Gå til innhold
Hundesonen.no

Figurantkurs MH/K-test/FA


Mailin

Recommended Posts

Er det noen klubber rundt om som ser på hvor egnet folk er til å være figurant før de godkjenner en? Jeg har aldri hørt om noen som ikke har bestått figurantkurset, og av alle jeg vet om så er det folk som går på krykker og ikke greier å være i skogen mer enn 2-3 hunder (og da kun til "trekkejobber"), og mange andre som rett og slett ikke er fysisk i stand til en hel dag i skogen med figurantarbeid, og spseielt ikke to.

Er det ingen som ser på hvor egnet man egentlig er? Eller er det allmenn rett at alle skal få bli det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Er det noen klubber rundt om som ser på hvor egnet folk er til å være figurant før de godkjenner en? Jeg har aldri hørt om noen som ikke har bestått figurantkurset, og av alle jeg vet om så er det folk som går på krykker og ikke greier å være i skogen mer enn 2-3 hunder (og da kun til "trekkejobber"), og mange andre som rett og slett ikke er fysisk i stand til en hel dag i skogen med figurantarbeid, og spseielt ikke to.

Er det ingen som ser på hvor egnet man egentlig er? Eller er det allmenn rett at alle skal få bli det?

Jeg vet om noen som har fått anbefalt å slutte på fig kurs og testleder kurs med tanke på sine fysiske begrensninger, men har ikke hørt om noen som har strøket. Jeg vet også om dommere som har problemer med å følge alle hunder i løypa en hel dag, noe som sier meg at de kanskje burde levere inn autorisasjonen sin?

Nå vet jeg at det pågår en debatt i NKK hvor det er ønsket at det skal likestilles testledere og figuranter med ringsekretærer/konkurranseledere ift økonomisk kompensasjon, noe som er på høy tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk en liste over dommere som ikke er vits i å ta opp hit til nord, fordi vi kjører fulle 2-3dager med tester og en del takler det ikke. Noen er høflige og sier at de ikke vil hvis det er mer enn 4 hunder, men mange sier ikke noe.

Det har vært ganske få figuraner som har vært aktive her i Tromsø og de få som har vært har gjort ganske mye. Jeg har noen helger hvor jeg har vært lilleharen, store haren, storheksa, spøkelse samt hatt noen "trekk" på samme dag (for hver eneste hund) fordi jeg har måttet tatt over for andre figuranter som ikke greier mer. Og når det da er to-tre dager med tester så er det litt dumt med utdannede folk som ikke greier å være med en hel dag.. Jeg var faktisk litt overrasket når jeg oppdaget at alle faktisk består, så fremt de ikke gjør noe veldig dumt under kurset.

Om det blir økonomisk kompensasjon hadde det jo vært greit, nå er jo jeg litt der at jeg ennå gjør det med glede fordi det er veldig morro, selv etter flere år :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har faktisk en liste over dommere som ikke er vits i å ta opp hit til nord, fordi vi kjører fulle 2-3dager med tester og en del takler det ikke. Noen er høflige og sier at de ikke vil hvis det er mer enn 4 hunder, men mange sier ikke noe.

Det har vært ganske få figuraner som har vært aktive her i Tromsø og de få som har vært har gjort ganske mye. Jeg har noen helger hvor jeg har vært lilleharen, store haren, storheksa, spøkelse samt hatt noen "trekk" på samme dag (for hver eneste hund) fordi jeg har måttet tatt over for andre figuranter som ikke greier mer. Og når det da er to-tre dager med tester så er det litt dumt med utdannede folk som ikke greier å være med en hel dag.. Jeg var faktisk litt overrasket når jeg oppdaget at alle faktisk består, så fremt de ikke gjør noe veldig dumt under kurset.

Om det blir økonomisk kompensasjon hadde det jo vært greit, nå er jo jeg litt der at jeg ennå gjør det med glede fordi det er veldig morro, selv etter flere år :hmm:

Ja noen dommere er flinke å fortelle om sine begrensninger, andre ikke, så er det jo også noen man ikke ønsker å bruke pga andre årsaker. Men det finnes de som imponerer stort og går på dag etter dag uansett form og som gjør en kanon jobb.

Det er ofte det som blir problemet når miljøet er lite og begrenset at noen må gjøre "alt". Jeg har vært i den situasjonen at dommer har måttet gå inn i testlederrollen samtidig som han var dommer, fordi testleder skulle teste egen hund og ingen andre orket mer (det var siste hund for dagen..) eller figer som har så dårlig opplæring at man kun kan bruke de til "enkle" oppgaver.

Jeg syns det er kjempeflott at det blir regulert, til nå har det vært litt for mye opp til de enkelte klubber hva de har ønsket å gi. Som ett eks så skulle jeg være testleder for FA for en lokal avdeling av NSch klub. Dette er over to timer kjøring fra meg, 3 bomringer hver vei. Bilen min gikk i stykker, så jeg ringte dem en uke før og sa at dette kunne bli vanskelig, de tagg og ba på sine knær for det var så håpløst å skaffe noen andre. Så da sa jeg at jeg skulle løse det på et vis og komme, enden på visa var at jeg leide bil for å komme ned kl 08 en fridag, da jeg kom sto det framme rundstykker, så jeg forsynte meg med ett, da fikk jeg en sur kommentar fra kjøkkenet at det var kun mat til dommere.. Til lunsj måtte fig'er og testledere kjøpe mat og brus, dommere fikk. Da dagen var over fikk jeg klapp på skuldra takk for hjelpen og en vinflaske til 70 kr. Det betyr at jeg hadde utgifter på 900kr leiebil, bomringer, bensin. I tillegg til at jeg hadde brukt 14 timer (4.5 timer kjøring, resten i test) på en klubb jeg ikke engang er medlem av. Sånt tar livet av idealismen min ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempeflott at det blir regulert, til nå har det vært litt for mye opp til de enkelte klubber hva de har ønsket å gi. Som ett eks så skulle jeg være testleder for FA for en lokal avdeling av NSch klub. Dette er over to timer kjøring fra meg, 3 bomringer hver vei. Bilen min gikk i stykker, så jeg ringte dem en uke før og sa at dette kunne bli vanskelig, de tagg og ba på sine knær for det var så håpløst å skaffe noen andre. Så da sa jeg at jeg skulle løse det på et vis og komme, enden på visa var at jeg leide bil for å komme ned kl 08 en fridag, da jeg kom sto det framme rundstykker, så jeg forsynte meg med ett, da fikk jeg en sur kommentar fra kjøkkenet at det var kun mat til dommere.. Til lunsj måtte fig'er og testledere kjøpe mat og brus, dommere fikk. Da dagen var over fikk jeg klapp på skuldra takk for hjelpen og en vinflaske til 70 kr. Det betyr at jeg hadde utgifter på 900kr leiebil, bomringer, bensin. I tillegg til at jeg hadde brukt 14 timer (4.5 timer kjøring, resten i test) på en klubb jeg ikke engang er medlem av. Sånt tar livet av idealismen min ihvertfall..

Det er sånt som gjør at jeg mener at ihvertfall reisevei og mat burde være betalt for alle som fig'r, testleder og dommere. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt som gjør at jeg mener at ihvertfall reisevei og mat burde være betalt for alle som fig'r, testleder og dommere. :hmm:

Tror det er ganske vanlig praksis at både figuranter, testleder og dommere får gratis mat. Når folk spør om jeg kan være figurant sier jeg hvertfall dette, og det tar de fleste som en selvfølge. Dobermannklubben tok oss med på kro hvor vi fikk bestilt nærmest middager, i tillegg til at de betalte reiseutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...