelder jo ikke alle av den grunn.. :D

ot: jeg har fått meg leieboer med dp. Jeg må si jeg ble ekstremt skeptisk til å ta inn disse pga av alle innleggene om hvor "grusomme" de er i forhold til vokting og aktivitet, men den/de (hun har av og til andre småttiser på besøk) er jo bare skjønne, snille og ikke minst stille! Jepp uendlig uoppdragen *flir* men veldig søt. Eneste hun mener burde drepes er vaskemaskinen. Og nesten det verste av alt dere, er at eier IKKE bruker bur på den lille dp'n.

høres ut som en helt normal DP.. :wub:

igjen, en person skrev det om sin DP. Så å generalisere det, og trekke den konklusjonen at alle DPer trenger bur av den grunn, er bare tøv.

DP og DS er vel ganske like sånn sett. Min bjeffer kun når det kommer folk på døren, og det syns jeg er ok. Hadde jeg ikke villet at hun skulle varslet så hadde jeg lært henne å la vær med det.. Faktisk så bjeffer BCen min mer enn DPen min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kommer helt sikkert til å få behov for det sånn etterhvert, så du burde nok venne de til å ligge i bur nå, sånn for sikkerhets skyld..

De ligger i bur når de må, som ved transport. Holder det? Eller må jeg legge inn noen timer om dagen/natta i tillegg?

Edit: correct me if I'm wrong Helle, men dere var vel to? To stk DP-eiere i den nevnte tråden og begge brukte bur fordi de måtte. Var det ikke sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ligger i bur når de må, som ved transport. Holder det? Eller må jeg legge inn noen timer om dagen/natta i tillegg?

Edit: correct me if I'm wrong Helle, men dere var vel to? To stk DP-eiere i den nevnte tråden og begge brukte bur fordi de måtte. Var det ikke sånn?

Nei, jeg har aldri nevnt at jeg har brukt bur på henne for å få slutt på voktingen eller for å roe henne ned. Og om jeg har skrevet det på en slik måte at det virker som at jeg snakker for hele Dvergpinscher populasjonen så var i alle fall ikke det meningen. Jeg snakker om min hund når jeg skriver, ikke alle andre sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Jeg tror nok det er best du legger inn noen timer om natta OG dagen jeg, sånn i tilfelle de skader seg og vettu - da er det veldig greit at de er vant til å ligge i bur!

Det er vel sånn omtrent det jeg husker og.. Kanskje man burde bla og sitere litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...