Gå til innhold
Hundesonen.no

Krav til utdannelse for lærere?


Aya

Recommended Posts

Jeg har 60 studiepoeng i Nordisk Språk og Litteratur, og 60 i KRL. Nå går jeg første året av en Bachelor i sosialt arbeid/sosionomstudiet. De to årsstudiene mine kan, med nye 60 stp, bli en bachelor i enten KRL eller Nordisk språk og litteratur. Kan noen fortelle meg litt om utdanningskrav for lærere i henholdsvis grunnskole og vgs? Ped. må jeg jo selvsagt ha, isåfall, men må man ha 90 studiepoeng i hvert fag for å få jobb? Og hvor mye ped. må man ha? 60 stp? Kan noen fortell meg litt om dette? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må ta en PPU- utdannelse (praktisk pedagogisk utdannelse) for å kunne bli lærer på vgs i disse fagene. Den er vel på 60 sp.

Så vidt jeg vet kan du bli lærer innenfor ett fagområde på vgs med kombinasjonen bachelor+ PPU. Iallefall er det det jeg har blitt fortalt i forhold til naturfaglige emner. Str det ikke no klokt om dette på vigo eller samordna opptak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha 60 stp i et undervisningsfag for å kunne undervise, + PPU. Dvs når du har gjort unna det siste året av bacheloren tar du PPU, og kan da undervise i RLE og norsk ned til 5. trinn og til og med vgs. Du vil da bli adjunkt.

I realiteten vil utdanningen din passe til ungdomsskole, da faglærere ikke er prioritert i barneskolen, og du vil ha for lite faglig tynde for vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for svar! Så i realiteten trenger jeg kun 60 stp PPU for å kunne undervise som faglærer på ungdomsskolen i disse to fagene? De er begge godkjente som årsstudium/grunnfag selv om jeg ikke fullfører akkurat den bachelorgraden. Noen som kan fortelle meg hvordan arbeidsmarkedet er for lærer i ungdomsskoletrinnet, i disse to fagene, for tiden? Vet det lenge var (er?) veldig mettet i alt annet enn realfag, hvordan er ståa nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke fullfører bacheloren så vil du ikke bli adjunkt, men lærer. Dette får ganske store konsekvenser for lønna. Men i praksis kan du bare ta PPU i tillegg til disse to årsstudiumene og begynne som lærer ja. RLE er et "fyllfag", og er ikke spesielt mye vektlagt i forhold til ansettelse. Norsk er et stort og tungt fag, som er etterspurt. Hvordan arbeidsmarkedet er varierer veldig. F eks i Trondheim er det vanskelig (mange lærere som utdannes her, både NTNU, HIST og HINT utdanner lærere). Andre steder er det stor mangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, du er en knupp som gidder å svare meg altså! Usj, jeg har forferdelig lite lyst til å gjøre ferdig bacheloren, iallefall ikke pr. i dag (men det kan jo gjøres senere og!), og har tross alt begynt på en helt annen bachelor. Men det skal jammen ikke være lett å vite hva man vil bli her i verden:P "Adjunkt Ingvild" høres igrunn nokså bra ut *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart ferdig med bachelorgraden min selv og skal ta master så ppu for å ha mulighet til lektor stilling. Jeg fikk beskjed på min bachelorgrad at jeg måtte ha 90 studiepoeng i et fordypningsfag og 60 studiepoeng i et annet valgfri fag for å kunne undervise, men kan godt vær det holder med 60 på alle, men jeg ville hørt med en studieveileder om du trenger et fordypningsfag også. Du kan forresten jobbe på skolen uten ppu, men da er lønnen deretter. Du blir heller ikke adjunkt selv om du har bachelor og ppu, dette er fordi det ikke er et "profesjonsstudie". Du er derfor nødt å bli ansatt i en stilling som adjunkt før man kan kalle seg en. Håper du skjønnte noe av dette,hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...