Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpte ny mobil


Benedicte

Recommended Posts

Saken:

Jeg kjøpte ny mobil med djuice abonnement i august. Betalte 1500 for denne + 200 for omregistrering (bytte eier fra min far til meg).

Etter 8 dager mister jeg denne, og 18.september har jeg spart opp nok penger til å kjøpe meg en ny en. Samme type mobil denne gangen. Venninnen min ber meg om å sjekke at det ikke er noe bindingsgreier, og jada, det skulle jeg sjekke.

Jeg drar til Telekiosken sammen med en annen venninne, stod i kø i en halvtime hos en stresset tufs som hadde litt for mye å gjøre. Jeg forklarte saken, at jeg hadde mistet mobilen, hadde hatt det og det abonnementet, og ville nå ha samme mobil. Forsikret meg også om at det ikke var ekstra utgifter, og neida, det var det ikke. Ganske sikker på at jeg spurte om bindingsavgift heller, men det skulle jeg jo heller ikke betalte. Så jeg betaler nye 1500 i butikken for ny mobiltelefon, og skriver under på en dobbeltsidig kontrakt. Fyren var stresset og jeg måtte fort avgårde for å møte noen venner som kom med t-banen, derfor spøkte jeg med at "ja, det står vel ingenting på kontrakten som jeg ikke vet noe om" etc, uten at fyren reagerte. Med neste telefonregning får jeg også en "engangspris" på 1600,- og jeg ringer inn og klager. Og jada, det skulle de fikse, var bare å komme innom det. For dette var en feil de hadde gjort. Også her forklarte jeg hele saken, hvilket abonnement jeg hadde hatt osv.

Så kommer jeg inn i dag og skal ha fjernet beløpet fra regningen. Men da viser fyren til kontrakten, hvor det står at jeg må følge Telenors vanlige krav ved ditt og datt og at det blir et beløp på 1600 ved bryting av binding. Hadde jeg tatt meg tid til å lese kontrakten, så hadde jeg ikke fått det med meg engang. For det var komplisert skrevet, og med bitteliten skrift, som resten av kontrakten. Ikke uthevet eller noe.

Jeg blir jo rasende, og klarer ikke å holde meg da jeg har hatt en drittdag tidligere. HVORFOR sa ikke selgeren noe om dette?? Når jeg SPØR, HVORFOR forteller de det ikke til meg? Jeg har gjort lignende før UTEN å måtte betale en slik avgift, fordi jeg betalte såpass mye som jeg gjorde.

Men neida, jeg måtte jo lese kontrakten, hvis ikke er jeg jo dum.

Når jeg fortalte at jeg ikke forstod en dritt av hva som stod der, så svarte han med at "du er jo snart voksen og må begynne å forstå slikt". :hmm:

Han svarte også med at "jada, selgeren burde kanskje ha sagt at du fikk dette beløpet, men så burde kanskje du lese kontrakten også".

Ja, jeg burde det, men hva er sannsynligheten for at jeg ikke bare hadde skumlest over det lille avsnittet?? Og fortsatt, så SKULLE jeg ha blitt FORTALT dette.

Det som nesten værre er, er at 1999,- er prisen på mobilen for å kjøpe den uten bindingsopplegg. Hvorfor sa ikke selgeren det til meg, slik at jeg kunne ha betalt 500,- ekstra i stedet for 1600,- kroner ekstra?? Hadde jeg visst at mobilen min kom til å koste over 3000,- så hadde jeg ALDRI kjøpt den.

*Koke innvending*

Og når jeg spurte i dag om jeg ikke kunne betalte 500,- kroner ekstra bare, så svarte idioten "det er ikke noe repeatknapp her i livet".

Har jeg noe rettigheter her? Selv om jeg har skrevet under på en kontrakt? Kan jeg heve kjøpet?

*masse stygge banneord*

Lærepenge, les alltid kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet ville jeg faktisk kontaktet forbrukerrådet om hvilke muligheter du har. Det er nemlig faktisk høyst vesentlig hva selger sier, og faktisk selger til deg (altså, en mobil uten ekstra utgifter ift. abonnement osv.).

Antar det er over fristen for å heve kjøpet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på mange måter en to delt sak dette. Ja du har skrevet under, men på andre siden har ikke selger informert deg skikkelig.

Nå jobber eg som selger og vi har en hovedregel, lyg aldri på et direkte spørsmål. Det kan det bli problemer av.

Så eg ville bare ha kjørt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som selger selv, og vi opplyser alltid om det de gangene det oppstår bruddgebyr (noe jeg regner med det er i ditt tilfelle) selv om dette står på kontrakten det er få som leser den før de skriver under. Man har så vidt jeg vet ingen rett til å heve et kjøp så lenge det ikke er gjort utenfor normalt utsalgssted. Problemet blir vel å bevise at selgeren har sagt at du ikke får noe bruddgebyr når du har skrevet under kontrakter.

Var jeg deg ville jeg ha kontaktet butikken igjen, og evt Telenor hvis du ikke kommer noen vei i butikken. Men et tips, prøv og ikke hisse deg opp når du snakker med de i butikken, selv om man skal hjelpe alle så får man mye mer lyst til å være hjelpsom og løse problemene når man snakker med blide personer. Håper i hvert fall det ordner seg :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrefrist er noe butikken tilbyr, ingen rettighet, så det har man ikke med mindre butikken spesifiserer dette. Men, jeg tror du kan gå videre på at du fikk feilaktig informasjon både av selger og pr telefon. Det ble jo sagt pr telefon at dette var en feil fra dem og at de skulle ordne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er bare dårlig gjort av selgeren og en ekstremt dårlig jobb. Jeg jobber selv i Telenor Telehuset og det der er ekstremt dårlig kundebehandling.

For det første så skal han opplyse om dette da det popper opp på skjermen hans at det vil komme et bruddgebyr, dette sier man da selvsagt til kunden. For det andre så er det null problem for han å ringe til Telenor og opphver hele kjøpet og så selge deg telefonen til full pris, her er det selger som tar fullstendig feil og er sykt lite samarbeidvillig.

Selv om du har skrevet under så skal de jo yte deg service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott det er flere som er enige med meg :twisted: Men hva syns dere jeg burde gjøre? Ringe Telekiosken på Tveita igjen? Regner med at de ikke er så hjelpsomme... Ringe hovednummeret til Telekiosken? Forbrukerrådet?

Jeg har hatt mobilen en mnd og har veldig lyst til å beholde den altså - så det greieste hadde vært om de bare trakk hele beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt problematisk siden du har hatt den i en måned allerede. Jeg ville kontaktet Telekiosken du handlet i sagt at de bør ringe til Telenor be om at binding blir opphevet og at de kan kjøre salget i retur og at de så kjører det inn igjen til full pris. Dette er det ingen som taper noen penger på.

De bør påta seg litt skyld siden selger skal opplyse om dette. De beholder salget og alle er fornøyd. Tror ikke du vil få noe hjelp hos Forbrukerrådet da du har signert en kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gjort som Tollertassen anbefaler. Dra og snakk med de der du har kjøpt mobilen, og hvis selgeren du snakker med ikke er villig til å hjelpe kan du spørre om du gan få snakke med butikksjefen. Som Tollertassen sier er det ikke noe problem for de å rette opp dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...