Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpte ny mobil


Benedicte

Recommended Posts

Saken:

Jeg kjøpte ny mobil med djuice abonnement i august. Betalte 1500 for denne + 200 for omregistrering (bytte eier fra min far til meg).

Etter 8 dager mister jeg denne, og 18.september har jeg spart opp nok penger til å kjøpe meg en ny en. Samme type mobil denne gangen. Venninnen min ber meg om å sjekke at det ikke er noe bindingsgreier, og jada, det skulle jeg sjekke.

Jeg drar til Telekiosken sammen med en annen venninne, stod i kø i en halvtime hos en stresset tufs som hadde litt for mye å gjøre. Jeg forklarte saken, at jeg hadde mistet mobilen, hadde hatt det og det abonnementet, og ville nå ha samme mobil. Forsikret meg også om at det ikke var ekstra utgifter, og neida, det var det ikke. Ganske sikker på at jeg spurte om bindingsavgift heller, men det skulle jeg jo heller ikke betalte. Så jeg betaler nye 1500 i butikken for ny mobiltelefon, og skriver under på en dobbeltsidig kontrakt. Fyren var stresset og jeg måtte fort avgårde for å møte noen venner som kom med t-banen, derfor spøkte jeg med at "ja, det står vel ingenting på kontrakten som jeg ikke vet noe om" etc, uten at fyren reagerte. Med neste telefonregning får jeg også en "engangspris" på 1600,- og jeg ringer inn og klager. Og jada, det skulle de fikse, var bare å komme innom det. For dette var en feil de hadde gjort. Også her forklarte jeg hele saken, hvilket abonnement jeg hadde hatt osv.

Så kommer jeg inn i dag og skal ha fjernet beløpet fra regningen. Men da viser fyren til kontrakten, hvor det står at jeg må følge Telenors vanlige krav ved ditt og datt og at det blir et beløp på 1600 ved bryting av binding. Hadde jeg tatt meg tid til å lese kontrakten, så hadde jeg ikke fått det med meg engang. For det var komplisert skrevet, og med bitteliten skrift, som resten av kontrakten. Ikke uthevet eller noe.

Jeg blir jo rasende, og klarer ikke å holde meg da jeg har hatt en drittdag tidligere. HVORFOR sa ikke selgeren noe om dette?? Når jeg SPØR, HVORFOR forteller de det ikke til meg? Jeg har gjort lignende før UTEN å måtte betale en slik avgift, fordi jeg betalte såpass mye som jeg gjorde.

Men neida, jeg måtte jo lese kontrakten, hvis ikke er jeg jo dum.

Når jeg fortalte at jeg ikke forstod en dritt av hva som stod der, så svarte han med at "du er jo snart voksen og må begynne å forstå slikt". :hmm:

Han svarte også med at "jada, selgeren burde kanskje ha sagt at du fikk dette beløpet, men så burde kanskje du lese kontrakten også".

Ja, jeg burde det, men hva er sannsynligheten for at jeg ikke bare hadde skumlest over det lille avsnittet?? Og fortsatt, så SKULLE jeg ha blitt FORTALT dette.

Det som nesten værre er, er at 1999,- er prisen på mobilen for å kjøpe den uten bindingsopplegg. Hvorfor sa ikke selgeren det til meg, slik at jeg kunne ha betalt 500,- ekstra i stedet for 1600,- kroner ekstra?? Hadde jeg visst at mobilen min kom til å koste over 3000,- så hadde jeg ALDRI kjøpt den.

*Koke innvending*

Og når jeg spurte i dag om jeg ikke kunne betalte 500,- kroner ekstra bare, så svarte idioten "det er ikke noe repeatknapp her i livet".

Har jeg noe rettigheter her? Selv om jeg har skrevet under på en kontrakt? Kan jeg heve kjøpet?

*masse stygge banneord*

Lærepenge, les alltid kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet ville jeg faktisk kontaktet forbrukerrådet om hvilke muligheter du har. Det er nemlig faktisk høyst vesentlig hva selger sier, og faktisk selger til deg (altså, en mobil uten ekstra utgifter ift. abonnement osv.).

Antar det er over fristen for å heve kjøpet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på mange måter en to delt sak dette. Ja du har skrevet under, men på andre siden har ikke selger informert deg skikkelig.

Nå jobber eg som selger og vi har en hovedregel, lyg aldri på et direkte spørsmål. Det kan det bli problemer av.

Så eg ville bare ha kjørt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som selger selv, og vi opplyser alltid om det de gangene det oppstår bruddgebyr (noe jeg regner med det er i ditt tilfelle) selv om dette står på kontrakten det er få som leser den før de skriver under. Man har så vidt jeg vet ingen rett til å heve et kjøp så lenge det ikke er gjort utenfor normalt utsalgssted. Problemet blir vel å bevise at selgeren har sagt at du ikke får noe bruddgebyr når du har skrevet under kontrakter.

Var jeg deg ville jeg ha kontaktet butikken igjen, og evt Telenor hvis du ikke kommer noen vei i butikken. Men et tips, prøv og ikke hisse deg opp når du snakker med de i butikken, selv om man skal hjelpe alle så får man mye mer lyst til å være hjelpsom og løse problemene når man snakker med blide personer. Håper i hvert fall det ordner seg :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrefrist er noe butikken tilbyr, ingen rettighet, så det har man ikke med mindre butikken spesifiserer dette. Men, jeg tror du kan gå videre på at du fikk feilaktig informasjon både av selger og pr telefon. Det ble jo sagt pr telefon at dette var en feil fra dem og at de skulle ordne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er bare dårlig gjort av selgeren og en ekstremt dårlig jobb. Jeg jobber selv i Telenor Telehuset og det der er ekstremt dårlig kundebehandling.

For det første så skal han opplyse om dette da det popper opp på skjermen hans at det vil komme et bruddgebyr, dette sier man da selvsagt til kunden. For det andre så er det null problem for han å ringe til Telenor og opphver hele kjøpet og så selge deg telefonen til full pris, her er det selger som tar fullstendig feil og er sykt lite samarbeidvillig.

Selv om du har skrevet under så skal de jo yte deg service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott det er flere som er enige med meg :twisted: Men hva syns dere jeg burde gjøre? Ringe Telekiosken på Tveita igjen? Regner med at de ikke er så hjelpsomme... Ringe hovednummeret til Telekiosken? Forbrukerrådet?

Jeg har hatt mobilen en mnd og har veldig lyst til å beholde den altså - så det greieste hadde vært om de bare trakk hele beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt problematisk siden du har hatt den i en måned allerede. Jeg ville kontaktet Telekiosken du handlet i sagt at de bør ringe til Telenor be om at binding blir opphevet og at de kan kjøre salget i retur og at de så kjører det inn igjen til full pris. Dette er det ingen som taper noen penger på.

De bør påta seg litt skyld siden selger skal opplyse om dette. De beholder salget og alle er fornøyd. Tror ikke du vil få noe hjelp hos Forbrukerrådet da du har signert en kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gjort som Tollertassen anbefaler. Dra og snakk med de der du har kjøpt mobilen, og hvis selgeren du snakker med ikke er villig til å hjelpe kan du spørre om du gan få snakke med butikksjefen. Som Tollertassen sier er det ikke noe problem for de å rette opp dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har dere noen innarbeidet ro-kommando? En mer generalisert en, ikke bare ifbm plassen sin? 
    • Det har gått seg til, heldigvis! Valpen er endelig fortrolig med barnet mitt sine bevegelser, og barnet respekterer valpen og dens grenser og plass. Jeg så mørkt på det i starten, men endelig er de gode venner med samme energinivå 😂
    • Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...